Anonym bruker Skrevet 15. mai 2013 #51 Skrevet 15. mai 2013 Da er vi meget, meget uenige om hva det vil si å ha en personlighet. Katten kan sikkert være en personlighet for deg, men er DU en personlighet for den...? Se det vet vi lite om. For meg er de alle like, jeg ser mer at eierne ofte TILLEGGER dyra tanker og meninger de umulig kan være i besittelse av. F eks hun som skrev på forumet her og og var fortvilelse over at katten skeit hos naboene - hun hadde jo fortalt den at den ikke fikk lov til det! En annen hadde vist katten de tingene den beit i stykker, og regnet med at den ville forstå sin synd på den måten... Erre mulig! Så jo, et menneske er et helt univers, og kan skrive Markens Grøde hvis det får lov å leve, eller skape fred i Midt-Østen, eller spalte et atom. Ingen dyr har noe annet i sikte enn å sove, spise og overleve. Katten min fikk angst. Hun måtte på angstdempende medisiner fordi hun fikk angst når fremmede kom på besøk. Ingen enkle organismer kan få angst og depresjon, men det er det mange dyr som gjør. Elefanter lager kirkegårder, og noen dyr sørger seg til døde over døde eiere. Jeg har til tider vært borte fra katten med kattepass, og det har alltid vært svært tydelig at hun har savnet meg når jeg kommer hjem. Ikke noe jeg innbilder meg. Jeg gikk ut av bilen, katten så meg i vinduet, og sto skrikende på andre siden av døren da jeg åpnet. Så falt hun over på siden og maaaaaalte. Så ja, katten er glad i meg. Jeg har utallige historier om personligheten hennes, og den kjærligheten hun har til meg, og til henne. De sier det at katter ser på eierne som mamma, og det tror jeg på. Men jeg forstår at katten ikke skjønner norsk, så jeg har aldri bedt henne om å la vær å gå på do ute. Tror nok det innlegget var trolling, men er selvfølgelig greit å bruke slikt mot dyreeiere. Dyr vil aldri være så idiotiske at de finner opp en religion for deretter drepe dem som ikke er enige, eller ødelegge og rasere verden rundt dem. Mennesker gjør dette, så for meg er vi lavest på rangstigen. Den dagen mennesker ikke oppfører seg som udyr, så kanskje jeg kan være enig med deg. Anonym poster: e6b487c5a5ea047fd6f216d6ab1782d7
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2013 #52 Skrevet 15. mai 2013 Da er vi meget, meget uenige om hva det vil si å ha en personlighet. Katten kan sikkert være en personlighet for deg, men er DU en personlighet for den...? Se det vet vi lite om. For meg er de alle like, jeg ser mer at eierne ofte TILLEGGER dyra tanker og meninger de umulig kan være i besittelse av. F eks hun som skrev på forumet her og og var fortvilelse over at katten skeit hos naboene - hun hadde jo fortalt den at den ikke fikk lov til det! En annen hadde vist katten de tingene den beit i stykker, og regnet med at den ville forstå sin synd på den måten... Erre mulig! Så jo, et menneske er et helt univers, og kan skrive Markens Grøde hvis det får lov å leve, eller skape fred i Midt-Østen, eller spalte et atom. Ingen dyr har noe annet i sikte enn å sove, spise og overleve. Katten min fikk angst. Hun måtte på angstdempende medisiner fordi hun fikk angst når fremmede kom på besøk. Ingen enkle organismer kan få angst og depresjon, men det er det mange dyr som gjør. Elefanter lager kirkegårder, og noen dyr sørger seg til døde over døde eiere. Jeg har til tider vært borte fra katten med kattepass, og det har alltid vært svært tydelig at hun har savnet meg når jeg kommer hjem. Ikke noe jeg innbilder meg. Jeg gikk ut av bilen, katten så meg i vinduet, og sto skrikende på andre siden av døren da jeg åpnet. Så falt hun over på siden og maaaaaalte. Så ja, katten er glad i meg. Jeg har utallige historier om personligheten hennes, og den kjærligheten hun har til meg, og til henne. De sier det at katter ser på eierne som mamma, og det tror jeg på. Men jeg forstår at katten ikke skjønner norsk, så jeg har aldri bedt henne om å la vær å gå på do ute. Tror nok det innlegget var trolling, men er selvfølgelig greit å bruke slikt mot dyreeiere. Dyr vil aldri være så idiotiske at de finner opp en religion for deretter drepe dem som ikke er enige, eller ødelegge og rasere verden rundt dem. Mennesker gjør dette, så for meg er vi lavest på rangstigen. Den dagen mennesker ikke oppfører seg som udyr, så kanskje jeg kan være enig med deg. Anonym poster: e6b487c5a5ea047fd6f216d6ab1782d7 Så katter som driter og pisser rundt i hagemøbler og vogner og blomsterbed er driiiiiitsmarte? Har du sett katter leke seg med byttet (f.eks en mus) for så å drepe det? Er det ren godhet? Mulig katter ikke starter krig i stor skala, men de er jammen ikke bare greie med hverandre de heller. Og det også mye bra vi mennesker gjør som ingen dyr er i nærhet av å kunne klare... Anonym poster: c974fd0eba2d90ba34ad7a56168d48a3
LillaGorilla♥♥ Skrevet 15. mai 2013 #53 Skrevet 15. mai 2013 Men er alle dyr like mye verdt? Ville dere føle akkurat det samme om dere kjørte på og drepte en padde eller mus som hvis dere kjørte på og drepte en hund? Eller hva om dere kjørte på og drepte et menneske? Eller et barn? Vil alt dette gi dere den samme følelsen? Neppe... Som jeg sa, rent objektivt, - eller "teknisk"/praktisk eller hva du nå vil kalle det sett er alle dyr (inkludert oss mennesker)-, like mye verdt. Altså, vi er alle viktige for økosystemet, for at naturen "går rundt". Det er bare det at det faktum at vi mennesker har følelser og knytter oss til andre, enten det nå er dyr eller mennesker, som får oss til å rangere på ulikt vis. Dermed deler vi mennesker, dyr og til og med ting inn i mer og mindre verdt. Og da er det for de fleste naturlig å mene at mennesker er mer verdt enn andre dyr, at deres eget barn betyr mer enn andres og at deres egen hund er mer verdt enn naboens katt og så videre. Det er sånn vi mennesker fungerer og handler om hva man føler seg nærmest. Og vi ser jo av svarene i denne tråden at hva folk setter høyest i noen tilfeller er subjektivt, og kanskje helt ulogisk for andre.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2013 #54 Skrevet 15. mai 2013 Da er vi meget, meget uenige om hva det vil si å ha en personlighet. Katten kan sikkert være en personlighet for deg, men er DU en personlighet for den...? Se det vet vi lite om. For meg er de alle like, jeg ser mer at eierne ofte TILLEGGER dyra tanker og meninger de umulig kan være i besittelse av. F eks hun som skrev på forumet her og og var fortvilelse over at katten skeit hos naboene - hun hadde jo fortalt den at den ikke fikk lov til det! En annen hadde vist katten de tingene den beit i stykker, og regnet med at den ville forstå sin synd på den måten... Erre mulig! Så jo, et menneske er et helt univers, og kan skrive Markens Grøde hvis det får lov å leve, eller skape fred i Midt-Østen, eller spalte et atom. Ingen dyr har noe annet i sikte enn å sove, spise og overleve. Katten min fikk angst. Hun måtte på angstdempende medisiner fordi hun fikk angst når fremmede kom på besøk. Ingen enkle organismer kan få angst og depresjon, men det er det mange dyr som gjør. Elefanter lager kirkegårder, og noen dyr sørger seg til døde over døde eiere. Jeg har til tider vært borte fra katten med kattepass, og det har alltid vært svært tydelig at hun har savnet meg når jeg kommer hjem. Ikke noe jeg innbilder meg. Jeg gikk ut av bilen, katten så meg i vinduet, og sto skrikende på andre siden av døren da jeg åpnet. Så falt hun over på siden og maaaaaalte. Så ja, katten er glad i meg. Jeg har utallige historier om personligheten hennes, og den kjærligheten hun har til meg, og til henne. De sier det at katter ser på eierne som mamma, og det tror jeg på. Men jeg forstår at katten ikke skjønner norsk, så jeg har aldri bedt henne om å la vær å gå på do ute. Tror nok det innlegget var trolling, men er selvfølgelig greit å bruke slikt mot dyreeiere. Dyr vil aldri være så idiotiske at de finner opp en religion for deretter drepe dem som ikke er enige, eller ødelegge og rasere verden rundt dem. Mennesker gjør dette, så for meg er vi lavest på rangstigen. Den dagen mennesker ikke oppfører seg som udyr, så kanskje jeg kan være enig med deg. Anonym poster: e6b487c5a5ea047fd6f216d6ab1782d7 Så katter som driter og pisser rundt i hagemøbler og vogner og blomsterbed er driiiiiitsmarte? Har du sett katter leke seg med byttet (f.eks en mus) for så å drepe det? Er det ren godhet? Mulig katter ikke starter krig i stor skala, men de er jammen ikke bare greie med hverandre de heller. Og det også mye bra vi mennesker gjør som ingen dyr er i nærhet av å kunne klare... Anonym poster: c974fd0eba2d90ba34ad7a56168d48a3 Jeg har aldri sett eller vært borti en katt som driter ned møbler. De kattene jeg har vært borti har alltid vært flinke til å grave ned ting (Og vi bor i et nabolag med mange katter) At de gjør fra seg er ikke et tegn på mangel på intelligens, men på en annerledes tankemåte (Eller skal du si at de sigøynerne som bæsjer rundt seg er mindre verdt enn oss som bruker vannklosett?) Katten leker med byttet sitt fordi det er instinktet deres. De blir lært opp av mor ved lek, og tar dette med seg i voksen alder. De gjør det ikke av ondskap. Joda, mennesker gjør mye godt de, men for min del er de (vi) for innstilt på å utslette oss selv til at jeg kan si at vi er mer verdt enn alt annet. Anonym poster: e6b487c5a5ea047fd6f216d6ab1782d7
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2013 #55 Skrevet 15. mai 2013 Jeg har ikke orket å lese gjennom alle svarene her, bare så overskriften. Jeg vil tro at for mange (les:ikke alle) innebærer det at dyr ikke har en bevissthet knyttet til egen eksistens. Anonym poster: 39ee83e049cbf797ba3e29747f3d985a
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2013 #56 Skrevet 15. mai 2013 Fordi vi er høyere i næringskjeden. Og er det ikke menneskene som har figurert den også?? Anonym poster: c8e0cebd3e1a0047ba9c4c6bc05a6855
skjotta Skrevet 15. mai 2013 #57 Skrevet 15. mai 2013 Da er vi meget, meget uenige om hva det vil si å ha en personlighet. Katten kan sikkert være en personlighet for deg, men er DU en personlighet for den...? Se det vet vi lite om. For meg er de alle like, jeg ser mer at eierne ofte TILLEGGER dyra tanker og meninger de umulig kan være i besittelse av. F eks hun som skrev på forumet her og og var fortvilelse over at katten skeit hos naboene - hun hadde jo fortalt den at den ikke fikk lov til det! En annen hadde vist katten de tingene den beit i stykker, og regnet med at den ville forstå sin synd på den måten... Erre mulig! Så jo, et menneske er et helt univers, og kan skrive Markens Grøde hvis det får lov å leve, eller skape fred i Midt-Østen, eller spalte et atom. Ingen dyr har noe annet i sikte enn å sove, spise og overleve. Katten min fikk angst. Hun måtte på angstdempende medisiner fordi hun fikk angst når fremmede kom på besøk. Ingen enkle organismer kan få angst og depresjon, men det er det mange dyr som gjør. Elefanter lager kirkegårder, og noen dyr sørger seg til døde over døde eiere. Jeg har til tider vært borte fra katten med kattepass, og det har alltid vært svært tydelig at hun har savnet meg når jeg kommer hjem. Ikke noe jeg innbilder meg. Jeg gikk ut av bilen, katten så meg i vinduet, og sto skrikende på andre siden av døren da jeg åpnet. Så falt hun over på siden og maaaaaalte. Så ja, katten er glad i meg. Jeg har utallige historier om personligheten hennes, og den kjærligheten hun har til meg, og til henne. De sier det at katter ser på eierne som mamma, og det tror jeg på. Men jeg forstår at katten ikke skjønner norsk, så jeg har aldri bedt henne om å la vær å gå på do ute. Tror nok det innlegget var trolling, men er selvfølgelig greit å bruke slikt mot dyreeiere. Dyr vil aldri være så idiotiske at de finner opp en religion for deretter drepe dem som ikke er enige, eller ødelegge og rasere verden rundt dem. Mennesker gjør dette, så for meg er vi lavest på rangstigen. Den dagen mennesker ikke oppfører seg som udyr, så kanskje jeg kan være enig med deg. Anonym poster: e6b487c5a5ea047fd6f216d6ab1782d7 katter og andre dyr har mange forferdelige ting de gjør... hannkatter dreper kattunger for at moren skal komme tilbake i løpetid... innavl er ett stort problem, da dyr generellt ikke har familie følelse (hvilket kræsjer veldig med din tanke om at katter ser på eieren som "mamma". katter ser ikke på sin egen mamma som det vi forbinder med "mamma" engang.... hann dyr dreper hverandre for revir og parrings rettigheter... flokkdyr vil forlate svake medlemmer som ikke kan holde følge og i noen tilfeller til og med støte ut skadde eller syke flokk medlemmer.... mange rov dyr blir såkaldte "lyst mordere" dersom byttedyr blir for lett tilgjengelige *hosthostsauhosthost* og dreper for så å spise kun de beste delene på dyret... ja, du kan argumentere at alt dette grunner i instinkter, men man ikke fornekte at mennesket også blir, i mange tilfeller, styrt av instinkter. jeg er en dyreelsker selv, har jobbet med hest, har kjæledyr osv, men antropomorfisme har jeg lite til overs for. husker en diskusjon med en amerikaner som mente hesten hennes elsket henne sååååå høyt, noen sa til henne: "dersom du falt død om over en havresekk ville ikke hesten din sørget så veldig lenge før han skrapte deg vekk fra favoritt maten sin." og til slutt, bare fordi jeg tror svært få mennesker vet hva det å være veganer egentlig vil si:
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2013 #58 Skrevet 15. mai 2013 Noen grunner jeg kommer på i farta: - vi er vår egen art nærmest, og har naturlig nok mer empati med den arten - vi er svært høyt i nærigskjeden, mange dyr er mat for oss - De fleste av oss har tettere og mer tilfredsstillende forhold til andre mennesker enn til dyr (jada jeg har hatt kjæledyr, og jeg har grått når de døde, men det kan ikke sammenlignes med når mennesker i nære relasjoner dør - for meg i alle fall). - Dyr har ikke samme evner som oss til empati, kommunikasjon, å glede/grue seg osv. Såvisst har dyrene empati Anonym poster: 39ee83e049cbf797ba3e29747f3d985a
skjotta Skrevet 15. mai 2013 #59 Skrevet 15. mai 2013 Noen grunner jeg kommer på i farta: - vi er vår egen art nærmest, og har naturlig nok mer empati med den arten - vi er svært høyt i nærigskjeden, mange dyr er mat for oss - De fleste av oss har tettere og mer tilfredsstillende forhold til andre mennesker enn til dyr (jada jeg har hatt kjæledyr, og jeg har grått når de døde, men det kan ikke sammenlignes med når mennesker i nære relasjoner dør - for meg i alle fall). - Dyr har ikke samme evner som oss til empati, kommunikasjon, å glede/grue seg osv. Såvisst har dyrene empati Anonym poster: 39ee83e049cbf797ba3e29747f3d985a men ikke samme som oss, er vel poenget her....
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2013 #60 Skrevet 15. mai 2013 Da er vi meget, meget uenige om hva det vil si å ha en personlighet. Katten kan sikkert være en personlighet for deg, men er DU en personlighet for den...? Se det vet vi lite om. For meg er de alle like, jeg ser mer at eierne ofte TILLEGGER dyra tanker og meninger de umulig kan være i besittelse av. F eks hun som skrev på forumet her og og var fortvilelse over at katten skeit hos naboene - hun hadde jo fortalt den at den ikke fikk lov til det! En annen hadde vist katten de tingene den beit i stykker, og regnet med at den ville forstå sin synd på den måten... Erre mulig! Så jo, et menneske er et helt univers, og kan skrive Markens Grøde hvis det får lov å leve, eller skape fred i Midt-Østen, eller spalte et atom. Ingen dyr har noe annet i sikte enn å sove, spise og overleve. Katten min fikk angst. Hun måtte på angstdempende medisiner fordi hun fikk angst når fremmede kom på besøk. Ingen enkle organismer kan få angst og depresjon, men det er det mange dyr som gjør. Elefanter lager kirkegårder, og noen dyr sørger seg til døde over døde eiere. Jeg har til tider vært borte fra katten med kattepass, og det har alltid vært svært tydelig at hun har savnet meg når jeg kommer hjem. Ikke noe jeg innbilder meg. Jeg gikk ut av bilen, katten så meg i vinduet, og sto skrikende på andre siden av døren da jeg åpnet. Så falt hun over på siden og maaaaaalte. Så ja, katten er glad i meg. Jeg har utallige historier om personligheten hennes, og den kjærligheten hun har til meg, og til henne. De sier det at katter ser på eierne som mamma, og det tror jeg på. Men jeg forstår at katten ikke skjønner norsk, så jeg har aldri bedt henne om å la vær å gå på do ute. Tror nok det innlegget var trolling, men er selvfølgelig greit å bruke slikt mot dyreeiere. Dyr vil aldri være så idiotiske at de finner opp en religion for deretter drepe dem som ikke er enige, eller ødelegge og rasere verden rundt dem. Mennesker gjør dette, så for meg er vi lavest på rangstigen. Den dagen mennesker ikke oppfører seg som udyr, så kanskje jeg kan være enig med deg. Anonym poster: e6b487c5a5ea047fd6f216d6ab1782d7 Så katter som driter og pisser rundt i hagemøbler og vogner og blomsterbed er driiiiiitsmarte? Har du sett katter leke seg med byttet (f.eks en mus) for så å drepe det? Er det ren godhet? Mulig katter ikke starter krig i stor skala, men de er jammen ikke bare greie med hverandre de heller. Og det også mye bra vi mennesker gjør som ingen dyr er i nærhet av å kunne klare... Anonym poster: c974fd0eba2d90ba34ad7a56168d48a3 Jeg har aldri sett eller vært borti en katt som driter ned møbler. De kattene jeg har vært borti har alltid vært flinke til å grave ned ting (Og vi bor i et nabolag med mange katter) At de gjør fra seg er ikke et tegn på mangel på intelligens, men på en annerledes tankemåte (Eller skal du si at de sigøynerne som bæsjer rundt seg er mindre verdt enn oss som bruker vannklosett?) Katten leker med byttet sitt fordi det er instinktet deres. De blir lært opp av mor ved lek, og tar dette med seg i voksen alder. De gjør det ikke av ondskap. Joda, mennesker gjør mye godt de, men for min del er de (vi) for innstilt på å utslette oss selv til at jeg kan si at vi er mer verdt enn alt annet. Anonym poster: e6b487c5a5ea047fd6f216d6ab1782d7 Da bor ikke vi i samme nabolag. For kattene her driter og pisser i hytt og vær. Anonym poster: c974fd0eba2d90ba34ad7a56168d48a3
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2013 #61 Skrevet 15. mai 2013 Det jeg syntes er ufattelig er at de fleste lukker øynene til dyrs lidelse i matindustrien og i underholdningsindustrien (tenker da på sirkus), mens de kaller bikkja si for "barnet mitt", "gullet mitt" osv. Grisen som lider for at vi mennesker skal få bacon er faktisk mye smartere enn hunden, og har et velutviktet følelsesregister og sosiale ferdigheter. Anbefaler alle å se "Food Inc" og "Forks over knives". Jeg liker deg og det du står for Må bare spørre, har du lest boken "animal liberation" av Peter Singer? Hvis ja, hva synes du? anbefaler du den? Anonym poster: 560b667ca995533a4b86f98e2686349c
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2013 #62 Skrevet 16. mai 2013 katter og andre dyr har mange forferdelige ting de gjør... hannkatter dreper kattunger for at moren skal komme tilbake i løpetid... innavl er ett stort problem, da dyr generellt ikke har familie følelse (hvilket kræsjer veldig med din tanke om at katter ser på eieren som "mamma". katter ser ikke på sin egen mamma som det vi forbinder med "mamma" engang.... hann dyr dreper hverandre for revir og parrings rettigheter... flokkdyr vil forlate svake medlemmer som ikke kan holde følge og i noen tilfeller til og med støte ut skadde eller syke flokk medlemmer.... mange rov dyr blir såkaldte "lyst mordere" dersom byttedyr blir for lett tilgjengelige *hosthostsauhosthost* og dreper for så å spise kun de beste delene på dyret... ja, du kan argumentere at alt dette grunner i instinkter, men man ikke fornekte at mennesket også blir, i mange tilfeller, styrt av instinkter. jeg er en dyreelsker selv, har jobbet med hest, har kjæledyr osv, men antropomorfisme har jeg lite til overs for. husker en diskusjon med en amerikaner som mente hesten hennes elsket henne sååååå høyt, noen sa til henne: "dersom du falt død om over en havresekk ville ikke hesten din sørget så veldig lenge før han skrapte deg vekk fra favoritt maten sin." og til slutt, bare fordi jeg tror svært få mennesker vet hva det å være veganer egentlig vil si: Da må da mennesker være like dumme da? Det er en kjent sak at enkelte land i midt-østen, blant annet Pakistan, er overrepresentert når det gjelder genetiske misdannelser fordi de praktiserer innavl (Søskenbarn) Dette til tross for at man vet farene ved dette. (Og dette foregår i vestlige land, så det er ikke bare analfabeter på landsbygda vi snakker om) Vi kriger og dreper for revir. Vi forlanger de beste delene på dyret, selv om det betyr enda dårligere forhold for dyr i matindustrien. I enkelte kulturer spiser vi også hverandre. I gamle dager la vi syke barn i skogen for å dø alene. Vi er ikke bedre selv. Jeg tror ikke du kan ha katter, for kattemødre er kjent for å være en av dyreverdens beste mødre. Jeg er ikke så dum at jeg tror katten min ikke ville sett på meg som mat om jeg døde, og katten ikke hadde en annen matkilde, men jeg vet at katten savner meg når jeg er borte, og blir henrykt når jeg er tilbake. Dyr er ikke falske, og jeg har sett reaksjoner fra dyr, alt fra storfe til gnagere som har overbevist meg om at hvert dyr har en verdi og en viktig plass her på jorden. Og jada, jeg har sett de bildene der før. Herseteknikk kaller jeg det. Man trenger ikke være 100% veganer for å bry seg om, eller være glad i dyr. Jeg er vegetarianer og trives med det. Anonym poster: e6b487c5a5ea047fd6f216d6ab1782d7
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2013 #63 Skrevet 16. mai 2013 Det jeg syntes er ufattelig er at de fleste lukker øynene til dyrs lidelse i matindustrien og i underholdningsindustrien (tenker da på sirkus), mens de kaller bikkja si for "barnet mitt", "gullet mitt" osv. Grisen som lider for at vi mennesker skal få bacon er faktisk mye smartere enn hunden, og har et velutviktet følelsesregister og sosiale ferdigheter. Anbefaler alle å se "Food Inc" og "Forks over knives". Du kan ikke henvise til utenlandske sider og tro dyrene har det slik i Norge. Selve slakteprosessen av dyr i Norge har nå blitt veldig bra. Alt kan selvfølgelig bli bedre, men den er slettes ikke dårlig på noen måte. Det man heller bør konsentrere seg om er dyr på sirkus/dyr til underholdning, den manglende kontrollen som finnes på dyr i de private hjem (gårder også) og transport. Anonym poster: 47fb23074f8a4131cc33701bfa37a68a
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2013 #64 Skrevet 16. mai 2013 Det er slik vi er oppdratt og det skulle bare mangle. Er du feks brannmann er prioriteringsliata de slik: redd menneske, dersom det er sikkert for deg selv; redd dyr, så redd evt verdier. Anonym poster: 47fb23074f8a4131cc33701bfa37a68a
skjotta Skrevet 16. mai 2013 #65 Skrevet 16. mai 2013 katter og andre dyr har mange forferdelige ting de gjør... hannkatter dreper kattunger for at moren skal komme tilbake i løpetid... innavl er ett stort problem, da dyr generellt ikke har familie følelse (hvilket kræsjer veldig med din tanke om at katter ser på eieren som "mamma". katter ser ikke på sin egen mamma som det vi forbinder med "mamma" engang.... hann dyr dreper hverandre for revir og parrings rettigheter... flokkdyr vil forlate svake medlemmer som ikke kan holde følge og i noen tilfeller til og med støte ut skadde eller syke flokk medlemmer.... mange rov dyr blir såkaldte "lyst mordere" dersom byttedyr blir for lett tilgjengelige *hosthostsauhosthost* og dreper for så å spise kun de beste delene på dyret... ja, du kan argumentere at alt dette grunner i instinkter, men man ikke fornekte at mennesket også blir, i mange tilfeller, styrt av instinkter. jeg er en dyreelsker selv, har jobbet med hest, har kjæledyr osv, men antropomorfisme har jeg lite til overs for. husker en diskusjon med en amerikaner som mente hesten hennes elsket henne sååååå høyt, noen sa til henne: "dersom du falt død om over en havresekk ville ikke hesten din sørget så veldig lenge før han skrapte deg vekk fra favoritt maten sin." og til slutt, bare fordi jeg tror svært få mennesker vet hva det å være veganer egentlig vil si: Da må da mennesker være like dumme da? Det er en kjent sak at enkelte land i midt-østen, blant annet Pakistan, er overrepresentert når det gjelder genetiske misdannelser fordi de praktiserer innavl (Søskenbarn) Dette til tross for at man vet farene ved dette. (Og dette foregår i vestlige land, så det er ikke bare analfabeter på landsbygda vi snakker om) Vi kriger og dreper for revir. Vi forlanger de beste delene på dyret, selv om det betyr enda dårligere forhold for dyr i matindustrien. I enkelte kulturer spiser vi også hverandre. I gamle dager la vi syke barn i skogen for å dø alene. Vi er ikke bedre selv. Jeg tror ikke du kan ha katter, for kattemødre er kjent for å være en av dyreverdens beste mødre. Jeg er ikke så dum at jeg tror katten min ikke ville sett på meg som mat om jeg døde, og katten ikke hadde en annen matkilde, men jeg vet at katten savner meg når jeg er borte, og blir henrykt når jeg er tilbake. Dyr er ikke falske, og jeg har sett reaksjoner fra dyr, alt fra storfe til gnagere som har overbevist meg om at hvert dyr har en verdi og en viktig plass her på jorden. Og jada, jeg har sett de bildene der før. Herseteknikk kaller jeg det. Man trenger ikke være 100% veganer for å bry seg om, eller være glad i dyr. Jeg er vegetarianer og trives med det. Anonym poster: e6b487c5a5ea047fd6f216d6ab1782d7 Joda. Jeg har hatt kattemødre. Det er en stund siden, da jeg er en ansvarlig katteeier som har sterilisert katten sin, men vi drev perser oppdrett da jeg var yngre. Alle pattedyr er gode mødre mens ungene trenger dem. De skyver dem også fra seg ved kjønnsmodenhet (spesielt hannkatter) fordi de instinktivt vet at innavl er galt. Men så "glemmer" de familiebåndet og parrer seg gjerne dersom de møtes igjen... Bjørnemødre og løvemødre er kjent for å være villige til å dø for å beskytte ungene dine. De beskytter videreføring av genene sine. Når ungene er gamle nok må de klare seg selv...
skjotta Skrevet 16. mai 2013 #66 Skrevet 16. mai 2013 Og man trenger ikke være hverken veganer eller vegetarianer for å være glad i dyr.... hersketeknikk er når vegetarianere beskylder kjøttspisere for å ikke være "like glad i dyr som jeg er". (Eller "du mener ikke som meg og derfor kan ikke du ha hatt kattemødre")
Light of my life Skrevet 16. mai 2013 #67 Skrevet 16. mai 2013 Det jeg syntes er ufattelig er at de fleste lukker øynene til dyrs lidelse i matindustrien og i underholdningsindustrien (tenker da på sirkus), mens de kaller bikkja si for "barnet mitt", "gullet mitt" osv. Grisen som lider for at vi mennesker skal få bacon er faktisk mye smartere enn hunden, og har et velutviktet følelsesregister og sosiale ferdigheter. Anbefaler alle å se "Food Inc" og "Forks over knives". Jeg liker deg og det du står for Må bare spørre, har du lest boken "animal liberation" av Peter Singer? Hvis ja, hva synes du? anbefaler du den? Anonym poster: 560b667ca995533a4b86f98e2686349c Bra det er flere som meg Har ikke lest den boken, men skal sjekke den ut. Når det gjelder bøker kan jeg anbefale Eating Animals av Jonathan Safran Foer - utrolig bra skrevet. Og for litt veggismat inspo er Kjøttfrie Dager (Ekern/Ullstein) og Bønner og Linser (Jensen) bra
Light of my life Skrevet 16. mai 2013 #68 Skrevet 16. mai 2013 Det jeg syntes er ufattelig er at de fleste lukker øynene til dyrs lidelse i matindustrien og i underholdningsindustrien (tenker da på sirkus), mens de kaller bikkja si for "barnet mitt", "gullet mitt" osv. Grisen som lider for at vi mennesker skal få bacon er faktisk mye smartere enn hunden, og har et velutviktet følelsesregister og sosiale ferdigheter. Anbefaler alle å se "Food Inc" og "Forks over knives". Du kan ikke henvise til utenlandske sider og tro dyrene har det slik i Norge. Selve slakteprosessen av dyr i Norge har nå blitt veldig bra. Alt kan selvfølgelig bli bedre, men den er slettes ikke dårlig på noen måte. Det man heller bør konsentrere seg om er dyr på sirkus/dyr til underholdning, den manglende kontrollen som finnes på dyr i de private hjem (gårder også) og transport. Anonym poster: 47fb23074f8a4131cc33701bfa37a68a Det er ikke sider, det er filmer, og jeg antar du ikke har sett de da, siden du ikke vet hva du snakker om Trenger ikke hjelp av deg til å bestemme hvilke saker jeg skal brenne for heller. Selv om Norske industridyr har det bedre enn hva de har i USA så betyr ikke det at de ikke lider på noen måte. Finnes masse NORSK info om dette på NOAHs sider hvis du er interessert.
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2013 #69 Skrevet 16. mai 2013 Noen grunner jeg kommer på i farta: - vi er vår egen art nærmest, og har naturlig nok mer empati med den arten - vi er svært høyt i nærigskjeden, mange dyr er mat for oss - De fleste av oss har tettere og mer tilfredsstillende forhold til andre mennesker enn til dyr (jada jeg har hatt kjæledyr, og jeg har grått når de døde, men det kan ikke sammenlignes med når mennesker i nære relasjoner dør - for meg i alle fall). - Dyr har ikke samme evner som oss til empati, kommunikasjon, å glede/grue seg osv. Såvisst har dyrene empati Anonym poster: 39ee83e049cbf797ba3e29747f3d985a men ikke samme som oss, er vel poenget her.... Alle mennesker har da heller ikke samme empati. Autister, har de ikke menneskeverdi de da, om det er ampati som gir rett til det? Anonym poster: 9ee52a799d789f6ccb32335954212948
Trimsi Skrevet 16. mai 2013 #70 Skrevet 16. mai 2013 (endret) katter og andre dyr har mange forferdelige ting de gjør... hannkatter dreper kattunger for at moren skal komme tilbake i løpetid... innavl er ett stort problem, da dyr generellt ikke har familie følelse (hvilket kræsjer veldig med din tanke om at katter ser på eieren som "mamma". katter ser ikke på sin egen mamma som det vi forbinder med "mamma" engang.... hann dyr dreper hverandre for revir og parrings rettigheter... flokkdyr vil forlate svake medlemmer som ikke kan holde følge og i noen tilfeller til og med støte ut skadde eller syke flokk medlemmer.... mange rov dyr blir såkaldte "lyst mordere" dersom byttedyr blir for lett tilgjengelige *hosthostsauhosthost* og dreper for så å spise kun de beste delene på dyret... ja, du kan argumentere at alt dette grunner i instinkter, men man ikke fornekte at mennesket også blir, i mange tilfeller, styrt av instinkter. jeg er en dyreelsker selv, har jobbet med hest, har kjæledyr osv, men antropomorfisme har jeg lite til overs for. husker en diskusjon med en amerikaner som mente hesten hennes elsket henne sååååå høyt, noen sa til henne: "dersom du falt død om over en havresekk ville ikke hesten din sørget så veldig lenge før han skrapte deg vekk fra favoritt maten sin." og til slutt, bare fordi jeg tror svært få mennesker vet hva det å være veganer egentlig vil si: Da må da mennesker være like dumme da? Det er en kjent sak at enkelte land i midt-østen, blant annet Pakistan, er overrepresentert når det gjelder genetiske misdannelser fordi de praktiserer innavl (Søskenbarn) Dette til tross for at man vet farene ved dette. (Og dette foregår i vestlige land, så det er ikke bare analfabeter på landsbygda vi snakker om) Vi kriger og dreper for revir. Vi forlanger de beste delene på dyret, selv om det betyr enda dårligere forhold for dyr i matindustrien. I enkelte kulturer spiser vi også hverandre. I gamle dager la vi syke barn i skogen for å dø alene. Vi er ikke bedre selv. Jeg tror ikke du kan ha katter, for kattemødre er kjent for å være en av dyreverdens beste mødre. Jeg er ikke så dum at jeg tror katten min ikke ville sett på meg som mat om jeg døde, og katten ikke hadde en annen matkilde, men jeg vet at katten savner meg når jeg er borte, og blir henrykt når jeg er tilbake. Dyr er ikke falske, og jeg har sett reaksjoner fra dyr, alt fra storfe til gnagere som har overbevist meg om at hvert dyr har en verdi og en viktig plass her på jorden. Og jada, jeg har sett de bildene der før. Herseteknikk kaller jeg det. Man trenger ikke være 100% veganer for å bry seg om, eller være glad i dyr. Jeg er vegetarianer og trives med det. Anonym poster: e6b487c5a5ea047fd6f216d6ab1782d7 Joda. Jeg har hatt kattemødre. Det er en stund siden, da jeg er en ansvarlig katteeier som har sterilisert katten sin, men vi drev perser oppdrett da jeg var yngre. Alle pattedyr er gode mødre mens ungene trenger dem. De skyver dem også fra seg ved kjønnsmodenhet (spesielt hannkatter) fordi de instinktivt vet at innavl er galt. Men så "glemmer" de familiebåndet og parrer seg gjerne dersom de møtes igjen... Bjørnemødre og løvemødre er kjent for å være villige til å dø for å beskytte ungene dine. De beskytter videreføring av genene sine. Når ungene er gamle nok må de klare seg selv... Hvis man kun skal tenke biologi i forbindelse med verdien på dyr og mennesker, så er jo hovedgrunnen til mors/fars kjærligheten hos menneskene også et ønske om å bringe genene videre.Det å kun klassefisere dyr og mennesker ut ifra intelligens betyr jo strengt tatt at spedbarn, som lever veldig "her og nå" slik mange dyr gjør, ikke egentlig har så stor verdi. Mentalt utviklingshemmede og eldre demente vil jo komme elendig ut av denne klassefiseringen. Mennesket styres også mye av instinkter selv om vi føler oss svært overlegne andre dyr. Så til "anonym" Kannibalisme finner du ikke i noen kulturer i dag. Det er mulig det "henger igjen" et religiøst rituale i forbindelse med begravelse et sted i India, og selvfølgelig finner vi mange eksempler på kannibalisme i ekstreme situasjoner som hungersnød, flystyrt i isolerte områder etc. Inngifte mellom søskenbarn gir ikke de aller største risikoene for genetiske missdannelser. Faktisk er sjansene nesten like store om du blir gravid i en alder av 40 år. Endret 16. mai 2013 av Trimsi
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2013 #71 Skrevet 16. mai 2013 Inngifte mellom søskenbarn gir ikke de aller største risikoene for genetiske missdannelser. Faktisk er sjansene nesten like store om du blir gravid i en alder av 40 år. Research for BBC2's Newsnight in November 2005 showed British Pakistanis accounted for 3.4% of all births but have 30% of all British children with "recessive disorders". http://www.telegraph.co.uk/health/healthnews/7957808/700-children-born-with-genetic-disabilities-due-to-cousin-marriages-every-year.html Dette er et enormt problem, og enda verre enn hva dyr finner på siden vi faktisk VET hva dette gjør. Men når man prøver å sette fokus på det blir man anklaget for å være en islamofob, go figure. Anonym poster: e6b487c5a5ea047fd6f216d6ab1782d7
skjotta Skrevet 16. mai 2013 #72 Skrevet 16. mai 2013 katter og andre dyr har mange forferdelige ting de gjør... hannkatter dreper kattunger for at moren skal komme tilbake i løpetid... innavl er ett stort problem, da dyr generellt ikke har familie følelse (hvilket kræsjer veldig med din tanke om at katter ser på eieren som "mamma". katter ser ikke på sin egen mamma som det vi forbinder med "mamma" engang.... hann dyr dreper hverandre for revir og parrings rettigheter... flokkdyr vil forlate svake medlemmer som ikke kan holde følge og i noen tilfeller til og med støte ut skadde eller syke flokk medlemmer.... mange rov dyr blir såkaldte "lyst mordere" dersom byttedyr blir for lett tilgjengelige *hosthostsauhosthost* og dreper for så å spise kun de beste delene på dyret... ja, du kan argumentere at alt dette grunner i instinkter, men man ikke fornekte at mennesket også blir, i mange tilfeller, styrt av instinkter. jeg er en dyreelsker selv, har jobbet med hest, har kjæledyr osv, men antropomorfisme har jeg lite til overs for. husker en diskusjon med en amerikaner som mente hesten hennes elsket henne sååååå høyt, noen sa til henne: "dersom du falt død om over en havresekk ville ikke hesten din sørget så veldig lenge før han skrapte deg vekk fra favoritt maten sin." og til slutt, bare fordi jeg tror svært få mennesker vet hva det å være veganer egentlig vil si: Da må da mennesker være like dumme da? Det er en kjent sak at enkelte land i midt-østen, blant annet Pakistan, er overrepresentert når det gjelder genetiske misdannelser fordi de praktiserer innavl (Søskenbarn) Dette til tross for at man vet farene ved dette. (Og dette foregår i vestlige land, så det er ikke bare analfabeter på landsbygda vi snakker om) Vi kriger og dreper for revir. Vi forlanger de beste delene på dyret, selv om det betyr enda dårligere forhold for dyr i matindustrien. I enkelte kulturer spiser vi også hverandre. I gamle dager la vi syke barn i skogen for å dø alene. Vi er ikke bedre selv. Jeg tror ikke du kan ha katter, for kattemødre er kjent for å være en av dyreverdens beste mødre. Jeg er ikke så dum at jeg tror katten min ikke ville sett på meg som mat om jeg døde, og katten ikke hadde en annen matkilde, men jeg vet at katten savner meg når jeg er borte, og blir henrykt når jeg er tilbake. Dyr er ikke falske, og jeg har sett reaksjoner fra dyr, alt fra storfe til gnagere som har overbevist meg om at hvert dyr har en verdi og en viktig plass her på jorden. Og jada, jeg har sett de bildene der før. Herseteknikk kaller jeg det. Man trenger ikke være 100% veganer for å bry seg om, eller være glad i dyr. Jeg er vegetarianer og trives med det. Anonym poster: e6b487c5a5ea047fd6f216d6ab1782d7 Joda. Jeg har hatt kattemødre. Det er en stund siden, da jeg er en ansvarlig katteeier som har sterilisert katten sin, men vi drev perser oppdrett da jeg var yngre. Alle pattedyr er gode mødre mens ungene trenger dem. De skyver dem også fra seg ved kjønnsmodenhet (spesielt hannkatter) fordi de instinktivt vet at innavl er galt. Men så "glemmer" de familiebåndet og parrer seg gjerne dersom de møtes igjen... Bjørnemødre og løvemødre er kjent for å være villige til å dø for å beskytte ungene dine. De beskytter videreføring av genene sine. Når ungene er gamle nok må de klare seg selv... Hvis man kun skal tenke biologi i forbindelse med verdien på dyr og mennesker, så er jo hovedgrunnen til mors/fars kjærligheten hos menneskene også et ønske om å bringe genene videre.Det å kun klassefisere dyr og mennesker ut ifra intelligens betyr jo strengt tatt at spedbarn, som lever veldig "her og nå" slik mange dyr gjør, ikke egentlig har så stor verdi. Mentalt utviklingshemmede og eldre demente vil jo komme elendig ut av denne klassefiseringen. Mennesket styres også mye av instinkter selv om vi føler oss svært overlegne andre dyr. Så til "anonym" Kannibalisme finner du ikke i noen kulturer i dag. Det er mulig det "henger igjen" et religiøst rituale i forbindelse med begravelse et sted i India, og selvfølgelig finner vi mange eksempler på kannibalisme i ekstreme situasjoner som hungersnød, flystyrt i isolerte områder etc. Inngifte mellom søskenbarn gir ikke de aller største risikoene for genetiske missdannelser. Faktisk er sjansene nesten like store om du blir gravid i en alder av 40 år. Men man kan ikke være så ensporede når man ser på noe så bredt som menneskeverd. Biologi er en del, intelligens en annen, næringskjeden, evolusjon. ... og å sammenligne med ett spedbarn eller en autist er temmelig ubrukelig og "hersketeknikk" som virker som ett populært begrep ger. Vi snakker som arter her. Vi ser arten som en helhet og skiller ikke mellim enkelt individer.
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2013 #73 Skrevet 16. mai 2013 Heldigvis er jeg vegetarianer, fordi jeg setter dyr høyt. De som er viktigst er de menneskene som betyr noe for meg. Menneskeheten generelt er jeg ikke sikker på er mer verdt enn dyr.. Anonym poster: a1864fb5b3aef48033768e7ba8b7dd57
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2013 #74 Skrevet 16. mai 2013 Hvor mye skatt betaler en hund? Hva er en katts bidrag til BNP? Anonym poster: 454196190c233283658ed1a92c4e8c95
Trimsi Skrevet 16. mai 2013 #75 Skrevet 16. mai 2013 Hvor mye skatt betaler en hund? Hva er en katts bidrag til BNP? Anonym poster: 454196190c233283658ed1a92c4e8c95 Nå snakker du om økonomisk verdiskapning. Hvis vi setter oss ned å analyserer hva den stadige jakten på mer og mer økonomisk verdiskapning innebærer kommer vi nok dessverre frem til at dagens mennesker er alt for opptatte av materielle goder.De virkelige gode verdiene i livet blir sjøvet bort til fordel for overfladiske og kortvarige gleder. Og ikke minst, vi greier å ødelegge de virkelige verdiene rundt oss slik som luft, vann, skog og artsmangfoldet. Vi er jo strengt tatt en biffspisende bruk og kast art som utnytter både dyr og de svakeste i samfunnet for at vi skal kjøpe billige klær, kjøre bil og fly og legge igjen en sørgelig jord til våre etterkommere. Hehe, der ble jeg skikkelig pessemist, ikke mye håp for oss mennesker.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå