Gå til innhold

Tørrdrukning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men hva med babysvømming når man dukker barna under da??? Må jeg alltid observere barnet etterpå? Eller er det først når de er større og de nesten må drukne? Er det bare litt hosting?

Anonym poster: a826d6fdc65da0659b1813b61043bc1d

Fortsetter under...

Skrevet

Er jo direkte farlig når folk som ikke har peiling skriver sånt som mange av dere gjlr! "slapp av, det går ikke an å drukne lenge etter" ol. Jo!! Det er noe som heter tørrdrukning!! Ikke uttal dere når dere ikke vet hva dere snakker om!!!!!

Anonym poster: 883e4a11d56449d47fc874f46752ff42

Skrevet

Men hva med babysvømming når man dukker barna under da??? Må jeg alltid observere barnet etterpå? Eller er det først når de er større og de nesten må drukne? Er det bare litt hosting?

Anonym poster: a826d6fdc65da0659b1813b61043bc1d

Det er ikke det samme med babyer. Alle barn er født med en dykkerefleks. Like ved stemmebåndet sitter det noen kjemiske reseptorer, og hvis reseptorene merker en væske som er fremmed for kroppen, sørger de for at luftrøret stenges helt, og for at barnet ikke trekker pusten under vann. Refleksen får også barnets hjerte til å slå langsommere. Refleksen styres av hjernestammen og er aktiv til barnet er et halvt år. Deretter overtar storhjernen styringen slik at barnet bevisst kan stenge luftrøret hvis det sluker vann.

Anonym poster: 64b51a6a32632c05b6edce34ba32ecbb

Skrevet

Er jo direkte farlig når folk som ikke har peiling skriver sånt som mange av dere gjlr! "slapp av, det går ikke an å drukne lenge etter" ol. Jo!! Det er noe som heter tørrdrukning!! Ikke uttal dere når dere ikke vet hva dere snakker om!!!!!

Anonym poster: 883e4a11d56449d47fc874f46752ff42

Ikke sant. Skremmende at folk med barn ikke aner noe om dette, og enda verre når de skal overbevise andre at det ikke skjer. Skammelig!

Anonym poster: c515ff74dab6f29b9c76ee091f0a0d11

Skrevet

Ja, folk blir kalt HYSTERISKE her inne om de passer normalt på barna sine. Jeg er så drittlei den dumme hersketeknikken!

Anonym poster: 5c68c00d930a64307cb0972d65e4a8ad

Skrevet

Takk for at dere var så vennlige å opplyse meg om dette. Levde i lykkelig uvitenhet med 17-åringen og tvillingene på 10. Kommer ikke til å tørre å ta med junior i magen i badeland når den tid kommer. Har jo ikke anledning til å overvåke ham hele natta bare fordi vi har vært på svømmis. Tvillingene var jo mer under,enn over vann i prosessen med å lære seg å svømme..

Annonse

Skrevet

Takk for at dere var så vennlige å opplyse meg om dette. Levde i lykkelig uvitenhet med 17-åringen og tvillingene på 10. Kommer ikke til å tørre å ta med junior i magen i badeland når den tid kommer. Har jo ikke anledning til å overvåke ham hele natta bare fordi vi har vært på svømmis. Tvillingene var jo mer under,enn over vann i prosessen med å lære seg å svømme..

Det er noe med den gyldne middelvei og det med å ikke furte når man blir opplyst om noe ting. Du klarer sikkert å balansere dette helt fint

Skrevet

Det er noe med den gyldne middelvei og det med å ikke furte når man blir opplyst om noe ting. Du klarer sikkert å balansere dette helt fint

Det er jo bare vås likevel. Det er blitt registrert 1, ETT, tilfelle av tørr drukning hos barn siden 2008, hos et barn som hadde badet i basseng, i USA. Pga dette ble det stor ståhei omkring ulykken, og journalister skriver feilaktig i mange artikler at 10-20 % av alle drukningsulykker er tørr drukning. Men det er ikke riktig, det er oppdiktet overdrevet hysteri, for det er nemlig ikke nok registrerte slike dødsfall til å i det hele tatt lage en statistikk. Ergo er det hysteri å være redd for tørr drukning, særlig etter bad i badekar.

Anonym poster: 2135ad518425c979ecdab2533dfd312b

Skrevet

Jeg har ikke hørt om tørrdrukning, men sekundær drukning har jeg hørt en del om. Dette vil si at man kan drukne en tid etter selve hendelsen fordi det har samlet seg en del vann i lungene. Da jeg fikk undervisning om dette ble det alltid understreket at sekundær drukning kun kunne oppstå hvis pasienten hadde vært bevisstløs etter å ha vært nær ved å drukne, eller hadde inhalert store mengder vann i lungene. Har aldri hørt om at det kan skje med en pasient som er oppegående i etterkant av hendelsen.....

Anonym poster: 4d25f892c24f9cdfc377cf9b3620c54f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...