Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Jeg og kona har begynt i prossesen og vi står nå å lurer på hvilken klinikk vi skal velge. vi har vært i kontakt med riksen i november og fortsatt ikke hørt noe fra de så vi vil ha en raskerer måte nå.

hva anbefaler dere der ute?

Norge danmark?

stork, deiersklinikk,volvat,medicus, ivfklinikken majorstua, riksen?

Hva med hjemme inseminasjon?

prøverørsmetoden?

hva slags medisiner får dere? hvem skriver de ut (lege eller klinikk) ?

Håper dere der ute kan hjelpe oss :)

Anonym poster: 1582017cfbdd6b8798dd549997fa9c19

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144046638-trenger-dine-r%C3%A5d/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom dere skal bruke RH må dere henvises fra fastlegen, skjema ligger på siden dems og det er div blodprøver og gyn undersøkelse som må taes på forhånd.

Ivf klinikken kan dere bare ringe så kan det avtales en samtale.

For å gjøre dette i Norge forutsettes det at dere er enten gift eller samboere i to år.

Håper dette hjalp litt, Danmark vet jeg ingenting om.

Og vær så snill og slett de fem andre trådene med samme overskrift ;)

Prøverør vet ikke jeg noe om, fordi vi rakk å bli gravide i påvente av ivf på RH. Men mange tråder her og på donor/egg/sæd og assistert befruktning om dette.

Er vel mest vanlig å starte med ins dersom det ikke er noen fysiske årsaker til at man ikke kan bli gravid på den måten.

Når det gjelder hjemmeins så må man være klar over at man ikke automatisk blir medmor, og det er vel heller ikke like lett å stebarnsadoptere når man bruker en privatperson som donor. Uten at jeg vet for mye om dette, da det har vært en helt uaktuell problemstilling for oss.

Hjemmeinseminasjon fraråder jeg på det sterkeste med mindre dere tenker at en av dere skal få barn med en mannlig bekjent. Slike "private donorer" som frekventerer en del nettsteder er direkte uansvarlig å benytte seg av, og lovlig donorsæd får man ikke importert.

IVF (prøverør) kan være ganske belastende, og er ikke noe jeg ville anbefalt i første omgang, med mindre dere har spesielle utfordringer i forhold til å bli gravide.

Vi har vært i Danmark begge rundene våre, men det var fordi vi fikk første barn før det var lovlig i Norge og ønsket samme donor til nummer to. Skulle jeg startet opp nå ville jeg forsøkt Riksen først. Om dere har blitt henvist men ikke hørt noe på et halvår, ville jeg absolutt tatt kontakt og hørt hva som skjer - ventetiden bruker ikke være så dryg.

Anonym poster: 1af5b7899cf0befa1e89c5bafc9ba234

Annonse

vi har vært å tatt blodprøver på riksen. og vi har vært på samtale. men synes ting går så himmla tregt.

løpet av disse mnd så kunne vi ha vært 6 ganger på stork. men nå er vi utålmodige.

men hvor stor sjansen til å bli gravid på stork?

hva kan man gjøre for bli fortere gravid? noen tips?

Anonym poster: 1582017cfbdd6b8798dd549997fa9c19

I forhold til kriterier for å få prøve privat i Norge, f.eks ved IVF-klinikken i Oslo, er det ingen krav på hvor lenge man må ha vært samboere, så lenge det tyder på stabilt samboerskap (jeg og frøkna hadde bodd sammen folkeregistrert i ett år når vi først kom i kontakt med klinikken, men vi hadde riktignok kjøpt leilighet sammen, hadde hund og hadde jo bodd sammen "uoffisielt" lengre enn det året). Ellers er vi strålende fornøyd med klinikken! Utrolig dyktige, varme og profesjonelle der. Dessuten slipper man stresset ved å kaste seg på første fly/tog/buss for å komme seg til Danmark ved eggløsning, kan tenke meg det er stressende for kroppen. Det er klart det er et økonomisk aspekt ved det, men du får tettere oppfølging ved IVF-klinikken i Oslo, noe som sammen med det reduserte stresset kan gjøre det lettere å bli gravid? Ikke vet jeg, men lykke til iallefall :-)

Selv om Storken er en utrolig bra klinikk, er jeg enig i at det er best å holde seg til Norge. Har vært til fem inseminasjoner hos storken og to ivf-forsøk i Oslo. Dere vil nok starte med inseminasjoner, og eventuelt gå over til ivf om dere ikke lykkes med inseminasjon. Da jeg hadde samtale med IVF-klinikken ,fikk jeg velge om jeg ville prøve en inseminasjon til eller starte direkte med ivf. Når det gjelder hva alt koster, så blir det like dyrt hos storken som private klinikker i Norge, men tror der finnes rimeligere klinikker i DK også. Og.. man blir vel ikke fortere gravid hos Stork enn andre steder ;) Har dere kontaktet RH og spurt om dere snart er i gang? Dere slipper jo unna mye utgifter ved å gjøre det offentlig. Har brukt 200 000 på halvannet år, for å si det sånn....

Et godt tips for å bli gravid er å ikke stresse så innmari, det virker som dere er oppsatt på at ting skal skje veldig kjapt. Forstår at dere vil komme i gang, men ville da snakket med RH og evt kontaktet ivf-klinikken i tillegg. Får kjapt time der. Stengt hele juli, da. Lykke til!

ser det blir skrevet her at noen fraråder hjemme Inseminasjon, vil bare si at vi har brukt privat donor og det har gått fint :) finnes mange seriøse som faktisk vil hjelpe! gjelder bare å være kresen:)

Anonym poster: 20843be3e08ab2f968034c6485bdbf4e

Annonse

Anbefaler Stork! Utrolig hyggelige og flinke fagfolk der og vi ble gravide på første forsøk. Er selvfølgelig ingen garanti å bli gravid med en gang så utrolig deilig. Tok tre uker fra vi betalte for dokumentasjonen som staten krever til de var i postkassa, og vi kunne søke om medmorskap.

I forhold til stresset om å dra til Danmark ved eggløsning opplevde vi dette som en magisk tur med masse deilig nerver og spenning. :-) Lykke til :-)

• 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Dersom du ble henvist til Riksen i november, men fortsatt ikke er tatt opp til behandling, må det være noe som er galt. Kan du ha falt ut av systemet deres? Vi ble henvist til Riksen i mars i år, og allerede i mai fikk vi brev om at alt var i orden og at det bare var å ringe dem ved neste menstruasjon (da hadde vi allerede vært på forsamtale og tatt diverse undersøkelser). Med andre ord gikk det svært raskt, og at du som ble henvist i november ikke har fått brev, høres jo merkelig ut. Jeg ville ringt dem og sjekket at alt er i orden.

Vi fikk som sagt plass på Riksen, men valgte av ulike årsaker å heller benytte oss av IVF-klinikken her i Oslo. Vi er veldig fornøyd med dem. Det koster jo litt, men man kan f.eks. velge hår- og øyenfarge på donor (de kan ikke love noe ang. dette på RIksen), og man kan også reservere sæd til eventuelle søskenforsøk senere. For oss var det viktig å bruke samme donor på alle fremtidige barn. 

Det stemmer at man ikke kan regne med å få samme lege ved hver behandling. Vi trengte heldigvis ikke mange timer der før spiren satt, men vi hadde ulike leger hver gang. Men de alle veldig hyggelig, så ikke noe problem for oss.

Ønsker dere lykke til! 

Vi ble henvist til Fertilitetsklinikken i Haugesund, og fikk IVF. Trodde at det var det vanlige, men om det var pga mangel på sæd, eller pga min pcos, det vet jeg ikke. Fra henvisningen ble sendt, til jeg var gravid, tok det 10 måneder. Veldig fornøyd, full klaff på første forsøk. Vi får dessverre ikke samme donor på søskenforsøk, det er det eneste negative jeg har å utsette på det. 

• 1 år senere...

I forhold til kriterier for å få prøve privat i Norge, f.eks ved IVF-klinikken i Oslo, er det ingen krav på hvor lenge man må ha vært samboere, så lenge det tyder på stabilt samboerskap (jeg og frøkna hadde bodd sammen folkeregistrert i ett år når vi først kom i kontakt med klinikken, men vi hadde riktignok kjøpt leilighet sammen, hadde hund og hadde jo bodd sammen "uoffisielt" lengre enn det året). Ellers er vi strålende fornøyd med klinikken! Utrolig dyktige, varme og profesjonelle der. Dessuten slipper man stresset ved å kaste seg på første fly/tog/buss for å komme seg til Danmark ved eggløsning, kan tenke meg det er stressende for kroppen. Det er klart det er et økonomisk aspekt ved det, men du får tettere oppfølging ved IVF-klinikken i Oslo, noe som sammen med det reduserte stresset kan gjøre det lettere å bli gravid? Ikke vet jeg, men lykke til iallefall :-)

Hei! Vet du hvordan de sjekker på IVF- klinikken? Hva spør de om? Krever de dokumentasjon av noe? Vet du hvor lang ventetid det er der eller kommer man rett inn?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...