Tromsøprinsen Skrevet 13. mai 2013 #1 Skrevet 13. mai 2013 Dere som flaskemater; hvordan gir dere siste flaska? På soverommet eller i stua? Vi er begynt med grøt, men gir mme først, så grøt rett etter. Han er veldig trøtt under mating og gnir seg i øya med truten full av grøt så mye for det kveldsstellet. Men men! Det jeg tenker på, er om han kanskje lettere faller til ro dersom jeg gir grøt, så steller og så gir flaske mens han ligger i senga?? Alternativt i armene mine på mørkt soverom. Det tar veeeldig lang tid før han finner søvnen, og noen ganger må han bæres. Det vil jeg vekk i fra! Men gir jeg han flaske til han nesten sovner, så blir det vel nesten som å amme i søvn...? Og det er jo heller ikke å finne søvnen selv...! Hmmm! Hvordan gjør dere det? Han er foresten 4,5 mnd. Gir ett nattmåltid også, og det drikker han greit liggende i senga. Hverken "drukner", gulper eller har behov for rap.
Satya Skrevet 14. mai 2013 #2 Skrevet 14. mai 2013 4,5 mnd her også, her er det stell, litt grøt og så flaske i sofaen uten tv, høye stemmer eller annet bråk før han legger seg. Kveldsflaske i stua har gått helt fint lenge, men jeg merker faktisk at han bruker lengre tid på å sovne enn før. Kanskje det er lurt å ta den med i godstolen på soverommet? Min er som din, kan fint spise i senga uten rap, men for meg er det forbeholdt natta, synes alltid det blir litt søl uansett (og de siste tre nettene har det ikke vært nattmat - kryss i taket og hurra!).
☆☆☆ Skrevet 14. mai 2013 #3 Skrevet 14. mai 2013 Mi var eldre då vi begynte med flaske, men det har alltid vore graut, stell (ca 1 time etter),flaske og til slutt tannpuss.
Tromsøprinsen Skrevet 14. mai 2013 Forfatter #4 Skrevet 14. mai 2013 Mi var eldre då vi begynte med flaske, men det har alltid vore graut, stell (ca 1 time etter),flaske og til slutt tannpuss. Ja du sier noe der, kanskje greit å ikke innføre noe vane med flaske på rommet for så rett i seng. Tenna kommer vel snart!!
Tromsøprinsen Skrevet 14. mai 2013 Forfatter #5 Skrevet 14. mai 2013 4,5 mnd her også, her er det stell, litt grøt og så flaske i sofaen uten tv, høye stemmer eller annet bråk før han legger seg. Kveldsflaske i stua har gått helt fint lenge, men jeg merker faktisk at han bruker lengre tid på å sovne enn før. Kanskje det er lurt å ta den med i godstolen på soverommet? Min er som din, kan fint spise i senga uten rap, men for meg er det forbeholdt natta, synes alltid det blir litt søl uansett (og de siste tre nettene har det ikke vært nattmat - kryss i taket og hurra!). Hurra! trodde min kar også var ferdig med å spise om natta, kl kunne bli 5 før han våknet helt, og noen ganger kunne man lure han med smokken til vi skulle stå opp klokken 6 likevel. Men i stedet begynte han å sove veldig lett og klaget etter smokken HELE natta -så nå forsøker jeg mat igjen i 1-2 tia. Og det har funket så langt, han sover noe bedre nå. Ikke no søl her når han får flaske i senga. Men revurderer ideen med å gi kveldsflaske på samme viset, glemte jo at det kommer tenner....!!!
Simsam123 Skrevet 14. mai 2013 #6 Skrevet 14. mai 2013 Vi har grøt, stell så flaske på soverommet. Men lar han ikke sovne ved flaska lenger, det gjorde han før. Sist kveld brukte han ti min på å sovne etter han hadde spist. Går framover han er 9,5 mnder. Har fungert veldig greit for oss å gjøre det sånn til nå. Første fase nå er å få han til å sovne etter flaska, og etterhvert tar vi den ut av soverommet igjen.
to små prinsesser Skrevet 15. mai 2013 #7 Skrevet 15. mai 2013 Dere som flaskemater; hvordan gir dere siste flaska? På soverommet eller i stua? Vi er begynt med grøt, men gir mme først, så grøt rett etter. Han er veldig trøtt under mating og gnir seg i øya med truten full av grøt så mye for det kveldsstellet. Men men! Det jeg tenker på, er om han kanskje lettere faller til ro dersom jeg gir grøt, så steller og så gir flaske mens han ligger i senga?? Alternativt i armene mine på mørkt soverom. Det tar veeeldig lang tid før han finner søvnen, og noen ganger må han bæres. Det vil jeg vekk i fra! Men gir jeg han flaske til han nesten sovner, så blir det vel nesten som å amme i søvn...? Og det er jo heller ikke å finne søvnen selv...! Hmmm! Hvordan gjør dere det? Han er foresten 4,5 mnd. Gir ett nattmåltid også, og det drikker han greit liggende i senga. Hverken "drukner", gulper eller har behov for rap. Slik er det her: hun får grøt først. Ga mme først i starten, men nå, etter snart 3 uker med grøt får hun grøten først. Hun får den 1/2 -1 time før hun legges. Får mme som tørstedrikke. Blander til melk på 120ml vann i tillegg til grøten (ca 70-80ml vann til grøten) Hun drikker da kanskje 40-60ml mme til grøten. Så går vi på badet og steller. Når det blir leggetid tar vi melkresten og varmer opp og tar med på soverommet. Melken drikker hun i armene mine, raper og legges. Fungerer fint, også med storesøster da hun var flaskebarn også.
to små prinsesser Skrevet 15. mai 2013 #8 Skrevet 15. mai 2013 Dere som flaskemater; hvordan gir dere siste flaska? På soverommet eller i stua? Vi er begynt med grøt, men gir mme først, så grøt rett etter. Han er veldig trøtt under mating og gnir seg i øya med truten full av grøt så mye for det kveldsstellet. Men men! Det jeg tenker på, er om han kanskje lettere faller til ro dersom jeg gir grøt, så steller og så gir flaske mens han ligger i senga?? Alternativt i armene mine på mørkt soverom. Det tar veeeldig lang tid før han finner søvnen, og noen ganger må han bæres. Det vil jeg vekk i fra! Men gir jeg han flaske til han nesten sovner, så blir det vel nesten som å amme i søvn...? Og det er jo heller ikke å finne søvnen selv...! Hmmm! Hvordan gjør dere det? Han er foresten 4,5 mnd. Gir ett nattmåltid også, og det drikker han greit liggende i senga. Hverken "drukner", gulper eller har behov for rap. Slik er det her: hun får grøt først. Ga mme først i starten, men nå, etter snart 3 uker med grøt får hun grøten først. Hun får den 1/2 -1 time før hun legges. Får mme som tørstedrikke. Blander til melk på 120ml vann i tillegg til grøten (ca 70-80ml vann til grøten) Hun drikker da kanskje 40-60ml mme til grøten. Så går vi på badet og steller. Når det blir leggetid tar vi melkresten og varmer opp og tar med på soverommet. Melken drikker hun i armene mine, raper og legges. Fungerer fint, også med storesøster da hun var flaskebarn også. Forøvrig 4mnd i dag.
Lilleolebolle1 Skrevet 15. mai 2013 #9 Skrevet 15. mai 2013 Gir grøt ca en time før legging, så stelling og deretter en flaske i mørket på soverommet for å roe ned. Legger hun ned i sengen, starter uroen og synger så en nattasang og så sovner hun etter et par minutter Har du prøvd å gi mer mat på dagtid? Da slipper du kanskje nattmåltidet. Etter at vi har innført tre måltider med fast føde + frukt som mellommåltid kan snuppa nå sove i 13 - 14 timer
Tromsøprinsen Skrevet 16. mai 2013 Forfatter #10 Skrevet 16. mai 2013 Dere som flaskemater; hvordan gir dere siste flaska? På soverommet eller i stua? Vi er begynt med grøt, men gir mme først, så grøt rett etter. Han er veldig trøtt under mating og gnir seg i øya med truten full av grøt så mye for det kveldsstellet. Men men! Det jeg tenker på, er om han kanskje lettere faller til ro dersom jeg gir grøt, så steller og så gir flaske mens han ligger i senga?? Alternativt i armene mine på mørkt soverom. Det tar veeeldig lang tid før han finner søvnen, og noen ganger må han bæres. Det vil jeg vekk i fra! Men gir jeg han flaske til han nesten sovner, så blir det vel nesten som å amme i søvn...? Og det er jo heller ikke å finne søvnen selv...! Hmmm! Hvordan gjør dere det? Han er foresten 4,5 mnd. Gir ett nattmåltid også, og det drikker han greit liggende i senga. Hverken "drukner", gulper eller har behov for rap. Slik er det her: hun får grøt først. Ga mme først i starten, men nå, etter snart 3 uker med grøt får hun grøten først. Hun får den 1/2 -1 time før hun legges. Får mme som tørstedrikke. Blander til melk på 120ml vann i tillegg til grøten (ca 70-80ml vann til grøten) Hun drikker da kanskje 40-60ml mme til grøten. Så går vi på badet og steller. Når det blir leggetid tar vi melkresten og varmer opp og tar med på soverommet. Melken drikker hun i armene mine, raper og legges. Fungerer fint, også med storesøster da hun var flaskebarn også. Du gir like mye mat om kvelden som jeg gjør. Og forde om jeg gir mme rett før grøten så blir det bare ca halv flaske han vil ha, og jeg blander også opp 120 ml. Grøt lager jeg med 70 ml væske (3/4 dels porsjon). Det er den melkeresten jeg vurderer å gi på soverommet. Eventuelt iblandet grøtpulver (nok til at han er oppe i full porsjon). Han vil ikke mme om dagen... Men som velling går det ned på høykant. Så da er han vel sulten? Så små skal vel ikke spise bare fordi det er godt??
Tromsøprinsen Skrevet 16. mai 2013 Forfatter #11 Skrevet 16. mai 2013 Gir grøt ca en time før legging, så stelling og deretter en flaske i mørket på soverommet for å roe ned. Legger hun ned i sengen, starter uroen og synger så en nattasang og så sovner hun etter et par minutter Har du prøvd å gi mer mat på dagtid? Da slipper du kanskje nattmåltidet. Etter at vi har innført tre måltider med fast føde + frukt som mellommåltid kan snuppa nå sove i 13 - 14 timer Han er bare 4,5 mnd, men forsøker stadig å gi mer mat. Problemet er at det går visst på bekostning av mme.. Eller, det ville han knapt ha før vi begynte med mat også. Derfor vi begynte. Men tenker at mat skal jo komme i tillegg? Ellers så blir han jo ikke noe mer mett. Kanskje litt mer mett av volum, men kalorimessig blir det ganske likt slik jeg gir mat nå (velling til lunsj, grøt til kvelds, resten mme). Blir kanskje bedre etterhvert da
Tromsøprinsen Skrevet 16. mai 2013 Forfatter #12 Skrevet 16. mai 2013 Vi har grøt, stell så flaske på soverommet. Men lar han ikke sovne ved flaska lenger, det gjorde han før. Sist kveld brukte han ti min på å sovne etter han hadde spist. Går framover han er 9,5 mnder. Har fungert veldig greit for oss å gjøre det sånn til nå. Første fase nå er å få han til å sovne etter flaska, og etterhvert tar vi den ut av soverommet igjen. Flott å høre at vanen går greit å snu tror ikke jeg får mini til å sovne med flaske her, aldri gjort det på dagtid heller, men håper kan få en søvnassosiasjon med den. Slik han delvis har med sutten og kosekluten og sangen om trollmor
to små prinsesser Skrevet 16. mai 2013 #13 Skrevet 16. mai 2013 Dere som flaskemater; hvordan gir dere siste flaska? På soverommet eller i stua? Vi er begynt med grøt, men gir mme først, så grøt rett etter. Han er veldig trøtt under mating og gnir seg i øya med truten full av grøt så mye for det kveldsstellet. Men men! Det jeg tenker på, er om han kanskje lettere faller til ro dersom jeg gir grøt, så steller og så gir flaske mens han ligger i senga?? Alternativt i armene mine på mørkt soverom. Det tar veeeldig lang tid før han finner søvnen, og noen ganger må han bæres. Det vil jeg vekk i fra! Men gir jeg han flaske til han nesten sovner, så blir det vel nesten som å amme i søvn...? Og det er jo heller ikke å finne søvnen selv...! Hmmm! Hvordan gjør dere det? Han er foresten 4,5 mnd. Gir ett nattmåltid også, og det drikker han greit liggende i senga. Hverken "drukner", gulper eller har behov for rap. Slik er det her: hun får grøt først. Ga mme først i starten, men nå, etter snart 3 uker med grøt får hun grøten først. Hun får den 1/2 -1 time før hun legges. Får mme som tørstedrikke. Blander til melk på 120ml vann i tillegg til grøten (ca 70-80ml vann til grøten) Hun drikker da kanskje 40-60ml mme til grøten. Så går vi på badet og steller. Når det blir leggetid tar vi melkresten og varmer opp og tar med på soverommet. Melken drikker hun i armene mine, raper og legges. Fungerer fint, også med storesøster da hun var flaskebarn også. Du gir like mye mat om kvelden som jeg gjør. Og forde om jeg gir mme rett før grøten så blir det bare ca halv flaske han vil ha, og jeg blander også opp 120 ml. Grøt lager jeg med 70 ml væske (3/4 dels porsjon). Det er den melkeresten jeg vurderer å gi på soverommet. Eventuelt iblandet grøtpulver (nok til at han er oppe i full porsjon). Han vil ikke mme om dagen... Men som velling går det ned på høykant. Så da er han vel sulten? Så små skal vel ikke spise bare fordi det er godt?? i strever også med mme på dagen og jeg ammer ikke... Da må man jo gi annet da.
Tromsøprinsen Skrevet 16. mai 2013 Forfatter #15 Skrevet 16. mai 2013 Dere som flaskemater; hvordan gir dere siste flaska? På soverommet eller i stua? Vi er begynt med grøt, men gir mme først, så grøt rett etter. Han er veldig trøtt under mating og gnir seg i øya med truten full av grøt så mye for det kveldsstellet. Men men! Det jeg tenker på, er om han kanskje lettere faller til ro dersom jeg gir grøt, så steller og så gir flaske mens han ligger i senga?? Alternativt i armene mine på mørkt soverom. Det tar veeeldig lang tid før han finner søvnen, og noen ganger må han bæres. Det vil jeg vekk i fra! Men gir jeg han flaske til han nesten sovner, så blir det vel nesten som å amme i søvn...? Og det er jo heller ikke å finne søvnen selv...! Hmmm! Hvordan gjør dere det? Han er foresten 4,5 mnd. Gir ett nattmåltid også, og det drikker han greit liggende i senga. Hverken "drukner", gulper eller har behov for rap. Slik er det her: hun får grøt først. Ga mme først i starten, men nå, etter snart 3 uker med grøt får hun grøten først. Hun får den 1/2 -1 time før hun legges. Får mme som tørstedrikke. Blander til melk på 120ml vann i tillegg til grøten (ca 70-80ml vann til grøten) Hun drikker da kanskje 40-60ml mme til grøten. Så går vi på badet og steller. Når det blir leggetid tar vi melkresten og varmer opp og tar med på soverommet. Melken drikker hun i armene mine, raper og legges. Fungerer fint, også med storesøster da hun var flaskebarn også. Du gir like mye mat om kvelden som jeg gjør. Og forde om jeg gir mme rett før grøten så blir det bare ca halv flaske han vil ha, og jeg blander også opp 120 ml. Grøt lager jeg med 70 ml væske (3/4 dels porsjon). Det er den melkeresten jeg vurderer å gi på soverommet. Eventuelt iblandet grøtpulver (nok til at han er oppe i full porsjon). Han vil ikke mme om dagen... Men som velling går det ned på høykant. Så da er han vel sulten? Så små skal vel ikke spise bare fordi det er godt?? i strever også med mme på dagen og jeg ammer ikke... Da må man jo gi annet da. Ja tenker også det. Min gutt er stor og har mye å gå på, men er redd for væskebalansen. Klarer kanskje å få i han 800 ml væske pr dag (i mme, grøt og vann på flaske). Han er 9,5 kg og bør ha minst 9,5 dl. Aller helst nesten 1,2 L (12 %)!
to små prinsesser Skrevet 16. mai 2013 #16 Skrevet 16. mai 2013 Dere som flaskemater; hvordan gir dere siste flaska? På soverommet eller i stua? Vi er begynt med grøt, men gir mme først, så grøt rett etter. Han er veldig trøtt under mating og gnir seg i øya med truten full av grøt så mye for det kveldsstellet. Men men! Det jeg tenker på, er om han kanskje lettere faller til ro dersom jeg gir grøt, så steller og så gir flaske mens han ligger i senga?? Alternativt i armene mine på mørkt soverom. Det tar veeeldig lang tid før han finner søvnen, og noen ganger må han bæres. Det vil jeg vekk i fra! Men gir jeg han flaske til han nesten sovner, så blir det vel nesten som å amme i søvn...? Og det er jo heller ikke å finne søvnen selv...! Hmmm! Hvordan gjør dere det? Han er foresten 4,5 mnd. Gir ett nattmåltid også, og det drikker han greit liggende i senga. Hverken "drukner", gulper eller har behov for rap. Slik er det her: hun får grøt først. Ga mme først i starten, men nå, etter snart 3 uker med grøt får hun grøten først. Hun får den 1/2 -1 time før hun legges. Får mme som tørstedrikke. Blander til melk på 120ml vann i tillegg til grøten (ca 70-80ml vann til grøten) Hun drikker da kanskje 40-60ml mme til grøten. Så går vi på badet og steller. Når det blir leggetid tar vi melkresten og varmer opp og tar med på soverommet. Melken drikker hun i armene mine, raper og legges. Fungerer fint, også med storesøster da hun var flaskebarn også. Du gir like mye mat om kvelden som jeg gjør. Og forde om jeg gir mme rett før grøten så blir det bare ca halv flaske han vil ha, og jeg blander også opp 120 ml. Grøt lager jeg med 70 ml væske (3/4 dels porsjon). Det er den melkeresten jeg vurderer å gi på soverommet. Eventuelt iblandet grøtpulver (nok til at han er oppe i full porsjon). Han vil ikke mme om dagen... Men som velling går det ned på høykant. Så da er han vel sulten? Så små skal vel ikke spise bare fordi det er godt?? i strever også med mme på dagen og jeg ammer ikke... Da må man jo gi annet da. Ja tenker også det. Min gutt er stor og har mye å gå på, men er redd for væskebalansen. Klarer kanskje å få i han 800 ml væske pr dag (i mme, grøt og vann på flaske). Han er 9,5 kg og bør ha minst 9,5 dl. Aller helst nesten 1,2 L (12 %)! Ja, man blir ganske gal av å gå å telle sånn... Men hva skal man gjøre da? Kan jo ikke sette trett i halsen på de heller!
Tromsøprinsen Skrevet 23. mai 2013 Forfatter #17 Skrevet 23. mai 2013 Valgte å gi kveldsflaskepå rommet, men ikke i senga. Han raper, så legges han ned. Holdt på en stund nå (over 1 uke), og trenger ikke å bære han i søvn lenger, hverken på dagtid eller om kvelden tar ennå lang tid å sovne, men det er neste steg. Vet ikke om det er flaska eller det at vi slutta å bære som hjelper. Kanskje er det begge deler
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå