Gå til innhold

Beste private grunnskolen i Oslo

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her inne skal man ikke velge annerledes enn de fleste hvertfall, så privatskoler er fy fy. Tydeligvis.... Not! Bare misunnelige og prøver få deg fremstå som du er oppesen . Ignorer dem :)

Anonym poster: 1a9e4e7d96efe640e9f36c355689403f

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg velger å tro at ikke alle er like seriøse når de kritiserer :-)

Hi

Anonym poster: 8fdc6bce560e6cc97ca0b7392b37675a

• 1 år senere...
Skrevet

Man kan jo også si det slik at den offentlige skolen er bedre enn de private. De offentlige tar imot alle barn, med varierende sosio-økonomisk bakgrunn. Her får de private inn et snevrere spekter, og av øvre del av sosioøkonomisk bakgrunn. Dette gjør noe utslag på pisastatistikken.

Slikt sett kan offentlig skole gjøre en bedre jobb for akkurat ditt barn.

En ting er å velge privat skole pga. livssyn - da får man det man "betaler" for. For å bedre ditt barns skoleprestasjoner, stiller jeg meg skeptisk til.

Det er ikke riktig at privatskolene har et snevrere spekter eller kun øvre del av sosioøkonomisk bakgrunn. Dette varierer fra skole til skole. Mange skoler har gode støtteordninger for barn med lavinntektsforeldre.

En Fafo-rapport om privatskolene viser:

"Et av hovedfunnene fra en omfattende norsk undersøkelse av elevsammensetningen i frittstående grunnskoler etter innføringen av lov om frittstående skoler, var at det var større forskjeller mellom de ulike typene av friskoler, enn det var mellom friskoler og skoler i kommunal regi (Hel- land & Lauglo 2005). Denne undersøkelsen skiller mellom offentlige kommunale grunn- skoler og private skoler med henholdsvis alternativ pedagogikk eller livssyn som grunn- lag. I den samme gjennomgangen identifiseres det ingen gjennomgående tendens til at friskoleelevenes foreldre har høyere inntekt enn andre foreldre."

Privatskoler i Norden, Omfang, utvikling og den politiske debatten:

http://www.fafo.no/pub/rapp/10122/10122.pdf

Det er helt greit å være imot privatskoler på generelt grunnlag, men da må en være ærlig og innrømme at en er ideologisk og ikke egentlig har greie på hva en privatskole er og mangfoldet mellom disse.

Skrevet

Oslo Montessoriskole

Anonymous poster hash: 66487...91e
Skrevet

Alle jeg kjenner som har gått på st. Sunniva har trivdes veldig godt, så jeg tror det er en skole med både godt fagligmiljø og godt miljø. Hadde jeg bodd i Oslo hadde jeg vurdert St. Sunniva til mitt barn :) ellers ville jeg sett på Montessori, men den kjenner jeg ingen som har gått på, så den vet jeg lite om..

Anonymous poster hash: 965c1...b35

Skrevet

Dere må tenke på hva dere ønsker skolen skal være best på. Det er skoler som gjør det veldig godt på nasjonale prøver men som også har en vesentlig forhøyet andel forhenværende elever som tar selvmord eller får psykiske problemer. Det er skoler som fostrer fler gründere enn andre men som også har mer mobbing enn normalen, for ikke å snakke om at noen skoler er utmerkede for de flinkeste elevene mens andre fungerer bedre for de svakeste elevene. Det finnes nok ikke en skole som er best på alt.

Anonymous poster hash: de4bd...99d

Annonse

Skrevet

Dere legger overhodet ikke vekt på at det kan være fint for ungene og ha barn i nabolaget på samme skole?

Våre unger går på offentlig skole og nabolaget er fullt av barn de går på skole og i klassen med. Syns dette er viktig og. Nytter ikke å være skoleflinke om man ikke fungerer sosialt.

Anonym poster: 319609dd97b40cd6d5b8b80f98262990

Vi flytta for å ligge i gåavstand til privatskolen til sønnen vår. Masse elever i gata som går på samme skolen :) og det er mange fra den offentlige skolen som også ligger i gangavstand til gata vår. Så de får venner fra her og der :) dessuten blir jo barn venner også på tvers av klasser og alder. Jeg var venner med alle barna i gata mi da jeg var liten og ingen av dem gikk i klassen min :)

Anonymous poster hash: 965c1...b35

Skrevet

Nyskolen. Sønnen min går der.

Anonymous poster hash: 8fdc6...75a

Skrevet

For oss blir det Montessori, Skt. Sunniva eller den Franske skolen når vi kommer hjem til Norge. Gutten har gått 2 år på den franske skolen der vi bor nå og er nå på Montessori, vi er veldig fornøyde med begge systemene; de er veldig forskjellige men begge har sine styrker og svakheter. Jeg er katolsk og gutten er også døpt, det gir oss et 3. alternativ avhengig av hvor vi finner bolig.

Anonymous poster hash: 3e18b...d8a

Skrevet

Har barn på nyskolen, og er strålende fornøyd, små klasser og utrolig engasjerte lærere! 37 bussen stopper i etterstadgate 1min å gå, eller t-bane til ensjø eller helsfyr ca 10 min å gå :)

Anonymous poster hash: 58151...1bf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...