Gå til innhold

Ungene får fesdrakt til 17. mai, men

Anbefalte innlegg

Skrevet

Europris har helt greie bunadssko til 99 kr ;) Da syntes til og med jeg at jeg kunne bruke penger på det ;) I tillegg er de lette å selge til neste år/ før jul ;)

Anonym poster: b8ddee5518b11436683be73ef250111f

Skrevet

Her skal guttungen ha svarte pensko til festdrakta. Han har pensko som ble kjøpt til jul og de passer enda.

Jeg synes det er unødvendig å kjøpe bunadsko som blir brukt 1 gang.

Anonym poster: 1abbcb18f178afc07afd64da35014826

Gjest 5 andre
Skrevet

Her skal guttungen ha svarte pensko til festdrakta. Han har pensko som ble kjøpt til jul og de passer enda.

Jeg synes det er unødvendig å kjøpe bunadsko som blir brukt 1 gang.

Anonym poster: 1abbcb18f178afc07afd64da35014826

Det er i grunn det jeg tenker også. Begynte bare å tenke på etikette når en bruker festdrakt/bunad. :)

Skrevet

Minstemann skal gå med sorte ecco-sko/joggesko. Blir mye gåing denne dagen, og av erfaring er ikke billigskoa så gode for beina. Kjipt når de små får gnagsår midt i toget!

Skrevet

Jeg kjøper svarte joggesko til gutta mine hver 17.mai. De skal gå 4 km, pluss leke på skolen i flere timer. Da bør de ha gode sko, ikke stive ubrukte sko, tenker jeg. Jeg vet jo selv hvor utrolig vondt det er å gå langt i splitter nye sko ;)

Anonym poster: 71b264cefbf94258d8bfac1133e35d49

Skrevet

Har kjøpt bunadsko til barn både på Europris og Spar Kjøp til kr. 99. Disse er helt ok til den prisen. Spennen kan tas av, slik at skoene kan brukes til pent også til annet antrekk, i allefall til gutt.

Anonym poster: fe32195e24832897739e6776f5ce4b58

Skrevet

Når det ikke er bunad så kan en gå med finsko.

Festdrakt er jo bare en form for dress/penkjole

Anonym poster: 0ddec72af7818555bc94b71bfa2d46d4

Skrevet

Jeg har alltid hatt på dem festdrakter, "bunader", men aldri kjøpt bunadsko... Samme tanke, ikke vits når det bare er en gang.. Går fint med finsko :)

Anonym poster: d04c4c5c7e99d4654f92885195905e49

Skrevet

Med tanke på trådene om alt som er"harry":

Festdrakt er harry, synes jeg. Hvis du ikke har tåd til å skaffe barnet ditt en skikkelig bunad til 17.mai er det bedre å la vær! Festdrakter til voksne er grusomt!

Da er det bedre med en fin kjole.

Anonym poster: c4ef105d13da27915a429ffd666dddf4

Skrevet

Festdrakt er harry, synes jeg. Hvis du ikke har tåd til å skaffe barnet ditt en skikkelig bunad til 17.mai er det bedre å la vær! Festdrakter til voksne er grusomt!

Du vet at en bunad koster 15000kr pluss sølv? Skal man liksom kjøpe ny hvert år? Mine barn bruker ihvertfall ikke samme størrelse fra år til år ;) her får barna penkjoler og dresser til 17.mai og så får de bunad til konfirmasjonen. Men det er fordi jeg heller velger å kjøpe noe som kan brukes litt mer enn en gang.

Syns dette var et tullete svar av deg, gitt ;P

Skrevet

Du vet at en bunad koster 15000kr pluss sølv? Skal man liksom kjøpe ny hvert år? Mine barn bruker ihvertfall ikke samme størrelse fra år til år ;) her får barna penkjoler og dresser til 17.mai og så får de bunad til konfirmasjonen. Men det er fordi jeg heller velger å kjøpe noe som kan brukes litt mer enn en gang.

I familien vår har vi flere barnebunader som går på omgang og arves, blant annet rondastakk og en setesdalsdrakt til gutt.

En rondastakk som man syr selv ligger på ca.3000.- hos hudfliden.

Skrevet

Vi bruker svarte ecco sko, bunad sko er utrolig vonde å gå i, i allefall de billige variantene.

Skrevet

Vi har kjøpt pensko, og de skal også brukes i bryllupet et par uker etter. Alternativt har vi med sorte eccosko vi også, selv om jeg tror at penskoene duger. Her er det mer at vi tar værforbehold. Det kan snø. ;)

Skrevet

Festdrakt på lillegutt og vi bruker svarte/gule joggesko. Det blir mye gåing og slitsomt hvis dagen blir ødelagt av vonde føtter. Storesøster har bunad og i fjor kjøpte vi bunadsko. Hun fikk gnagsår etter en time...I år går vi for rosa glittersko som ikke gnager. Ingen som ser på føttene hennes uansett og svart er ikke en mye brukt farge her i hus.

Skrevet

I familien vår har vi flere barnebunader som går på omgang og arves, blant annet rondastakk og en setesdalsdrakt til gutt.

I min slekt har jeg de eldste barna- ingen før oss har brukt bunad. Og skulle jeg kjøpt inn til 2 eller 3 barn hvert år hadde det blitt unødvendig dyrt.

De skal få til konfirmasjonen.

Anonym poster: d7b6d8a02de835966ff4526f6a49b9ad

Skrevet

Rondastakk er en stedfestet bunad med lange tradisjoner, som gikk rett over til bunadbruk fra hverdagskost uten opphold og endring.

Mener du at hve. Som helst skal skaffe barna rondastakk fremfor festdrakt? At den er billig nett ike st den er tradisjonsløs og fritt vilt for alle uten geigrafisk tilhørighet.

Og til deg der oppe som tenker på etikette, så ville jeg driti i bunadetikette om jeg "bare" hadde festdrakt ;)

Anonym poster: 84e46ef3f7869b7d5cc81ddbf65aa8ad

Skrevet

Det er ikkje "påbudt" til bunad heller. Neste gong eg må ha nye kjøper eg heller snørestøvlettar.

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Hahaha, jeg skulle hatt bra mye penger den dagen jeg mente det var naturlig å kjøpe finklær til barnet for 3000 kroner, som kanskje brukes to ganger det året, og så er for lite til neste år. Oj oj da vet jeg bra mye mer fornuftige ting å bruke pengene på! Festdrakter er søtt til små barn :)

Skrevet

Det finnes bunadsko med avtagbar spenne. Da du tar av spenna er det en vanlig svart finsko:)

Anonym poster: 14017ab58d7509ee19be399eb5b054a2

Skrevet

Mine unger bruker festdrakt med vanlige joggesko.

Har prøvd bunad sko til de tidligere og det har endt med blødende sår på bena.

Ikke bryr jeg med om hva noen nek her inne mener om det heller :)

Jeg gjør det som er best for mine barn.

Anonym poster: 567686eafe3d022b4622a4100e008c1b

Gjest sussie77
Skrevet

Fest drakt til barn er da vel ikke harry. Det er både praktisk og fint :) Husk at små barn vokser masse, og det hadde blitt fryktelig dyrt hvis man skulle brukt 15 000 hvert år. Fest drakt til voksne i stedenfor bunad hadde jeg aldri gått med. Men nå har jeg ikke bunad heller da..

Gjest sussie77
Skrevet

Vi har aldri brukt bunadsko til barna. Men heller brukt noen gode sko. Ser helt greit ut også. Viktigere at de har gode sko på foten, fremfor billige harde sko.

Skrevet

Mine barn har hatt ordentlige bunader, og gått med joggesko på 17. mai. For oss har barnas komfort trumfet all "bunadsetikette" og vi har prioritert at de skal kunne klare å holde ut all gåingen framfor å se "riktige" ut på føttene. Jeg har bevisst valgt vekk glorete joggesko med blinking og neonfarger da. Jeg ville aldri kjøpt billige bunadsko, stakkars barn. Det er jo ikke godt å gå i.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...