Tromsøprinsen Skrevet 11. mai 2013 #1 Del Skrevet 11. mai 2013 (endret) Min gutt på snart 4,5 mnd sover så dårlig på natta! Han er flink å legge seg kl 19, og har da spist 100-120 ml mme pluss 3/4 porsjon grøt. Finner søvnen selv ila en halv time vha smokk, koseklut og litt sang/nynning og hysjing. Fram til ca midnatt sover han ok, må kanskje inn å gi han smokken et par ganger. Så til problemstillingen: etter dette våkner han nesten hver time! Fra 02 og til morgen (som iflg han er kl 05) våkner han gjerne to ganger i timen! Da han var ca 3 mnd spiste han mme 1-2 ganger om natta, gjerne rundt midnatt og rundt den tiden han ville stå opp (4-5 tia). Så begynte han rundt 3,5-4 mnd å sove lenger og lenger før han ville ha første nattmåltid, gjerne til 3-4-5 tiden. Og da er han på ingen måte glupsk. Nattmåltidet er nå så nærme den tiden han våkner helt opp på, at jeg har begynt å gi han flaske i senga, istedet for å ta han opp. Han vil ha, men drikker sjelden opp alt. Nå som jeg ikke tar han opp lenger, kan han sove 1-2 timer etter dette (må da samsove). Forsøkt å gi vann (han liker det) 2-3 ganger på natta når han ber om smokken, men han våkner like ofte forde. Jeg har tolket sovemønstret som at han trenger mindre og mindre mat på natta. Og at han er veldig avhengig av smokken. Derfor: Er det noen som har forsøkt å venne så små av med smokken? Han bruker kun smokk ved soving, er ikke spesielt interessert i den på dagtid. Eller er det kanskje slik at han vil ha smokken så ofte/sover så lett, fordi han er sulten...? Er det derfor han sover så lett 5-6 timer etter siste måltid? Skal nevnes at dette er en stoooor gutt på hele 9 kg (69 lang). Tror ikke et er sunt for han (eller meg...) å sove så lett mesteparten av natta. I tillegg er jo natta kort når han våkner helt opp så tidlig. Må også nevne at han alltid har sovet ganske lett og lite. Det er bare blitt mer ekstremt de siste 3 ukene. Grøten tåler han veldig bra, viser ikke tegn til vondt i magen og bæsjer hver dag. På dagtid er han en gla gutt som fort blir trøtt, er oppe max 1,5 time om gangen og er da vanskelig å få til å sove selv. Må gjerne bæres eller trilles... Men det er en annen problemstilling. Virker ikke å ha fysiske plager. Er sjekket av kiropraktor og ligger en del forran andre på sin alder hva angår styrke/motorisk. Noen som opplever det samme??!!? Endret 11. mai 2013 av Midnattsol&mygg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
peanutts82 Skrevet 12. mai 2013 #2 Del Skrevet 12. mai 2013 mulig det er vokseperiode. eller tenner. det er også noe som heter 4-mnd søvn-problem eller 19-ukers søvn syndromet... rundt den tiden får de litt dårligere sove periode for så å bli bedre igjen etter en stund... men det kan også vare lenger og det kan være at du legger han for tidlig? min sover ikke før 21. Han er straks 5 mnd... 8,5 kilo og 68 cm ved 4 mnd kontroll og veldig sterk og veldig nysgjerrig hans "rutine" (om jeg kan kalle det det) våkner ca 07:30, spiser 08:00 mme 160 - 180ml sover 09:30 til 10:30 eller 11 spiser 11:00 mme ca 140 - 150ml spiser 12:00 smaksprøve grøt/frukt får tilbud om vann utblandet med mme men ikke alltid det frister kl 12:30 ut på tur hvis det er fint vær. inne hvis det er drittvær eller jeg ikke gidder den dagen. han sover like bra inne som ute. sover til 14:30 spiser 14:45 t180-200ml mme sover fra 16:30 til 17:30 spiser igjen 150ml mme ca kl 18 sover ikke igjen før 20:30 eller 21:30 varierer veldig får en skvett med mme før han skal sove. jeg tilbyr 150ml men veldig sjelden det drikkes opp. han sover da frem til 04 - 04:30 da drikker han 150ml mme og sover til 07:30 på dagtid sover han sjelden alene.... så jeg er ganske låst fremdeles.... jeg må gynge han i armene mine i gyngestolen min gå på tur i stuen med vognen eller gå på tur ute. om jeg legger han ned så våkner han etter 10-15 min. på nattestid gynger jeg han på gyngestolen i en halvtime til dyp søvn også over i sengen og da sover han. han skriker etter meg kanskje 1 eller 2 ganger men så sover han til 04 dessuten har min alltid sovet med whitenoise og smokk. det har vært til stoooooor hjelp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tromsøprinsen Skrevet 13. mai 2013 Forfatter #3 Del Skrevet 13. mai 2013 Takk for svar ser for meg ut som din baby sover bra på dagtid, ca 4 timer totalt? Min sover max 3 timer på dagtid og vi står jo opp rundt 6. Da kan vi ha ligget våken fra 5, men forsøker å holde han på mørkt rom til hvertfall seks. Men det er sikkert derfor han er så kveldstrøtt. Umulig å få lagt senere enn 19. Som oftest må vi begynne å stelle kl 18 og holde på leeenge på stellebordet for å drøye tia. De få gangene han er lagt senere, pga besøk, reise etc, har han vært så overtrøtt at legginga har vært vanskelig og nattesøvnen ikke noe bedre. Og like tidlig morgen... Snakket med helsesøster i dag. Hun ville ikke at jeg skulle øke til to nattmåltid. Skulle heller forsøke å komme opp i full grøtporsjon etterhvert. Og hun mente at så lenge han sovnet med det samme igjen vha smokk, så skulle han få den, uansett om han sov lett og våknet når den hadde falt ut igjen. Det ville gå seg til mente hun. Hun foreslo også å legge han på eget rom, at jeg muligens sover for lett og tilbyr smokken for raskt, men det stemmer ikke da far sover tungt og det ofte ender med gråt og full oppvåkning de nettene han har han (vi sover på hvert vårt soverom...). Rakk å forsøke med to nattmåltid i natt da. Han sov bedre/tyngre etter at jeg ga måltidet tidligere, dvs i 01 tis heller enn 3-4-5 tia. Ga han mat igjen 4, men da var han småspist. Så skal begynne å gi nattmat tidligere heller enn to måltider. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
peanutts82 Skrevet 13. mai 2013 #4 Del Skrevet 13. mai 2013 (endret) det er bra at du fant ut av det tenkte at hvis du legger han 4 timer på dagtid kanskje han holder ut lenger på kvelden og dermed sover lenger om morgningen. men ser ut som du klarte å fikse det med å øke antall måltider på natta PS. vi samsover her. han er min lille kosebamse. Endret 13. mai 2013 av peanutts82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå