Gå til innhold

3,5 år og mangel på empati?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på 3,5 år som når han var mindre var veldig empatisk. Men nå er han blitt helt motsatt. Hvis jeg får vondt eller hvis jeg er lei meg og gråter så ler han bare av meg. Er dette en fase i trassalderen.. eller bør jeg være bekymret?

Anonym poster: dfad95f52ca3697b92bd1f6a83da1a46

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min datter på den alderen han sett meg gråte en gang, det var da bestefaren min døde, og da begynte hun også å gråte...

Pleier barn på den alderen å se foreldrene sine gråte så ofte?

Anonym poster: fb74e877cb3796126ac684c7b14e0baf

Skrevet

Empati er noe man må lære seg og å snakke om at så små barn mangler empati er bare merkelig.

Barn ler ofte når de havner i en usikker situasjon og ikke vet hvordan de skal reagere. Det kan være når mor og far blir skikkelig sint. Da kan et barn begynne å le, ikke fordi barnet er frekt eller mangler respekt, men rett og slett fordi barnet er usikker. Et barn kan også begynne å le når mor eller far gråter, fordi barnet ikke vet hvordan barnet skal reagere og hva det forventes av reaksjon fra barnet. At små barn ler når de blir usikre er veldig vanlig og en normal reaksjon utfra alder.

Anonym poster: 30a688320ff7e9da169e1963b4b32ace

Skrevet

Nei ikke ofte med gråten. Men spesielt hvis han hopper oppå meg og jeg får vondt så ler han bare av det. Idag fikk jeg helt nok av at han ikke hørte etter og med mine hormoner så tok jeg til tårene.. og da lo han av det og. Fikk han tilslutt å innse alvoret og han begynte da og å gråte og sa unnskyld.. Men syns empatien hans burde heller bli mer utviklet enn totalt vekk i en alder av 3,5.

HI

Skrevet

Oi, har dere vært på utredning? Det kan være han har en diagnose.

Anonym poster: e7a7df1f02465c06f3bb70654cf19423

Skrevet

Det der er ikke noe diagnosesak, #5.

Du vet det HI at hjernen er ikke ferdig utviklet før man er ca 25 år. Og frontallappen er det siste som utvikler seg. Bare les litt her, du, og diu finner mer ved å søke etter frontallapp eller andre ord for pannelappen i hjernen :)

http://tidsskriftet.no/article/1973347

Anonym poster: 0ee5abb6fcb2e813fa5111cfa0c3c3de

Skrevet

Har en gutt på 3,5 år som når han var mindre var veldig empatisk. Men nå er han blitt helt motsatt. Hvis jeg får vondt eller hvis jeg er lei meg og gråter så ler han bare av meg. Er dette en fase i trassalderen.. eller bør jeg være bekymret?

Man snakker ikke om mangel på empati hos så små barn. Når de er eldre har de utviklet dette fullt, det er både en automatisk modinggsprosess og en læringsprosess. Hadde ikke bekymret meg, men fortalt barnet at du fikk vondt, og spurt barnet hva det selv hadde følt og tenkt om vennen lo når han slo seg.

Anonym poster: 4cc7361376d7d39ba2f88f76079af3e3

Gjest Antarctica
Skrevet

Man må bare jobbe videre med det. Lese bøker der en av karakterene innbyr til sympati, minne ham på at det er "stakkars" andre osv.

Skrevet

Jeg trodde empati var noe som kom mye senere, ved 5-6 års alder? Før det kan de lære seg bestemte måter det forventes at de skal reagere og de kan speile andre mennesker ved å kopiere deres reaksjoner. Men evnen til å virkelig forstå andre menneskers følelser er nokså komplisert og kommer senere.

Anonym poster: ec571822f667065a26be7be13a077f20

Skrevet

Oi, har dere vært på utredning? Det kan være han har en diagnose.

Anonym poster: e7a7df1f02465c06f3bb70654cf19423

Herregud. . For ett evig diagnose mas her inne!

Ett barn på 3, 5 er i ferd med å utvikle empati. Fortsett å veiliede ham du :-D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...