Anonym bruker Skrevet 18. mai 2013 #26 Skrevet 18. mai 2013 Veldig kulturelt begge to. Bleieslutt her i Norge er veldig avhengig av støtte fra bhg. Vi fikk det nesten til ila sommerferien sommeren poden var 2,5 år, men bhg satt på bleier etter et par uhell. Uten samarbeid derfra er det dødfødt. Dermed måtte vi vente til sommeren etter, da var han 3,5. Kunne fort bikket over 4 år om ikke vi hadde 1) fått det til; 2) flyttet! Til sammenligning er bleieslutt en del av det faste opplegget i bhg i en del andre land, men der er de minste barna i separate grupper med mer personal, de har ressursene som man ikke har i en småbarnsavdeling med 10 barn mellom 0-3 år og 3 voksne. Der vi er nå er det veldig vanlig med smokk for 4-åringer, kun ved innsoving. Mange bruker også flaske til melk. Veldig rart for oss, men jeg observerer ikke mer problemer ift tannstilling og språk enn i Norge. Anonym poster: 0a30871a18b25ca3cc9549660134d563
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2013 #27 Skrevet 18. mai 2013 Sønnen min på snart fire sluttet med bleie da han var tre år. Etter en ulykke hvor han brakk beinet har han begynt med bleier igjen, da han konsekvent begynte å tisse seg ut (en vil ikke at gipsen skal bli full av tiss når den skal være der i 3 mnd). Nå etter han har blitt bra igjen, har han fått dovegring og vi jobber iherdig for at han skal bli bleiefri. Du vet aldri hva som kan være grunnen til at barn bruker bleie i en alder av fire år. Anonym poster: 58f95f0a1c135072581d3456a88ee324
Eeniemeenie Skrevet 18. mai 2013 #28 Skrevet 18. mai 2013 Min sluttet med smokk og bleie da hun var 3,eller, like før... Ikke latskap ihvertfall, bare vanskelig å få henne å slutte. Men nå er hun 4,5 og veldig veslevoksen! Kunne ikke sett for meg henne med verken bleie eller smokk.
Gjest ronja røverdatter Skrevet 18. mai 2013 #29 Skrevet 18. mai 2013 Veldig kulturelt begge to. Bleieslutt her i Norge er veldig avhengig av støtte fra bhg. Vi fikk det nesten til ila sommerferien sommeren poden var 2,5 år, men bhg satt på bleier etter et par uhell. Uten samarbeid derfra er det dødfødt. Dermed måtte vi vente til sommeren etter, da var han 3,5. Kunne fort bikket over 4 år om ikke vi hadde 1) fått det til; 2) flyttet! Til sammenligning er bleieslutt en del av det faste opplegget i bhg i en del andre land, men der er de minste barna i separate grupper med mer personal, de har ressursene som man ikke har i en småbarnsavdeling med 10 barn mellom 0-3 år og 3 voksne. Der vi er nå er det veldig vanlig med smokk for 4-åringer, kun ved innsoving. Mange bruker også flaske til melk. Veldig rart for oss, men jeg observerer ikke mer problemer ift tannstilling og språk enn i Norge. Anonym poster: 0a30871a18b25ca3cc9549660134d563 Jeg har jobbet i barnehage i utlandet og der hadde vi langt mindre bemanning enn i norske barnehager, men vi hadde ingen problemer med bleieavvenning. Jeg blir rett og slett litt oppgitt når jeg hører at norske barnehager med den bemanningen de har sier at de ikke har kapasitet til å gjøre det og at de ikke hører på foreldrene. Hos oss var det heller motsatt, vi hadde barn i barnehagen som vi hadde avvent, men som brukte bleier hjemme. Så til saken: Om det er latskap eller ikke, kan vel bare de det gjelder vite. Det er sikkert mange grunner til at barn fortsetter med smokk og bleier til de nærmer seg skolealder. Personlig synes jeg at det ser dumt ut med smokk til barn som er særlig over året, bortsett fra om natta eller i andre spesielle situasjoner, men det kommenterer jeg aldri når venner kommer med barn med smokk og jeg bruker lite energi på å spekulere i hvorfor det er sånn.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2013 #30 Skrevet 19. mai 2013 Har du så lyst til å få bekreftet at du har en lat venninne? Det kan være flere årsaker selvfølgelig. Foreldrene kan selvfølgelig være late, eller du kan være dømmende... De forteller deg kanskje ikke ALT??? Anonym poster: 4f8f5b827ee7befc1f0b5d34d2103c4f
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2013 #31 Skrevet 19. mai 2013 Veldig kulturelt begge to. Bleieslutt her i Norge er veldig avhengig av støtte fra bhg. Vi fikk det nesten til ila sommerferien sommeren poden var 2,5 år, men bhg satt på bleier etter et par uhell. Uten samarbeid derfra er det dødfødt. Dermed måtte vi vente til sommeren etter, da var han 3,5. Kunne fort bikket over 4 år om ikke vi hadde 1) fått det til; 2) flyttet! Til sammenligning er bleieslutt en del av det faste opplegget i bhg i en del andre land, men der er de minste barna i separate grupper med mer personal, de har ressursene som man ikke har i en småbarnsavdeling med 10 barn mellom 0-3 år og 3 voksne. Der vi er nå er det veldig vanlig med smokk for 4-åringer, kun ved innsoving. Mange bruker også flaske til melk. Veldig rart for oss, men jeg observerer ikke mer problemer ift tannstilling og språk enn i Norge. Anonym poster: 0a30871a18b25ca3cc9549660134d563 Jeg har jobbet i barnehage i utlandet og der hadde vi langt mindre bemanning enn i norske barnehager, men vi hadde ingen problemer med bleieavvenning. Jeg blir rett og slett litt oppgitt når jeg hører at norske barnehager med den bemanningen de har sier at de ikke har kapasitet til å gjøre det og at de ikke hører på foreldrene. Hos oss var det heller motsatt, vi hadde barn i barnehagen som vi hadde avvent, men som brukte bleier hjemme. Så til saken: Om det er latskap eller ikke, kan vel bare de det gjelder vite. Det er sikkert mange grunner til at barn fortsetter med smokk og bleier til de nærmer seg skolealder. Personlig synes jeg at det ser dumt ut med smokk til barn som er særlig over året, bortsett fra om natta eller i andre spesielle situasjoner, men det kommenterer jeg aldri når venner kommer med barn med smokk og jeg bruker lite energi på å spekulere i hvorfor det er sånn. Så greit og kunne skylde på barnehage for alt mulig........ Anonym poster: 58c1de4f7a350f098cc593b1eb1a468c
thricane Skrevet 19. mai 2013 #32 Skrevet 19. mai 2013 Hva så? Har fremdeles til gode å se noen starte på skolen med smokk og bleie. Ett år fra eller til, hva gjør nå det?
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2013 #33 Skrevet 19. mai 2013 Veldig kulturelt begge to. Bleieslutt her i Norge er veldig avhengig av støtte fra bhg. Vi fikk det nesten til ila sommerferien sommeren poden var 2,5 år, men bhg satt på bleier etter et par uhell. Uten samarbeid derfra er det dødfødt. Dermed måtte vi vente til sommeren etter, da var han 3,5. Kunne fort bikket over 4 år om ikke vi hadde 1) fått det til; 2) flyttet! Til sammenligning er bleieslutt en del av det faste opplegget i bhg i en del andre land, men der er de minste barna i separate grupper med mer personal, de har ressursene som man ikke har i en småbarnsavdeling med 10 barn mellom 0-3 år og 3 voksne. Der vi er nå er det veldig vanlig med smokk for 4-åringer, kun ved innsoving. Mange bruker også flaske til melk. Veldig rart for oss, men jeg observerer ikke mer problemer ift tannstilling og språk enn i Norge. Anonym poster: 0a30871a18b25ca3cc9549660134d563 Jeg har jobbet i barnehage i utlandet og der hadde vi langt mindre bemanning enn i norske barnehager, men vi hadde ingen problemer med bleieavvenning. Jeg blir rett og slett litt oppgitt når jeg hører at norske barnehager med den bemanningen de har sier at de ikke har kapasitet til å gjøre det og at de ikke hører på foreldrene. Hos oss var det heller motsatt, vi hadde barn i barnehagen som vi hadde avvent, men som brukte bleier hjemme. Så til saken: Om det er latskap eller ikke, kan vel bare de det gjelder vite. Det er sikkert mange grunner til at barn fortsetter med smokk og bleier til de nærmer seg skolealder. Personlig synes jeg at det ser dumt ut med smokk til barn som er særlig over året, bortsett fra om natta eller i andre spesielle situasjoner, men det kommenterer jeg aldri når venner kommer med barn med smokk og jeg bruker lite energi på å spekulere i hvorfor det er sånn. Så greit og kunne skylde på barnehage for alt mulig........ Anonym poster: 58c1de4f7a350f098cc593b1eb1a468c Det er ikke snakk om å skylde på bhg for alt mulig, bhg til min sønn ble nesten nødt til å sette bleier på gutten igjen for med 10 småbarn og 3 voksne, de hadde ikke en sjanse å følge min sønns bleieavvenning samtidig som de taklet 2 vanskelige tilvenninger. Jeg er også oppmerskom på at det at barna er så mye ute i all slags vær gjør det vanskeligere her, fordi det på-/avkledning tar så lang tid. Og her er ofte bleieavvenning styrt av barnets eget ønske, ikke en tidlig trening som f.eks. i Frankrike. Poenget mitt var at dersom barnet ditt er født litt "feil" på året (høst/vinter) og du ikke får det til sommerferien før det blir 3, kan det fort nærme seg 4-årsdagen før bleieavvenning er gjort dersom du har en bhg som ikke jobber aktivt med det. Noe vår bhg ikke gjorde (men vi var kjempefornøyde med den for det, bare litt frustrert over akkurat den biten). Anonym poster: 0a30871a18b25ca3cc9549660134d563
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2013 #35 Skrevet 19. mai 2013 Bleie på dagtid er unormalt for en fireåring, og jeg ville tenkt at her er det enten latskap, eller noe fysiologisk/psykisk som gjør at barnet trenger det. Smokk er KUN foreldrenes latskap. Det er totalt unødvendig for barn på fire å bruke smokk, litt trist også, egentlig, med tanke på språkutviklingen til barnet som garantert blir hemmet om det er en propp i munnen hele tiden Anonym poster: 0872a92acb06d38ae82fc58bdbb0dd5c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå