Gå til innhold

Glass til hjemmelaget babymat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får man kjøpt det noe sted? Har tenkt å lage mat selv, men vil gjerne kunne ha det p glass likevel... Eller må man kjøpe mat på glass og kaste innholdet, det føles så meningsløst...

Anonym poster: fa8b16849828c8fc9085f623274c1da1

Fortsetter under...

Skrevet

Hva med de koppene du får kjøpt på apoteket med lokk? De er i plast da, men tror de kan kokes. Vi bruker de.

Skrevet

Jeg brukte noen kopper fra babyshop i plast. Tror det er Avent som har de. De kan både vaskes i maskin, fryses og varmes i micro :)

Skrevet

Avent dine begre er veldig gode, men koster litt mye. IKEA har et sett med bokser i ulik størrelse, endel av dem kan passe. Vi tar også vare på glass når vi en sjelden gang bruker det. Eller kan du jo samle på og be familie samle på tomatpureglass eller lignende. Jeg bruker også q-meierienes lettrømme, de boksene kan brukes:)

Anonym poster: c25f14b14c1b30b250803aa1139c9e04

Skrevet

Du har ikke noen syltetøyglass da? Jeg pleier å ta vare på noen av de glassene. De er supre å ha babymat i, både til frysing og i kjøleskap. Kanskje en nabo eller et vennepar har?

Anonym poster: 068bec2e92ce63ebf727d9494927029e

Skrevet

Jeg ville ha brukt vanlige plastbegre med lokk på. Så slipper du å jakte på slike glass, slipper faren for at de sprekker, og at det skal komme skår i maten. Hvis det er at du er redd plasten ikke skal bli helt ren, så vask den i oppvaskmaskin. Når babyen er stor nok til å spise fast føde, så er de også store nok til at ikke alt er kokt at utstyr. Snart sleiker den på gulvet uansett.

Anonym poster: 2a4a8856499d7ac3e95fc001366b9652

Annonse

Skrevet

Jeg ville ha brukt vanlige plastbegre med lokk på. Så slipper du å jakte på slike glass, slipper faren for at de sprekker, og at det skal komme skår i maten. Hvis det er at du er redd plasten ikke skal bli helt ren, så vask den i oppvaskmaskin. Når babyen er stor nok til å spise fast føde, så er de også store nok til at ikke alt er kokt at utstyr. Snart sleiker den på gulvet uansett.

Samma her ;)

Anonym poster: d78b480cebacdbe4763097441bb25f22

Skrevet

Avent sine begre er dyre, men utrolig gode! Vi er ferdige med babymattiden, men bruker de ofte. Bruker de til salsa, guacomole, andre dipper, sauser, krafter osv.. Kjempekjekke. :)

Anonym poster: bc2403e46e5b6a1055e95bc47cdf2d02

Skrevet

Takk, masse gode ideer her :) Syltetøy spiser vi ikke, men tomatpure har vi jo iblant, kan spare på dem i hvert fall. Og høre med venner og familie om de har noe.

Føler liksom at glass er tryggere og mer hygienisk enn plast, jeg liker ikke selv å drikke vann av plastflasker fordi det setter sånn smak i forhold til glass (drikker av en gammel vossflaske av glass), men det er vel så strenge krav til plast nå at det er ingen fare...?

HI

Skrevet

Jeg brukte IKEA sine lynlåsposer. Genialt å kunne fryse de flatt. Fryser og tines veldig raskt, for ikke å snakke om hvor plassbesparende det er i kjøleskapsfyseren!

Annonse

Skrevet

Jeg la min i små fryseposer jeg og la dem kjapt i fryseren, la dem deretter over i aventboks når den skulle tines eller være med ut et sted. Frysing gjorde det greit å lage en del om gangen og med posene slapp jeg å ha så mange glass/begre.

Skrevet

Vi bruker avent sine plastbokser med lokk. Tåler frys og mikro :) husker ikke pris. Men god kvalitet!

Anonym poster: b91a3c26927f90b3a34305a7df852d47

Skrevet

Takk, masse gode ideer her smile.png Syltetøy spiser vi ikke, men tomatpure har vi jo iblant, kan spare på dem i hvert fall. Og høre med venner og familie om de har noe.

Føler liksom at glass er tryggere og mer hygienisk enn plast, jeg liker ikke selv å drikke vann av plastflasker fordi det setter sånn smak i forhold til glass (drikker av en gammel vossflaske av glass), men det er vel så strenge krav til plast nå at det er ingen fare...?

HI

Tror noe av greia med at det er mer hygienisk med glass, er at dersom man feks bruker kniver og gafler nedi plasten, så blir det riper det kan sette seg bakterier i (og det skjer jo ikke i glass- men glasskår har også samme av den bakterieproblematikken og derfor skal man kaste ting med glasskår i også). Opplever også at det setter seg mer farge i plast. Men hvis du kjøper helt nye plastbokser og vasker de først, og heller bytter de ut om det skulle bli misfarging eller riper i det (uansett må man jo vennes til noen bakterier, det er ikke behov for å være sterilt når babyen er såpass stor) så tror jeg ikke du skal bekymre deg. Men du har rett i ang smaken. Det er jo ikke farlig, for da kunne man aldri ha solgt mat eller drikke på plastbeholdere. Men det kan nok sette litt smak. Mange foretrekker feks cola i glassflasker eller på boks fremfor plastflaske. Men jeg drikker vann på flaske jeg... det har jo ikke stått der så lenge uansett. Babyer får jo mme på plastflaske, og de bruker kopper når de drikker selv av plastflaske, så oppbevaring i plastbokser ser jeg ikke problemet med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...