Gå til innhold

Vernepleier/sykepleier

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har søkt vernepleie fra høsten, noen som kan si noe om det? Har og søkt sykepleien, da jeg fortsatt er litt usikker på hva jeg egentlig vil. Er det noen argumenter for at jeg bør velge det ene fremfor det andre?

Anonym poster: 5cfe2a3b5f3f0f7271a283ea76bd7e7f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Jeg har vært sykepleier i ti år, og stortrives veldig. Jeg jobber en del med vernepleiere,og jeg mener at sykepleiere lettere får andre muligheter enn vernepleiere. Jeg har feks tatt etterutdanning innen PPU, og kan da jobbe som lærer på helsefag. Jeg kan også jobbe som sykepleier offshore (med noen sikkerhetskurs), og tjene 800 000 i året. Jeg kan også jobbe innenfor ambulansen eller sykehus.En vernepleier har da miljøarbeid, der sykepleien har sykdom og sykdomslære,men er det innenfor TFF eller som miljøarbeider du vil jobbe, så kanskje vernepleien er det rette for deg.Men mitt generelle råd er:Ta sykepleien, for det gir deg mange flere muligheter senere, enn vernepleien.

Skrevet

Vernepleier er mer spisset mot psykisk utviklingshemmede. Du lærer da mer om spesifikke metoder miljøterapi,og atferdsterapi, men også litt sykdomslære og litt medisiner.

Sykepleie er en bredere utdanning med hele helsevesenet som register. Du lærer anatomi, fysiologi, sykdomslære, farmakologi og får en bred utdanning du kan bruke på mange felt i kommunehelsetjeneste,.sykehus, somatikk, psykiatri, forebyggende helsevern osv. Du har også utrolig mange valgmuligheter når det gjelder videreutdanning, alt fra ledelse og administrasjon, til anestesi, intensiv, jordmor, helsesøster, psykisk helse- bare for å nevne noe...

Ikke i tvil om hva jeg ville valgt, men er sykepleier selv da så... Du får sikkert en.interressant og spennende utdanning uansett. :-)

Anonym poster: f5199b5a46cfd9f1f3cf1bece642f5c8

Skrevet

Spørs vel hvor du vil jobbe egentlig. I barneverninstitusjoner f.eks foretrekkes gjerne en vernepleier fremfor en sykepleier, det samme gjelder rusbehandling.

Anonym poster: 3b127bd291f6c8a5b904c21f001b90c3

Skrevet

Tusen takk for svar :) Hører gjerne fra flere!

Anonym poster: 5cfe2a3b5f3f0f7271a283ea76bd7e7f

Skrevet

Synes de to første her svarer veldig feil. Vernepleiere kan også ta etterutdanning, har medisinsk ansvar, og har en bred utdannelse, blant annet sykdomslære, farmakologi og medikamentregning og håndtering). Hat også en del jus, psykologi, pedagogikk og atferdsanalyse.

En vernepleier jobber ikke som miljøarbeider, men som miljøterapeut, det samme gjelder sykepleiere hvis man tar en stilling som miljøterapeut. Miljøardbeiderstillinger er for ufaglærte eller lavere utdannelse enn treårig høyskole. Det er med andre ord ikke forskjell på sykepleiere og vernepleiere i miljøterapeutstillinger.

Sykepleiere kan jobbe på sykehus på somatiske avdelinger, det kan ikke vernepleiere. Men vernepleiere kan jobbe på sykehjem på lik linje som en sykepleier. I barnevernet, skole/bhg, asylmottak, pu-boliger, etc, vil vernepleiere i de fleste stillinger ha større sjanse til en jobb. Innenfor rus og psykiatri er det ca likestilt. Det utlyses flere og flere stillinger for vernepleiere.

Det vil alltid være en proffesjonskamp mellom sykepleiere og vernepleiere ;)

Anonym poster: 0fc82a426913d50882acdd4212ffaeb6

Skrevet

En vernepleier er en mellomting mellom sykepleier og sosionom. D fins mange etterutdanninger og spesialiseringer du kan ta.

Anonym poster: b45fdc5896afd9c6e835014e50e33d00

Gjest Vinglepetrine
Skrevet

De to første som svarer her vet nok ikke så mye om vernepleieutdanningen og mulighetene du har.

Henger meg på svarer # 6. Vil også legge til at vernepleiere jobber i barnehager, SFO, skoler, fengsel, NAV.

Masse tilbud om videreutdanning også, jeg skal ta videreutdanning i epilepsi :-)

Skrevet

Jeg er vernepleier og har tatt mastergrad i psykisk helsearbeid. Kan anbefale utdanningen på det varmeste, spennende og utfordrende. Mange jobb muligheter innenfor flere sektorer og mange muligheter for videreutdanning.

Lykke til!

Anonym poster: c842d20046883489c749f7b9b5287ccd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...