Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei:) har vært lenge borte herfra. .nå er vi prøvere på nr 3.. er det noen som har erfaringer med prøving og Albyl-e? Eller noen prøvere med blodsykdommer? Ellers så gleder jeg meg til ny prøveperiode og håper det ikkd tar så lang tid...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

eg tar også albyl-e pga svangerskapforgiftning i haust, håpar den kan gjere susen

Skrevet

Tar du dette mens du prøver? Skal du ta det i svangerskapet også? Er svangerskapsforgiftningen du fikk relatert til en blodsykdom? Jeg har en blodsykdom som ble oppdaget etter barn nr 2, genetisk mutasjoner så denne prøvieperioden blir litt annerledes. Har du noen bivirkninger? Mange spørsmål du får her:)

Skrevet

nei, eg starta då eg blei gravid og skal ta det til 3,trimester eller lengre (usikker), dersom eg kjem så langt denne gongen.. Svangerskapsforgiftningen var relatert til morkakesvikt. Ikkje merka nokon biverknadar, men berre tatt dei nokre dagar. Spør legen din om dette, så får du nok eit svar. evt ta kontakt med gynekologisk avd på næraste sjukehus/gynekolog? :)

Skrevet

Eg går på abyl-e pga av en blodsjukdom. Har tatt den i 4 år, og bivirkning er egrntlig berre at blodet er tynnare og at eg har mindre migrener :)

Har et barn og tok abyl-e både under prøving og graviditeten. Dei siste ukene før fødsel bytta eg til Fragmin og fortsatte med det 6veker etter fødssel.

Skrevet

Takk for svar dere. Kan jeg spørre om hvilken blodsykdom du har? Min heter protrombingenmutasjon.Jeg skal ta albyl-e til jeg blir gravid så fortsette med fragmin til 6 uker etter fødsel og videre et halvt år med marwan.

Skrevet

Heite essentiell trymbocytose, eit fint navn for at eg har alt for mange blodplater, og dermed økt risk for blodpropp.

Skrevet

Har du hatt blodpropp? Jeg har hatt en dvt.. Jeg leste på bivirkninger på albyl-e der det står at kan gjøre det vanskelig å bli gravid.vet du noe om dette?

Skrevet

Nei det har eg ikkje, er for å forebygge.

Har aldri høyrt at abyl-e skal gjere det vanskeligare. Einaste eg har sett i forhold til det er at dei som har hatt gjentatte SA har fått det for å øke blodgjennomstrømming gjennom morkaka.. Kan hende eg huske feil her...

Med førstemann fikk vi det ti på første forsøk, så abyl-e skapte ikkje problem der iallefall..

Skrevet

Så bra at det ikke er så mye bivirkninger. Får du ekstra oppfølging under svangerskapet? Jeg skal vist ha mye oppfølging på sykehus med mange ultralyder og på tromboseklinikk. Jeg har to kompliserte svangerskap bak meg da. Jeg synes det er skummelt å prøve en gang til men har fått en anbefaling om at det er tryggere denne runden med behandling og tett oppfølging.. Blir du satt igang før tiden? Vet ikke så mye om din blodsykdom, men meg vil de sette igang mulig keiserlige i uke 37. Noe jeg synes er tidlig. Tusen takk for at du svarer:) selv om jeg er født med denne sykdommen fikk jeg vite om den først når minsten var 6 mnd. Så for meg er det "første" svangerskap på denne måten...

Skrevet

Eg har månedlig sjekk hos spesialist (kvar 3 måned når eg ikkje er gravid) i tillegg til vanlige timer hos lege og jordmor. For mitt tilfelle er risikoen knyrra til mi helse, ikkje babyen. Hadde eitt par ekstra ultralyd, men det var mest for å bestemme kvar eg skulle føde. Eg fekk føde normalt, men måtte føde på eit større sjukehus med intensivavdeling for nyfødd. Pga medisinen og at sjukdommen gir økt blødningstendens forv enta dei blodap, så dei var klar med stikkpiller og dryppmed en gang gutten var ute. Eg hadde og ei morkaken som ikkje trakk seg sammen som den skulle, så blei stort blodtap, men bortsett frå det gjekk fødselen uten problem. Er berre å spørre. Veit korleis det er når man har noko sjeldent og det ikkje finns så mykje info :)

Skrevet

Ja, det er litt mange spørsmål og lite svar med disse rare sykdommene... Jeg fikk ingen stor blødninger utrolig nok under fødsel selv om jeg var maksimalt blodfortynnet.. Jeg var da under behandling for dvt. Baby kom på nyfødt intensiv siden det ble en styrtfødsel. Så denne gangen ønsker tromboseklinikken at jeg skal ha keisersnitt. Nå som ikke gravid har jeg bare oppfølging hos fastlege. Er bare 1% som har min sykdom og jeg føler det er litt lite kunnskap om sykdommen og at alle blodsykdommene blir generelt eller sammenlignet med leiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...