Snoopy. Skrevet 15. mai 2013 #1 Skrevet 15. mai 2013 Må bare få ut litt frustrasjon og tanker her hos dere skjønne damer. Vi hadde i april et misslykket forsøk hos Maigaard i Danmark etter nesten 1,5 års pause fra ivf karusellen. Har tidligere hatt 4 ferskforsøk og to frys hos Hausken. (1 kjemisk og resten negative) Ble gravid i februar i fjor på naturmetoden, og var i lykkerus, men det endte i MA i uke 8. Jeg har nettopp hatt telefonsamtale med Jon Hausken, og vurderer et nytt forsøk der. De har nå begynt med noe han kalte "skratching" (ikke vet jeg hvordan det skrives...) Da går de inn og skraper litt (lager et sår) i livmoren for at den skal konsentrere seg om å heale det. Vet ikke hvordan, men dette skulle øke sjansene på at egget fester seg. Noen som har prøvd det? Våre embryo har vært av ypperste kvalitet sier han, men pga min alder så kan det jo være at de ikke er så god som de ser ut likevel, eller så er det noe i livmoren min som gjør at de ikke vil bosette seg der. Jeg var også hos en spesialist på kvinnesykdommer og barnløshet tidligere i uken. Han mener jeg kanskje har endometriose i livmoren. (Hadde laparaskopi i 2010, og de fant litt på eggstokk da, men kan jo ikke sjekke livmoren med lap.) Jeg skal nå få en sprøyte som setter meg i kunstig overgangsalder i 3 mnd`er for å fjerne eventuelt endometriose i livmor. Denne legen mente at Hausken er av de beste i norden, men han anbefalte oss likevel å dra til en klinikk i Thailand hvor de også utfører PGD. Noen som har erfaring derfra? Jeg er så i stuss om hva vi skal gjøre. Det er jo enklere og billigere å benytte seg av Hausken igjen, men mullighetene sikkert større på klinikken i Thailand. Men jeg har ikke hørt noe om den tidliger, og er dermed veldig usikker. Blir gaaaaal av denne prosessen. Orker snart ikke mer, men er jo ikke villig til å gi opp vår store drøm heller. Ble langt dette her. Måtte bare lufte det her hos dere som skjønner hva vi går gjennom. Ha en fin dag alle sammen
klishe89 Skrevet 15. mai 2013 #2 Skrevet 15. mai 2013 Detet er trist å lese at dere ikke har lykkes. Har dessverre lite kunnskap om prøverør, men håper at du lykkes snart. Ville egentlig bare anbefale deg denne bloggen: ivficsi.blogg.no. Denne jenta dro til Thailand og lyktes endelig etter flere mislykkede forsøk. Hun er kjempehyggelig så er bare å sende mail med evt. spørsmål osv :-) Hun kan til og med hjelpe med reise og opphold. Hun brukte PGD og det er visst flere som lykkes med d
klishe89 Skrevet 15. mai 2013 #3 Skrevet 15. mai 2013 Tlf.. Sorry.. Masse lykke til hvertfall og mange varme klemmer :-)
klishe89 Skrevet 15. mai 2013 #4 Skrevet 15. mai 2013 Beklager for at jeg spør, men prøvde dere blastocyst på maigaard? Har skjønt det slik at det er det samme som PGD?
Tante_Esel Skrevet 15. mai 2013 #5 Skrevet 15. mai 2013 http://abcnews.go.com/Health/WomensHealth/womb-scratching-technique-boost-ivf-success/story?id=17365332 står litt om schratching her jeg ville ihvertfall prøvd hos hausken, - de har jo til og med anbefalt deg en annen strategi... for å se om du har endo inne i livmor, kan du vel kanskje ta en hsg røngten? da spyler de, og går inn med kamera inn i livmor... jeg har ihvertfall litt troen på å være i kjente trygge omgivelser, med kort vei osv... men klart thailand kan du jo ta som en nydelig ferie og da... men problemet blir vel om det kommer enda flere forsøk liksom... hva slags vitaminer osv tar du? har skjønt at det kan ha mye å si for graviditet, etter samtaler med en soneterapeut i facebok gruppa... er du medlem? hemmelig gruppe... send meg pm med navnet ditt, så kan jeg legge deg til, hvis du ikke er, og vil komme i kontakt med han. ille trist at det ikke gikk bra i danmark da.. hadde du assisted haching da? hva sier partneren din da?
Snoopy. Skrevet 15. mai 2013 Forfatter #6 Skrevet 15. mai 2013 Takk for hyggelige svar. Klishe89: Jeg fant bloggen hennes i går, og har lest endel på den. Har ikke sendt henne noen spørsmål ennå, men tenkte å gjøre det i dag. Blastocyst er som jeg har forstått embryo som er dyrket i 5 dager. Da har de delt seg maks, og man får da sett om de deler seg riktig. Mange embryo deler seg feil/dør før det er gått 5 dager, dermed er det lettere å finne det riktige embryoet med blastocyst. Faren er jo at alle dør, og man ikke får noe innsett, men da er de gjerne ikke levedyktig likevel. (?) Ved PGD så gentester de embryoene/blastcystene for genfeil. (Downs eller andre alvorlige sykdommer som gjør at kroppen gjerne skiller det ut som spontanabort.) Takk for tipset, jeg skal sende henne en Mail, så håper jeg hun svarer.
klishe89 Skrevet 15. mai 2013 #7 Skrevet 15. mai 2013 :-) da har jeg lært noe nytt :-) masse lykke til!! Hun svarer helt sikkert :-) var veldig hjelpsom for meg hvertfall :-)
Snoopy. Skrevet 15. mai 2013 Forfatter #8 Skrevet 15. mai 2013 Tante Esel: Ja vi hadde Assisted haching, men det hjalp ikke. Selv om embryoene fikk topp score. Så føler virkelig for å rense opp i livmoren før neste forsøk. Og nå får jeg en sprøyte hos han spesialisten i morgen, og den skal visst hjelpe. Jeg får nok noen jævlige måneder med alle overgangsalder symptomer, men om vi får mirakelet vårt er det verd det. Jeg har tatt mye kosttilskudd. Ekstra vitamin D3, multivitaminer, omega3, Kelp, og endel andre ting jeg har fått av en naturterapaut jeg går til. Han har også satt akupunktur og noen kortere nåler i ørene. Har følt at det har hjulpet å få kroppen i balanse. Jeg har i tillegg spist ekstremt sunt. Droppet hvetemel og melkeprodukter helt, men likevel så gikk det ikke. Jeg har i tillegg ME, men er mye bedre enn jeg var for noen år siden, men kroppen spiller jo ikke helt på mitt lag ennå. Min mann er klar for en ny runde han også, selv om vi begge sa at dette var siste forsøk. Vi er visst ikke klar til å gi opp noen av oss heldigvis. Nå står det jo litt på penger. Det gikk ca 50.000 med medisiner, forsøk og reise og opphold i Danmark. Men det blir for dumt at penger skal stoppe drømmen vår, så vi får refinansiere lånet om så er. Takk for at dere er så søte og svarer meg.
Snoopy. Skrevet 15. mai 2013 Forfatter #9 Skrevet 15. mai 2013 Bruker ikke Facebook for tiden, men sender deg pm når jeg er oppe å går der igjen, Tante Esel.
Tante_Esel Skrevet 15. mai 2013 #10 Skrevet 15. mai 2013 du må huske på at dere har klart det før... selv om embryoene har dødd i magen... så har kroppen klart det... skjønner godt at dere ikke er klare for å gi opp enda... det tror jeg ikke at jeg blir heller, selv om jeg liksom har satt en "frist"... leste noe om en klinikk i sverige som var ille gode på blastocyst også... de sa at når man satte inn blasto, så var det så stor som 50% sjangs på at det satte seg fast, og ble til baby men man blir jo litt gal av å lese, huske og følge med også snart så er jeg igang igjen også! Hjelp...
Snoopy. Skrevet 15. mai 2013 Forfatter #11 Skrevet 15. mai 2013 Ja vi ble jo gravid i fjor, så det gjør at vi ikke vil gi opp. Det gir et pittelite håp. Leste et eller annet om den klinikken i Thailand at om det ble gjort gentesting på blastocystene så var det 80% sjanse at de festet seg. Det er jo helt utrolig om det er sant. Tror de kan dyrke til blastcyster hos Hausken også, men faren er jo at de dør før det.. Men da er de vel ikke levedyktig likevel tenker jeg. Men kjipt å gå gjennom hormonhelvete uten å få innsett også. Hmm, må visst gruble litt til... Når skal du i gang igjen, Tante Esel? Var det Aleris? Blir uansett spennende.
Tante_Esel Skrevet 15. mai 2013 #12 Skrevet 15. mai 2013 Ja vi ble jo gravid i fjor, så det gjør at vi ikke vil gi opp. Det gir et pittelite håp. Leste et eller annet om den klinikken i Thailand at om det ble gjort gentesting på blastocystene så var det 80% sjanse at de festet seg. Det er jo helt utrolig om det er sant. Tror de kan dyrke til blastcyster hos Hausken også, men faren er jo at de dør før det.. Men da er de vel ikke levedyktig likevel tenker jeg. Men kjipt å gå gjennom hormonhelvete uten å få innsett også. Hmm, må visst gruble litt til... Når skal du i gang igjen, Tante Esel? Var det Aleris? Blir uansett spennende. ja, helt utrolig, men samtidig, ikke så rart synes jeg...hvis man får mange nok egg, så kan det vel ikke være farlig å prøve blastocyst? kanskje de til og med kan fryse ned noen 4 delte etter 2 dager... ikke vet jeg.. bare spekulerer... vi skal i gang på Aleris ja...skal på oppstartssamtale nå, i juni.... blir 3pk på oss... og tvillinger!?! hehe skal ihvertfall prøve så godt vi kan Masse lykke til videre!!!
Snoopy. Skrevet 15. mai 2013 Forfatter #13 Skrevet 15. mai 2013 Så spennende da. Lykke til!!! (Og ja, vi går for tvillinger.) :)
Stjernemagnolia Skrevet 16. mai 2013 #14 Skrevet 16. mai 2013 Hei Snoopy Det var trist å lese at du ikke lykkes på forrige forsøk. Noen ganger skal det bare flere forsøk til før du lykkes så ikke gi opp. Det er håp selv om alt kan føles tungt til tider. Her kommer noen spørsmål og tanker fra meg: Begge klinikken du har vært på bruker Embryoscope for å finne de beste embryoene. Hva har de sakt om de embryoene du har satt inn i forhold til kvalitet/score? Har det vært implantasjonsproblemer eller vært problemer med immunsystemet og har du fått medisiner for det? Evt andre medisiner som albyl, fragmin? Har du prøvd forskjellige regimer og eller endret medisiner? Må si du har vært superflink som har levd sundt og som tar det du trenger av vitaminer etc, super Snoopy du! Jeg har som deg mange forsøk bak meg og når alt er tungt og jeg sliter bruker jeg å tenke som så at det innsettet bare gjelder som en prøveperiode og alle som prøver å bli gravide blir ikke gravide den måneden de prøver derfor har jeg lov til å prøve mange ganger. Det er ikke alle som har embryoer som egner seg for Blastocyst dyrking. Det må være et visst antall follikler ved uttaket og de må befrukte seg og dele seg riktig. Det er mange embryoer som går til grunne fra dag til dag. I tillegg er det mange klinikker som har lite erfaring med dette, derfor setter de heller inn embryoer på dag to som de har god erfaring med. Jeg har begrenset erfaring med det men har gått igjennom det en gang ved CFC i København og forteller derfor om min erfaring med det. Fikk ut 16 follikler og ble spurt om jeg ville gå for Blastocystdyrkning og det samtykket jeg i. Klinikken ringer dagen etter og sier det er 4 embryo som er befruktede og har delt seg riktig. De sier det er for stor risiko og for få embryoer til å gå for fem dager dyrkning og anbefaler meg å sette inn på dag to, hvilket jeg samtykker i. Dagen etter setter de inn tre embryoer med score 2.0, 2.1 og 2.2. Min tanke var embryoene har best muligheter til å lykkes ved å være i et naturlig miljø og jeg var glad jeg kom til innsett og hadde en sjanse til å lykkes. Har også hatt ett uttak senere hvor det ikke ble noe innsett og for meg var det et værre alternativ for jeg følte jeg hadde snublet på målstreken da de ringte på dagen innsettet skulle være. Det er flere klinikker som tilbyr PGD som ligger nærmere Norge. På Clinic Ava Peter i St. Petersburg tilbyr de PGD. Dit er det relativt enkelt og billig og reise til, ulempen er at du trenger visa men det er greit å få til. Det er en dame som heter Olga (om jeg husker riktig) som er veldig dyktig og som jeg vet det er mange som har god erfaring med særlig de på eggdonasjonforumet. Scratching eller priming øker graviditetsraten. Du får Google litt og kanskje informere oss andre om det? Nei, nå må jeg legge meg for det er helt lyst ut og jeg sitter nå her og får ikke sove og natten er snart passert. Skriver mer i morgen tenker jeg
dincene Skrevet 16. mai 2013 #15 Skrevet 16. mai 2013 Jeg har vært gjennom omtrent det samme bortsett fra at jeg har endo og helt tette eggledere på grunn av det. Er ferdig i det offentlige-har hatt sa i uke 6, en MA i uke 9, men lengre har jeg ikke kommet. Nå er vi på Hausken. Jon mente at det kan være noe med livmora, med implanteringa. Men det veit jo ingen. På ul ser alt altid fint ut, slimhinna mener jeg nå. Jeg har gått i det offentlige på sprayen i 8 uker, har hatt voldsomme hodeverk i de 8 ukene, gått ned i vekt på grunn av det. Så Jon kutta ut sprayen og satt meg på kort regime for å ikke slite ut kroppen. Gravid ble jeg ikke ved dette forsøket med scratching og alt. Om blastocyster sa han at det er ikke altid det er bra å dyrke dem lenge. For egget kan det vissst være best å være i livmora. Og på Hausken har jo dei embryoskope og dermed kan dei plykke ut dei beste egga - dei som deles riktig. Nei, har ikke noe svar til deg - hva man kan gjøre. Selv har jeg tenkt at kanskje det ville gått fortere med "yngre" egg, men jeg har egentlig ikke lyst å begynne å styre med det store "utlandet". Og dem sier jo at egga våre er fine. Slitsomt prosess dette!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå