Gå til innhold

Kan apoteket bytte legemiddelform i forhold til resepten uten å snakke med legen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leste her inne for en tid siden at det som regel gikk greit å få byttet legemiddelform på apoteket uten å kontakte lege. Jeg har resept på voltaren stikkpiller, legen vil ikke skrive ut på tabletter de tidligere har gitt meg magesmerter. Jeg bruker uansett av og til tabletter som jeg har kjøpt i utlandet, feks. når det ikke er tilgang på toalett og det pleier jo å gå bra. Jeg prøvde på apoteket å få til et bytte, slik at jeg fikk tabletter ut på den resepten som egentlig var for stikkpiller, men det fikk jeg ikke :( Noen som har fått byttet. Kan det være en ide å prøve et anna apotek. Eller kan legen ha lagt inn noe som sier at jeg IKKE skal ha tabletter?

Anonym poster: ab80b84ba1b26cde50dca6f4a163086f

Fortsetter under...

Skrevet

Tror ikke de kan gi deg samme medisin men i annen form nei. Det eneste de kan gjøre er vel å gi den samme medisinen men fra annen produsent. De har da forskjellig navn, men virkestoffet er det samme. Kan du ikke be legen om ny resept. Ikke sikkert du trenger time og med e-resept er det jo bare å plukke den opp på apoteket.

Anonym poster: 7fe22bbe0011166b7547fdf8b2b07d46

Skrevet

Jeg måtte ta imot annen medisin enn den som var foreskrevet pga apoteket var tomme.. det gikk jo strengt tatt andre veien, men jeg ble kjempestressa for at det ikke var samme og blabla.. apoteket forsikret meg om at det var samme virkning og ingen andre bivirkninger.

Anonym poster: 830ad6d08eb52c2bdfc3b2995b9bd1e6

Skrevet

Du får ikke byttet. Har legen foreskrevet stikkpiller så får du kun det, ingen mulighet for bytte.

Skrevet

Jeg måtte ta imot annen medisin enn den som var foreskrevet pga apoteket var tomme.. det gikk jo strengt tatt andre veien, men jeg ble kjempestressa for at det ikke var samme og blabla.. apoteket forsikret meg om at det var samme virkning og ingen andre bivirkninger.

Vil det si at du fikk stikkpiller i steden for tabletter? For da må det vel være mulig å bytte.

Skrevet

Jeg har forstått det som at du kan få samme medisin fra annen produsent, men de bytter ikke mellom stikkpiller, vanlige piller, flytende medisin osv. Om du har fått stikkpiller fordi du har magesår kan jo det bli veldig feil om de gir deg medisiner som skal svelges.....

Anonym poster: 98981b94bb29ba784c168afbd9159759

Annonse

Skrevet

Ja,det gjør de hele tiden. Stadig opplevd at de gir den "billigere" varianten. Men, kan nok hende du MÅ få stikkpiller osv.

Anonym poster: 3a14725095792ca24761e8721f21dcdf

Skrevet

Det som var litt merkelig er at de har tidligere byttet uten problemer, men da gjaldt det paracet, men voltaren det ville de ikke bytte. Blir vel pent nødt til å bruke stikkepiller.

Skrevet

Det som var litt merkelig er at de har tidligere byttet uten problemer, men da gjaldt det paracet, men voltaren det ville de ikke bytte. Blir vel pent nødt til å bruke stikkepiller.

kan vere fordi voltaren, i motsetnad til paracet, er tøff mot mage/tarm, og at det kan vere at legen skriv ut supp framfor tbl for å unngå sår.
Skrevet

Nettopp fordi Voltaren tabletter kan gi magetrøbbel, bytter de ikke på dette. De må anta at legen har skrevet stikkpiller for en grunn. De bytter heller ikke Paralgin Forte stikkpiller med tabletter. For enkelte preparater kan endret administrasjonsform ha noe å si på opptaket og konsentrasjoner, derfor må de være uhyre forsiktig med bytte.

Anonym poster: beca1ac4fc23d47988851acb04f53384

Skrevet

Hm, vet ikke hvordan det er å få byttet fra stikkpiller til tabletter, men jeg har iallefall aldri opplevd å ikke få stikkpiller i stedet for tabletter. Har brukt en del smertestillende opp gjennom årene, og flere ganger glemt å be legen om å skrive ut stikkpiller (som jeg foretrekker fremfor tabletter).

Anonym poster: 292d6844512047f09cf71239638943df

Skrevet

Hm, vet ikke hvordan det er å få byttet fra stikkpiller til tabletter, men jeg har iallefall aldri opplevd å ikke få stikkpiller i stedet for tabletter. Har brukt en del smertestillende opp gjennom årene, og flere ganger glemt å be legen om å skrive ut stikkpiller (som jeg foretrekker fremfor tabletter).

Anonym poster: 292d6844512047f09cf71239638943df

Jeg foretrekker også stikkpiller fremfor tabletter, men av og til er det mest praktisk med tabletter, men ser ut som jeg bare må finne meg i å ikke få voltaren som tabletter. I utgangspunkte skrev legen ut voltaren som stikkpiller fordi voltaren tablettene har gitt meg en del magetrøbbel. Etter jeg prøvde de fant jeg ut at jeg også ville ha paraceten som stikkpiller så nå bruker jeg nesten utelukkende stikkpiller og sånt ser det ut det kommer til å bli, da legen ikke vil skrive ut voltsren tabletter og apoteket heller ikke vil bytte. Når alt kommer til alt så er sikkert magen min glad for det da...

Skrevet

Vil det si at du fikk stikkpiller i steden for tabletter? For da må det vel være mulig å bytte.

Nei, dette var en vaksine jeg skulle hente ut, og så hadde ikke apoteket den foreskrevne inne. Så jeg måtte få en annen.

Annonse

Skrevet

Klarte ikke å la vær, så jeg prøvde å bytte på et anna apotek, men det gikk ikke. Fikk beskjed at det egentlig var opp til hver enkel farmasøyt, men at voltaren tabletter oftere gav større bivirkninger i mageregionen og at han derfor ikke ville gi meg tabletter, så da ble det stikkpiller. Helt greit egentlig, nå har jeg i alle fall prøvd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...