Gå til innhold

Familiehund? Anbefalinger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leeengter etter hund. Har vokst opp med opp til 4 hunder på en gang- og har i voksen alder lyst på 2.

Hunden vil få 1-2 turer daglig, alltid være med på familiens aktiviteter med skogsturer, strandturer, reiser, besøk.

Jeg har 3 barn i alderen 10, 6 og 3 år. Lyst til å gi en omplasseringshund et godt hjem. Har enebolig med skogen som nærmeste nabo.

Hvilken rase/Mix vil du anbefale?

Anonym poster: e98570cd2eb89eb6672686c9c913e69c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Cairn terrier :-) om du velger linjer med godt gemytt, så finner du ikke en mer familievennlig rase!

Røyter ikke, men krever litt pelsstell. Sporty, lettlært og gode, snille hunder! Litt liten da, så om du er ute etter en stor hund, så er jo ikke dette rasen for deg :-)

Anonym poster: b5bb99a169b07f26b998a21a3259c2dc

Skrevet

Du velger ikke en cairn terrier om du ikke selv har hatt ansvaret for hund før.

Det er noen helt herlige hunder . Jeg har vokst opp med dem, men samtidig er det en hunderase som krever en tydelig leder. De er også litt "katt" i form av at de ikke er så enkle å oppdra og uansett vil vise en del egenvilje. Er gode mot mennesker, men andre hunder kan være et problem.

Anonym poster: dd8b58fd7502fc318081520bcf8c0eca

Skrevet

Helt klart engelsk staffordshire bullterrier.

Anonym poster: 9d0db43bfa936500d232e9249d73d9fa

Skrevet

Jeg har god erfaring med små terriere, puddel og schæfer.

Jeg er en tydelig leder og anser meg selv som hundevant.

Jeg har eid hund- jrt. Men det var før jeg fikk barn. Den rasen er krevende.

Ønsker derfor mange erfaringer.

Hi

Skrevet

retrivere!! Golden eller labrador! hengivne, og kjærlige, trenger mosjon, men ikke for mye. sjelden stell av pels, elsker å bade, skikkelig gladhunder.

Anonym poster: 425bbf4f0a88b45fd5a0b1bbda5a59d1

Skrevet

Ville luket bort alle høyaktivitetsraser og raser med sterkt jaktinsinkt. Dvs ingen polarhunder. Enkelte spisshunder, muligens noen gjetere som er avlet for selskap i lang tid. Mest ville jeg sett på selskapsrasene og mix av disse.

Bor du i nærheten av skog er det kjekt at hunden er førerorientert og ikke har lite jakt så det kan gå mer løs (med trening, selvfølgelig ;) ). Sjekk ut de i gr 9 og mix av dette. Apporterende vannhunder (retrivere) kan også gå, men de krever en del aktivitet for å være fornøyde.

Syns det er vanskelig å anbefale nærmere uten å vite hva du vil ha og hvordan barna behandler hunder. Størrelse, type pels, reservert/tillitsfull, hvor mye trening/oppdragelse vil du legge i hjunden osv?

Mange hunder blir fantastiske familiehunder, avhengig av oppdragelse. De må læres opp til å være trygge, stabile, rolige hunder. Som lett tar 2 år.

Hvor mye sosialiseringe og miljøtrening er du villig til å legge ned i hunden?

Skrevet

Vi har en blandig mellom golden og samojed. Der han er 3/4 golden.

Helt fantastisk hund!!

Jeg kunne også ha tenkt meg en Grand danios, det er bare helt suverene hunder. Men vi har ikke plass nå.

Anonym poster: 367e9e330c14a2508020e26efd9819d9

Skrevet

drobakhundehotell.no. :-)

Anonym poster: 0e21ed8d2f0dc9c39155e5f42c14cd26

Skrevet

Vi har engelsk setter, svært godt lynne. Har god erfaring på lynnet av alle settere (irsk, engelsk). Eeelsker å løpe, så må ha en god tur eller to for dagen. Det er vel det viktigeste, de må få løpe. Ellers er han skikkelig kosete :) Har alltid vært kjempesnill med barna (og finner seg vel i litt for mye fra den kanten :/ Svigers ha cocker spaniel, der må vi passe på mer mtp barna, finner seg ikke i alt der (mener å ha lest de ikke er de mest barnevennlige?) Ellers har jeg god erfaring med labrador generelt. Har alltid hatt lyst på dvergschnauzer, små men tror de er store, hehe - de ser utrolig kule og søte ut, men krever en tydelig leder.

Anonym poster: d5aece572da582254d915c6f3d70ae60

Skrevet

Rottweiler. Fin famileihund. Kan være vanskelig å dressere og anbefales ikke som førstegangshund (har jeg hørt), men du har jo erfaring med hunder.

Rottweiler er en fin rase med ufortjent "dårlig rykte".

Skrevet

Cavalier King Charles Spaniel. Snillere og mer barnevennlige hunder kan man lete lenge etter, forutsatt at dem er kjøpt fra en god oppdretter som setter sosialisering av valper høyt, og ikke driver rå avel. Men det gjelder forøvrig alle raser. Dette er lette hunder å dressere, de er lekne og hengivne, samtidlig som det er veldig robuste for størrelsen og liker turer i i både park og litt tøffere terreng.

Skrevet

Vi er veldig fornøyd med vår finske lapphund. Den er ikke like sær og sta som enkelte av rasene som er nevnt her (staff, puddel, terrier osv) så hvis du er vant med dette vil du gjerne savne den slags? Har så godt som ingen kjente sykdommer i rasen, men trives ikke lenge alene og røyter mye. Glad i alt og alle, vennlig og rolig. Fungerer veldig bra i vår familie med små barn.

Skrevet

Berner Sennen

Fantastisk familiehund. Vår Molly er nå 6 år og vi får høre av alle hun treffer at hun er helt fantastisk.

Folk som er livredd hunder (små og store) smelter helt.

Rolig og bedagelig. Har to røyteperioder hvor man må børste av de endel. Ellers så røyter de lite.

Eneste ulempen jeg kan komme på er at de har noe kort levetid. Gjennomsnittet er vel rundt 8 år har jeg hørt. Vår er nå snart 6 år og jeg håper vi får beholde henne lengst mulig for hun er helt fantastisk.

Skrevet

Takker

:)

Jeg tar gjerne en mindre sta hund enn jrt nå som jeg har 3 stae barn :)

Jeg leser meg opp på alle forslag.

Hi

Skrevet

Takker

:)

Jeg tar gjerne en mindre sta hund enn jrt nå som jeg har 3 stae barn :)

Jeg leser meg opp på alle forslag.

Hi

Ser den ;-)

Skrevet

ville aldri hatt hund sammen med dyr, masse hår og kan være uforsigbare..

No thanks!

Anonym poster: 086e3eb1210c22dd96baed2efc37afd5

Skrevet

Mops :-) morsom, glad og enkel å ha i hus. Elsker barn :-)

Skrevet

Først må jeg si at jeg ikke ville valgt en omplasseringshund når en har barn. Det er ofte en årsak til at de blir omplassert, men eieren skylder oftest på allergi for å dekke over det som er galt.

Jeg hadde veldig lyst på omplasseringshund selv fordi jeg ville hjelpe. Men så tenker jeg jo at en gjør noe like godt for en valp å gi den et godt hjem.

Og jeg er såååå glad for at jeg valgte å kjøpe en valp. Den fikk raskt tillit til meg, og jeg fikk trene den opp selv :)

Jeg hadde setter, men disse er veldig aktive og glad i lange turer.

Retrivere er kjent for å være rolige og gode familiehunder.

Ellers kommer jeg nok til å gå for mops eller fransk bulldogg neste gang, da disse skal være gode familiehunder også og ikke trenger like lange turer som en fuglehund :)

Skrevet

Google "canis hundevelger", der kan du krysse av for de ønskene du har til hunden (egenskaper, aktivitetsnivå ++) og så lister de en rekke forslag som passer

Anonym poster: e51f583fe1f7bc96ae9ce33d7409ca11

Skrevet

Dansk svensk gårdshund! :)

Skrevet

1-2 turer om dagen var jo litt lite. Hvis dere klarer å mosjonere den nok, hadde jeg valgt labrador.

Anonym poster: c03d3a2d21daeb30918081f0c20ca987

Skrevet

Sier det samme som hver gang dette spørsmålet dukker opp. EURASIER!

Eurasieren er en selvsikker, rolig hund med en høy irritasjonstålmod. Vaktsom og oppmerksom uten å være bjeffete. Den har en utpreget bundenhet til sin familie og kan være reservert mot fremmede.. Eurasieren har veldig lett for å lære, men den er ingen brukshund. En Eurasier behøver nær kontakt med sin familie. Med sin robuste helse og sitt ukompliserte vesen, sin tilpasningsdyktighet og sin trofasthet er den et verdifullt familiemedlem.

http://no.wikipedia.org/wiki/Eurasier

Vår er kjempegod.

Men tenk først gjennom hvilken type hund du liker. Trives du med spisshunder, eller vil du heller ha en annen type. Gå så videre derfra og finn rase.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...