Gå til innhold

studere juss som småbarnsmor?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er ganske tøft å studere og ha barn, så om du skal jobbe litt i tillegg må du ha en mann som er innstilt på å ta tak hjemme iblant. Tenker at des lengre du kommer i studiet dess mer jobb blir det. Jeg går siste året på siviløkonomi nå, og det var ganske merkbar forskjell fra bachelor til master arbeidsmessig. Vet ikke hvordan det er med arbeidskrav på jussen, men vi har veldig mye gruppearbeid. Siden jeg er den eneste med barn i klassen er det vanskelig å få til vanlige 8-16 dager og fri en helgene (Les: umulig), Ikke sjans til å jobbe mye ved siden av studiene med et lite barn hjemme!

Om jeg var deg ville jeg overveid om det er et annet studie du kunne tenkt deg. Det er mye å binde seg opp i 5 år og du kommer antakelig ikke så veldig langt om du dropper ut etter 3 år for eksempel. Da er det bedre med for eksempel økonomi eller ingeniørstudier, der du får en bachelor og kan evt jobbe noen år før du tar master.

Jeg jobbet 50 %+ gjennom hele bachelorstudiet og sparte opp alle skolepengene selv. Har fått fult stipend til skolepenger på master (BI).

Anonym poster: 373be48f185824c9f968d35f96dffd7f

er 33 år gammel og planlegger å begynne på jusstudiet fra høsten. erafringer noen?

Anonym poster: 4236478c2d07cf16cf0496574834906f

Ikke umulig. Hvor skal du gå? I Oslo er det lite obligatorisk, mens i Bergen er det endel... Jeg fikk barn midt i studiet, gikk jo greit :)

Anonym poster: 7854b4c97661987ec46cadb216d343f0

Annonse

Jeg har master i rettsvitenskap, og da jeg studerte i Oslo var det ikke obigatorisk med innlevering eller oppmøte. Så sånn sett så står du ganske fritt til å legge opp i forhold til familie og jobb. Mulig opplegget har blitt endret siden den gang, da. Hadde ikke barn da jeg studerte, men vil tro at det lar seg gjøre om du er flink tl å disponere tiden.

Hadde valgt noe annet hvis jeg skulle valgt på nytt.

Anonym poster: 05d45651d451e0358b24ab5573703218

Jeg har master i rettsvitenskap, og da jeg studerte i Oslo var det ikke obigatorisk med innlevering eller oppmøte. Så sånn sett så står du ganske fritt til å legge opp i forhold til familie og jobb. Mulig opplegget har blitt endret siden den gang, da. Hadde ikke barn da jeg studerte, men vil tro at det lar seg gjøre om du er flink tl å disponere tiden.

Hvorfor hadde du valgt noe annet?

Anonym poster: c658c5095db592bfc953492c27ba8ce9

Jeg fikk barn når jeg hadde fullført 3.avdeling. Jobbet deltid frem til permisjon og fikk 8 mnd perm med foreldrepenger og stipend. Tok 4.avdeling på et semester mens pappaen hadde perm. Og skrev masteroppgave første halvåret i barnehagen. Var supert synes jeg!

Men det krever mye disiplin og hardt arbeid, samtidig som det gir stor fleksibilitet. Hadde ikke gått uten en mann som tok mye hjemme og som tjente greit.

Jeg ville tenkt meg godt om før jeg begynte med barn. Det er et krevende studie, det er forholdsvis tøft arbeidsmarked for nyutdannede og gir ikke nødvendigvis veldig god lønn. Men alt går hvis en vil :-)

Lykke til med valget og studiene.

Hvorfor hadde du valgt noe annet?

Anonym poster: c658c5095db592bfc953492c27ba8ce9

Blant annet fordi jeg ikke hadde funnet meg selv da jeg begynte. Det var foreldrene mine som "bestemte" at jeg skulle studere jus. Da jeg hadde begynt så tenkte jeg at det var for sent å snu. Hadde nok tatt økonomi og administrasjon eller vurdert sykepleie med videreutdanning om jeg skulle studert igjen. Siden jeg ikke har ambisjoner om å bli advokat hadde det nok vært lurt å ta en kortere utdanning hvor det var muligheter for å videreutdanne seg senere når jeg hadde funnet min plass.

Jeg studerer selv et "tyngre" studie som tobarnsmor. Så lenge man planlegger godt og prioriterer riktig går det helt fint. Jeg jobber ikke i tillegg, og vil anbefale deg å prøve å unngå det hvis du har muligheten. (Noen banker er fleksible på å gi ut små studielån og du har jo i tillegg lånekassen.) Har du et krevende studie i tillegg til barn blir det for rett og slett for mye å jobbe attpåtil. Vertfall for min del, jeg hadde aldri greid å få brukbare karakterer i tillegg til arbeid. En uke for min del ser ca. slik ut: Les, pugg og skriv brukbare notater fra ca. 400-500 sider pensum. (Dette går tregest siden all litteratur er på engelsk), så har jeg gjerne to labøvelser i uken der jeg må skrive tilhørende journaler + noen obligatoriske seminarer og forelesninger. I tillegg kommer det obligatoriske innleveringer og lignende inn i mellom. Jeg bruker i gjennomsnitt 8 timer om dagen, men tar meg i helt fri i helgene. Jeg _kunne_ hatt en jobb i helgen, men jeg føler jeg må være att med barna og mannen min da! Om du _må_ arbeide kan kanskje sovende nattevakt være et alternativ..? (Hvis du har en mann eller andre til å være med barna.)

Så lenge man er målrettet går det meste uansett, lykke til! ;)

Anonym poster: 3c0e0dce3d017be0e68f4daeb007c826

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...