Anonym bruker Skrevet 17. mai 2013 #1 Skrevet 17. mai 2013 Visdomstann som ligger nede er delvis dekket av tannkjøtt, men nå har jeg store smerter i tannkjøtte der, så må ta smertestillende flere ganger daglig. Har ikke vondt i selve tanna, men vet det er hull i den. Kan det være en betennelse? Noen som har opplevde det og kan si noe om hva som var galt og hva som måtte gjøres? Skal ta kontakt med tannlege til tirsdag hvis det ikke er bedring, men gruer meg skikkelig for har kraftig tannlegeskrekk. Anonym poster: 9ee3756b46ce0b34bd9f478cf6dcfc2e
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2013 #2 Skrevet 17. mai 2013 Jeg hadde en opplevelse som likner veldig på din. Hadde fryktelig vondt i tannkjøttet rundt, og etter hvert så klarte jeg omtrent ikke å tygge eller åpne munnen. Jeg måtte knaske paraset og ibux i kombinasjon for å få minst mulig smerter til tross for amming, det var helt grusomt, gikk våken hele natta på grunn av det, værre enn tannverk :/ Uansett, det som leget det, hvis jeg husker rett (og husker ikke så mye fra det, det er vel fortrengt) så måtte jeg bruke korsodyl eller hva det nå heter, det klorheksidinet som er beregnet på munnskylling. Skyllet så ofte jeg kunne (oftere en det står på pakka fikk jeg beskjed om fra tannlegen når jeg hadde en slik infeksjon). Du kan også bruke gel å smøre på. Litt usikker men tror kanske jeg fikk antibiotika samtidig? Uansett, infeksjonen måtte rett og slett gå over (hadde da infeksjon i tannkjøttet pga visdomstanna- til tross for at jeg var nøye med tannpuss så kan det være vanskelig å få fjernet alle bakterier rundt tannkjøttet til den nye tanna). Og først når den var over, så kunne jeg løpe til tannlegen og få den helvetes visdomstanna ut! Jeg var dum nok og grude meg for mye til det at jeg måtte igjennom dette hele to ganger (altså infeksjonen) før jeg endelig tok til mot og trakk tanna. Anonym poster: 481a315678e68998ded6b901c3b2c293
Mille Alexandra Skrevet 17. mai 2013 #3 Skrevet 17. mai 2013 Få trekt tanna! så fort som mulig _ hadde det slik som deg før jeg en dag våknet opp med kjevelås pga visdomstanna som brøt seg igjennom tannkjøttet over natta(!) vet ikke hvor du bor, men man kan få trekt de i narkose om du som meg er livredd tannlegen håper det går bra med deg!
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2013 #4 Skrevet 17. mai 2013 Få trekt tanna! så fort som mulig _ hadde det slik som deg før jeg en dag våknet opp med kjevelås pga visdomstanna som brøt seg igjennom tannkjøttet over natta(!) vet ikke hvor du bor, men man kan få trekt de i narkose om du som meg er livredd tannlegen håper det går bra med deg! Dersom det er infeksjon som jeg hadde så må infeksjonen være behandlet før tanna kan trekkes, desverre. Tror det har noe med virkning av bedøvelse å gjøre... Men uansett, helt enig i at du må få den trekt, iallfall hvis det er infeksjon. Det får du sikkert vite av tannlegen uansett. Hvis det var som hos meg så vil du bare få nye infeksjoner helt til den er trekt, som er eneste løsning på problemet. Hilsen anonym over. Anonym poster: 481a315678e68998ded6b901c3b2c293
Mille Alexandra Skrevet 17. mai 2013 #5 Skrevet 17. mai 2013 Få trekt tanna! så fort som mulig _ hadde det slik som deg før jeg en dag våknet opp med kjevelås pga visdomstanna som brøt seg igjennom tannkjøttet over natta(!) vet ikke hvor du bor, men man kan få trekt de i narkose om du som meg er livredd tannlegen håper det går bra med deg! Dersom det er infeksjon som jeg hadde så må infeksjonen være behandlet før tanna kan trekkes, desverre. Tror det har noe med virkning av bedøvelse å gjøre... Men uansett, helt enig i at du må få den trekt, iallfall hvis det er infeksjon. Det får du sikkert vite av tannlegen uansett. Hvis det var som hos meg så vil du bare få nye infeksjoner helt til den er trekt, som er eneste løsning på problemet. Hilsen anonym over. Anonym poster: 481a315678e68998ded6b901c3b2c293 tror du har helt rett man må få bok infeksjonen først, men ville på det sterkeste anbefalt og få bort tanna. slike er LITE morsomme å hanskes med
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2013 #6 Skrevet 17. mai 2013 Kan jeg gå til vanlig legevakt for å bekrefte infeksjon eller må en tannlege gjøre det? For tannlegen er jo ikke åpent før på tirsdag, og det er jo noen dager til. Ja jeg må nok få trekkt ut den tanna, men hoff, gruer ille til det. trenger jeg nevne jeg har sprøyte skrekk i tillegg. tannlege sekretæren bruker å tørke tårene på meg før jeg i det hele tatt har kommet så langt at jeg får åpna munnen, så narkose høres ut som en drøm. Anonym poster: 9ee3756b46ce0b34bd9f478cf6dcfc2e
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2013 #7 Skrevet 17. mai 2013 Ring legevakta du dersom du har store smerter, og si at du tror du har en infeksjon i tannkjøttet, og at det er så vondt at det ikke kan vente til tirsdag. Spør om du kan komme inn og få utskrevet antibiotika med en gang, eller om det finnes en tannlegevakt som kan gjøre det samme. Og kjøp sånn skyllevann som jeg sa (anonym over her) på apoteket i morgen. Skyll hver gang du har spist eller drukket noe som ikke er vann. Det fungerer desinfiserende, og er det beste å gjøre mot slike bakterielle infeksjoner (hvis det er det du har, da), om ikke annet for å forhindre at det forværrer seg. Mulig du ikke trenger antibiotika hvis du skyller godt heller, men jeg tror jeg måtte ha det atlså, eller dvs jeg starta med begge deler samme dag (hvis jeg husker rett) så vet egentlig ikke hva som hjalp. Anonym poster: 481a315678e68998ded6b901c3b2c293
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2013 #8 Skrevet 17. mai 2013 Tror vi har sånn skyll i huset, mener å innbille meg at gubben måtte kjøpe den etter forrige tannlegetime. Så skal skylle før jeg legger meg om det er riktig vi har. Tar 1gram paracet og en annen pille som jeg tror er samme som voltaren bare med ett langt rart navn, den er i hvert fall betennelses dempende. Natt til i dag våkna jeg av smertene når virkninga gikk ut. Kan ta å ringe legevakt i morgen tidlig for å høre med de. Hvis det er infeksjon burde det kanskje slå ut på en crp. Er blitt en kul/hevelse der smerten sitter. Anonym poster: 9ee3756b46ce0b34bd9f478cf6dcfc2e
Skylander Skrevet 17. mai 2013 #9 Skrevet 17. mai 2013 Jeg har også hatt smerter i visdomstann. Det som hjalp var å grave/skrape med tannpirker rundt oppi tannkjøttet, og deretter bruke munnskyll. Hadde satt seg fast mat/dritt oppi der som forårsaket smertene. Du kan prøve.
Gjest Morn du Skrevet 17. mai 2013 #10 Skrevet 17. mai 2013 (endret) Æsj, visdomstenner kan være no sabla herk, trakk selv en for et par uker siden. Etter mange runder med verk bestemte jeg meg for å få den ut. Hvis det er noe trøst, kjenner du ikke sprøyte nr 2 eller 3. Masse lykke til hvertfall. Tenk så godt å bli kvitt den Endret 17. mai 2013 av LisaGikkTilSkolen
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2013 #11 Skrevet 17. mai 2013 Kan jeg gå til vanlig legevakt for å bekrefte infeksjon eller må en tannlege gjøre det? For tannlegen er jo ikke åpent før på tirsdag, og det er jo noen dager til. Ja jeg må nok få trekkt ut den tanna, men hoff, gruer ille til det. trenger jeg nevne jeg har sprøyte skrekk i tillegg. tannlege sekretæren bruker å tørke tårene på meg før jeg i det hele tatt har kommet så langt at jeg får åpna munnen, så narkose høres ut som en drøm. Anonym poster: 9ee3756b46ce0b34bd9f478cf6dcfc2e Kjenner meg igjen i dette Jeg hadde en slik visdomstann og smertene var kraftige. Det ble kul i tannkjøttet og jeg dro på legevakta en lørdag etter at jeg hadde hatt en våkenatt i smerter. Der ble det bekreftet at jeg hadde infeksjon og jeg fikk med meg 8 tabletter(husker ikke hvilken sort, men ikke-kjør-tabletter) som jeg skulle ha til jeg kom meg til tannlegen mandag. De klarte ikke ta bort all smerte. Tannlegen sa at han måtte skjære opp litt i kjøttet over tanna og legge i en gasklut dyppet i antibiotika. Denne måtte jeg gå med i 4 døgn før jeg skulle tilbake og trekke tanna. Jeg fikk ingen andre instrukser. Det var så herlig å gå ut fra tannlegekontoret uten smerter den mandagen, du aner ikke! Jeg har en gutt som har alvorlig sprøytefobi og som egentlig skulle ha rotfylt en tann denne mnd. Vi har måttet utsatt det time etter time og gått uforrettet derfra, totalt nekt Jeg prøvde å ymte frampå med narkose fordi det er viktig å få rotfylt tanna før sommeren(betennelse blir visst verre i varmt vær ifølge tannlegen) men nei! Ingen sjans! Han står i fare for å miste en av fortennene.. Jeg bare advarer deg litt, det kan være en kamp å få det.. Her kan en 14 åring - pga skrekk, miste en tann pga at de er så "gnien" på narkose, selv om jeg forstår at de må være det altså.. Han må ikke rotfylle pga hull(han har aldri hatt hull), men pga byll i tannkjøttet som har infisert en kanal Snakk om uflaks.. Vi har fått tilbud om en beroligende tablett. Men det er usikkert om han vil bruke den, den virker visst bare når pasienter ønsker å ordne tanna si, og det vil selvfølgelig ikke gutten min Men jeg tror du har et ønske om å fikse den, så kanskje det kan være et alternativ? Uansett, det blir bedre etter tannlegetimen uten tvil! Lykke til! Anonym poster: 42fe4c910a54b920d718874a19072f85
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå