Gå til innhold

Morsinstinktet eller klokka?

to små prinsesser

Anbefalte innlegg

her har vi fulgt klokken...er usikker førstegangsmor og jeg stoler ikkee helt på instinktet mitt. Jeg har alltid syntes det har vært vanskelig å se på han om han er trøtt, så når det er gått 2 timer så VET jeg at han urde få seg en dupp. Og jeg har lært meg at han er sulten hver 3-4 time. Han er en veldig trygg og harmonisk baby og vi foreldre føler oss også trygge når rutinene er innført.

Så sant så sant. Rutiner = trygghet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En god blanding tenker jeg..

Noen ting må gå litt etter klokka siden vi har flere barn og ting ikke alltid kan foregå etter babyens ønske.. Har fra ganske tidlig styrt han inn i en ganske så fast rutine, med soving til faste tider og 4 faste måltider på dagtid

(Han er nå snart 7 måneder)

Så jeg er ikke helt unormal da... :wacko:

Jeg føler det må være litt slik pga storesøster, men jeg skulle jo ønske at urkvinnen i meg kunne fått bruke morsinstinktet da.

Har han alltid vært flink til å sove dupp?

Ja, han har alltid vært flink til å sove dupp.. Men det var ikke storesøster, og når jeg ser tilbake nå skulle jeg ønske jeg var flinkere da til å følge instinktet litt mer enn klokka! Eller dvs, det var ikke så mye klokka som alt alle andre sa var riktig jeg fulgte da.. Fikk f.eks. stadig høre at babyer som regel klarte å være våkne i to timer før de måtte ha en lur.. Snuppa sov da en halvtime, og det sier seg selv at det ble maaange korte dupper i løpet av dagen! Nå lar jeg han være våken til han er trøtt, og det kan gå både 3 og 4 og noen ganger 5 timer før han er trøtt.. Og da sov han lange gode dupper! Men nan blir som regel trøtt omtrent til samme tid hver dag - så sover ca 1-1,5 time kl 10, og så 1-2 timer ved to-tiden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi var 2,8 kg, da hun ble født og vi fikk beskjed om å mate henne hver tredje time. Så om natta hadde vi vekkerklokke på og vekket henne. Nå ved 5 mnd alder, har jeg klart å sette måltider til faste klokkeslett, og slipper da å telle timer. Bare ser på hva klokka er og om det nærmer seg neste måltid. Om natten venter vi til hun gir lyd fra seg. Som oftest spiser hun to ganger, men noen ganger bare en gang. Hun spiser egentlig ganske ofte på dagen, bare 2 1/2 time mellom hvert måltid. Men til gjengjeld sover hun svært godt om natten:)

Søvn om dagen styrer hun stort sett selv. Hun sover som regel en halvtime i 9.30 tiden, og en time i 11-12 tiden når vi går tur. Ellers har hun noen smådupper resten av dagen, men ingen faste tider der. Leggetiden klokken 19 er den eneste vi følger fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi var 2,8 kg, da hun ble født og vi fikk beskjed om å mate henne hver tredje time. Så om natta hadde vi vekkerklokke på og vekket henne. Nå ved 5 mnd alder, har jeg klart å sette måltider til faste klokkeslett, og slipper da å telle timer. Bare ser på hva klokka er og om det nærmer seg neste måltid. Om natten venter vi til hun gir lyd fra seg. Som oftest spiser hun to ganger, men noen ganger bare en gang. Hun spiser egentlig ganske ofte på dagen, bare 2 1/2 time mellom hvert måltid. Men til gjengjeld sover hun svært godt om natten:)

Søvn om dagen styrer hun stort sett selv. Hun sover som regel en halvtime i 9.30 tiden, og en time i 11-12 tiden når vi går tur. Ellers har hun noen smådupper resten av dagen, men ingen faste tider der. Leggetiden klokken 19 er den eneste vi følger fast.

Høres ut som samme situasjon som vi har. Jeg lurer virkelig på når vi skal få de gode lange duppene på over 1,5 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...