Gå til innhold

Hard mage ved innføring av fast føde

Anbefalte innlegg

Min datter har fått grøt i 2 uker nå. Hun spiser en halv porsjon til kvelds. I tillegg får hun mme. Resten av måltidene er mme, det har hun fått siden fødselen.

Hun har hatt fin avføring med 1,5-2 dagers mellomrom hele tiden, men i den siste halve uken har hun blitt veldig hard i magen. Avføringen er mer klumpette enn myk og hun får ikke ut alt i en omgang. Hun har fått sviskemos hver dag den siste uken, men det ser ikke ut til å ha effeskt. Maltekstrakt vil jeg ikke gi da det ikke er anbefalt under 6mnd.

Er dette noe som kommer til å rette seg gradvis eller burde jeg gi henne laktolose?

Noen med erfaring? Jeg husker ikke fra forrige gang.. :wacko:

Fortsetter under...

Vi også opplevde det. Prøv rein sviskesaft. Det fungerte her. Sviskemos funket ikke.

Trodde det var motsatt jeg...

Men takk for tipset. Blandet du det i grøten eller?

Nei, jeg hadde den i en flaske og varmet den litt. Da drakk hun mye. Jeg også trodde at sviskemos var best. Men sviskesaften er det jo mer væske i, så om hun ble hard i magen pga for lite væske (mistenker det) kan det være derfor det hjalp.

Vi også opplevde det. Prøv rein sviskesaft. Det fungerte her. Sviskemos funket ikke.

Nei, jeg hadde den i en flaske og varmet den litt. Da drakk hun mye. Jeg også trodde at sviskemos var best. Men sviskesaften er det jo mer væske i, så om hun ble hard i magen pga for lite væske (mistenker det) kan det være derfor det hjalp.

Jeg laget mosen selv, fikk tips om at den var mer effektiv enn den kjøpte. I kveld hadde vi endelig en god og bløt bæsj! Aldri vært så glad for en bløt bæsj! :D

Håper det varer!

Jeg laget mosen selv, fikk tips om at den var mer effektiv enn den kjøpte. I kveld hadde vi endelig en god og bløt bæsj! Aldri vært så glad for en bløt bæsj! :D

Håper det varer!

Hehe ;) vi også jublet når bæsjen var bløt :P har hatt 3 dager med perfekt bæsj nå, så våger ikke slutte med svisker hvertfall. ;)

Annonse

Minstemann her trenger litt malt i melkeflaskene sine for å holde magen igang :) Kanskje 1 ss i en full flaske annenhver dag gjør at han får til :)

Helsedirektoratet anbefaler ikke malt til barn under 6mnd.

Men jeg har prøvd det og hun fikk sånn luftsmerter av det, så takk for tipset, men nei, takk.

Maltekstrakt inneholder svært lite gluten og kan i terapeutiske doser trygt brukes. Til og med Cøliakiforbundet sier at malt er ok pga det lave gluteninnholdet. Vi har vært hos mange forskjellige helsesøstre og alle jordmødre vi har møtt på føden anbefaler malt.

Men selvsagt kan du bruke Duphalac.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...