to små prinsesser Skrevet 20. mai 2013 #1 Skrevet 20. mai 2013 Jenta mi er 4mnd. Hun får mme, men akkurat nå for tiden er det melk nekt. Jeg har prøvd å vente for å se om hun blir mer sulten siden, men det hjelper ikke. Hun sover natten igjennom og første måltid for dagen er melk, men det er med nød og neppe jeg får det i henne. Jeg skiftet str. på flasken for sanrt en uke siden pga melk nekt, men det hjelper ikke. Hun får grøt til kvelds og lunsj + melk sammen med grøten, men det er ynkelig lite melk hun tar. Grøten lager jeg på ca 70ml vann. Hun har heller ikke så tunge tissebleier. Jeg er redd hun får i seg for lite væske. Vann vil hun ikke ha. Hva skal jeg gjøre?
to små prinsesser Skrevet 20. mai 2013 Forfatter #2 Skrevet 20. mai 2013 Jeg kan forøvrig regne ca 400ml væske inkl grøtvannet i løpet av døgnet. Hun er ca 6,5kg. Jeg er ganske fortvilt over situasjonen, så jeg håper noen kan hjelpe meg her.
katha90 Skrevet 20. mai 2013 #3 Skrevet 20. mai 2013 prøvd å gitt henne vann fra glass, ett som feks du drikker av? slik begynte iallefall hun mi å få opp øynene for vann
November-spire-79 Skrevet 20. mai 2013 #4 Skrevet 20. mai 2013 Du har sikkert prøvd tutekopp også kanskje? Jeg gir vesla ei flaske med vann som hun kan leke med. Da drikker hun litt selv.
to små prinsesser Skrevet 20. mai 2013 Forfatter #5 Skrevet 20. mai 2013 prøvd å gitt henne vann fra glass, ett som feks du drikker av? slik begynte iallefall hun mi å få opp øynene for vann Takk for tipset. Skal prøve det. Hun har fått vann fra suttekopp, men det kommer bare ut igjen...
to små prinsesser Skrevet 20. mai 2013 Forfatter #6 Skrevet 20. mai 2013 Du har sikkert prøvd tutekopp også kanskje? Jeg gir vesla ei flaske med vann som hun kan leke med. Da drikker hun litt selv. Ja, jeg har prøvd. Men hun er ikke interessert. Spytter bare vannet ut igjen. Jeg får panikk av og til og tvinger henne til å drikke. Det hjeler ikke...
mam&mam Skrevet 20. mai 2013 #7 Skrevet 20. mai 2013 Du vil nok merke ganske fort om hun er dehydrert, men disse små kan bli det relativt fort... Du kan jo evnt kjøpe elektrolytt blanding fra apoteket, det fikk vår lille da hun hadde diare og drakk lite... Fåes på apotekene, tror det heter gem lykke til, ekkelt når de små ikke vil drikke...
Barbamamma88 Skrevet 20. mai 2013 #8 Skrevet 20. mai 2013 När min dotter minskade ner på mjölken så märkte jag att hon fick för lite vätska på att hon fick hård avföring. Nu har hon alltid tillgång till vattenflaska och i stället för att ge gröt får hon välling. Har blandat vällingen på grötpulvret och tagit ca 1dl extra vatten till en portion. Så då får hon 2dl extra vatten i dygnet.
Mamma med to trollunger Skrevet 20. mai 2013 #9 Skrevet 20. mai 2013 Prøv å gi vann med engangssprøyte, det kan hjelpe. Og kanskje hun kan smake på frukt? F.eks most vannmelon eller mango, det inneholder myye vann. Gulrot også er rikt på væske. Et annet tips er å bytte mme merke, kanskje hun er lei av smaken?
Linda_S Skrevet 20. mai 2013 #10 Skrevet 20. mai 2013 Litt av samme situasjonen med datteren min(5 mnd) og! Hun er bare lei av flasken, og hun dytter den ofte bare vekk selv om hun er sulten. Veldig frustrerende:/ Hun drikker imidlertid når hun er døsig eller akkurat våknet. Du skriver at hun sover natten gjennom, så da blir det jo litt vanskeligere å gi nattmåltid, da. Og så skriver du jo at du med nød og neppe får henne til å drikke noe når hun våkner om morgenen. Jeg gir også melk rett etter at hun har våknet fra soveøktene på dagen. Da er hun rolig og ikke så gira som hun er når hun har vært våken en stund:) Hun har vært sånn siden hun var ca 3,5 mnd og begynte bli nysgjerrig på alt som skjer rundt. Vanskelig å få henne til å konsentrere seg da:-/ Så hos oss kan hun bare få melk sittende hvis hun er trøtt. Ellers må hun bæres rundt når hun får flaske..Hender jeg må synge eller sette på rennende vann for at hun skal fokusere. Sære greier, I know...;-) Sånn er det her i heimen. Slitsomt... Hun får fast føde og foretrekker det, men melk må jo de små ha. Lykke til, altså!
to små prinsesser Skrevet 21. mai 2013 Forfatter #11 Skrevet 21. mai 2013 Litt av samme situasjonen med datteren min(5 mnd) og! Hun er bare lei av flasken, og hun dytter den ofte bare vekk selv om hun er sulten. Veldig frustrerende:/ Hun drikker imidlertid når hun er døsig eller akkurat våknet. Du skriver at hun sover natten gjennom, så da blir det jo litt vanskeligere å gi nattmåltid, da. Og så skriver du jo at du med nød og neppe får henne til å drikke noe når hun våkner om morgenen. Jeg gir også melk rett etter at hun har våknet fra soveøktene på dagen. Da er hun rolig og ikke så gira som hun er når hun har vært våken en stund:) Hun har vært sånn siden hun var ca 3,5 mnd og begynte bli nysgjerrig på alt som skjer rundt. Vanskelig å få henne til å konsentrere seg da:-/ Så hos oss kan hun bare få melk sittende hvis hun er trøtt. Ellers må hun bæres rundt når hun får flaske..Hender jeg må synge eller sette på rennende vann for at hun skal fokusere. Sære greier, I know...;-) Sånn er det her i heimen. Slitsomt... Hun får fast føde og foretrekker det, men melk må jo de små ha. Lykke til, altså! Huff... Jeg vil ikke ha det slik. Jeg sliter sånn akkurat nå. Tårene triller og jeg vet ikke miine arm råd. Har prøvd velling, gi med skje, gi med annen flaskestr og annen flasketype, men nei... Hvor mye melk får du din til å ta da?
Tromsøprinsen Skrevet 21. mai 2013 #12 Skrevet 21. mai 2013 Har samme problem og har hatt det slik siden påske. Er nå 4,5 mnd. Vil ikke ha mme, får i han max 100-120 ml av gangen. Han er 9,5 kg, og jeg får i han kanskje 700 ml per dag, -med stor innsats! Vi har øvd med tuttekopp lenge. Han forstår ikke antispillventilen, så må helle det i munnen. Vann ville han lenge ikke ha, så ga han saft for 6 mnd gamle babyer. Vannet denne mer og mer ut og ba en stille bønn om at jeg ikke fikk en saftunge Det gikk heldigvis greit, han drikker nå vann (var nok mest konsistensen). Og det er nå fra flaske (det nektet han i starten). Men det blir ikke mange ml per dag likevel. Har også begynt med velling (skikkelig velling fra Sverige). Det får han til lunsj. Da får jeg i han 150-200 ml!! Og han får grøt på kvelden, så 1 dl væske der. Har funnet ut at på en god dag er vi oppe i max 900 ml væske nå Det er under de 12-15 % som er anbefalt ifh til væskebehov, men HS sier at 1 dl per kg kroppsvekt er ok. Og han viser ikke tegn til dehydrering (normal avføring, fontanellen kjennes ok ut, ikke tørre øyne eller lepper). Men synes også det er litt få tissebleier. Men så bruker han nå str 4 som går helt opp til 16 kg, så kanskje de bare virker tørrere enn str 3 brukte å gjøre.
to små prinsesser Skrevet 21. mai 2013 Forfatter #13 Skrevet 21. mai 2013 Har samme problem og har hatt det slik siden påske. Er nå 4,5 mnd. Vil ikke ha mme, får i han max 100-120 ml av gangen. Han er 9,5 kg, og jeg får i han kanskje 700 ml per dag, -med stor innsats! Vi har øvd med tuttekopp lenge. Han forstår ikke antispillventilen, så må helle det i munnen. Vann ville han lenge ikke ha, så ga han saft for 6 mnd gamle babyer. Vannet denne mer og mer ut og ba en stille bønn om at jeg ikke fikk en saftunge Det gikk heldigvis greit, han drikker nå vann (var nok mest konsistensen). Og det er nå fra flaske (det nektet han i starten). Men det blir ikke mange ml per dag likevel. Har også begynt med velling (skikkelig velling fra Sverige). Det får han til lunsj. Da får jeg i han 150-200 ml!! Og han får grøt på kvelden, så 1 dl væske der. Har funnet ut at på en god dag er vi oppe i max 900 ml væske nå Det er under de 12-15 % som er anbefalt ifh til væskebehov, men HS sier at 1 dl per kg kroppsvekt er ok. Og han viser ikke tegn til dehydrering (normal avføring, fontanellen kjennes ok ut, ikke tørre øyne eller lepper). Men synes også det er litt få tissebleier. Men så bruker han nå str 4 som går helt opp til 16 kg, så kanskje de bare virker tørrere enn str 3 brukte å gjøre. Du får jo i han MASSE! Jeg får i henne max 400ml pr døgn... Jeg er så fortvilt over situasjonen at jeg har bare lyst til å legge meg og sove og våkne om et pr mnd i håp om at det er bedre tider da.
peanutts82 Skrevet 21. mai 2013 #14 Skrevet 21. mai 2013 min ble veldig interessert i mamma sin imsdal flaske som Mamma drikker vann fra.... så nå får han vann fra imsdahl flasken... lar tuten være så vidt åpen og skviser ut litt og litt. kanskje du skal prøve det... begynn å drikk foran henne så vil kanskje hun også ha... har kjøpt tutekopp til han men småen har hatt problem med å suge og svelge siden fødsel. han er 5 mnd men bruker fremdeles tåteflaske tut for nyfødte. han klarere ikke å få i seg melken fra større hull... men vannflasken til mamma går heeeeeeellllttttt fiiiinnnt... merkelig skapning han der har du sakket med HS?
Tromsøprinsen Skrevet 21. mai 2013 #15 Skrevet 21. mai 2013 Har samme problem og har hatt det slik siden påske. Er nå 4,5 mnd. Vil ikke ha mme, får i han max 100-120 ml av gangen. Han er 9,5 kg, og jeg får i han kanskje 700 ml per dag, -med stor innsats! Vi har øvd med tuttekopp lenge. Han forstår ikke antispillventilen, så må helle det i munnen. Vann ville han lenge ikke ha, så ga han saft for 6 mnd gamle babyer. Vannet denne mer og mer ut og ba en stille bønn om at jeg ikke fikk en saftunge Det gikk heldigvis greit, han drikker nå vann (var nok mest konsistensen). Og det er nå fra flaske (det nektet han i starten). Men det blir ikke mange ml per dag likevel. Har også begynt med velling (skikkelig velling fra Sverige). Det får han til lunsj. Da får jeg i han 150-200 ml!! Og han får grøt på kvelden, så 1 dl væske der. Har funnet ut at på en god dag er vi oppe i max 900 ml væske nå Det er under de 12-15 % som er anbefalt ifh til væskebehov, men HS sier at 1 dl per kg kroppsvekt er ok. Og han viser ikke tegn til dehydrering (normal avføring, fontanellen kjennes ok ut, ikke tørre øyne eller lepper). Men synes også det er litt få tissebleier. Men så bruker han nå str 4 som går helt opp til 16 kg, så kanskje de bare virker tørrere enn str 3 brukte å gjøre. Du får jo i han MASSE! Jeg får i henne max 400ml pr døgn... Jeg er så fortvilt over situasjonen at jeg har bare lyst til å legge meg og sove og våkne om et pr mnd i håp om at det er bedre tider da. Ja nå som han får velling og grøt monner det. Men når det kun var mme manglet han minst 2,5 dl, -noe din som er 3 kg lettere også gjør med 400 ml. Ang velling så likte ikke min gutt det først, han heller. Måtte ty til saft der også, slik at vellingen ble søstere og med fersken&eple smak (favoritt). Velling lagd av grøtpulver, da banangrøt, likte han fra dag en. Men jeg syns at ekte velling er bedre på konsistens, samt at dersom man lager velling av grøt på kun vann, så smaker det utvannet grøt. Det likte han ikke. Man skal jo nemlig helst ikke ha dobbelt opp av melkepulver, det er jo melkepulver i grøt også. Velling lagd på vann smaker godt i forhold. Men er uten smak til så små. Også er det jo viktig med en smokk på flaske som passer velling, ellers blir de frustrerte!
to små prinsesser Skrevet 21. mai 2013 Forfatter #16 Skrevet 21. mai 2013 min ble veldig interessert i mamma sin imsdal flaske som Mamma drikker vann fra.... så nå får han vann fra imsdahl flasken... lar tuten være så vidt åpen og skviser ut litt og litt. kanskje du skal prøve det... begynn å drikk foran henne så vil kanskje hun også ha... har kjøpt tutekopp til han men småen har hatt problem med å suge og svelge siden fødsel. han er 5 mnd men bruker fremdeles tåteflaske tut for nyfødte. han klarere ikke å få i seg melken fra større hull... men vannflasken til mamma går heeeeeeellllttttt fiiiinnnt... merkelig skapning han der har du sakket med HS? Jeg har snakket med hs og benyttet alle rådene hun ga, men ingenting virker. Jeg er helt utslitt akkurat nå. Bekymringene tar knekken på meg og jeg er redd jeg gjør vondt verre. Jeg prøver å presse henne og når hun da spytter ut meklen blir jeg sint. Da blir hun redd. Tårene mine triller når jeg ser hva jeg skriver, men det er sant. Problemet er at det får jeg ikke forklart til lille jenta mi.
to små prinsesser Skrevet 21. mai 2013 Forfatter #17 Skrevet 21. mai 2013 Har samme problem og har hatt det slik siden påske. Er nå 4,5 mnd. Vil ikke ha mme, får i han max 100-120 ml av gangen. Han er 9,5 kg, og jeg får i han kanskje 700 ml per dag, -med stor innsats! Vi har øvd med tuttekopp lenge. Han forstår ikke antispillventilen, så må helle det i munnen. Vann ville han lenge ikke ha, så ga han saft for 6 mnd gamle babyer. Vannet denne mer og mer ut og ba en stille bønn om at jeg ikke fikk en saftunge Det gikk heldigvis greit, han drikker nå vann (var nok mest konsistensen). Og det er nå fra flaske (det nektet han i starten). Men det blir ikke mange ml per dag likevel. Har også begynt med velling (skikkelig velling fra Sverige). Det får han til lunsj. Da får jeg i han 150-200 ml!! Og han får grøt på kvelden, så 1 dl væske der. Har funnet ut at på en god dag er vi oppe i max 900 ml væske nå Det er under de 12-15 % som er anbefalt ifh til væskebehov, men HS sier at 1 dl per kg kroppsvekt er ok. Og han viser ikke tegn til dehydrering (normal avføring, fontanellen kjennes ok ut, ikke tørre øyne eller lepper). Men synes også det er litt få tissebleier. Men så bruker han nå str 4 som går helt opp til 16 kg, så kanskje de bare virker tørrere enn str 3 brukte å gjøre. Du får jo i han MASSE! Jeg får i henne max 400ml pr døgn... Jeg er så fortvilt over situasjonen at jeg har bare lyst til å legge meg og sove og våkne om et pr mnd i håp om at det er bedre tider da. Ja nå som han får velling og grøt monner det. Men når det kun var mme manglet han minst 2,5 dl, -noe din som er 3 kg lettere også gjør med 400 ml. Ang velling så likte ikke min gutt det først, han heller. Måtte ty til saft der også, slik at vellingen ble søstere og med fersken&eple smak (favoritt). Velling lagd av grøtpulver, da banangrøt, likte han fra dag en. Men jeg syns at ekte velling er bedre på konsistens, samt at dersom man lager velling av grøt på kun vann, så smaker det utvannet grøt. Det likte han ikke. Man skal jo nemlig helst ikke ha dobbelt opp av melkepulver, det er jo melkepulver i grøt også. Velling lagd på vann smaker godt i forhold. Men er uten smak til så små. Også er det jo viktig med en smokk på flaske som passer velling, ellers blir de frustrerte! Jeg ser den. Har desverre ikke tilgang på vellingpulver og velling lagd på grøt vil hun ikke ha. Jeg er så fortvilt. Dette kan bare ikke pågå mye lengre. Jeg er ikke lagd for å takle slikt.
Tromsøprinsen Skrevet 21. mai 2013 #18 Skrevet 21. mai 2013 (endret) Men du kan jo prøve noe av alt det andre som er nevnt her, f.eks ifh til vann? Jeg hadde prøvd saft! Folk får si hva de vil om barn og saft. Brukte Nestle drikk med fersken og eple. Den er fra 6 mnd men jeg startet ved 3,5 mnd. Gikk kjempefint! Blandet først halvt om halvt, så 1/3 saft i 2/3 vann. Nå etter en mnd tid drikker han vann fint. Kjente at det var helt supert nå i helgen som det var så varmt. Bydde han mme hver 2. time, men han ville heller ha vann. Vann må du jo lære henne å drikke uansett nå som hun sikkert blir å spise mer og mer grøt...? Og hva med å gi fulle grøtporsjoner, på 1 dl vann? Faren er jo at hun ikke blir sulten på mme på flere timer eneste. Jeg har begynt å gi mme på soverommet når han tuller ekstra mye. Der er det stille og lite å se på. Endret 21. mai 2013 av Midnattsol&mygg
to små prinsesser Skrevet 21. mai 2013 Forfatter #19 Skrevet 21. mai 2013 Men du kan jo prøve noe av alt det andre som er nevnt her, f.eks ifh til vann? Jeg hadde prøvd saft! Folk får si hva de vil om barn og saft. Brukte Nestle drikk med fersken og eple. Den er fra 6 mnd men jeg startet ved 3,5 mnd. Gikk kjempefint! Blandet først halvt om halvt, så 1/3 saft i 2/3 vann. Nå etter en mnd tid drikker han vann fint. Kjente at det var helt supert nå i helgen som det var så varmt. Bydde han mme hver 2. time, men han ville heller ha vann. Vann må du jo lære henne å drikke uansett nå som hun sikkert blir å spise mer og mer grøt...? Og hva med å gi fulle grøtporsjoner, på 1 dl vann? Faren er jo at hun ikke blir sulten på mme på flere timer eneste. Jeg har begynt å gi mme på soverommet når han tuller ekstra mye. Der er det stille og lite å se på. Mulig jeg må prøve saft da. Grunnen til at jeg helst ikke vil det er fordi jeg har kun 4 måltider i døgnet. 2 melk og to grøt. Jeg kan ikke ha 2 grøt og 2 saft!
Tromsøprinsen Skrevet 21. mai 2013 #20 Skrevet 21. mai 2013 (endret) Nei nei nei, saft er drikke, mme er mat! Du gir det så ofte som mulig i våkentia. Det er ikke mye de drikker av gangen. Min kar er gjerne tørst etter en lur. Og han blir ikke mett av det, så det ødelegger ikke for måltider (men gir ikke noe å drikke den siste timen før det er mat). Som en annen skrev her opp så hjelper det her også å gi mat like etter en lur. Før ga jeg mat rett før han skulle sove, slik at han sov bedre, men det blir bare tull nå. Da virrer han og skyver flaska vekk. Så nå er alle måltidene etter den luren som er nærmest måltidet i tid. Personlig syns jeg 4 måltider per dag er lite. Her har vi minst 5, ofte 6. I helga ble det opp i 8 for å få i han nok væske. Jeg førte logg på måltidene her tidligere, og så at små, hyppige måltider, ga mer mengde enn større og få måltider. Dersom jeg hadde gitt kun 4 måltider, så hadde nok ikke jeg fått i han mer enn kanskje 500 ml væske per dag. Endret 21. mai 2013 av Midnattsol&mygg
peanutts82 Skrevet 21. mai 2013 #21 Skrevet 21. mai 2013 min ble veldig interessert i mamma sin imsdal flaske som Mamma drikker vann fra.... så nå får han vann fra imsdahl flasken... lar tuten være så vidt åpen og skviser ut litt og litt. kanskje du skal prøve det... begynn å drikk foran henne så vil kanskje hun også ha... har kjøpt tutekopp til han men småen har hatt problem med å suge og svelge siden fødsel. han er 5 mnd men bruker fremdeles tåteflaske tut for nyfødte. han klarere ikke å få i seg melken fra større hull... men vannflasken til mamma går heeeeeeellllttttt fiiiinnnt... merkelig skapning han der har du sakket med HS? Jeg har snakket med hs og benyttet alle rådene hun ga, men ingenting virker. Jeg er helt utslitt akkurat nå. Bekymringene tar knekken på meg og jeg er redd jeg gjør vondt verre. Jeg prøver å presse henne og når hun da spytter ut meklen blir jeg sint. Da blir hun redd. Tårene mine triller når jeg ser hva jeg skriver, men det er sant. Problemet er at det får jeg ikke forklart til lille jenta mi. neimen lille venn.. ikke få dårlig samvittighet. frustrasjon og sinne kommer og går. det er HELT NORMALT. de som sier noe annet juger. ingen har elefant tålmodighet og av og til så renner begeret over. det første du må se på er om hun virker dehydrert? er hun slapp? trøtt? sløv? hvor lenge har dette pågått? bruker hun smokk? jeg dyppet smokken i grøt for å lære mini å spise og svelge og smake... så kanskje du kan leke/lære ... dypp smokken i vann og putt det i henne også dra det fort ut mens du ler... så gjør du det flere ganger så det blir en slags lek. liker hun frukt? har du sett på disse her: http://lekmer.no/barn-og-baby/spise-og-drikke/vrig/munchkin-fresh-food-feeder#.UZs5VLWjfUQ agurk, melon, vannmelon, fersken...alt frukt som inneholder mye vann kan du putte i den og la henne smake og suge ut vannet. du kan jo også prøve saft, men jeg hadde ventet litt til og kanskje prøvd disse taste-teaser greiene først. men det er jo kun om hun liker frukt da... jeg lar mini tygge på agurk (fjerner frøene) og selleristang og fersken (fjerner skinnet) og eple... alt som han kan tygge på uten å dele i biter. det hjelper mot kløe også. men jeg gjør det under konstant tilsyn og tar den ut med engang jeg ser det er på vei til å nedbrytes i små biter. han slever som en st.bernard men det er jo sååå gøy.. lol ikke bli frustrert... og ta det helt med ro..... ikke stress.... tviler på at mennesker er bygd slik at de nekter seg selv vann og mat for så å sulte og tørste seg selv..... henger liksom ikke på grep... med mindre de er syk eller føler smerte ved spising/drikking. derfor lurer jeg på hvor lenge det har pågått. for da er det bedre å gå til barnelege. ikke allmennlege. ikke HS. men barnelege. ring sykehuset om du må.... HS vet som oftest ikke noe mer enn å gi råd her og der.
to små prinsesser Skrevet 21. mai 2013 Forfatter #22 Skrevet 21. mai 2013 Nei nei nei, saft er drikke, mme er mat! Du gir det så ofte som mulig i våkentia. Det er ikke mye de drikker av gangen. Min kar er gjerne tørst etter en lur. Og han blir ikke mett av det, så det ødelegger ikke for måltider (men gir ikke noe å drikke den siste timen før det er mat). Som en annen skrev her opp så hjelper det her også å gi mat like etter en lur. Før ga jeg mat rett før han skulle sove, slik at han sov bedre, men det blir bare tull nå. Da virrer han og skyver flaska vekk. Så nå er alle måltidene etter den luren som er nærmest måltidet i tid. Personlig syns jeg 4 måltider per dag er lite. Her har vi minst 5, ofte 6. I helga ble det opp i 8 for å få i han nok væske. Jeg førte logg på måltidene her tidligere, og så at små, hyppige måltider, ga mer mengde enn større og få måltider. Dersom jeg hadde gitt kun 4 måltider, så hadde nok ikke jeg fått i han mer enn kanskje 500 ml væske per dag. Men hva skal man da gjøre når vesla ikke vil ha mat oftere?
to små prinsesser Skrevet 21. mai 2013 Forfatter #23 Skrevet 21. mai 2013 min ble veldig interessert i mamma sin imsdal flaske som Mamma drikker vann fra.... så nå får han vann fra imsdahl flasken... lar tuten være så vidt åpen og skviser ut litt og litt. kanskje du skal prøve det... begynn å drikk foran henne så vil kanskje hun også ha... har kjøpt tutekopp til han men småen har hatt problem med å suge og svelge siden fødsel. han er 5 mnd men bruker fremdeles tåteflaske tut for nyfødte. han klarere ikke å få i seg melken fra større hull... men vannflasken til mamma går heeeeeeellllttttt fiiiinnnt... merkelig skapning han der har du sakket med HS? Jeg har snakket med hs og benyttet alle rådene hun ga, men ingenting virker. Jeg er helt utslitt akkurat nå. Bekymringene tar knekken på meg og jeg er redd jeg gjør vondt verre. Jeg prøver å presse henne og når hun da spytter ut meklen blir jeg sint. Da blir hun redd. Tårene mine triller når jeg ser hva jeg skriver, men det er sant. Problemet er at det får jeg ikke forklart til lille jenta mi. neimen lille venn.. ikke få dårlig samvittighet. frustrasjon og sinne kommer og går. det er HELT NORMALT. de som sier noe annet juger. ingen har elefant tålmodighet og av og til så renner begeret over. det første du må se på er om hun virker dehydrert? er hun slapp? trøtt? sløv? hvor lenge har dette pågått? bruker hun smokk? jeg dyppet smokken i grøt for å lære mini å spise og svelge og smake... så kanskje du kan leke/lære ... dypp smokken i vann og putt det i henne også dra det fort ut mens du ler... så gjør du det flere ganger så det blir en slags lek. liker hun frukt? har du sett på disse her: http://lekmer.no/bar...er#.UZs5VLWjfUQ agurk, melon, vannmelon, fersken...alt frukt som inneholder mye vann kan du putte i den og la henne smake og suge ut vannet. du kan jo også prøve saft, men jeg hadde ventet litt til og kanskje prøvd disse taste-teaser greiene først. men det er jo kun om hun liker frukt da... jeg lar mini tygge på agurk (fjerner frøene) og selleristang og fersken (fjerner skinnet) og eple... alt som han kan tygge på uten å dele i biter. det hjelper mot kløe også. men jeg gjør det under konstant tilsyn og tar den ut med engang jeg ser det er på vei til å nedbrytes i små biter. han slever som en st.bernard men det er jo sååå gøy.. lol ikke bli frustrert... og ta det helt med ro..... ikke stress.... tviler på at mennesker er bygd slik at de nekter seg selv vann og mat for så å sulte og tørste seg selv..... henger liksom ikke på grep... med mindre de er syk eller føler smerte ved spising/drikking. derfor lurer jeg på hvor lenge det har pågått. for da er det bedre å gå til barnelege. ikke allmennlege. ikke HS. men barnelege. ring sykehuset om du må.... HS vet som oftest ikke noe mer enn å gi råd her og der. Jeg var på helsestasjon i dag på veiing. Det rare er jo at hun øker fint i vekt! Hun hadde lagt på seg 160g på en uke. Snakket med hs og hun sa at væskemengde på 300-400ml er ok. Jeg synes ikke det da,men... Hun er glad i alt hun får smake. Så fruktmos går ned. Bare ikke melk. Hs sa jeg burde la henne ta den melken hun vil og absolutt ikke presse/stresse slik jeg gjør. Dette har pågått en ukes tid. Hun er ikke slapp og har et våkent blikk og følger med rundt seg. Alle rundt meg sier at jeg må slappe av, men jeg klarer ikke!!!! Hadde jeg visst hvordan så hadde jeg gjort det. Mine foreldre lurer på at jeg kanskje har et snev av fødselsdepresjon... Jeg hadde det etter at eldstejenta mi ble født også. Men det skulle ikke bli slik denne gang. Jeg ønsker bare å legge meg og sove også kan jeg våkne opp om noen mnd når ting er lettere. Jeg har forøvrig prøvd disse feederne, men hun forstår ikke det. Biter litt i de, men ikke så interessert. Hs ville ikke jeg skulle gi saft. Hun sa hun burde lære seg å drikke vann fra start av. Enkelte gang lurer jeg på om jeg hadde vært avslappet om hun hadde vært glupsk eller om jeg hadde funnet andre ting å bekymre meg for. Jeg setter så stor pris på dine gode råd og støtte! TUSEN TAKK!
Tromsøprinsen Skrevet 21. mai 2013 #24 Skrevet 21. mai 2013 Nei nei nei, saft er drikke, mme er mat! Du gir det så ofte som mulig i våkentia. Det er ikke mye de drikker av gangen. Min kar er gjerne tørst etter en lur. Og han blir ikke mett av det, så det ødelegger ikke for måltider (men gir ikke noe å drikke den siste timen før det er mat). Som en annen skrev her opp så hjelper det her også å gi mat like etter en lur. Før ga jeg mat rett før han skulle sove, slik at han sov bedre, men det blir bare tull nå. Da virrer han og skyver flaska vekk. Så nå er alle måltidene etter den luren som er nærmest måltidet i tid. Personlig syns jeg 4 måltider per dag er lite. Her har vi minst 5, ofte 6. I helga ble det opp i 8 for å få i han nok væske. Jeg førte logg på måltidene her tidligere, og så at små, hyppige måltider, ga mer mengde enn større og få måltider. Dersom jeg hadde gitt kun 4 måltider, så hadde nok ikke jeg fått i han mer enn kanskje 500 ml væske per dag. Men hva skal man da gjøre når vesla ikke vil ha mat oftere? Vil hun ikke ha noe når du lager flaske? Mini her drikker alltid litt når jeg byr han, omså bare 50 ml ekstra hjelper på! Vet bare med meg selv at dersom jeg hadde laget til 180 ml og bydd han dette 2 ganger, pluss litt ved siden av grøten, så hadde han fortsatt bare drukket 100-120 ml til disse måltidene. Har nemlig prøvd å "sulte" han for å få mer i han. Men når jeg byr han 6 ganger for dag, og han tar 100-120 ml hver gang, så monner det!
to små prinsesser Skrevet 21. mai 2013 Forfatter #25 Skrevet 21. mai 2013 Nei nei nei, saft er drikke, mme er mat! Du gir det så ofte som mulig i våkentia. Det er ikke mye de drikker av gangen. Min kar er gjerne tørst etter en lur. Og han blir ikke mett av det, så det ødelegger ikke for måltider (men gir ikke noe å drikke den siste timen før det er mat). Som en annen skrev her opp så hjelper det her også å gi mat like etter en lur. Før ga jeg mat rett før han skulle sove, slik at han sov bedre, men det blir bare tull nå. Da virrer han og skyver flaska vekk. Så nå er alle måltidene etter den luren som er nærmest måltidet i tid. Personlig syns jeg 4 måltider per dag er lite. Her har vi minst 5, ofte 6. I helga ble det opp i 8 for å få i han nok væske. Jeg førte logg på måltidene her tidligere, og så at små, hyppige måltider, ga mer mengde enn større og få måltider. Dersom jeg hadde gitt kun 4 måltider, så hadde nok ikke jeg fått i han mer enn kanskje 500 ml væske per dag. Men hva skal man da gjøre når vesla ikke vil ha mat oftere? Vil hun ikke ha noe når du lager flaske? Mini her drikker alltid litt når jeg byr han, omså bare 50 ml ekstra hjelper på! Vet bare med meg selv at dersom jeg hadde laget til 180 ml og bydd han dette 2 ganger, pluss litt ved siden av grøten, så hadde han fortsatt bare drukket 100-120 ml til disse måltidene. Har nemlig prøvd å "sulte" han for å få mer i han. Men når jeg byr han 6 ganger for dag, og han tar 100-120 ml hver gang, så monner det! Kanskje du har et poeng. Men det er mer enn en gang at hun ikke har tatt noe når jeg har tilbydd henne det for ofte. Hvor ofte tilbyr du da?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå