Gå til innhold

Sterilisering.. Fordeler og ulemper...

Anbefalte innlegg

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Nå er jeg dritt lei! Blitt gravid på prevensjon 3 ganger, beholdt første gangen, men vi har en situasjon som gjør at vi ikke kan få flere barn enn de to vi har... Og hva fant jeg ut denne uka? Gravid på spiralen.. Pokker heller :(

Sist endte det i SA, hadde bestilt abort da.. Denne gangen må jeg nok en gang bestille abort, har et lite håp om en SA før aborten, mange vil vel halshugge meg for både ønsket om SA og dette med abort, men det får bare være.

Så, til hoved saken: Nå går vi for sterilisering, så vi slipper fler runder med dette.. Så, hva er best? Han steriliserer seg, jeg steriliserer meg eller kanskje begge? Fordeler/ulemper for hver av oss?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er jeg dritt lei! Blitt gravid på prevensjon 3 ganger, beholdt første gangen, men vi har en situasjon som gjør at vi ikke kan få flere barn enn de to vi har... Og hva fant jeg ut denne uka? Gravid på spiralen.. Pokker heller :(

Sist endte det i SA, hadde bestilt abort da.. Denne gangen må jeg nok en gang bestille abort, har et lite håp om en SA før aborten, mange vil vel halshugge meg for både ønsket om SA og dette med abort, men det får bare være.

Så, til hoved saken: Nå går vi for sterilisering, så vi slipper fler runder med dette.. Så, hva er best? Han steriliserer seg, jeg steriliserer meg eller kanskje begge? Fordeler/ulemper for hver av oss?

Minst plager for mannen, lettest inngrep. Sikrest hvis du gjør det. Man må være over 25 år for å sterilisere seg, og det er vel ikke du?

Anonym poster: 17a12bd4c34fe26eabb5c067e605241b

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Minst plager for mannen, lettest inngrep. Sikrest hvis du gjør det. Man må være over 25 år for å sterilisere seg, og det er vel ikke du?

Oki. jeg blir 25 i år, om 1 mnd og 4 dager for å være helt korrekt på det.. Hvor stor er sjansen for at det byr på problemer for meg om jeg steriliserer meg?

Skrevet

Det er mye dyrere for deg da du må legges i narkose under inngrepet. Det blir gjort via lapraskopi, dvs igjennom navelen og et par til hull i magen.

For mannen trenges det kun lokalbedøvelse og er fort gjort og derfor billigere. Skulle man angre seg også så kan det reverseres hos menn i flere tilfeller.

Uansett.. Lykke til!

Skrevet

Billigst og lettest inngrep for mannen.

Ingen ulemper med å være sterilisert for noen av dere, alt fungere som før det er bare veien til eggene/sædcellene som kappet over så det påvirker ikke hormoner, mens eller noe annet i kroppen.

Jeg er sterilisert og har aldri angret, deilig å slippe tenke på prevensjon. Om dere skal gjøre det offentlig er det veldig lang ventetid, tror de fleste menn velger å gjøre det privat.

Anonym poster: d97ea7df562777ff857744e763e205e2

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Takk for svar dere.. Noen som vet ca pris på det om han gjør det privat? Vi er begge "villige" til å sterilisere oss, så vi kan jo ta han først, så meg kanskje.. Siden min sterilisering er dyrere.. Orker bare ikke å måtte være konstant redd for at prevensjonen ikke funker.. Mindre stressende om man bare steriliserer seg.. Pga helsen min nå, så kan jeg uansett ikke bære frem flere barn.

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Enda et spm: Om jeg skulle utføre det privat, og har penger nok til det nå, kan det gjøres tett på aborten? Eller bør man vente over en mens?

Blir mye spm her.. Men siden det tydeligvis ikke funker med prevensjon, så er det jo ideelt å få det gjort fortest mulig, nekter å måtte bruke abort som prevensjon!

Skrevet

Dytter litt på denne jeg, siden vi vurderer det samme her i hjemmet..

Anonym poster: 759f854ee221dca1c93a07b2dcd5fcaa

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Enda et spm: Om jeg skulle utføre det privat, og har penger nok til det nå, kan det gjøres tett på aborten? Eller bør man vente over en mens?

Blir mye spm her.. Men siden det tydeligvis ikke funker med prevensjon, så er det jo ideelt å få det gjort fortest mulig, nekter å måtte bruke abort som prevensjon!

Ei venninne fikk gjort det i forbindelse med utskrapning. Hun måtte i narkose uansett, så det kan jo hende det fungerer for deg og?

Ja, lest litt om det på nett nå, at det kan utføres i forbindelse med utskrapning.. Vet du om hun betalte egenandel på det? Mulig å få det på regning i såfall?

Vet ikke når det blir snakk om utskrapning istedenfor medisinsk abort jeg, søkte såpass tidlig sist, at det ble time når jeg var 5 uker på vei.. Fikk hurtig abort time, sist, siden helsen ikke tilsier et svangerskap til.. Men om det er mulig å utføre sterilisering samtidig som utskrapning, så hadde det gjort alt lettere synes jeg.. Er jo helt ok å vente også, men da får det i såfall gå utover sexlivet, for er ikke aktuelt å risikere svangerskap igjen :-o

Skrevet

Om det er helsen din som tilsier at du ikke kan bære frem flere barn, så er vel sannsynligheten stor for at du får det offentlig dekket?

Anonym poster: 834d1aebfb6748063bd39126be7e84fa

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Om det er helsen din som tilsier at du ikke kan bære frem flere barn, så er vel sannsynligheten stor for at du får det offentlig dekket?

Anonym poster: 834d1aebfb6748063bd39126be7e84fa

Jeg har enda ikke fått noen håndfaste bevis på at helsen min ikke takler flere svangerskap, kun legen som har sett hvor "skrall" jeg har blitt etter de 2,5 svangerskapene jeg har fullført :-/

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Ei venninne fikk gjort det i forbindelse med utskrapning. Hun måtte i narkose uansett, så det kan jo hende det fungerer for deg og?

Ja, lest litt om det på nett nå, at det kan utføres i forbindelse med utskrapning.. Vet du om hun betalte egenandel på det? Mulig å få det på regning i såfall?

Vet ikke når det blir snakk om utskrapning istedenfor medisinsk abort jeg, søkte såpass tidlig sist, at det ble time når jeg var 5 uker på vei.. Fikk hurtig abort time, sist, siden helsen ikke tilsier et svangerskap til.. Men om det er mulig å utføre sterilisering samtidig som utskrapning, så hadde det gjort alt lettere synes jeg.. Er jo helt ok å vente også, men da får det i såfall gå utover sexlivet, for er ikke aktuelt å risikere svangerskap igjen :-o

Det vet jeg dessverre ikke, men det måtte hun sikkert. Koster ikke alt penger da? tongue.png

Leste på nett at sykehuset ikke kan forlange egenandel om inngrepet foregår i forbindelse med en innleggelse på sykehuset av andre grunner.. Får høre med legen når jeg kommer meg til han.. Må jo uansett snakke om steriliseringen, og om jeg er helt sikker, noe både jeg, samboeren og legen er ;) Får høre med han da hvordan det der funker.. Han er jo sint for at jeg ikke får dekket en sterilisering før jeg har håndfaste bevis, noe som kan ta en god stund å få :(

Skrevet

Selv om helsen tilsier at du ikke bør få flere barn så er det ikke opp til staten å sterilisere eller gi prevensjon. Det er alltid ens eget ansvar uavhengig av grunnen til at man ikke ønsker flere barn.

Jeg har diagnose selv og bør ikke få flere barn men tar da ansvar for det selv. Her er mannen sterilisert seg og selvfølgelig på egen regning.

Anonym poster: 552177d4d15b7d547b1f59f106cc6b0f

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Selv om helsen tilsier at du ikke bør få flere barn så er det ikke opp til staten å sterilisere eller gi prevensjon. Det er alltid ens eget ansvar uavhengig av grunnen til at man ikke ønsker flere barn.

Jeg har diagnose selv og bør ikke få flere barn men tar da ansvar for det selv. Her er mannen sterilisert seg og selvfølgelig på egen regning.

Jeg spør fordi det står på nett at man kan få det uten kostnader om man allerede må under bedøvelse eller narkose, og står også på nett at man kan få det dekket om helsen ikke gir grunnlag for flere barn, eller prevensjon ikke hjelper. Her er jeg blitt gravid på prevensjon 3 ganger nå, beholdt ene gangen, en gang bestilt abort, men mistet i SA noen dager etter bestillingen.. Også nå, må gjennom abort "igjen".. Jeg forventer ikke å få det dekket av staten, spør jo her om man kan få det på regning, siden jeg ikke har garanti for å dekke litt over 6000 kr "når som helst".. Om jeg kan utføre steriliseringen samtidig som aborten hadde jo det vært best, for alle parter, og hvertfall for psyken min.. Jeg har prøvd å ta ansvar for å ikke bli gravid 3 ganger nå, og kan helt klart dekke steriliseringen også, men om det kan gjøres samtidig som aborten, så tar det fort noen uker/mnd før jeg kan betale dette.. Enda om samboeren skulle sterilisere seg, så vet jeg ikke om jeg ville føle meg 100% sikker på at vi nå var sikret, derfor vurderer vi å sterilisere oss begge to, for maks sikkerhet.

Skrevet

Narkose ved abort og ved sterilisering er to forskjellige ting. Ved utskrapning får du en kortkort narkose og vi puster for deg på maske. Ved sterilisering må du intuberes, vi legger ned Sonde og det tar ca 1 t alt i alt. Det er ventetid på sterilisering og du må nok regne med å ta en medisinsk abort. Så vil ikke tro at du får gjort det samtidig.

Anonym poster: f6b63066b747090a8fe9cae6cf1f9234

Skrevet

Hva slags prevensjon har du brukt når du ble gravid? Ikke spiral alle tre gangene?

Anonym poster: 9be829f95893d0d8ac67ec9514f490cf

Skrevet

Hvilke helseplager har man hvis man frarådes å få flere barn? Både revmatisme og ms feks blir bedre med graviditet.

Skrevet

Kan ikke tenke meg at sterilisering gjøres i forbindelse med utskrapning da utskrapning ikke handler om å blotte buken. Jeg er ingen ekspert, men jeg har aldri hørt om eller vært borti det ifb. med tidligere arbeidserfaringer. Ofte utføres sterilisering av kvinne ifb. med et keisersnitt (Da betaler ikke kvinnen for steriliseringen, det søkes om å få det gjort samtidig som et planlagt keisersnitt, ofte legges manglende evne til å bære frem barn/fare for liv som grunn.) Ved utskrapning har du en "overfladisk" narkose der man våkner lett, ved sterilisering kreves det en "dypere" narkose pga omfattelse av ingrepet.

Anbefaler deg å snakke med fastlegen om dette. Går ut i fra at hovedtyngden på svarene du får her (inkl. mitt eget svar) er basert på egne erfaringer. Således lite konkrete fakta og objektivitet.

Skrevet

Jeg jobber på mammografiavdelingen, og vil ikke anbefale å utføre noen inngrep som fører til at man må gå på hormoner i ettertid. Nå er jeg usikker på sterilisering da, men har vært borti pasienter som har måttet gå på hormoner etter fjerning av eggstokker og/eller livmor. Pga hormonene øker sjansen for brystkreft. Det samme gjelder de kvinnene som kommer i overgangsalder og velger hormonbehandling. Legene på senteret anbefaler disse kvinnene å slutte tvert med hormonene pga at denne gruppen har mye høyere risiko for å utvikle brystkreft.

Jeg ville satset på å snippe mannen selv, da det er to klipp og en knute på trådene.

Anonym poster: 2546858fd25275fb1c76e5fc56ac6064

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Som jeg sier, så skal jeg snakke med legen min om dette ja.. Medisinsk abort er utelukket for meg.. Når jeg hadde SA, så var det igjen rester, og måtte utføre fase 2 av medisinsk abort, det endte med styrtblødning. som er lite gunstig for meg, da både blod% min og jernlageret mitt er unormalt lav, og ikke kommer seg opp på normalen, ingen synlig grunn. Derfor er jeg også anbefalt å sterilisere meg om jeg utfører mer enn 2 provoserte aborter, siden dette påvirker både kroppen og det mentale.. Skulle ønske jeg var 1 år eldre, så jeg kunne søkt sterilisering etter fødsel i fjor :-/ så hadde vi sluppet dette..

ang prevensjon: første "telles ikke" på samme måte, brukte da kondom. Andre gangen p-sprøyte og nå spiral.. Stoler ikke på prevensjon lenger, derfor vil jeg nå sterilisere meg.. Heller det enn å være redd for å bli gravid hele tiden, siden sist og nå, så har vi nesten ikke hatt sex, slik vi pleier å ha, jeg klarer ikke fordi jeg er redd for å bli gravid, og det blir full sex stopp fra nå til hvertfall en av oss er steril.

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Jeg jobber på mammografiavdelingen, og vil ikke anbefale å utføre noen inngrep som fører til at man må gå på hormoner i ettertid. Nå er jeg usikker på sterilisering da, men har vært borti pasienter som har måttet gå på hormoner etter fjerning av eggstokker og/eller livmor. Pga hormonene øker sjansen for brystkreft. Det samme gjelder de kvinnene som kommer i overgangsalder og velger hormonbehandling. Legene på senteret anbefaler disse kvinnene å slutte tvert med hormonene pga at denne gruppen har mye høyere risiko for å utvikle brystkreft.

Jeg ville satset på å snippe mannen selv, da det er to klipp og en knute på trådene.

Ved sterilisering fjernes hverken eggstokk eller livmora, eggleder blir delt.

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Hvilke helseplager har man hvis man frarådes å få flere barn? Både revmatisme og ms feks blir bedre med graviditet.

Jeg har hvert fall ikke MS det er utelukket, er midt i utredning her. De finner det vanskelig å skulle si noe om hva som feiler meg, men rygg og knær har fått store problemer etter svangerskapene jeg har vært gjennom, samtidig sliter jeg med at jeg mister all følelse i armer/ben i tid og u tide, noe som er lite ideelt med en baby som må bæres på.. Dette ble ikke ille før etter jeg fikk jenta, da eskalerte det, det gikk fra en og annen gang med hvertfall mnd mellom, mens det nå kan hende flere ganger for dagen :( Jenta er endelig blitt såpass selvstendig at jeg slipper å bære stort på henne lenger.. Holdt på å falle ned trappa med henne når hun var 4 mnd, da ene benet mitt "ble borte" under meg, reddet oss ved å tviholde i gelenderet med den ledige hånden.. Vil ikke risikere noe slikt igjen kan man si.

Skrevet

Håper ikke du er utdannet innen helse med lite kunnskaper.. Man fjerner da ingenting under sterilisering, verken for mann eller kvinne. Blir skremt at du jobber på sykehus!

Skrevet

Jeg er 39 år og steriliserte meg under KS for 5 år siden, ingen bivirkninger. Bare tull at du må ta hormoner.

De kutter bare over egglederene.

Hvis du skal gjøre det utenom KS får du en lett narkose og reiser hjem samme dag. Største ubehaget er at du kan få luftsmerter.

Anonym poster: fc0b54c3dd4f49144e71b450c0c3d2b0

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Luftsmerter har jeg fra før av, så det er ikke stort stress ;) Får snakke med legen om dette :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...