Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er denne gangen, som sist jeg var gravid, ganske så kvalm. Denne gangen syns jeg i grunn den kom litt vel tidlig, men syns også det er godt at jeg merker symptomer.

Hva er det dere har erfaring med som hjelper mot kvalmen? Her koker jeg opp fersk ingefær, med saften fra en halv lime, og en pose med hvit te (masse antioksidanter, og den er naturlig uten koffein). Lar det koke litt, og så heller jeg det over i teglass/tekopp. Så har jeg honning oppi. Føler dette hjelper noe...

Ellers har jeg kjøpt peppermyntete, to ulike varianter. Den friske smaken hjelper. Hos meg syns jeg farris og salte nøtter også hjelper, i tillegg til fersk frukt. Jeg får så dilla på coca cola, og lurer på om det er sukker og salt (som cola visstnok har MASSEVIS av), kroppen min sier den vil ha for å ikke være kvalm og uggen.

Kjøpte sea-band i går på apoteket. Var litt skeptisk, for har egentlig ikke undersøkt noe særlig hva det er. Men jeg føler at det tar bort de kvalmetoppene, og at så lenge jeg spiser jevnlig og har jevnt blodsukker, så hjelper seaband til å stabilisere kvalmen litt. Flere som har prøvd den?

Jeg spiser mye bedre mat nå enn da jeg var gravid med førstemann for fem år siden, og vil gjerne fortsette sånn :)

Og så lurer jeg på hvordan dere trener? I går gikk det fint, jeg tok 35 minutter trening med dvd på morgenen, og fikk svetta litt og ble sliten. Men i dag gikk det ikke. Bare brakk meg og kjente meg kvalm. Tok noen yoga pusteøvelser jeg fant på youtube i stedet. Har bestilt meg en yoga dvd fra amazon nå, og håper jeg kan klare å trene litt gravid/kvalmetilpasset i løpet av graviditeten. Jeg trener ca 4 ganger i uka, og tror det er bra å svette ut litt flere dager i uka.

Vil gjerne høre andres erfaringer. Hva hjelper/har hjulpet for dere? :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144047960-kvalme-uggenhet-og-trening/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bjørketreet

Uff ja, jeg er nå i uke 10 og føler at jeg kanskje kan prøve meg på trening igjen! Jeg er vant til å trene flere ganger i uken fra før, så det å ligge å ikke orke noe som helst i ukevis bare gnagde på samvittigheten! Men så tenkte jeg at det er jo ikke noe vits i å trene og skulle bruke energi man ikke har, og bare fant meg i at jeg bare måtte vente! Men med en gang jeg følte at jeg hadde energi til overs så gikk jeg ut og gikk meg en god tur :) frisk luft hjalp også på kvalmen med en gang :)

Men jeg er enig med deg at man har godt av å svette ut litt, og prøvde meg på et par joggeturer, men det ble bare katastrofe, hahaha...og jeg er ellers vant til å bare kunne løpe og løpe... Man må bare høre på kroppen! Trening krever jo energi og overskudd!

Yoga er en treningsform jeg sterkt anbefaler :D

Sett på noe avslappende musikk,innled økten med å ta deg goood tid til å fokusere på pusten og føl at du slapper ordentlig av. Så lenge man husker den pusten og roen hele veien så vil du ha mer styrke og kunne gå dypere inn i øvelsene, en sterkere kropp :) det kan gjerne bli tungt, men husk at det aldri skal gjøre vondt!

Med kvalmen har jeg ikke så gode råd, har selv prøvd seaband og følte kanskje at det hjalp, men var jo fortsatt uggen.... Ble mye sofaligging bare for å slappe av å holde kvalmen i sjakk egentlig :)

Og som nevnt tidligere - frisk luft :)

Jeg vet ikke om du fikk noe ut av dette egentlig, jeg bare babler... :P

Takk for svar, begge! Jeg har jo så lyst til å trene litt.. Har kommet skikkelig i gang etter at jeg ikke har trent på lenge. Liker å kjenne meg sterk i ryggen og armer, og at jeg klarer å ta i mer. Får vel bare lytte til kroppen. Kanskje får jeg heller trene annenhver dag, og kanskje ta en økt i helgen også.

Gåturer er jo veldig lurt, og frisk luft er aldri dumt.

Er det forresten anbefalt at man ikke svømmer i første trimester, eller er det bare et rykte?

Gjest Bjørketreet

Fant noen treningsmyter her: http://www.trim.no/pub/art.php?id=865

Angående svømming er det visst noen som tror det kommer bakterier inn i underlivet og inn til babyen.... Og det er jo helt usannsynlig... Men for mor så får jo gjerne hun inn forskjellige bakterier (svelger vann) som sikkert er helt ufarlig, men som noen kanskje må passe seg for? Ikke vet jeg :) jeg ville nok ikke tenkt på det!

Annonse

Så fantastisk, da var det bare en myte :-) tipper jeg pakker svømmebag et par ganger i uken fra nå av. Det er jo så deilig! Trente ikke noe forrige graviditet, og er derfor ekstra motivert til å holde meg i noenlunde form denne gangen. Tror kanskje fødsel er enklere når man trener litt?

Gjest Bjørketreet

De sier at fødselen mest sannsynlig går bedre når man har trent jevnlig gjennom svangerskapet (så sant det lar seg gjøre da) :)

Stod litt om det nederst i linken!

Det er jo ikke alle som klarer å trene på samme måte som før graviditeten, men bare man holder seg i form og holder kroppen sterk i hvertfall, man skal jo IKKE drive å slanke seg :P

Er enig i at det er bra å trene, selvfølgelig etter formen. Jeg er 11+1 og den siste uken føler jeg at jeg har klart å trene mer.

Da jeg ble gravid var det som å starte på null. De første ukene var jeg så andpusten at bare det å gå tur kunne regnes som hard kondisjonstrening, så da gjorde jeg det når jeg orket og kalte det trening ;)

Nå orker jeg mer, og da er lysten til å gjøre mer også kommet.

Mitt råd: Ikke stress om du ikke klarer å gjøre det du pleier.

Gjør det du kan og tenk at det legger et godt grunnlag for å klare mer senere :)

Takk! JEg tror nok det er et godt tips, og heller slappe helt av enn å stresse med trening. Jeg er så glad i å trene om morgenen, hjemme her. Da har jeg det unnagjort, og slipper å tenke på det om ettermiddagen når man gjerne er sliten og sånn vanligvis også.

Har bestilt en yoga treningsdvd. Tror det skal bli godt. I dag tok jeg noen pusteøvelser i stedet for trening, samt litt tøy av nakke og øvre rygg. Det var deilig. Men jeg er så sliten og, midt i eksamensperioden. Pleier å trene en del da, fordi da må man få ut frustrert energi i forbindelse med oppgavene :) Men nå tror jeg heller jeg fokuserer på pusten. Tror jeg skal ha som mål å rusle til t-banen noen ganger i uka. Det er 15-20 minutter., og tror egentlig det er passe nå. Måtte ta en liten lur i senga etter middag i kveld, hehe. Ingen spøk å være gravid i første semester. Man blir litt bedre i andre trimester, eller hva?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...