to små prinsesser Skrevet 13. mai 2013 #1 Del Skrevet 13. mai 2013 Hvordan klarer dere hverdagen? Jeg er nå mor til 2 og jeg henger knapt sammen enkelte dager. I dag kom min mor og fant meg gråtende og tok dermed støvsuger og gulvskaftet fatt. Min mann jobber sent så det blir ikke mye hjelp av han... Det var enkelt når jeg hadde et barn. Ingen som forventet at jeg skulle leke med de, ingen som forventet middag ferdig etter bhg osv. Hvordan rekker dere alt? Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre når miste jenta ikke vil sove duppen og må trille og største ikke vil på trilletur. Når minst ikke vil spise, men bare bæres og største skal ha mat. Hvordan klarer dere det og alt annet? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144047393-2-eller-flere-barn/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vinterblomst Skrevet 13. mai 2013 #2 Del Skrevet 13. mai 2013 stakkars deg det går bra etterhvert skal du se! Lag middagsmat kvelden før som du kan varme opp!!!! mye som kan lages og varmes opp igjen. lapskaus, lasagne, supper, kjøttkaker... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144047393-2-eller-flere-barn/#findComment-145344159 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jaaada Skrevet 13. mai 2013 #3 Del Skrevet 13. mai 2013 Jeg har tre barn og løser endel situasjoner med bæresele eller så tar jeg rett og slett vogna i stua og triller/vugger til minsten er sovnet. Har du begge hjemme? Jeg synes det ble for mye med alle hjemme(er tett i alder hos oss. Eldste er 3,5 mellomste to år og minsten tre mnd) Barnehage ble redningen her! Barna får ut masse energi og jeg får konsentrert meg Med Hus og baby;) Henter gjerne tidlig fra barnehagen og gjør det meste klart før. Evt om kvelden. Bæresele er ett Must med urolige barn og reddet vettet mitt flere ganger.. Og ryggen;) Det blir bedre! B om hjelp fra familie og venner, hvil når du kan og gi blaffen i støvballer.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144047393-2-eller-flere-barn/#findComment-145344724 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jaaada Skrevet 13. mai 2013 #4 Del Skrevet 13. mai 2013 Sorry, ser nå at eldste er i bh.. Hvor gammle er barna? Hos oss er det litt sånn at minsten blir hengende etter og de eldste styrer showet. Men hverdagen er hektisk og når nr to kom fattet jeg ikke at jeg syntes det var jobb med ett barn.. Hehe:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144047393-2-eller-flere-barn/#findComment-145344744 Del på andre sider Flere delingsvalg…
to små prinsesser Skrevet 13. mai 2013 Forfatter #5 Del Skrevet 13. mai 2013 Sorry, ser nå at eldste er i bh.. Hvor gammle er barna? Hos oss er det litt sånn at minsten blir hengende etter og de eldste styrer showet. Men hverdagen er hektisk og når nr to kom fattet jeg ikke at jeg syntes det var jobb med ett barn.. Hehe:) Når jeg leser antallet barn du har og alderen så tenker jeg: HVA ER GALT MED MEG!?!?!? Hvordan kan du fikse alt, men hus, hjem, 3 barn og det meste, mens jeg føler jeg går under med 2? Eldste jenta mi er 3år og yngste er 4mnd. Jeg er jo redd at hvis jeg putter yngste i bæresela så venner hun seg på å bli båret rundt på... ? Jeg prøver å ha mye ferdig før jeg henter eldste i bhg, men likevel så vil hun jo ha mammatid hun også. Døgnet strekker ikke til. Hadde jeg bare visst NÅR det blir bedre... Jeg er så klar for å bestille meg time til sterilisering i alle fall! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144047393-2-eller-flere-barn/#findComment-145344947 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pumba78 Skrevet 14. mai 2013 #6 Del Skrevet 14. mai 2013 Få mannen til å sterilisere seg, mye enklere Jeg sliter, og har bare to, det er mer enn nok! Gruer meg hver gang jeg skal være alene med dem, og mannen MÅ komme hjem før legging, ellers ringer jeg mamma... Trodde nan etter hvert klarte seg uten mamma- jeg er 35... Trøster meg med at alle sier det blir lettere etter hvert. Ang trilling- jeg triller i Hagen så kan storesøster leke der i mens ( men ja, hun får raserianfall fordi jeg trillet og ikke dytter henne på huska...) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144047393-2-eller-flere-barn/#findComment-145345788 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ikkesåallerværst Skrevet 14. mai 2013 #7 Del Skrevet 14. mai 2013 Jeg klarer det ikke spesielt godt, syns jeg. Er laaaaangt fra den moren jeg ønsker å være, og den mora jeg var for førstemann før yngste kom. Mye på grunn av for lite søvn. Aldri mer baby i hus her, nå er det stopp! Blir praktisert mye avholdenhet for å få det til . Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144047393-2-eller-flere-barn/#findComment-145345854 Del på andre sider Flere delingsvalg…
peanutts82 Skrevet 14. mai 2013 #8 Del Skrevet 14. mai 2013 and thats why im only having one... jesus.. jeg sliter bare med han ene her.. og han er verdens snilleste (foreløbig). jeg sitter ofte å tenker på hva jeg hadde gjort om det nå i tillegg til han her hadde vært en 2 eller 3 åring som løp rundt.... no way... da blir det i så fall etter endt utdanning og fast jobb og når mini er 4 år og til og med da skal jeg ansette au pair eller tenåringer som vil ha ekstrajobb etter skolen og passe ungene så jeg får drukket kaffe i ren ro uten å måtte varme den 500 ganger eller lage ny kopp for jeg finner ikke den forrige når sambo kommer hjem er hans første oppgave å finne alle bortkommende koppene med kaffe som nesten ikke er drukket fra. så tar han babyen og jeg går på soverommet og lukker døren og tar 10 minutter mamma alene tid. mitt råd til deg er å ansette 13-14-15 åringer som kan passe en av ungene. enten trille mini eller leke med store søster. så du får litt fred og ro. it really does take a village to raise a child Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144047393-2-eller-flere-barn/#findComment-145345862 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ikkesåallerværst Skrevet 14. mai 2013 #9 Del Skrevet 14. mai 2013 Sorry, ser nå at eldste er i bh.. Hvor gammle er barna? Hos oss er det litt sånn at minsten blir hengende etter og de eldste styrer showet. Men hverdagen er hektisk og når nr to kom fattet jeg ikke at jeg syntes det var jobb med ett barn.. Hehe:) Når jeg leser antallet barn du har og alderen så tenker jeg: HVA ER GALT MED MEG!?!?!? Hvordan kan du fikse alt, men hus, hjem, 3 barn og det meste, mens jeg føler jeg går under med 2? Eldste jenta mi er 3år og yngste er 4mnd. Jeg er jo redd at hvis jeg putter yngste i bæresela så venner hun seg på å bli båret rundt på... ? Jeg prøver å ha mye ferdig før jeg henter eldste i bhg, men likevel så vil hun jo ha mammatid hun også. Døgnet strekker ikke til. Hadde jeg bare visst NÅR det blir bedre... Jeg er så klar for å bestille meg time til sterilisering i alle fall! Ingenting galt, tenker jeg, men vi er forskjellige. Men jeg føler ofte de er noe galt med meg jeg også.. Vi har vaskehjelp og er virkelig sløve med rydding mm, så jeg forstår ikke hvordan andre klarer å ha så fine hus! Det blir jo bedre, når yngste blir litt eldre kan de underholde hverandre mere. Og kanskje du må gi litt mer f...? Treåringen må lære seg å holde på litt selv (tøft, men sånn er livet..), yngste må skrike litt. Huset må kanskje ikke være så fresht? Yngste vil nok ikke bli bortskjemt om du bærer litt mer. Tv'n er jo utskjelt, men Gud så praktisk for slitne småbarnsmødre! Kanskje eldste kan få lov å dra ut alle bøkene eller hva det er, og at det ryddes inn av mannen når han kommer hjem. Jeg kaller også inn beredskap hvis jeg må være alene, og har mulighet. Forstod ikke at folk hadde behov for det før, men det er mange prinsipper som må tøyes og bøyes , gitt :/. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144047393-2-eller-flere-barn/#findComment-145345879 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vicky 83 Skrevet 14. mai 2013 #10 Del Skrevet 14. mai 2013 Det høres ut som du er mye alene med de? Når kommer mannen din hjem om dagene? Jeg har en gutt på tre år og baby på bare 5 uker. Jeg er alene med de om morningen og litt på ettermiddagen frem til mannen kommer fra jobb. Men middagslaging venter vi med frem til mannen er hjemme. Jeg har nok med de to små. Skjønner godt at du sliter hvis du må lage middag, spise middag alene med ungene og ta kveldsstell uten at mannen er hjemme. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144047393-2-eller-flere-barn/#findComment-145346095 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Overraskelsen Skrevet 14. mai 2013 #11 Del Skrevet 14. mai 2013 Min erfaring etter 9,5 mnd som tobarnsmor, er at det blir lettere når minstemann begynner å komme seg litt rundt og kan delta litt mer i leken. Her var var det tilfelle rundt 7 mnd. Mine to har faktisk allerede glede av hverandre, og lillebror er ikke så avhengig av å bæres hele tiden. Jeg må selvfølgelig passe på, men jeg rekker å rydde kjøkkenet mens de leker, f.eks. Ellers er jeg med på at det er ok å plassere eldste foran en Disney-film om det koker og at ingen av ungene trenger å underholdes hele tida. Og det er helt ok å bære den lille i bæresele så mye det trengs - se heller på det som du "lader henne opp" med nærhet og kos, enn at du skjemmer bort! Om storesøster går i barnehagen, har hun mer en nok action der, og har godt av å komme hjem til god, gammeldags hverdag. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144047393-2-eller-flere-barn/#findComment-145346107 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Thunder Road Skrevet 14. mai 2013 #12 Del Skrevet 14. mai 2013 Jeg har tre barn, snart 4 måneder, 7 år og 8,5 år. Jeg er veldig mye alene med dem pga jobben til mannen, men synes det er overkommelig Har senket kravene til husarbeid og kan ta enkle løsninger med middag, og av og til får de to største sløve foran TVen hvis jeg er sliten en dag Trives hjemme så vi er ikke så mye ute og farter, og barna har ikke begynt på fritidsaktiviteter enda (de har ikke lyst). Vi gjør ting sammen heller, ser film, baker, går tur osv. Kan bli litt styr når leksene skal gjøres og de ikke vil og lillebror må ammes/bysses, men det ordner seg. Mitt tips er rett og slett å senke skuldrene og senke kravene til seg selv og huset All mat må ikke være laget fra bunnen og litt støv i krokene er greit Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144047393-2-eller-flere-barn/#findComment-145346348 Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Smiley* Skrevet 14. mai 2013 #13 Del Skrevet 14. mai 2013 Jeg forstår du er sliten hvis du er mye alene med de.Det blir nok bedre når minste er større. Her har vi 3 stk men jeg har jo mannen som gjør en del så derfor orker vi 3 barn.Det er slitsomt til tider så her blir det ikke flere, vi er knallfornøyde med 3 vi har og koser oss masse! Hadde jeg vært mye alene hadde det nok bare blitt 2 her også. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144047393-2-eller-flere-barn/#findComment-145346439 Del på andre sider Flere delingsvalg…
to små prinsesser Skrevet 14. mai 2013 Forfatter #14 Del Skrevet 14. mai 2013 Sorry, ser nå at eldste er i bh.. Hvor gammle er barna? Hos oss er det litt sånn at minsten blir hengende etter og de eldste styrer showet. Men hverdagen er hektisk og når nr to kom fattet jeg ikke at jeg syntes det var jobb med ett barn.. Hehe:) Når jeg leser antallet barn du har og alderen så tenker jeg: HVA ER GALT MED MEG!?!?!? Hvordan kan du fikse alt, men hus, hjem, 3 barn og det meste, mens jeg føler jeg går under med 2? Eldste jenta mi er 3år og yngste er 4mnd. Jeg er jo redd at hvis jeg putter yngste i bæresela så venner hun seg på å bli båret rundt på... ? Jeg prøver å ha mye ferdig før jeg henter eldste i bhg, men likevel så vil hun jo ha mammatid hun også. Døgnet strekker ikke til. Hadde jeg bare visst NÅR det blir bedre... Jeg er så klar for å bestille meg time til sterilisering i alle fall! Ingenting galt, tenker jeg, men vi er forskjellige. Men jeg føler ofte de er noe galt med meg jeg også.. Vi har vaskehjelp og er virkelig sløve med rydding mm, så jeg forstår ikke hvordan andre klarer å ha så fine hus! Det blir jo bedre, når yngste blir litt eldre kan de underholde hverandre mere. Og kanskje du må gi litt mer f...? Treåringen må lære seg å holde på litt selv (tøft, men sånn er livet..), yngste må skrike litt. Huset må kanskje ikke være så fresht? Yngste vil nok ikke bli bortskjemt om du bærer litt mer. Tv'n er jo utskjelt, men Gud så praktisk for slitne småbarnsmødre! Kanskje eldste kan få lov å dra ut alle bøkene eller hva det er, og at det ryddes inn av mannen når han kommer hjem. Jeg kaller også inn beredskap hvis jeg må være alene, og har mulighet. Forstod ikke at folk hadde behov for det før, men det er mange prinsipper som må tøyes og bøyes , gitt :/. Godt å høre at ikke alle er så perfekte som jeg føler de er... Mamma kom å vasket hus i går. Følte meg som verdens verste mor, men det var godt at huset ble rent. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144047393-2-eller-flere-barn/#findComment-145346879 Del på andre sider Flere delingsvalg…
to små prinsesser Skrevet 14. mai 2013 Forfatter #15 Del Skrevet 14. mai 2013 Det høres ut som du er mye alene med de? Når kommer mannen din hjem om dagene? Jeg har en gutt på tre år og baby på bare 5 uker. Jeg er alene med de om morningen og litt på ettermiddagen frem til mannen kommer fra jobb. Men middagslaging venter vi med frem til mannen er hjemme. Jeg har nok med de to små. Skjønner godt at du sliter hvis du må lage middag, spise middag alene med ungene og ta kveldsstell uten at mannen er hjemme. Mann min kommer heldigvis hjemme til kvelsstell, men egentlig føler jeg at jeg burde taklet det også! Eller tar jeg feil? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144047393-2-eller-flere-barn/#findComment-145346883 Del på andre sider Flere delingsvalg…
to små prinsesser Skrevet 14. mai 2013 Forfatter #16 Del Skrevet 14. mai 2013 Jeg har tre barn, snart 4 måneder, 7 år og 8,5 år. Jeg er veldig mye alene med dem pga jobben til mannen, men synes det er overkommelig Har senket kravene til husarbeid og kan ta enkle løsninger med middag, og av og til får de to største sløve foran TVen hvis jeg er sliten en dag Trives hjemme så vi er ikke så mye ute og farter, og barna har ikke begynt på fritidsaktiviteter enda (de har ikke lyst). Vi gjør ting sammen heller, ser film, baker, går tur osv. Kan bli litt styr når leksene skal gjøres og de ikke vil og lillebror må ammes/bysses, men det ordner seg. Mitt tips er rett og slett å senke skuldrene og senke kravene til seg selv og huset All mat må ikke være laget fra bunnen og litt støv i krokene er greit Middagen er sjelden fra bunn av... Men minste snuppa skal jo etter hvert begynne med middag og da tenker jeg å lage selv... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144047393-2-eller-flere-barn/#findComment-145346888 Del på andre sider Flere delingsvalg…
to små prinsesser Skrevet 14. mai 2013 Forfatter #17 Del Skrevet 14. mai 2013 Jeg forstår du er sliten hvis du er mye alene med de.Det blir nok bedre når minste er større. Her har vi 3 stk men jeg har jo mannen som gjør en del så derfor orker vi 3 barn.Det er slitsomt til tider så her blir det ikke flere, vi er knallfornøyde med 3 vi har og koser oss masse! Hadde jeg vært mye alene hadde det nok bare blitt 2 her også. Jeg regner med det blir bedre her også når minste jenta blir større, men skal det virkelig være så slitsomt nå? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144047393-2-eller-flere-barn/#findComment-145346891 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jaaada Skrevet 14. mai 2013 #18 Del Skrevet 14. mai 2013 mye kommer nok også ann på barna. noen barn krever mer enn andre. tror nok de fleste er mer sliten jo flere barn man har men ikke alle snakker om det. har selv ei venninne med tre barn som er på randen innimellom av søvnmangel og stress men fokuserer på kosen og vil helst ikke innrømme at det er litt mye i hverdagen. selv syntes jeg to barn var ok men tre er ganske slitsomt. har sikkert noe med at de er så tett i alder.. og somrege går alt galt når jeg sitter opptatt med amming.. puh men jeg gjør litt i huset hver dag når minsten sover og rekker jeg det ikke så gjør det ingenting. vi velger våre kamper med omhu med ungene og gir ganske frie tøyler hjemme (har ikke fri oppdragelse men lar de hoppe i sofaen og sengene, rote og herje, se film om de er slitne mm) vi rydder kun en gang og det er etter leggetid, da tar vi bort alle lekene og alt blir litt roligere- deilig! orker ikke bruke energi på rotet og lekene på dagen, de kommer bare ut igjen før jeg/vi snur oss.. ingen dager er like men de fleste er fine, men innimellom er det de pytondagene for leggetid ikke kan komme fort nok.. strever absolutt ikke etter ett perfekt hus så her støvsuges det ofte men vaskes heller sjeldent.. hehe har heldigvis en mann som er hjemme de fleste ettermiddager/kvelder slik at vi er to om tingene. jeg har bært alle våre og tror ikke man kan skjemme de bort ved dette. min erfaring er at når de blir store nok til å komme seg rundt er de ikke intr lenger men vil bare utforske;) vi gjør det som passer oss best og tenker at ting går seg til. tips fra meg er bær minsten om det roer han/henne, sett eldste forran tv`n innimellom, sov når du kan og ikke tenkt på det du burde gjort. mat fra bunnen av er supert men om det blir unntaket mer enn regelen, so what? trenger ikke være dårlig for det om og man er absolutt ikke en dårlig mor for å ty til lette løsninger! er hektisk første årene med smått i huset og ting går seg til etterhvert. senk skuldrene. la venner og familie vente og prioriter familien og søvn! de fleste har forståelse for at det er en hektisk tid og de færreste av oss er supermødre... heldigvis! vi går faktisk å legger oss av og til når vi har besøk.. kjempe deilig! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144047393-2-eller-flere-barn/#findComment-145348000 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jaaada Skrevet 14. mai 2013 #19 Del Skrevet 14. mai 2013 Det høres ut som du er mye alene med de? Når kommer mannen din hjem om dagene? Jeg har en gutt på tre år og baby på bare 5 uker. Jeg er alene med de om morningen og litt på ettermiddagen frem til mannen kommer fra jobb. Men middagslaging venter vi med frem til mannen er hjemme. Jeg har nok med de to små. Skjønner godt at du sliter hvis du må lage middag, spise middag alene med ungene og ta kveldsstell uten at mannen er hjemme. Mann min kommer heldigvis hjemme til kvelsstell, men egentlig føler jeg at jeg burde taklet det også! Eller tar jeg feil? tja, kan være ganske stress med kvelsstellet, spes med to barn;) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144047393-2-eller-flere-barn/#findComment-145348011 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jaaada Skrevet 14. mai 2013 #20 Del Skrevet 14. mai 2013 Sorry, ser nå at eldste er i bh.. Hvor gammle er barna? Hos oss er det litt sånn at minsten blir hengende etter og de eldste styrer showet. Men hverdagen er hektisk og når nr to kom fattet jeg ikke at jeg syntes det var jobb med ett barn.. Hehe:) Når jeg leser antallet barn du har og alderen så tenker jeg: HVA ER GALT MED MEG!?!?!? Hvordan kan du fikse alt, men hus, hjem, 3 barn og det meste, mens jeg føler jeg går under med 2? Eldste jenta mi er 3år og yngste er 4mnd. Jeg er jo redd at hvis jeg putter yngste i bæresela så venner hun seg på å bli båret rundt på... ? Jeg prøver å ha mye ferdig før jeg henter eldste i bhg, men likevel så vil hun jo ha mammatid hun også. Døgnet strekker ikke til. Hadde jeg bare visst NÅR det blir bedre... Jeg er så klar for å bestille meg time til sterilisering i alle fall! Ingenting galt, tenker jeg, men vi er forskjellige. Men jeg føler ofte de er noe galt med meg jeg også.. Vi har vaskehjelp og er virkelig sløve med rydding mm, så jeg forstår ikke hvordan andre klarer å ha så fine hus! Det blir jo bedre, når yngste blir litt eldre kan de underholde hverandre mere. Og kanskje du må gi litt mer f...? Treåringen må lære seg å holde på litt selv (tøft, men sånn er livet..), yngste må skrike litt. Huset må kanskje ikke være så fresht? Yngste vil nok ikke bli bortskjemt om du bærer litt mer. Tv'n er jo utskjelt, men Gud så praktisk for slitne småbarnsmødre! Kanskje eldste kan få lov å dra ut alle bøkene eller hva det er, og at det ryddes inn av mannen når han kommer hjem. Jeg kaller også inn beredskap hvis jeg må være alene, og har mulighet. Forstod ikke at folk hadde behov for det før, men det er mange prinsipper som må tøyes og bøyes , gitt :/. Godt å høre at ikke alle er så perfekte som jeg føler de er... Mamma kom å vasket hus i går. Følte meg som verdens verste mor, men det var godt at huset ble rent. vær glad for hjelp! jeg har fått den ene søstra mi til å vaske vinduene mens den andre vasket gulv og tørket støv, min bror tok ut ungene mens meg og mannen sov...... null dårlig samvittighet bare veldig veldgi takknemlig og glad:D er så godt med hjelp! og de fleste er glade for å hjelpe, nyt det:D Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144047393-2-eller-flere-barn/#findComment-145348026 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jaaada Skrevet 14. mai 2013 #21 Del Skrevet 14. mai 2013 Jeg har tre barn, snart 4 måneder, 7 år og 8,5 år. Jeg er veldig mye alene med dem pga jobben til mannen, men synes det er overkommelig Har senket kravene til husarbeid og kan ta enkle løsninger med middag, og av og til får de to største sløve foran TVen hvis jeg er sliten en dag Trives hjemme så vi er ikke så mye ute og farter, og barna har ikke begynt på fritidsaktiviteter enda (de har ikke lyst). Vi gjør ting sammen heller, ser film, baker, går tur osv. Kan bli litt styr når leksene skal gjøres og de ikke vil og lillebror må ammes/bysses, men det ordner seg. Mitt tips er rett og slett å senke skuldrene og senke kravene til seg selv og huset All mat må ikke være laget fra bunnen og litt støv i krokene er greit Middagen er sjelden fra bunn av... Men minste snuppa skal jo etter hvert begynne med middag og da tenker jeg å lage selv... sjelden fra bunnen her også.. fikk faktisk levert hjem middag til fem dager i uken en periode, var knall! fikk råvarer og oppskrifter så slapp å tenke pluss handle.. kun kokelere.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144047393-2-eller-flere-barn/#findComment-145348033 Del på andre sider Flere delingsvalg…
to små prinsesser Skrevet 14. mai 2013 Forfatter #22 Del Skrevet 14. mai 2013 mye kommer nok også ann på barna. noen barn krever mer enn andre. tror nok de fleste er mer sliten jo flere barn man har men ikke alle snakker om det. har selv ei venninne med tre barn som er på randen innimellom av søvnmangel og stress men fokuserer på kosen og vil helst ikke innrømme at det er litt mye i hverdagen. selv syntes jeg to barn var ok men tre er ganske slitsomt. har sikkert noe med at de er så tett i alder.. og somrege går alt galt når jeg sitter opptatt med amming.. puh men jeg gjør litt i huset hver dag når minsten sover og rekker jeg det ikke så gjør det ingenting. vi velger våre kamper med omhu med ungene og gir ganske frie tøyler hjemme (har ikke fri oppdragelse men lar de hoppe i sofaen og sengene, rote og herje, se film om de er slitne mm) vi rydder kun en gang og det er etter leggetid, da tar vi bort alle lekene og alt blir litt roligere- deilig! orker ikke bruke energi på rotet og lekene på dagen, de kommer bare ut igjen før jeg/vi snur oss.. ingen dager er like men de fleste er fine, men innimellom er det de pytondagene for leggetid ikke kan komme fort nok.. strever absolutt ikke etter ett perfekt hus så her støvsuges det ofte men vaskes heller sjeldent.. hehe har heldigvis en mann som er hjemme de fleste ettermiddager/kvelder slik at vi er to om tingene. jeg har bært alle våre og tror ikke man kan skjemme de bort ved dette. min erfaring er at når de blir store nok til å komme seg rundt er de ikke intr lenger men vil bare utforske;) vi gjør det som passer oss best og tenker at ting går seg til. tips fra meg er bær minsten om det roer han/henne, sett eldste forran tv`n innimellom, sov når du kan og ikke tenkt på det du burde gjort. mat fra bunnen av er supert men om det blir unntaket mer enn regelen, so what? trenger ikke være dårlig for det om og man er absolutt ikke en dårlig mor for å ty til lette løsninger! er hektisk første årene med smått i huset og ting går seg til etterhvert. senk skuldrene. la venner og familie vente og prioriter familien og søvn! de fleste har forståelse for at det er en hektisk tid og de færreste av oss er supermødre... heldigvis! vi går faktisk å legger oss av og til når vi har besøk.. kjempe deilig! Du er snill som er så ærlig! Jeg har jo tro på at ting går seg til etter hvert, men jeg skulle gjerne visst når... Enkelte dager er jeg redd for at jeg kommer til å gjøre ting/si ting jeg ikke burde gjort/sakt. Jeg vil jo ikke angre på minstejenta, jeg er jo glad i henne. Veldig glad i henne, men av og til føler jeg at jeg drukner. Jeg trenger at ting blir bedre snart! Jeg er så redde for at denne perioden bare skal vare og vare og vare... Nå vil hun ikke sove mer enn 30min i gangen og hun er veldig vanskelig til å ta flasken sin. Er småspist fra før, med max på 130ml, men nå vil hun gi seg etter 40ml. Jeg føler alt er en kamp og i tillegg skal jeg fungere som mor for 3åringen som vil ha mammaen sin like mye som før. Kan ikke noen gi meg en dato når det blir bedre slik at jeg kan telle dager? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144047393-2-eller-flere-barn/#findComment-145348047 Del på andre sider Flere delingsvalg…
to små prinsesser Skrevet 14. mai 2013 Forfatter #23 Del Skrevet 14. mai 2013 Sorry, ser nå at eldste er i bh.. Hvor gammle er barna? Hos oss er det litt sånn at minsten blir hengende etter og de eldste styrer showet. Men hverdagen er hektisk og når nr to kom fattet jeg ikke at jeg syntes det var jobb med ett barn.. Hehe:) Når jeg leser antallet barn du har og alderen så tenker jeg: HVA ER GALT MED MEG!?!?!? Hvordan kan du fikse alt, men hus, hjem, 3 barn og det meste, mens jeg føler jeg går under med 2? Eldste jenta mi er 3år og yngste er 4mnd. Jeg er jo redd at hvis jeg putter yngste i bæresela så venner hun seg på å bli båret rundt på... ? Jeg prøver å ha mye ferdig før jeg henter eldste i bhg, men likevel så vil hun jo ha mammatid hun også. Døgnet strekker ikke til. Hadde jeg bare visst NÅR det blir bedre... Jeg er så klar for å bestille meg time til sterilisering i alle fall! Ingenting galt, tenker jeg, men vi er forskjellige. Men jeg føler ofte de er noe galt med meg jeg også.. Vi har vaskehjelp og er virkelig sløve med rydding mm, så jeg forstår ikke hvordan andre klarer å ha så fine hus! Det blir jo bedre, når yngste blir litt eldre kan de underholde hverandre mere. Og kanskje du må gi litt mer f...? Treåringen må lære seg å holde på litt selv (tøft, men sånn er livet..), yngste må skrike litt. Huset må kanskje ikke være så fresht? Yngste vil nok ikke bli bortskjemt om du bærer litt mer. Tv'n er jo utskjelt, men Gud så praktisk for slitne småbarnsmødre! Kanskje eldste kan få lov å dra ut alle bøkene eller hva det er, og at det ryddes inn av mannen når han kommer hjem. Jeg kaller også inn beredskap hvis jeg må være alene, og har mulighet. Forstod ikke at folk hadde behov for det før, men det er mange prinsipper som må tøyes og bøyes , gitt :/. Godt å høre at ikke alle er så perfekte som jeg føler de er... Mamma kom å vasket hus i går. Følte meg som verdens verste mor, men det var godt at huset ble rent. vær glad for hjelp! jeg har fått den ene søstra mi til å vaske vinduene mens den andre vasket gulv og tørket støv, min bror tok ut ungene mens meg og mannen sov...... null dårlig samvittighet bare veldig veldgi takknemlig og glad:D er så godt med hjelp! og de fleste er glade for å hjelpe, nyt det:D Mamma sier jeg må si i fra når hun skal komme å vaske etc, men da føler jeg meg udugelig... Hun klarte da 3 barn, hus og hjem hun også. Enda hun hadde ikke oss i bhg! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144047393-2-eller-flere-barn/#findComment-145348061 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jaaada Skrevet 14. mai 2013 #24 Del Skrevet 14. mai 2013 Sorry, ser nå at eldste er i bh.. Hvor gammle er barna? Hos oss er det litt sånn at minsten blir hengende etter og de eldste styrer showet. Men hverdagen er hektisk og når nr to kom fattet jeg ikke at jeg syntes det var jobb med ett barn.. Hehe:) Når jeg leser antallet barn du har og alderen så tenker jeg: HVA ER GALT MED MEG!?!?!? Hvordan kan du fikse alt, men hus, hjem, 3 barn og det meste, mens jeg føler jeg går under med 2? Eldste jenta mi er 3år og yngste er 4mnd. Jeg er jo redd at hvis jeg putter yngste i bæresela så venner hun seg på å bli båret rundt på... ? Jeg prøver å ha mye ferdig før jeg henter eldste i bhg, men likevel så vil hun jo ha mammatid hun også. Døgnet strekker ikke til. Hadde jeg bare visst NÅR det blir bedre... Jeg er så klar for å bestille meg time til sterilisering i alle fall! Ingenting galt, tenker jeg, men vi er forskjellige. Men jeg føler ofte de er noe galt med meg jeg også.. Vi har vaskehjelp og er virkelig sløve med rydding mm, så jeg forstår ikke hvordan andre klarer å ha så fine hus! Det blir jo bedre, når yngste blir litt eldre kan de underholde hverandre mere. Og kanskje du må gi litt mer f...? Treåringen må lære seg å holde på litt selv (tøft, men sånn er livet..), yngste må skrike litt. Huset må kanskje ikke være så fresht? Yngste vil nok ikke bli bortskjemt om du bærer litt mer. Tv'n er jo utskjelt, men Gud så praktisk for slitne småbarnsmødre! Kanskje eldste kan få lov å dra ut alle bøkene eller hva det er, og at det ryddes inn av mannen når han kommer hjem. Jeg kaller også inn beredskap hvis jeg må være alene, og har mulighet. Forstod ikke at folk hadde behov for det før, men det er mange prinsipper som må tøyes og bøyes , gitt :/. Godt å høre at ikke alle er så perfekte som jeg føler de er... Mamma kom å vasket hus i går. Følte meg som verdens verste mor, men det var godt at huset ble rent. vær glad for hjelp! jeg har fått den ene søstra mi til å vaske vinduene mens den andre vasket gulv og tørket støv, min bror tok ut ungene mens meg og mannen sov...... null dårlig samvittighet bare veldig veldgi takknemlig og glad:D er så godt med hjelp! og de fleste er glade for å hjelpe, nyt det:D Mamma sier jeg må si i fra når hun skal komme å vaske etc, men da føler jeg meg udugelig... Hun klarte da 3 barn, hus og hjem hun også. Enda hun hadde ikke oss i bhg! vet du, de flest hadde barna sine hjemme før og det de gjorde var å samle seg slik at de var flere voksne sammen og kunne hjelpe hverandre både psykisk og fysisk. og barna lekte med hverandre så på en måte ble det datidens barnehage. nå er de fleste barn i barnehage og de fleste mødre i jobb og mange er alene hjemme med lite barn og dårlig nettverk. flere jeg kjenner har vært deprimerte og hatet permisjonen fordi de følte seg sliten og ensome. våre mødre slet også første tiden men man glemmer.. takk og lov for det! ikke ha dårlig samvittighet men si ja takk til din mor! er bedre å få hjelp enn å slite ut seg selv!! ta imot og tenk så heldig du er som har den muligheten. du er IKKE en dårlig mor om du tar imot hjelp:) du er en god mor!! pluss dine barn få mulighe til å ser mer til mormoren sin:) jeg er ikke hjemme alene med våre tre, nekter faktisk.. for jeg vil ikke gå på en smell som jeg vet jeg kommer itl å gjøre om jeg sier ja til alt.. jeg er ingen superkvinne men er blitt superflink til å si takk og nei det passer ikke;) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144047393-2-eller-flere-barn/#findComment-145348248 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jaaada Skrevet 14. mai 2013 #25 Del Skrevet 14. mai 2013 vi mødre er knallflinke til å gi oss selv dårlig samvittighet.. er ganske sikker på at dersom mannen din var hjemme istedenfor deg hadde ikke mye blitt gjort i huset;) de tror det er enkelt helt til de prøver selv.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144047393-2-eller-flere-barn/#findComment-145348255 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå