Gå til innhold

Dere som har hatt keisersnitt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei:) dere som har hatt keisersnitt? Hvor mye hjelp trengte dere etterpå? Om jeg blir på sykehuset i 5dager, tror dere jeg kan klare meg alene med babyen da? Alså handle selv og alt som hører med... .? Er blitt alene, og har ikke noen familie. Så har jo ikke noe annet valg enn å klare dette selv. Men går det å få en pleier hjem eller noe i verste fall? Puh, mye tanker nå :/

Anonym poster: 88d55ae321d6ee3eec4f265cfdd3b935

Fortsetter under...

Skrevet

Hei! Skjønner at du har masse tanker nå, men dette kommer til å gå helt fint! :) Du har jo det beste i livet foran deg! :)

Når det gjelder smerter etter keisersnittet, så er det veldig vanskelig å svare på, siden det er så veldig individuelt. Noen får så vondt at de må sitte i rullestol noen dager, for andre er det helt uproblematisk.

Jeg selv var i kjempeform med en gang baby var ute av kroppen. Min fødsel endte med hastesnitt etter laaang fødsel. Jeg ble beordret av jordmødrene til å holde meg i ro, men jeg var oppe å gikk så snart kateteret var fjernet, og hadde ikke vondt i såret i det hele tatt. Det verste i mitt tilfelle var noen voldsomme etterrier, men etter den harde fødselen ble det allikevel ikke smerter å snakke om. Jeg klarte meg helt fint alene med baby både på sykehuset og hjemme, men var fint å få litt hjelp til handling og sånt. Så handle gjerne inn endel mat og drikke i forveien, evt lag deg noen middager som du kan ha i fryseren. Viktig at du får spist nok når du er barselkvinne! :)

Snakk med fødeavdelingen på forhånd om situasjonen din, kanskje du kan bo noen netter ekstra på barselhotellet dersom du har behov for det?

Ønsker deg lykke til, nyt tiden med den lille, tiden går så alt for fort! Og tenkt at du er heldig som slipper å dele han/henne med noen andre! :) Klem til deg!

Anonym poster: c15faed482100b67ad25057d0231884a

Skrevet

Jeg var i superform etter keisersnitt nr. 1, i superdårlig form etter keisersnitt nr. 2, så vanskelig å vite hvordan det blir. Sannsynligvis vil du klare deg helt fint alene. Handling og sånt er litt stress fordi du ikke skal løfte noe særlig, men det går nok fint det også.

Hvis du derimot gjerne tar imot hjelp og vil ha en fin og rolig barseltid leste jeg nylig om husmorvikarene.no. Genialt! Har du penger til det kan det absolutt være verdt investeringen! Ta en titt på sidene deres:)

Anonym poster: 4fe818df88329a412c14ea63c55100a4

Skrevet

Du skal ikke løfte mye tungt. Bare vekten til barnet.

Jeg var på sykehuset 7 dager etter jeg snittet, og når jeg da kom hjem så var jeg i fin fom. Men hadde gangsperra og var sår. Føltes som jeg hadde tatt en helt vanvittig treningsøkt på magen. Men ellers var alt greit.

Jeg ble alenemor, men hadde hjelp av familien min. Så mye at jeg ble sliten av dem. Var så trøtt pga all amminga. Da jeg fikk rom til å bli kjent med babyen alene så gikk det mye bedre. Bare sørg for å ha innkjøpene gjort i forkant. Mat og toalettpapir, bleier osv.

Du klarer dette!

Anonym poster: 7aace383734d8ea2d46dd5d35ec3ece1

Skrevet

Jeg fikk hjelp en uke etter på av mamma :)

Men jeg slet MYE med smerter også har jeg en trapp som jeg må løfte vognen opp, som da jeg ikke hadde lov til av legen (man skal ikke løfte tyngre en sitt eget barn og helst ikke det heller, fikk jeg beskjed om)

Men snakk med barselen, hvis du ikke er i form til å klare deg selv 100% så er de pliktig til å hjelpe deg :) Jeg lå 1 dag ekstra siden butikkene var stengt da jeg skulle dra :) (trengte pumpe, mme og flasker... ammingen gikk til helsikke)

Men er enig med anonym 884a, ha et lite matlager klart, å handle med nyfødt er tungt :)

Og helst ha alt klart av utstyr, slik at du slipper og dra ut å handle ting rett etter du slipper ut av føden :)

Lykke til :)

Skrevet

Jeg hadde stort hjelpebehov, men det var på grunn av bekkenløsningen jeg hadde fra før og blodtapet under operasjonen. Keisersnittsåret var helt til å leve med, ikke voldsomt smertefullt. Jeg dro hjem etter to dager, men kunne ikke klart å ta hånd om barnet på egen hånd da.

Du bør få hjelp til å handle, eventuelt handle inn rikelig på forhånd, på grunn av bærerestriksjonene. Om du har et snitt som går fint vil du antagelig klare greit å ta deg av barnet.

Anonym poster: ed3686d0e841b6077ab9eab4151083a4

Annonse

Skrevet

Jeg klarte meg fint.

Av diverse årsaker var mannen min tilbake på jobb 5 dager etter snittet og da hadde jeg en på 1,5 år og babyen å ta meg av. Jeg løftet minst mulig på 1-åringen, stelte på gulvet, satt på en krakk og kledde henne osv, det gikk helt fint.

Mannen tok seg av handlingen de første dagene etter at jeg kom hjem, men fra en uke etter snittet fikset jeg det også. Pakket lite i hver pose, kjørte handlevogna helt til bilen og bar inn hjemme i flere etapper. Om du handler inn en del på forhånd så du har brød og middag i frysa, knekkebrød og tørrvarer i skapet osv trenger du ikke handle noe særlig første uka.

Om du lar støvsugeren stå i 14 dager og det blir noen hybelkaniner under sofaen er det ikke verdens undergang det heller ;)

Anonym poster: 6d3d1efbee3b9cbb01b1164fcc3b8a40

Skrevet

Jeg tror det kommer det å gå veldig bra :)

De på sykehuset har mange hjelpemidler for smertene.

Det gjør jo selvfølgelig litt vondt noen dager, men for meg var smertene til å leve med.

Det verste var å dusje, når jeg måtte strekke hendene i håret....

Men når du får det lille nurket i armene vil du glemme alle smerter :)

Skrevet

Det varierer nok litt, men jeg har i kjempegod form. Var oppe og gikk samme dag (det gjorde litt vondt da). Etter fire dager var vi både på kjøpesenter (ammingen gikk ikke som den skulle, så måtte ha brystpumpe) og i bursdag til svigerfar :) Var i helt fint form!

Anonym poster: fa4f4efe7db713e280e102e7d82f1a91

Skrevet

Det kommer til å gå fint! Mitt sår var ikke spesielt vondt, var mer sv.forgiftningen som klusset til barseltida. Handle inn og fyll fryser og skap med alt du kan trenge de første ukene så slipper du bruke tid og krefter på det. Du kommer til å klare alt du må, sånn tror jeg vi er skapt :-)

Skrevet

Det varierer veldig som du ser av svarene du får. Såret mitt var heller ikke det verste, men jeg mistet en del blod og var superslapp og svak ganske lenge etterpå. Hadde ikke klart å handle alene med baby. Men jeg måtte heller ikke. Må man så får man det vel til :-) Gjør alt du kan gjøre på forhånd på forhånd og be om hjelp der du kan. De første dagene går stort sett med til å amme og skifte bleier og sove uansett :-P

Skrevet

Tusen takk for svar alle :) da skal jeg ha alt klart i forkant, så satser jeg på at dette skal gå bra :) gleder meg masse, men likevel litt redd for at jeg ikke skal klare det... Men som sagt, man klarer det man må ;) hilsen HI

Anonym poster: d6ce5b03bf1c6b4df7870c35d882f439

Skrevet

Jeg sitter her nå 5 dager etter keisersnitt.

Reiste hjem etter 3 dager, men fremdeles verker det i såret og kjenner godt at de har vært å rotet der nede.

Jeg hadde ikke klart meg på egenhånd nå. Klarer fint å bære og stelle babyen selv, men kjente at det strakk godt bare jeg skulle bære lillegutten i barnesetet de 10 meterne fra bilen og inn i huset tidligere i dag. Har også da en gutt som kun veide 2970g når han ble født, så for de fleste andre er det jo større vekt bare det åbære babyen :)

Lykke til, alt ordner seg nok, men du burde forsøke å organisere og planlegge en del ting på forhånd slik at det blir minst mulig løfting de første ukene. Faren er jo brokk, og det er det ingen som vil ha :)

Annonse

Skrevet

Reiste hjem etter 3 dager, men fremdeles verker det i såret og kjenner godt at de har vært å rotet der nede.

Jeg hadde ikke klart meg på egenhånd nå. Klarer fint å bære og stelle babyen selv, men kjente at det strakk godt bare jeg skulle bære lillegutten i barnesetet de 10 meterne fra bilen og inn i huset tidligere i dag. Har også da en gutt som kun veide 2970g når han ble født, så for de fleste andre er det jo større vekt bare det åbære babyen :)

Lykke til, alt ordner seg nok, men du burde forsøke å organisere og planlegge en del ting på forhånd slik at det blir minst mulig løfting de første ukene. Faren er jo brokk, og det er det ingen som vil ha :)

Hei Madam Mim gratulerer!

Hvor langt gikk du?

Hi: jeg har hatt to ks, var oppe og gikk dagen etter med begge to (på beina og stosamme kveld). Be om smertelindring før du skal opp og gå første gang, det utgjorde stor forskjell for meg

Sist reiste jeg hjem etter tre dager, var i kjempeform. Første gang lå jeg 6 dager påbbarsel, men det var pga prematur fødsel og vi ventet på ledig rom tilknyttet nyfødtintensiven.

Fikk smertestillende lengre og mer sist gang, nå i januar, og jeg tror det var veldig viktig!

Går nok kjempefint dette :-)

Skrevet

Hei Madam Mim gratulerer!

Hvor langt gikk du?

Hi: jeg har hatt to ks, var oppe og gikk dagen etter med begge to (på beina og stosamme kveld). Be om smertelindring før du skal opp og gå første gang, det utgjorde stor forskjell for meg

Sist reiste jeg hjem etter tre dager, var i kjempeform. Første gang lå jeg 6 dager påbbarsel, men det var pga prematur fødsel og vi ventet på ledig rom tilknyttet nyfødtintensiven.

Fikk smertestillende lengre og mer sist gang, nå i januar, og jeg tror det var veldig viktig!

Går nok kjempefint dette :-)

Tusen takk :)

Jeg gikk til uke 38+6 så langt lenger enn noen av oss hadde turt å håpe på. Lillegutt er liten for alderen, men ser ut til at alt annet er helt perfekt <3

Skrevet

Jeg har hatt 2 mislykkede fødsler som endte i KS bak meg.

Jeg slet ikke så mye med smerter. Var mest utrolig sliten pga langt fødselsløp begge gangene. Så hvis ditt KS er planlagt så slipper du å være sliten pga det :)

Mannen min dro på jobb 7 dager etter hver fødsel. Han fikk kun 1 uke betalt fri og vi så oss ikke råd til å ta en uke ulønnet perm for han.

Jeg syns det gikk veldig greit, bare pass på og ikke overdriv. Ta ting med ro. Er det rotete hjemme, ha så er det det. Jeg hadde mye besøk av mamma da, det var hyggelig.

Men vil anbefale deg å kjøpe inn ett typ brokkbind, som holder magen litt på plass. KJøpte det i forkant av 2 mann, og min form kom seg betraktelig raskere når jeg brukte det, Livmoren samlet seg raskere, det var ikke så vondt å bruke magemusklene osv.

Hvis du bor i Oslo så kan du få mitt, det er i str S-M. Jeg trenger det IKKE lenger;) orker ikke fler barn nå;)

Skrevet

Har du sjekket med Home Start? de tilbyr hjelp for foreldre. En jeg kjenner som fikk prematur baby, fikk en som kom hjem og hjalp til med å trille feks da de var hjemme fra sykehuset

Skrevet

Dette er veldig individuelt, men jeg var fullt i stand til å ta meg av både meg selv, babyen og søsken etter alle mine 3 keisersnitt. Var 4 dager på sykehuset etter alle 3, men kunne ha dratt hjem tidligere for min del ;) Jeg tok meg av babyen på egenhånd på sykehuset også. Faren var der 1. døgnet, men var oppegående selv også.

Det som kan være litt smertefullt er å gjøre brå bevegelser med magen (f eks bøye seg, rette seg opp, vri seg til siden) etter snittet, men bruker man litt god tid går det også greit.

Har du noen i bakhånd i tilfelle du kommer til å trenger hjelp? Det kan være greit å ordne seg med noen som kan stille opp ved behov.

Anonym poster: 5743b3cb8f58517f43d615594bf12de8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...