Gå til innhold

Forskjellsbehandling i bhg.

Anbefalte innlegg

Skrevet

I bhg. Til jenta og gutten min vises det tydelig at enkelte ansatte har favoritter. De bærer, nusser og klemmer på de samme barna hele tiden. Mine barn er ikke typisk nusselige så ser at de ikke får samme behandling. De reagerer også selv! Syns ikke noe om dette. Er det sånn hos dere? De fleste er flinke, men det er spesielt to som bedriver dette. Kjenner det irriterer meg litt da spesielt største mann hadde trengt litt mer positiv respons. Er alltid snill og grei så tror ikke det er grunnen.

Anonym poster: 520adbe1018b5d373712206f91cde452

Gjest Julia1984
Skrevet

Ikke sikkert det er så lett å kose med barna dine når du faktisk er der! Hva som skjer når du går kan være annerledes.

Hva mener du med at barna dine ikke er spesielt nusselige??

Skrevet

Huff, så trist:(

Jeg har tenkt av og til at det kan være lett å gå i den fella at "typisk nusselige" barn får mer oppmerksomhet, men håper de fleste er profesjonelle nok til å ikke gjøre det.

Jeg har kanskje det mange kaller typisk nusselige, men ser ikke at de oftere får kos eller sitter i fanget enn de andre barna.

Men gutten min er nokså krevende, så til tross for sine store øyne med laaaange vipper, så kan han nok slite på tålmodigheten til personalet ;)

(Haha, nå høres jeg ut som en sånn "jeg har så pene barn" mamma, men jeg sier det fordi de faktisk får tilbakemeldinger fra vidt fremmede på akkurat utseendet)

Anonym poster: 44d794ee997ae773e779e2773ac62216

Skrevet (endret)

Julia1984 kan ha et poeng, men jeg har observert dette "fenomenet" selv og det er IKKE greit. Ta det opp med ped.leder/styrer.

Erfaringsmessig er det de ofte de unge kvinnlige assistentene som gjerne planter seg i sofaen med "de søteste og snilleste" jentene på avdelingen på fanget.

*den pensjonerte barnehagetanten river seg i håret*

Endret av MammantilNurket
Skrevet

Barna mine er verdens nydeligste de altså. Men de er kanskje litt stor for alderen og ikke sånn typisk liten og nett liksom. Og jeg vet det ikke er på grunn av at jeg er der. Vi kan stå to mødre sammen og de spiser opp den ene ungen. Mens mine ser helt sjokka ut og blir ikke snakket til en gang.

Vet jo at de får masse opppmerksomhet osv. av andre voksne og tror de har det bra.

Men ser det er de samme barna på småbarns som får særbehandling også. Syns bare det er dumt.

Sikkert vanskelig å skille mellom de man liker og ikke. Sikkert foreldre de liker ekstra godt også, men syns det er umodent av de ansatte:)

Barna mine overlever de også. Jeg jobber veldig mye med å si at de er verdens nydeligste for det hender de sier at alle er snille med han og hun, alle sier han og hun er så søt og fin osv. Jaja sånn er vel livet :)

Anonym poster: cf7b2c6a987f463cbae081de70161ac3

Skrevet

Jeg jobber i bhg, og har nok opplevd at enkelte forskjellsbehandler barn. Har jobbet sammen med noen eldre damer som liker best de stille og rolige barna, som liker og sitte på fanget. Dette er ikke greit, og jeg må da sette i gang veileding på dette.

Jeg prøver hele tiden og være bevisst på å gi alle barn oppmerksomhet iløpet av dagen, men alle barn trenger forskjellig form for oppmerksomhet. Noen trenger mye kos og klem, mens andre bare ønsker tilbakemeldinger nå og da. Dette er nok ikke lett for foreldre og se, som er innom bare en bitte liten del av dagen.

Om jeg skulle forskjellsbehandle barn, så må jeg nok si at jeg gir nok et par ekstra klemmer til de barna som ikke får for mye av det hjemme. Jeg vet jo godt hvordan dette barnet har det, men det gjør nok ikke foreldrene som bare er innom.

Anonym poster: 6fb22b54580d91968bf01bf4fc189adf

Skrevet

Det er vel automatisk litt sånn at de minste får litt mer oppmerksomhet når de kommer på morgenen, mange av dem trenger noen til å trøste når mamma eller pappa drar.

Du husker ikke om det var annerledes da de var små/nye i barnehagen?

Minstejenta mi får mye mer oppmerksomhet på morgenen enn gutten som er to år eldre. Men han sier bare hadet til meg og løper inn på avdelingen. Mens minstejenta gråter når jeg skal gå og er avhengig av at en i personalet bærer, avleder og trøster litt akkurat da.

I vår barnehage blir det ikke gjort forskjell pga utseendet iallfall :) Heldigvis!

Skrevet

Det skal ikke være slik i bhg!

Noen barn har større behov enn andre for f.eks.å sitte på fanget - andre "har ikke tid", MEN bemanningen skal likevel SE og anerkjenne alle barna.

De skal gjøre seg tilgjenglige og tilby fanget sitt til alle.

Kjenner at jeg blir skikkelig provosert.

Dette er å betrakte som en skikkelig ukultur i bhg og det bør tas tak i snarest!

Skrevet

Jeg har to som har vært favoritter og en som ikke har vært det. Synes ikke noe om det verken den ene eller den andre veien. Forventer at personalet i barnehagen skal være profesjonelle.

Skrevet

Jeg så det også da jeg var vikar i bhg en periode. Tydelig favorisering både av mindre barn som fikk ekstra kos og klem og "å så søt du er", og større barn som fikk ekstra privilegier i forhold til jevnaldrende. Ble helt sjokkert av det jeg så, visste ikke om jeg skulle le eller grine. Ble gjort på en utrolig barnslig og tydelig måte også.

Anonym poster: 00e40441c429f62d8fba4430dc8b6249

Skrevet

I vår barnehage er det også tydelig favorisering. Den ene av personellet forguder virkelig datteren min. En dag hadde hun gitt henne en liten eventyrsjokolade i smug (!)

Anonym poster: f84fea21fb021eac3f568a494a1d2ef9

Skrevet

To av tre ansatte på guttungens avdeling sier at han er favoritten deres. Men det kan godt være de sier det til alle foreldre altså...

Skrevet

Jeg hadde tatt det opp med ped.leder eller styrer (om ped.leder er en av de useriøse). Det kan hende de ikke tenker over hvor uheldig dette er, men de bør få beskjed og de bør få veiledning. Det er ikke greit. Som Iiiiik sier, verken den ene eller andre veien.

Anonym poster: 693bfbae15566fc3842883c0812b428e

Gjest sussie77
Skrevet (endret)

Forskjellbehandling er jo ikke bra. Men er det kanskje sånn at noen barn er mer kosete enn andre? Min datter f.ek er kjempe kosete og vet at de ansatte koser masse med henne. Mer enn med sønnen min som er litt eldre. Han er kosete han også, men har litt mindre tid til det enn søstera si. Men han får ikke noe mindre oppmerksomhet av den grunn da.

.

Endret av sussie77

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...