Anonym bruker Skrevet 14. mai 2013 #26 Skrevet 14. mai 2013 I det store og hele er vi alle så klart like mye verdt. Kan ikke se noe annet enn det. Vi alle er avhengige av hverandre for at livet på jorden skal fortsette. Enkelt og greit. Dermed er vi like verdt. Anonym poster: 32a0ea0ecd44987f93106d3d6b06e3e4
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2013 #27 Skrevet 14. mai 2013 De er ikke det. Dyr og mennesker er akkurat like mye verd. Lurer på hva dere som sier noe annet tenker med. Klarer dere virkelig ikke å se hele bildet? Lurer på hva vi hadde vært uten dyr, vi hadde ikke eksistert! Blir kvalm av sånne holdninger. Hele problemstillingen er tåpelig, det er ingen enten eller. Anonym poster: 379889237dfb60c3a82651e93d1f7bc7 No offence, men hvis du mener bikkja di er like mye verdt som ungen så lurer jeg på hva DU tenker med. Jeg er en annen men svarer likevel. Spørsmålet handlet om det store og hele. En hund er glad i sin eier og dermed blir eieren "mer" verdt enn andre. Alle vi er glade i er "mer" verdt, uansett hva man sier. Men for jorden, universitetet osv så er alle like verdt. Det handler ikke om intelligensen men hvor viktige vi alle er til noe. Alle har sin oppgave her i jorden, om det er en bille eller et menneske. Det blir feil å si at vi menneske er mer verdt, hva hadde vi gjort uten alt annet? Vi hadde ikke eksistert. Anonym poster: 32a0ea0ecd44987f93106d3d6b06e3e4
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2013 #28 Skrevet 14. mai 2013 Jeg tror mange av dere som sier at dere hadde valgt å redde et dyr heller enn et menneske ville valgt annerledes om dere FAKTISK var i en slik posisjon. Vil forøvrig tro det er straffbart å ikke redde et menneske dersom man har mulighet.... Men hey, hvem er ikke villig til å gå i fengsel for hamsteren sin. Men det er greit å vite. Kanskje jeg skal velge å redde brunsneglen fremfor den hurpete mora deres om jeg får valget.... Om dere virkelig er så sjuke i hodet at dere heller velger bikkja fremfor naboens baby (som et eksempel) ja da tror jeg jammen jeg er oppriktig redd dere. Når det er sagt, dyr skal også behandles godt, og det er ikke til å stikke under en stol at det ikke alltid er tilfellet. Konklusjonen er likevel mennesker foran hamstre! Anonym poster: c974fd0eba2d90ba34ad7a56168d48a3
Tommelopp! Skrevet 14. mai 2013 #29 Skrevet 14. mai 2013 Ohuset brant og jeg MÅTTE velge å redde ut enten en av ungene eller katten, så hadde jeg garantert valgt ungen. Men om det derimot sto mellom katten og enkelte andre personer jeg (desverre) kjenner, hadde katten fått leve!
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2013 #30 Skrevet 14. mai 2013 Les hva Peter Singet mener om dette. Anonym poster: 86885c8070995bd737e31a231072fe31
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2013 #31 Skrevet 14. mai 2013 *Singer Anonym poster: 86885c8070995bd737e31a231072fe31
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2013 #32 Skrevet 14. mai 2013 Det jeg syntes er ufattelig er at de fleste lukker øynene til dyrs lidelse i matindustrien og i underholdningsindustrien (tenker da på sirkus), mens de kaller bikkja si for "barnet mitt", "gullet mitt" osv. Grisen som lider for at vi mennesker skal få bacon er faktisk mye smartere enn hunden, og har et velutviktet følelsesregister og sosiale ferdigheter. Anbefaler alle å se "Food Inc" og "Forks over knives". Jeg syns det er verre at man lukker øynene for menneskehandel, mishandling, fattigdom og andre elendigheter mennesker lever under. Og kaller barnet sitt for kjære, gullet, barnet mitt osv. Anonym poster: 24221bd4274f25faf1ff615fc321b149
Von Hertelhofen Skrevet 14. mai 2013 #33 Skrevet 14. mai 2013 Hvis vi skal ha en litt "religiøs" vinkling.... Mennesket har større hjerne, er mer utviklet og har en del kognitive fordeler fremfor dyr. F.eks har vi samvittighet og evne til logisk tenking. Det er godt mulig at mennesker er til for å forvalte jordkloden og alle dyrene og ressursene på den. Men det er jo ikke til å legge under en Stein at vi mislykkes totalt, vi griser til naturen, dreper dyr på samlebånd og ikke minst kriger vi med hverandre og skaper lidelse og død. Hadde mennesker klart å forvalte jorden ordentlig, kunne jeg påstått at vi kanskje var mer verdt enn et dyr. Jeg kan si at min mor har større verdi for meg enn en ku ute på et jorde. Men selve menneskeheten er ikke mer verdt enn noe dyreslag. Både mennesker og dyr har like stor rett til å leve livet sitt i fred og fordragelighet.
Gjest ♥♥♥InMyHeart♥♥♥ Skrevet 14. mai 2013 #34 Skrevet 14. mai 2013 Jeg har ikke lest de andre svarene, men det er nå engang sånn næringskjeden er. Mennesket er 'verd' mer enn en hund, en hund er 'verd' mer enn en mus osv. Det betyr ikke at man ikke skal respektere all form for liv, men at mennesker dreper dyr for mat og katten dreper mus og fugler for mat.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2013 #35 Skrevet 14. mai 2013 Jeg skjønner ikke at dette er et tema en gang. Selvfølgelig er mennesker mer verdt enn dyr. For noe forbanna idioti å påstå noe annet. Beklager, men dere virker totalt blokka i huet dere som ville prioritert livet til et dyr over et menneskeliv. Det er vi mennesker som skal føre verden videre. Syns jeg ser den dumme katta til naboen gjøre noe annet enn å jakte fugl og mus og sleike seg i ræva. Kommer ikke akkurat så langt i verden med det, kanskje? Og dere som sier vi er likeverdig med dyr. Her inne hyler dere opp når noen drar fra babyen sin en helg. Men valper tas vekk fra mor og gis bort til mennesker fra de er 8 uker. Om dette er skadelig for babyer og hunder er likestilt med mennesker, hvorfor er det greit å gi bort valper fra de er 8 uker? Hadde dere gitt fra dere deres egen baby i en alder av 8 uker?? Nei selvfølgelig ikke!! Men dere gir altså bort valper, de som liksom er likestilte med oss.... Hvorfor ikke gi bort babyen i stedenfor? Må da være et fett for dere om dere beholder ungen eller valpen, mennesker og dyr betyr jo like mye... Anonym poster: eb4dff080a395eb9e9f3571da284297f
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2013 #36 Skrevet 14. mai 2013 Ohuset brant og jeg MÅTTE velge å redde ut enten en av ungene eller katten, så hadde jeg garantert valgt ungen. Men om det derimot sto mellom katten og enkelte andre personer jeg (desverre) kjenner, hadde katten fått leve! Hadde noen 'knepet' deg i å gjøre den prioriteringen hadde du blitt straffeforfulgt. Sikkert noe som synes du er en megabitch, regner med du hadde satt pris på at de valgte deg foran sin egen katt.... eller er det et sett regler for deg og et sett for andre? Eller hvordan var det... Først meg selv og så meg selv osv osv. Anonym poster: c974fd0eba2d90ba34ad7a56168d48a3
MammantilNurket Skrevet 14. mai 2013 #37 Skrevet 14. mai 2013 *Singer Anonym poster: 86885c8070995bd737e31a231072fe31 Seriøst?? Peter Singer er jo helt vill i nikkersjen!!
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2013 #38 Skrevet 14. mai 2013 Ohuset brant og jeg MÅTTE velge å redde ut enten en av ungene eller katten, så hadde jeg garantert valgt ungen. Men om det derimot sto mellom katten og enkelte andre personer jeg (desverre) kjenner, hadde katten fått leve! Hadde noen 'knepet' deg i å gjøre den prioriteringen hadde du blitt straffeforfulgt. Sikkert noe som synes du er en megabitch, regner med du hadde satt pris på at de valgte deg foran sin egen katt.... eller er det et sett regler for deg og et sett for andre? Eller hvordan var det... Først meg selv og så meg selv osv osv. Anonym poster: c974fd0eba2d90ba34ad7a56168d48a3 Neppe, for ingen kan tvinges til å risikere sitt liv for andre uansett. Å være villig til å risikere livet sitt for et tilfeldig menneske er helt frivillig, akkurat som det er helt frivillig om man vil la katten brenne inne. Men rart det er så mange helter her inne, folk flest er nemlig mest opptatt av å redde sitt eget skinn i nødsituasjoner. Det er få helter i det virkelig liv. Jeg synes det er veldig frekt å forvente at fremmede mennesker skal risikere og kanskje ofre livet sitt for å redde deg og dine. Jeg kunne risikert livet mitt for de jeg elsker, dvs familie, venner, og dyrene mine. (Hund, hest, katt, ikke type hamster, undulat, gullfisk. Litt speciesist er jeg visst, men det går på at jeg personlig ikke knytter meg til slike dyr.) Å risikere livet mitt for vilt fremmede, eller folk jeg kanskje direkte forakter og misliker? La barnet mitt bli morløs på grunn av en voldtektsmann? Risikere å få tredjegradsforbrenninger over hele kroppen for hurpa som har mobbet barnet mitt? Næh, tror ikke det. Anonym poster: 9ee52a799d789f6ccb32335954212948
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2013 #39 Skrevet 14. mai 2013 Jeg hadde valgt katten fremfor flere mennesker jeg kjenner.Mennesker har ingen større verdi en dyr.Alle er like mye verdt.Og det er grusomt at mennesker utnytter og bruker dyr i grusomme dyreforsøk fordi de mener det er riktig.Hadde alle vært som meg så hadde alle dyr hatt det godt.Spiser verken kylling eller kjøtt av noe slag.-Elsker dyr over alt .Ingen er så fine å enkle som dyr.Mennesker er ondskapen sjøl. Anonym poster: 0210365ff301491cae7e05308c853ead
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2013 #40 Skrevet 14. mai 2013 Jeg skjønner ikke at dette er et tema en gang. Selvfølgelig er mennesker mer verdt enn dyr. For noe forbanna idioti å påstå noe annet. Beklager, men dere virker totalt blokka i huet dere som ville prioritert livet til et dyr over et menneskeliv. Det er vi mennesker som skal føre verden videre. Syns jeg ser den dumme katta til naboen gjøre noe annet enn å jakte fugl og mus og sleike seg i ræva. Kommer ikke akkurat så langt i verden med det, kanskje? Og dere som sier vi er likeverdig med dyr. Her inne hyler dere opp når noen drar fra babyen sin en helg. Men valper tas vekk fra mor og gis bort til mennesker fra de er 8 uker. Om dette er skadelig for babyer og hunder er likestilt med mennesker, hvorfor er det greit å gi bort valper fra de er 8 uker? Hadde dere gitt fra dere deres egen baby i en alder av 8 uker?? Nei selvfølgelig ikke!! Men dere gir altså bort valper, de som liksom er likestilte med oss.... Hvorfor ikke gi bort babyen i stedenfor? Må da være et fett for dere om dere beholder ungen eller valpen, mennesker og dyr betyr jo like mye... Anonym poster: eb4dff080a395eb9e9f3571da284297f Bare av ren nysgjerrighet. Hva mener du med at vi mennesker skal føre verden videre? Er det noe kloden vår hadde klart seg uten, så er det mennesket. Vi gjør absolutt ingenting annet enn å ødelegge, utrydde og forurense. Så satt på spissen, så synes jeg faktisk dyr har større leverett enn mennesker. Og det er ikke tvil om at katta som jakter på mus og sleiker seg i ræva hadde ført verden til et bedre sted enn oss mennesker;-) Anonym poster: 9b284a6e02a7c708128a5e0a353c40fc
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 14. mai 2013 #41 Skrevet 14. mai 2013 En grei tanke... Eller, den er ikke grei, men det er realiteten: Om du redder en hund fremfor mennesket: Blir det bevist at du kunne redde et menneske, men valgte dyret, så kan du i verstefall bli dømt for drap. Redde du mennesket fremfor et dyr: Du kommer i avisen som helt. Det er enkelt egentlig, vi er vokst opp på lover og regler, og en del av lovverket omhandler mennesker, men det samme gjelder dessverre ikke dyrene! Det er motbydelig urettferdig, men det er slik samfunnet vårt er i dag, dyrene er etter lovverket vårt; mindre verdt, derfor er vi "programmert" til å holde oss til loven.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 14. mai 2013 #42 Skrevet 14. mai 2013 Altså, rent "teknisk" er ikke den ene arten verdt mer enn den andre. Økosystemet trenger både dyr og mennesker, så sånn sett stiller vi likt. Men så handler det jo ikke bare om dette, men om følelser, tilknytning, refleksjon, empati, om hva man føler seg nærmest etc. Og da vil de fleste _mennesker_ mene at nettopp _mennesker_ er mer verdt enn dyr. Fordi vi stort sett er mer emosjonelt knyttet til andre mennesker enn dyr, og føler vi har mer til felles med dem. Det er altså vi mennesker som tillegger vår egen art større verdi enn andre arter, noe som forsåvidt er helt forståelig og naturlig. Det blir litt på samme måte som om noe spurte hvem man satte høyest av sin egen mor og noen andres. De fleste (med normale, gode mødre), ville da svart sin egen. Vi er oss selv nærmest, på godt og vondt. Dermed er de fleste også "nærmere" andre mennesker enn dyr. Med enkelte unntak. Når det er sagt, kan man jo noen ganger rent subjektivt tenke at man ikke akkurat setter alle mennesker like høyt. Og i noen tilfeller har man mer empati og sterkere følelser for dyr enn for mennesker. Jeg kan jo si så mye som at jeg setter endel mer pris på hunden min enn på Hitler eller ABB, for eksempel. Og om jeg måtte velge hvem jeg ville reddet fra å drukne- veeeel...
Trimsi Skrevet 14. mai 2013 #43 Skrevet 14. mai 2013 Skal man filosofere over dette spørsmålet så er vel vesentlig hva vi legger i ordet verdi? Helt legitimt å si at hele naturen rundt oss har en slags lik verdi, siden vi alle er avhengige av hverandre. Både det biologiske mangfoldet og livet i seg selv har stor verdi. Hvis man så må rangere verdien av dyr (og mennesker) er det da ut ifra hvem som har best utviklet hjerne eller er det hvem som er den mest nyttige i naturen. Jeg selv føler at en maur har mindre verdi enn et større dyr, selv om jeg kan føle empati med en maur eller et insekt. Jeg føler også at en hund har mer verdi enn en spissmus. Måtte jeg velge å redde et menneske eller en hund ut av et brennende hus ville jeg valgt mennesket. Dette ligger som en ganske grunnleggende etisk samvittighet hos de fleste av oss. De fleste høyerestående dyr som lever i sosiale flokker (elefanter, delfiner, gorillaer etc) forsvarer hverandre og viser tydelig at flokken for dem er mye verdt. Er det ikke slik med mennesker også? Jeg ville gladelig dødd for mine barn, men det er tvilsomt om jeg hadde ofret meg for et fremmed menneske. Jeg skjønner at Norge prøvde å forsvarte seg mot Tyskland i 1940, og forstår de som bombet og drepte tyske soldater for at nordmenn skulle leve. Det skjer lignende hendelser som 22 juli i flere andre land, men for de fleste av oss føltes verdien av ungdommene som mistet livet her stort, og det hadde ikke gått like mye innpå oss om det var i Kina dette hadde skjedd. Det er naturlig at vi ser på vårt eget liv som verdifullt og derfor ser på et annet menneskes liv som det samme. Det at vi er så bevisste på at vi har en begrenset tid på jorden (tvilsomt at så mange dyr er det) og at vi har så sterke følelser for vårt avkom er kanskje noen av grunnene til at mange av oss føler at mennesker er mere verdifulle enn dyr.
Gjest Antarctica Skrevet 15. mai 2013 #44 Skrevet 15. mai 2013 Biene er de mest verdifulle av alle dyr, for uten dem dør vi alle. Men nytteverdi har null med moralbegreper å gjøre, så derfor er ikke det argumentet gjeldende. At jeg personlig er mer glad i ett bestemt dyr enn i mange tilfeldige mennesker er sikkert ikke så ulogisk. Men når man begynner som enkelte her at de ville velge katta framfor en fremmed om det sto om livet, da syns jeg det blir perverst. Katter finnes det flere av. Hvert menneske er et univers og kan aldri erstattes.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2013 #45 Skrevet 15. mai 2013 Katter finnes det flere av. Hvert menneske er et univers og kan aldri erstattes. Det er for mange mennesker i verden. Hver katt har en personlighet, og evnen til å sørge, føle glede og redsel. Altså er de like mye verdt som oss. Anonym poster: e6b487c5a5ea047fd6f216d6ab1782d7
Tyttebærsyltetøy Skrevet 15. mai 2013 #46 Skrevet 15. mai 2013 Men er alle dyr like mye verdt? Ville dere føle akkurat det samme om dere kjørte på og drepte en padde eller mus som hvis dere kjørte på og drepte en hund? Eller hva om dere kjørte på og drepte et menneske? Eller et barn? Vil alt dette gi dere den samme følelsen? Neppe...
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2013 #47 Skrevet 15. mai 2013 Biene er de mest verdifulle av alle dyr, for uten dem dør vi alle. Men nytteverdi har null med moralbegreper å gjøre, så derfor er ikke det argumentet gjeldende. At jeg personlig er mer glad i ett bestemt dyr enn i mange tilfeldige mennesker er sikkert ikke så ulogisk. Men når man begynner som enkelte her at de ville velge katta framfor en fremmed om det sto om livet, da syns jeg det blir perverst. Katter finnes det flere av. Hvert menneske er et univers og kan aldri erstattes. Mennesker finnes det da i hvert fall flere av, alt for mange strengt tatt... Hver katt er også en egen personlighet. Hvis min katt dør kan jeg ikke bare skaffe meg en ny katt og tro at det blir det samme, noe mer enn jeg kan skaffe meg et nytt barn, en ny mann eller en ny venn om jeg mister en. Nei, jeg mener ikke at det er like trist å miste katten som barnet eller mannen, men at den ikke i noe større grad kan erstattes. Anonym poster: 9ee52a799d789f6ccb32335954212948
Gjest Antarctica Skrevet 15. mai 2013 #48 Skrevet 15. mai 2013 Da er vi meget, meget uenige om hva det vil si å ha en personlighet. Katten kan sikkert være en personlighet for deg, men er DU en personlighet for den...? Se det vet vi lite om. For meg er de alle like, jeg ser mer at eierne ofte TILLEGGER dyra tanker og meninger de umulig kan være i besittelse av. F eks hun som skrev på forumet her og og var fortvilelse over at katten skeit hos naboene - hun hadde jo fortalt den at den ikke fikk lov til det! En annen hadde vist katten de tingene den beit i stykker, og regnet med at den ville forstå sin synd på den måten... Erre mulig! Så jo, et menneske er et helt univers, og kan skrive Markens Grøde hvis det får lov å leve, eller skape fred i Midt-Østen, eller spalte et atom. Ingen dyr har noe annet i sikte enn å sove, spise og overleve.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2013 #49 Skrevet 15. mai 2013 Jeg mener ikke at mennesker er verdt mer enn dyr. Dyr har like nye rett til å leve som oss mennesker. Anonym poster: f6ccf9c3d97c0823a0915cdaa69645ba
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2013 #50 Skrevet 15. mai 2013 Jeg mener ikke at mennesker er verdt mer enn dyr. Dyr har like nye rett til å leve som oss mennesker. Anonym poster: f6ccf9c3d97c0823a0915cdaa69645ba Da regner jeg med at du er veganer og går i kun tøysko? Anonym poster: 9a49bedd1bce88b834e063778263bdb8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå