Gå til innhold

Har noen av dere skrevet fødebrev, hva skrev dere?

Anbefalte innlegg

Jeg har fått beskjed av jordmor på sykehuset om å skrive et fødebrev. Har skrevet ned noen punkter om fødselen sist og hva jeg ønsker denne gangen.

Jeg opplevde sist å ligge 4 timer på oppvåkningen uten å vite hvordan det gikk med barnet etter et hastekeisersnitt. Hastekeisersnitt ble tatt fordi fødselen gikk tregt og de var redd for infeksjon hos fosteret. (Hadde GBS og måtte ha antibiotika under fødselen). Det var forferdelig og jeg har vært til fødselsforberedende samtale på grunn av dette. Barnet hadde det veldig bra og koste seg med faren sin. Det var jeg som ikke fikk beskjed.

Hva har dere tatt med i fødebrevet deres?

Fortsetter under...

Gjest Trulte med to små

Jeg har fått beskjed av jordmor på sykehuset om å skrive et fødebrev. Har skrevet ned noen punkter om fødselen sist og hva jeg ønsker denne gangen.

Jeg opplevde sist å ligge 4 timer på oppvåkningen uten å vite hvordan det gikk med barnet etter et hastekeisersnitt. Hastekeisersnitt ble tatt fordi fødselen gikk tregt og de var redd for infeksjon hos fosteret. (Hadde GBS og måtte ha antibiotika under fødselen). Det var forferdelig og jeg har vært til fødselsforberedende samtale på grunn av dette. Barnet hadde det veldig bra og koste seg med faren sin. Det var jeg som ikke fikk beskjed.

Er det mulig?? Høres jo helt vilt ut å ligge i 4 timer i uvisshet!

Må ha vært forferdelig, men spurte du ikke da?

Jeg spurte mange ganger og ba om tilbakemelding. Men til slutt holdt de som jobbet der seg unna meg så jeg fikk ikke spurt. Da var jeg sikkert på at noe var galt.

Jeg kommer ikke til å skrive noe fødebrev, men informerer heller mannen om litt "kjøreregler" i tilfelle jeg ikke klarer å snakke selv :-)

(1.minst mulig sjekk av åpning, 2.ingen masing om akupunktur/lystgass/badekar, 3. Klyster- ja takk! )

Hvis jeg derimot hadde skrevet ett, så ville jeg fattet meg i korthet slik det ville blitt enklest mulig for jordmor å oppfylle ønskene mine.

Annonse

Gjest Trulte med to små

Jeg spurte mange ganger og ba om tilbakemelding. Men til slutt holdt de som jobbet der seg unna meg så jeg fikk ikke spurt. Da var jeg sikkert på at noe var galt.

Det håper jeg du klaget på! For en dårlig oppfølging du fikk.

Huff, jeg hadde blitt så redd og ikke minst sint og frustrert om jeg ikke hadde fått svar!

Håper du blir godt ivaretatt denne gangen da, for det har du jammen fortjent.

Har tre punkter

- hvilken avdeling

- badekar/ dusj (under riene)

- familierom

Antar at jeg får klyster uansett...

Jeg spurte etter klyster sist, men fikk det ikke. Jordmor mente det ikke var nødvendig.

Jeg har skrevet fødebrev :) hva jeg bl.a. skrev i mitt brev:

- hvem jeg ville ha tilstede under fødsel (min mann. Ikke mer personale til stede enn nødvendig. ikke mer enn max 1 student - helst ingen).

- at jeg ville ha dempet belysning (hjelper mye for at jeg skal slappe av bedre)

- at jeg og mannen min vil ha full info om hva som skjer underveis og vil bli tatt med på avgjørelser der vi kan. Om jeg ikke er i stand til å ta imot info, at de iallefall forklarer min mann.

- at jeg ønsker at de unngår keisersnitt og at jeg blir klippet, så langt det er mulig.

- at jeg ønsker å presse når jeg kjenner trykketrang fremfor å bli kommandert til å presse (hjelp om jeg ikke får trykketrang pga epidural)

- at jeg ønsker å prøve naturlig smertelindring som dusj, varme kluter, stillingsendring, massasje før medikamentell smertelindring

- at jeg vil at de venter noen minutt før de klipper navlestrengen, sånn at baby får det ekstra blodet

- minst mulig adskillelse mellom baby og oss

- ønsker å ha baby på rommet hele tiden

- dersom jeg må ha keisersnitt, at baby blir gitt til pappa

- at jeg ønsker å være med på prøver og undersøkelser de tar av baby etter fødsel

- at jeg vil amme og ikke vil at han skal få noe annet (mme, sukkervann...).

- at jordmor/lege bruker finsketeknikken for å unngå at jeg revner

- at de legger hånda mi på hodet til baby når den står i åpningen (da vet jeg at det ikke er lenge igjen slik at jeg får motivasjon for de siste minuttene).

- dersom babyens hjerterytme og rieaktivitet kontinuerlig må måles, ønsker jeg enn sånn monitor uten ledninger som en kan bevege seg fritt med.

Var nok mer jeg hadde skrevet også, men kommer ikke på det i farten :) håper noe var til hjelp :)

Er veldig greit med fødebrev, her tok de veldig hensyn til det allefall :)

Jeg hadde med;

En lege som ikke hadde adgang(kom han, så gikk jeg ut)

Minst mulig sjekk

Hadde ingen tanker om smertelindring, ville ta det som det kom.

Far ville være med på første stell

Nå blei det litt så der, siden tulla kom noen uker fortidlig, men de oppfylte de fleste ønskene :) hadde med noe mer på planen min men hhusker det jaggu ikke nå :P

Anbefaler egentlig alle å skrive sånn brev :)

Annonse

Takk for tanken.

Jeg hadde egentlig ikke tenkt å skrive noe brev, for alt jeg planla sist fødsel gikk i vasken. Men denne gangen blir det jo planlagt KS, så da kan jeg vel kansje skrive ned noen tanker.

Jeg ble også liggende uten å vite noe sist. Poden ble født 21.25 på kvelden ved KS. Mannen og gutten fikk være hos meg en time, så så jeg dem ikke igjen før dagen etterpå. Da var kl over 12. Det var grusome timer. Jeg spurte og grov, men ingen viste noe. Både mannen og jeg var veldig mssfornøyd.

Så denne gangen er mannen drilla hardt i hva han skal mase på. Vi finner oss ikke i dette en gang til. Men denne gangen vet vi jo litt mer om hva vi kan forvente, å det hjelper også.

Tror jeg setter meg nes å skriver ned noen tanker om KS dag. Takk for tipset hi.

Gjest Trulte med to små

Jeg har skrevet fødebrev :) hva jeg bl.a. skrev i mitt brev:

- hvem jeg ville ha tilstede under fødsel (min mann. Ikke mer personale til stede enn nødvendig. ikke mer enn max 1 student - helst ingen).

- at jeg ville ha dempet belysning (hjelper mye for at jeg skal slappe av bedre)

- at jeg og mannen min vil ha full info om hva som skjer underveis og vil bli tatt med på avgjørelser der vi kan. Om jeg ikke er i stand til å ta imot info, at de iallefall forklarer min mann.

- at jeg ønsker at de unngår keisersnitt og at jeg blir klippet, så langt det er mulig.

- at jeg ønsker å presse når jeg kjenner trykketrang fremfor å bli kommandert til å presse (hjelp om jeg ikke får trykketrang pga epidural)

- at jeg ønsker å prøve naturlig smertelindring som dusj, varme kluter, stillingsendring, massasje før medikamentell smertelindring

- at jeg vil at de venter noen minutt før de klipper navlestrengen, sånn at baby får det ekstra blodet

- minst mulig adskillelse mellom baby og oss

- ønsker å ha baby på rommet hele tiden

- dersom jeg må ha keisersnitt, at baby blir gitt til pappa

- at jeg ønsker å være med på prøver og undersøkelser de tar av baby etter fødsel

- at jeg vil amme og ikke vil at han skal få noe annet (mme, sukkervann...).

- at jordmor/lege bruker finsketeknikken for å unngå at jeg revner

- at de legger hånda mi på hodet til baby når den står i åpningen (da vet jeg at det ikke er lenge igjen slik at jeg får motivasjon for de siste minuttene).

- dersom babyens hjerterytme og rieaktivitet kontinuerlig må måles, ønsker jeg enn sånn monitor uten ledninger som en kan bevege seg fritt med.

Var nok mer jeg hadde skrevet også, men kommer ikke på det i farten :) håper noe var til hjelp :)

Her var mange flotte tips til en førstegangs mamma!

Jeg vil gjerne skrive ned noen av disse punktene da jeg kjenner det føles veldig rett for meg/oss.

:) Tusen takk for delingen!

Jeg går på ABC, og der fikk jeg et ark med noen spørsmål, så skrev jeg på resten selv. Spørsmålene gikk på hva JM skulle gjøre for at jeg ble trygg, hvordan jeg reagerer når jeg er redd, hvilke tanker jeg har rundt å bli mamma etc. Skrev ikke så mye der, men at jeg har behov for informasjon, at JM viser omsorg, men også er bestemt etc. Så skrev jeg punktvis at jeg ønsker klyster, akupunktur, stripping om fødselen drar ut, at jeg vil prøve badekar (greide ikke sist), at de skal ta vannet når jeg er moden nok, at navlestrengen skal pulsere ferdig etter fødsel.

Har født tre ganger før, så da vet jeg hva som er viktig for meg! :-)

Jeg skrev et som eg hadde med til jordmor som hun kunne lese over. Hun skrev et nytt utkast av det og la det inn i journalen min. Det viktigste var at det var kort, punktlig og enkelt. Hvis jordmoren skal huske ønskene dine burde du ikke skrive for mye.

Jeg har: egne klær, badekar, ingen undersøkelser hvis man ikke må, ikke få tilbud om smertelindring, få informasjon underveis hvis ting ikke blir som planlagt.

Så er det en kort forklaring over forrige fødsel og hvorfor den var vanskelig.

Samme som sist + et nytt punkt;P -klyster( det fikk jeg ikke sist)!!! -klippes om de ser at jeg blir å revne ukontrollert(ble klipt sist grunnet vakum) - ikke besøk på fødeavdelinga 1time etter fødsel( fikk uanmeldt besøk av noen som ikke var mine nærmeste)! Det var ubehagelig og jeg var utslitt og ikke i humør til besøk etter så lang tung fødsel!!

Hørtes forferdelig ut med besøk så kort etter fødselen. Her er det bare far og søsken som får besøke stort sett hele dagen utenom i en hvilepause midt på dagen, samt besteforeldre mellom kl 18 & 19. Ingen andre. Da må vi i såfall ned i vestibylen og det er ikke jeg interessert i.

Ja det var helt forferdelig, kom før besteforeldre og andre var ikke flyttet fra føden ennå. 1 barnet å så jeg var helt fortumla, de spurte ikke eller ga ikke beskjed!! Denne gangen vet jeg bedre og det blir andre boller om noe skjer :OP haha.... Kort og konkret ja. Trur at om det blir for mye, så overser de mye ;) lykke til...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...