Gå til innhold

Er det sant at folk over 30 kan kjøre moped uten lappen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Uten opplæring, eller noe?

Anonym poster: 9bc4483d28bca0d4e0f70105946d7fb2

Skrevet

Tror jeg ikke.. Jeg er 41, og mitt årskull var det første som måtte ta mopedlappen, alle født før det kunne kjøre uten. Sjekk m kjøreskole

Skrevet

Fant på trygg trafikk:

Fra 1. januar 2005 ble det innført førerkort for moped. For å få førerkort for moped må du være fylt 16 år, ha normal førlighet i ben og armer og du må ikke ha sykdommer som kan svekke din evne til å kjøre. I tillegg må du ha god vandel. Dette betyr at du ikke må ha vært innblandet i straffbare forhold som er registrert hos politiet. Sist men ikke minst må du ha gjennomført godkjent opplæring og bestått førerprøven.

Skrevet

Jeg kjørte opp på bil i 2003, og jeg fikk automatisk scooter, moped og traktor oppført. Fra 2005 var det slutt på dette.

Skrevet

Ja folk over 30 kan kjøre moped uten opplæring, men må levere vandels og helseattest for å få lappen. Ingen krav til kunnskap, men må som sagt bestille lappen hos trafikkstasjonen. Jeg orker ikke finne frem relevant lov, men jeg gjorde dette i fjor. Ring til statens veivesen og hør om dette fortsatt gjelder.

Skrevet

Jeg er 28 og fikk automatisk lappen for traktor, moped og scooter, da jeg tok for bil. Tok lappen i 2004 tror jeg er

Skrevet

Jeg fikk nytt førerkort i forrige uke, men tok lappen i '97. Jeg har lov til å kjøre moped, ser jeg, men har aldri tatt lappen.

Anonym poster: 8989a111c1900fc390f08e709361c9a9

Skrevet

Jeg snakket om dersom man ikke har førerkort for bil heller. Har man førerkort for bil så inkluderer det også mopedlappen. Men er man over en viss alder og ikke har billappen så kan man altså få mopedlappen uten opplæring.

Skrevet

Disse store elektriske rullestolene/kjøretøyene som handikappede og gamle kjører med langs veien er jo klassifisert som scooter, de kjøres jo av gamle mennesker som ikke har eller har mistet lappen på bil.....

Anonym poster: a5549ea22accacfe2b7b87e390a97ccd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...