Gå til innhold

4 åring med smokk og bleie, helt vanlig eller latskap frå foreldrene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Anonym poster: 24a4cc9d695977e42454d93b88ddda20

Fortsetter under...

Skrevet

Absolutt IKKE vanlig i det heletatt!

Anonym poster: 47271b1b26162d75fdf8d166abe84f16

Skrevet

Det mener jeg også. Min venninnes barn ble 4 år i våres og bruker begge deler. HI

Skrevet

Uvanleg, men ikkje nødvendigvis latskap. Kan vere andre grunnar..

Skrevet

Min yngste sluttet med bleie 2 uker før hun fylte 4, men hun er et diagnosebarn og det hadde grunner til at det tok så lang tid. Hadde jobbet med bleieavvenning i et helt år.

Smokken tok jeg da hun var 2, men storesøster var da nesten 3,5 og jeg tok begge sin samtidig siden jeg regnet med det var døfødt å ta hennes mens minste hadde akkurat samme smokkene. Hun brukte kun smokk i innsovning siste året hun hadde den da. Sneik meg inn å fjernet den når hun hadde sovnet hver kveld.

Men ja om barnet ikke har diagnose av en eller annen sort er det latskap å ikke få ungene ut av bleie eller få slutt på smokken.

Jeg mener at man bør ha fått en unge ut av bleia når det blir 3 ihvertfall og smokken bør vel egentlig tas når ungen er 2 for tennenes skyld.

Men det er mer og mer vanlig å se 3-4 åringer ja til og med 5 åringer som har smokk.

Dog ganske uvanlig å finne barn med bleie når de er over 3

Anonym poster: 171e67c33acce68dd74cc86c36f33cf3

Skrevet (endret)

Må det være enten eller, altså? Det finnes ingen grunner mellom de to? Jeg kunne nemlig tenkt meg at det kunne tenkes at det fantes et par andre årsaker... Vi sluttet med begge deler rundt 3 år, men jeg har fortsatt evne til å sette meg inn i at det kan finnes andre årsaker enn latskap til at fireåringer bruker bleke og/eller smokk.

De tannlegene jeg har snakket med sier forøvrig at smokkeslutt før 4 går bra, så man trenger ikke slutte ved 2-årsalder for tennenes skyld...

Endret av Spiffie

Annonse

Skrevet

Behøver virkelig ikke være latskap nei.

Vi mødre er så flinke til å liksom dømme andre mødre utifra det vi ser. Men mye er feildømming..

Men vanlig med smokk og bleie i fire års alderen, vil jeg ikke si det er.

Skrevet

Her er bedømingen på topp. Typisk her inne. Kan ikkje tenke andre baner

Anonym poster: 899a0c0a97c277bf8dfb73ebede0b252

Skrevet

Jeg vet ikke om noen gode grunner for å la en 4 åring ha smokk, men bleie kan være nødvendig lenger hos enkelte.

Skrevet

Må det være enten eller, altså? Det finnes ingen grunner mellom de to? Jeg kunne nemlig tenkt meg at det kunne tenkes at det fantes et par andre årsaker... Vi sluttet med begge deler rundt 3 år, men jeg har fortsatt evne til å sette meg inn i at det kan finnes andre årsaker enn latskap til at fireåringer bruker bleke og/eller smokk.

De tannlegene jeg har snakket med sier forøvrig at smokkeslutt før 4 går bra, så man trenger ikke slutte ved 2-årsalder for tennenes skyld...

Har du ikke fått med deg at det er mye bedre for selvfølelsen å alltid tro det verste om folk?

Du har ikke vært her inne lenge nok.

Anonym poster: a9151799caf82c1c57d19c23c4b4b033

Skrevet

Så sant en ikke snakker om en diagnose, så mener jeg det er latskap.

Skrevet

Vår 4-åring fikk flaske til hun var 3,5. Grunnen til det, var at hun ikke tåler melk, måtte ha erstatning, den luktet høgg, og hun nektet å drikke den fra glass.

Vi kunne selvfølgelig prøvd å tvinge gjennom at hun skulle drikke den fra glass, resultatet hadde sannsynligvis vært at hun ikke drakk den i det hele tatt.

Anonym poster: ff298a379f51eea0f2ebcdb97156f74e

Skrevet

Dummeste jeg har hørt. Mitt barn fikk også flaske til han var 3,5, men det hadde ikke noe med allergi å gjøre. Det er ingen som MÅ ha melk. Kalsium og vitaminer kan man få i seg fra en hel haug andre matvarer.

Så å bruke melkeallergi, som en unnskyldning til å slutte med flaske, det er for dumt.

Her var det rett og slett latskap med flasken. Hadde/har en gutt som enda ikke sover natten rundt. Han er nå bikket 4 år, og det er slitsomme kvelder og netter for å få han til å sove. Vi tok derfor ikke kampen med han før.

Anonym poster: ad624c730836fcc8641b1bb7f4d96338

Annonse

Skrevet

Det kan selvfølgelig vært latskap, men som alle de andre sier, så kan det være mange andre grunner. Av de barna jeg vet om som har brukt bleie lenge, så kan jeg nevne flere årsaker:

- utviklingshemming

- enkoprese

- urinveisproblematikk

- dovegring

- cp (men du ville ikke gjettet dt bare ved å se på barnet)

Når det gjelder smokkebruk, så fikk vi faktisk beskjed av tannlegen om å starte med smokk igjen på sønnen vår da han var rundt 4. Han sluttet med smokk da han var tre - uten problemer. Det som derimot ikke var så bra, var at han da begynte å suge på tommelen - i søvne! På kun et år var fortennene hans begynt å komme ut av stilling, og alle råd om å unngå tommelsugingen feilet (plaster, votter, go'negl, eddik, lange negler osv) for han var jo ikke klar over at han gjorde det. Til sist fikk vi beskjed om at det var bedre at han sugde på smokk, for det ville ikke ødelegge tennene. Han brukte smokk av og på når han sov fram til han var 9, da fikk han gom, som gjorde slutt på den ubevisste tommelsugingen.

Om du lurer veldig på hvorfor et stort barn bruker bleier og/eller smokk, så vil jeg foreslå at du spør foreldrene. Da får du sikkert vite grunnen, muligens påhengt noen personkarakteristikker ;)

Skrevet

Dummeste jeg har hørt. Mitt barn fikk også flaske til han var 3,5, men det hadde ikke noe med allergi å gjøre. Det er ingen som MÅ ha melk. Kalsium og vitaminer kan man få i seg fra en hel haug andre matvarer.

Så å bruke melkeallergi, som en unnskyldning til å slutte med flaske, det er for dumt.

Her var det rett og slett latskap med flasken. Hadde/har en gutt som enda ikke sover natten rundt. Han er nå bikket 4 år, og det er slitsomme kvelder og netter for å få han til å sove. Vi tok derfor ikke kampen med han før.

Anonym poster: ad624c730836fcc8641b1bb7f4d96338

Vi bruker det ikke som unnskyldning. Det var et bevisst valg å la henne bruke flaske så lenge, og det er forklaringen på det. Det er selvfølgelig mulig å få i seg næringsstoffer på andre vis, men det kommer selvfølgelig an på hva som er mulig å få i ungen. Og det er en helt annen debatt. Vi gjorde det sånm, hadde ingenting med latskap å gjøre...

Anonym poster: ff298a379f51eea0f2ebcdb97156f74e

Skrevet

Barnet har ingen diagnose nei. HI

Skrevet

Ikkje vanleg med bleie og smokk på 4-åring, nei. Men det kan vere andre grunnar til at barna bruker bleie og smokk ved 4-årsalder, enn latskap. Men så lenge det ikkje finnest medisinske årsaker (diagnoser) o.l. verkar det sløvt å ikkje hjelpe barnet med smokke- og bleieslutt før dei har passert 4 år.

Anonym poster: 89ee0e65eaea625eda55cac48027bccc

Skrevet

Jeg brukte smokk til jeg var 6 år. Hvorfor skal den på død og liv bort? Jeg er helt normal i dag.

Anonym poster: 1baeb41a11ece7f0ad6757ccc1406690

Skrevet

Jeg brukte smokk til jeg var 6 år. Hvorfor skal den på død og liv bort? Jeg er helt normal i dag.

Tja, tannstilling og artikulasjon er jo to grunnar. Vidare har eg høyrd/lese om at overdriven smokking fører til passive barn - det hemmar den kognitive utviklinga. Men det er laus parafrasert.

Skrevet

Lause, skulle det stå.

Skrevet

Skriv på iPad. Laust!

Skrevet

Ja, men hva hvis det kun er ved innsovning? :-)

Skrevet

Ja, men hva hvis det kun er ved innsovning? :-)

Dumt med tanke på tannstilling, men kanskje ikkje så farleg mtp artikulasjon og kognitiv utvikling?

Skrevet

Ikke bry deg om andres barn!:)

Smokk er ikke så vanlig,men bleie kan det jo være forskjellige grunner til!

Min 4 går med bleie,men det er ikke(!!!) snakk om noe latskap fra oss foreldre! De andre sluttet med bleie da de var 2,5 og har også en som sluttet på 2 års dagen :)

Grunnen til at jenta mi går med bleie er fordi at hun sliter veldig med det,og tisser på seg om hu ikke har den på..hun syntes ikke at det er noe gøy,hun gråter ofte for det..Vi har hvert til legen og sjekket,og hun er rett og slett sengevæter..greit og få en grunn :)

Skrevet

Akkurat det med bleie synes jeg ikke skal stemples som latskap.. For noen er det nok det, men det er da slett ikke alle barn som er villige til å slutte med bleier i 2-3 års alderen.

Men når det gjelder smokk så synes jeg barn skal slutte med det til de er rundt 3, jeg da.

Har et bonusbarn som alltid kommer til oss med smokken i munnen og barnet er snart 4.

Hos oss har ikke barnet brukt smokk på mange måneder og det har gått kjempefint, ikke spurt etter den engang, noe vi har sagt til moren som ikke gidder å bry seg. Barnet skal visst ha smokken bare fordi moren vil det.

Anonym poster: a2f871b5cee4e2aded4f669234a62cee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...