Gå til innhold

Legen vil ikke lete etter hjertelyd før uke 24!

Anbefalte innlegg

Har slitt en del med smerter i svangerskapet, og som førstegangs (og litt hysterisk) er det vanskelig å vite hva som er normalt eller ikke. Spurte legen min så pent om å få høre på hjertelyden, men fikk beskjed om at det gjorde hun ikke før tidligst i uke 24! Synes det var veldig seint? Er dette noe som er vanlig eller er det bare legen min som er sær?

Fortsetter under...

Min lege sjekket hjertelyd (uten at jeg spurte først) da jeg bare var 10 uker på vei, så det syns jeg var veldig sent! Vet at uke 10 er tidlig, legen sa at hun ikke hadde gjort det hvis jeg ikke var så tynn. Men trodde det var normalt i uke 14-15 hvertfall?

Trodde også man fikk det, i alle fall når man spørr om det! Er uke 16 nå. Hun begrunnet det med at det skapte så mye bekymring om hun ikke fant hjertelyden - noe jeg forstår, men en risiko jeg er villig til å ta. Har bestilt angelsound nå, så får jeg prøve selv i stedet.

Annonse

Sist svangerskap lyttet min lege etter hjertelyd i uke 15. Skal dit på tirsdag, er da 13 fullgåtte uker å da skal hun prøve å lytte sa hun. Men hun nevnte at noen leger ikke hører etter hjertelyd før etter at man har vært på ordinær ultralyd å har fått bekreftet at ting er ok. Hun selv mente det var alt for lenge å skulle måtte gå å vente på å få vite så hun gjøre det rutinemessig rundt uke 14-15.

Min lege har sjekket fosterlyd tidlig i alle tre svangerskap, men tror det egentlig er nye retningslinjer nå som sier at det ikke trenger å sjekkes før uke 22-24 kontrollen.

Likevel syns jeg at det, retningslinjer eller ei, er merkelig at hun ikke vil sjekke når du spør...

Skal være færre kontroller enn før nå også, men jeg antar at mange leger følger den gamle modellen. Min gjør i alle fall det, jeg er inne hver 4. uke.

Virker som det er noen nyere retningslinjer ute og går ja, for jeg har alltid fått sjekket hjertelyd på 1.kontroll tidligere, men denne gang (12 uker) bare strøk hun over det punktet. Jeg spurte ikke noe om det heller jeg da, fordi jeg har hørt hjertelyden hjemme og fordi jeg skulle på tidlig UL dagen etter, så for meg var det ikke så viktig. Men synes det er rart de ikke prøver hvis man spør og virkelig føler man trenger det. I hvert fall hvis man er rundt 12 uker...

Jeg går til jordmor (her går man kun til fastlege dersom man har et komplisert svangerskap eller sykdom som gjør at man må passes ekstra på) og jeg fikk høre hjertelyden første gang på 16-ukers kontrollen. Men har hørt før at de ikke nødvendigvis vil lytte for tidlig - nettopp fordi de ikke alltid finner hjertelyden og de vil unngå å skremme noen unødvendig.

Legen lyttet etter hjertelyden i uke 11 hos meg å fant den ikke (hun advarte meg mot dette men jeg valgte å prøve). I uke 14 var jeg hos jordmor å hun sa at vist jeg virkelig ønsket det kunne hun hørre (hun fant den) men etter nye regler var det ikke noe gale eller grunn til å bli sendt til ul undersøkelse før uke 24 vist hun ikke fant den til da.

Jeg fant selv hjertet i uke 12 med en angelsound. Fastlegen min sjekker ikke før uke 15 sa hun men jeg har ikke vært hos henne siden uke 9. Jordmor sjekket i uke 16 og sa at det kunne hende at hun ikke fant den, men det gjorde hun :) Jeg finner den hver gang (en gang i uken).

Synd det med 24 uker da de fleste finner hjertelyden før da, det inntrykket har iallefall jeg fra mange tråder. Fåfuglbarn, du kan trøste deg med at i ca uke 18 skal du på ordinær ultralyd så da får du se babyen ;)

Jeg er 3. Gangs og har første svangerskapskontroll i uke 25, foruten den i uke 11. Jeg kan ikke huske at de noen gang har lyttet etter hjertelyd i uke 16. Tror faktisk jeg aldri har vært til kontroll etter uke 11 før ordinær ul. Jeg skjønner godt at de ikke vil høre etter hjertet så tidlig, for hva om de ikke finner det? Du blir ikke mindre bekymret av det ;-) Dersom du engster deg så mye, så kjøp en angelsound eller en privat ul. Det er uansett ikke lenge til ordinær ul.

Annonse

Jeg har akkurat samme erfaring som underveis. Første kontroll i uke 24, ingen undersøkelse av hjertelyden tidligere. De gangene jeg har vært gravid før har lege/jordmor ikke funnet hjertelyden ved ca uke 19 noe jeg har fått høre ikke er uvanlig. Sånn sett er det helt greit for meg å få høre hjertelyden på 24 ukers kontrollen til uka.

Jeg har mistet tidligere og hadde blitt sprø og redd for hver eneste liten smerte/murring hvis jeg måtte gå helt til uke 18 uten å vite om babyen lever. Det er jo faktisk de som får vite i uke 18 at barnet er dødt og de hadde ingen mistanke. Det hadde blitt noe annet om jeg fikk et barn første gang jeg var gravid, og det blir noe annet neste gang jeg er gravid.

Endret av Skyen

Jeg har mistet tidligere og hadde blitt sprø og redd for hver eneste liten smerte/murring hvis jeg måtte gå helt til uke 18 uten å vite om babyen lever. Det er jo faktisk de som får vite i uke 18 at barnet er dødt og de hadde ingen mistanke. Det hadde blitt noe annet om jeg fikk et barn første gang jeg var gravid, og det blir noe annet neste gang jeg er gravid.

Poenget er vel at det er veldig vanlig at man ikke hører noe så tidlig, og hva da? Det er ressurskrevende å sende alle urolige gravide til ultralyd på statens regning. Føles sikkert urettferdig for deg som har mistet, men med mindre man har en historie med aborter, eller man har mistet sent i svangerskapet, så er det ingen medisinsk grunn til hverken å lytte etter hjertelyd, eller ta tidlig ultralyd. Rent samfunnsøkonomisk er det riktig, mener jeg, å ikke gjøre noe som kan uroe unødig. Dersom den gravide ønsker tidlig ultralyd, eller høre hjertelyd, så bør de bekoste dette selv.

Min lege har lyttet siden uke 10 hver gang. Mitt tredje svangerskap nå.

Men brått om tirsdag (uke 16) fant hun ikke lyden. Lette i ti min og vi hadde alltid funnet den raskt.

Da ble jeg sendt på sykehuset for å ta ul :/

Men heldigvis banket det et hjerte der allikevel.

Så jeg vet mange leger venter for at det kan faktisk skje at de ikle finner den så lett . Erfarte jo det for første gang nå.

Bare ville si det :)

Legen min har som prinsipp at hun ikke gjør det før uke 13, ettersom det er litt tilfeldig om man finner hjerteslaga når livmora er nede i bekkenet. Oftere gjør det heller folk mer nervøse. Hun sjekket vel på første kontrollen etter OUL

Poenget er vel at det er veldig vanlig at man ikke hører noe så tidlig, og hva da? Det er ressurskrevende å sende alle urolige gravide til ultralyd på statens regning. Føles sikkert urettferdig for deg som har mistet, men med mindre man har en historie med aborter, eller man har mistet sent i svangerskapet, så er det ingen medisinsk grunn til hverken å lytte etter hjertelyd, eller ta tidlig ultralyd. Rent samfunnsøkonomisk er det riktig, mener jeg, å ikke gjøre noe som kan uroe unødig. Dersom den gravide ønsker tidlig ultralyd, eller høre hjertelyd, så bør de bekoste dette selv.

Vanlig og vanlig å ikke høre noe før, jeg har lest om VELDIG mange gravide i flere gravidforum som fikk høre hjertelyden lenge før uke 24 (altså etter uke 12), så det er ikke sjeldent å høre hjertet før da. Det går jo an å prøve og selvsagt forklare den gravide at man kanskje ikke finner hjertelyden og si at de får ikke ultralyd før uke 18 uansett, så kan den gravide velge om de tar sjansen. Jordmora mi sa at hun kanskje ikke kom til å finne hjertet men hun fant det uten problemer, selv om jeg hadde hørt den flere ganger før hjemme med min doppler og jeg fortalte henne det, og jeg ba henne ikke om å finne hjertelyden, det var hun som spurte om jeg ville at hun skulle gjøre det. Hos meg tok hele greia (legge meg på benken, blotte magen osv) ca 3 minutter så det er ikke akkurat tidkrevende. De fleste er på flere kontroller før uke 24 så man trenger ikke bestille en ekstra time til dette.

Min fastlege som sagt har en grense på 15 uker, og jordmora mi 16 uker. Så hvis man så en frisk og sprek baby i uke 18 på ultralyd så skal man uansett nektes å få høre på hjertet før 6 uker etterpå? Jo jeg skjønner at man vet jo at alt er ok i uke 18 da, men uansett, skjønner ikke hvorfor så sen grense :) Men helt enig i at det bør være en grense, f.eks uke 15-16.

Endret av Skyen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...