Gå til innhold

1-åring som berre et finmosa mat. Treng råd!

Maimamma`n

Anbefalte innlegg

Minstemann blir 1 år om to dagar, og vi har i mange månader prøvd tilvenning til brødskive, skalkar, kjeks, smular, middagsmat som er mosa med gaffel, frukt som er skrapa av med skei, osv. Men, guten brekker seg og er tydeleg utilpass med bitar. Han et godt babygraut 8 mnd, og middagsglas 6 mnd, samt fruktpure i beger og yoghurt. Han har vore flaskebarn pga dårleg sugerefleks som spedbarn, og i det siste har han nekta å ta flaska også. Vil berre ha graut/middagsglas/frukt. Vi har to eldre gutar som ikkje hadde det på den måten, men som klarte å ete "vanleg" mat og brødskiver i denne alderen.

Er det fleire som har det slik? Er dette normalt, eller bør vi få sjekka ut om det er for trang passasje i svelget, for eksempel? Eg kjenner at eg blir nesten desperat etter at han skal kome vidare i mat-utviklinga. Håpar han får i seg det han treng av næringsstoff også. Han er gjennomsnitleg stor, i god aktivitet og med god motorikk. Har fire tenner, og søv godt. (Bortsett frå at han startar dagen kl 5. Så om nokon har eit godt råd for meir morgonsoving, tar vi i mot med takk!!)

Blir sååå glad for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har fire barn selv, og den siste er akkurat slik som din. Men i det siste har jeg begynt å sette maten foran han, feks pastaskruer, kyllingbiter ( oppskåret i små terninger) m.m og da spiser han litt. Og vi andre må også spise sammens med han og sørge for en "ikkenegativ" matopplevelse - dvs at jeg vi maser på han eller trykker maten i han.

Går i hans tempo :)

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen erfaring selv, men har en venninne med samme problem på sin gutt. Han har nettopp blitt 1 år. Det går bedre nå, men myk og "knudrete" mat kan ikke blandes. ENten må det være mat i biter som han selv spiser, ellers må det være finmost. Er det overraskende biter der, så kommer det rett opp igjen. Han har bare i det sist skjønt at det er mulig å tygge maten ;-) Støtter det med å ikke presse på, for det går seg nok til. Bare legg mat forran ham, og la ham ete det om han vil. Litt gris blir det, men det tror jeg bare er positivt mtp forholdet de får til mat senere :-)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Takk for svar! Ja, det er nok viktig at ikkje vår utålmodigheit smittar over på guten. Trur det er slik som de seier at viss han blir overraska av bitar inni det som er mosa, så blir det ekkelt for han. Skal jammen ta å prøve med pastaskruar i morgon! (På 1 års dagen!) Det var lurt. :) Ha ein fin dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt samme problemet med vesla her som blir 1 år om en uke. Jeg har bestemt meg for å ikke stresse så mye med det, det er jo ikke akkurat sånn at hun kommer til å forlange maten finmost til hun er 20... Prøver hele tiden å gi biter, enten brødskive eller middagsmat, men vil hun ikke ha det så får hun grøt/finmost mat. Det går seg nok til, plutselig hiver hun nedpå en hel brødskive når vi minst venter det. (Jeg begynner kanskje å bli litt bekymret hvis hun fremdeles ikke vil ha biter når hun bikker 2)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lille som er ett nå vil ikke ha skjulte klumper i mat (slik som de ett års middagglassene for eksempel). Men hun spiser all mat om det er skåret opp i så biter og hun kan spise selv.

Sønnen til en venninne av meg ville ikke ha fast føde omtrent i det hele tatt, bare pupp og helt finmoset mat. Når han var nesten ett år var hun desperat og hadde prøvd alt, ble da anbefalt en naturterapaut. Dro dit og denne terapauten sa at barnet hadde masse "blokkeringer" i halsen, hun "renset" halsen hans (håndspåleggelse og svært alternativt). Når han kom hjem derifra spiste han to brødskiver med leverpostei ;)

Jeg er veeeldig skeptisk til sånne alternative ting, men dette har jeg jo sett selv at funket så da må jeg jo dele det med dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har fire barn selv, og den siste er akkurat slik som din. Men i det siste har jeg begynt å sette maten foran han, feks pastaskruer, kyllingbiter ( oppskåret i små terninger) m.m og da spiser han litt. Og vi andre må også spise sammens med han og sørge for en "ikkenegativ" matopplevelse - dvs at jeg vi maser på han eller trykker maten i han.

Går i hans tempo :)

Lykke til.

Ikke maser skal det stå.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...