Gå til innhold

Bipolar og alkohol

Anbefalte innlegg

Min samboer er umedisinert bipolar 2. Han drikker øl for å roe hodet. Selvmedisinering. Førstkommende torsdag har han endelig time hos psykiater, etter 2 år i kø hos det offentlige, valgte vi privat. Koste hva det koste vil.

Er det noen som har vært i samme situasjon? Altså, selvmedisinert pga psykisk lidelse, så fått hjelp og medisinering - hvordan har det gått? Har medisinene hjulpet såpass på hovedproblemet at selvmedisinering har vært unødvendig, har det vært enkelt å slutte?

Min samboer er oftest veldig motivert, men når hodet jobber på høygir, tankene raser i 100 km/t og alt blir kaos, tyr han til øl. Mengden vet jeg ikke med sikkerhet, men ut fra de tomme boksene jeg finner gjemt rundt er det ikke kolossale mengder, mer 1-3 bokser pr gang. Og ikke hver dag.

Fortvilt situasjon, både for meg og ham selv.

Anonym poster: 340c390aeeaebc749dc80755e28da12c

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144047611-bipolar-og-alkohol/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vanlig med rusproblematikk ved bipolar sykdom.

Det er forholdsvis "enkelt" å behandle bipolar 2 ved medikamenter, f eks Lamictal. Mest brukt og så og si uten bivirkninger.

Jeg har en mann med bipolar 2 som har hatt store alkoholproblemer i lange perioder av livet sitt. Han er svært intelligent og må bedøve hodet, som han sier. Som en stadig kvern som går, beskriver han det. Det som har hjulpet HAN, er å ha en åpeno g god dialog med fastlege, snakke med psykolog en dag i uken, være ærlig og ikke minst så må han ønske det selv. INGEN i hele verden kan slutte å drikke, hvis de ikke er motiverte.

Jeg vet enkelte leger skriver ut benzodiazpiner til bipolar for at de skal "roe ned hodet"; og med det ha mindre behov for alkohol. Men faren ved det er jo at manen din evtt begynner å ta vandedannende benzo i TILLEGG til alkohol.

Men ved bevisst bruk kan benzodiazepiner være et godt valg for en med bipolar sykdom, så lenge oppfølging er tilstede. Lykket til, jeg vet hvordan du har det.

Anonym poster: cbbed3de622d324c2922e34671d7d3b3

Takk for svar!

Min mann har diagnosen fra 13 år tilbake, etter 2x6 ukers innleggelse. Da ble han satt på Lithium, i ettertid har han fått Lamictal. Lamictal har ingen effekt, Lithium likeså. Vi vurderer ham til å ha ADD evt i tillegg, eller ADHD.

Er mannen din stabil nå? Hva tar han av meds? Takler han stress nå? Press? Higer sånn etter å høre andres erfaringer, selvom jeg har kontakt med noen andre pårørende, så blir det aldri nok føler jeg. Alle situasjoner er individuelle og jeg har ennå til gode å treffe en situasjon som er ganske lik vår.

Hvordan har det vært når han var utsabil? Hadde/har dere barn?

HI

Anonym poster: 340c390aeeaebc749dc80755e28da12c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...