Gå til innhold

Melkespreng?! Hvor ble du av?!

Anbefalte innlegg

Når sluttet melkesprengen hos dere som ammer? Jeg er på 5 dag etter fødsel,har fått melk og hun tar puppen bra,men sprengen er blitt borte?! Sånn var det ikke sist.. Så er redd for at jeg mister melka,og at hun ikke får i seg nok mat... :(

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144045920-melkespreng-hvor-ble-du-av/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no

Det er veldig individuelt når og om man har spreng. At det forsvinner etter noen dager er ikke unormalt, idet mye av sprengen i starten skyldes ødem/væskeansamlinger i brystet, ikke at det er sprengfullt av melk.

Så lenge hun har 5-8 godt våte bleier i døgnet når hun har passert en uke gammel, og legger på seg i forhold til sin egen kurve, får hun pr definisjon nok melk :)

Hun hadde gått ned 400 g i løpet av de første dagene på barsel,men veide henne idag og da hadde hun lagt på seg 30!g,litt lite syns nå jeg.. Men tenker jo at det var fordi ikke melken ikke har kommet i gang før nå det siste døgnet. Hun virker fornøyd og tilfreds med det hun får,så håper hun legger på seg mer fremover.

Vil jo så gjerne amme! Føler jeg blir litt stresset i forhold til dette..

Men godt å vite at det er normalt at sprengen kan forsvinne etter noen dager! Men hvis hun ikke får nok mat,så vil hun jo være sutrete og ville ha mat hele tiden?

30g er bra, da har jo vekta snudd :) Og 30g om dagen blir 210 i uka, som er bra :)

Det er ikke unormalt eller uvanlig at de virker grinete og sutrete i perioder. Dette kalles økedøgn, barnet vil da spise veldig ofte for å øke melkemengden. Se http://ammehjelpen.no/artikkel/10/%C3%98kedagerokedogn

5-8 godt våte bleier i døgnet er det beste tegnet på at barnet får i seg nok mat. Nyfødte bør ha daglig avføring, etterhvert kan det imidlertid gå opptil to uker(!) mellom bæsjingene.

Jeg hadde det på AKKURAT samme måte som deg for noen uker siden. På dag fem forsvant melkesprengen, og jeg var livredd for å miste melka. Nå når lillejenta er 5,5 uker har jeg fremdeles melk så det holder, men slipper unna den forferdelige sprengen jeg hadde i starten. Jenta mi hadde også gått ned endel de første dagene, og brukte litt tid på å komme igang med å legge på seg, men nå fyker hun opp 420 g i uka ;) Det er helt sikkert i orden og ingenting å bekymre seg over, men jeg forstår bekymringene dine veldig godt ;)

Annonse

Det er bra det er fler som har hatt det sånn! Og at det har gått bra :) Føler at melka er godt på plass,og hun virker veldig fornøyd med det.

Med ett meget sterkt ønske om å amme vesle jenta,så blir man bekymret når ting ikke blei sånn som med første mann. Men tenker jo at det er godt å slippe melkesprengen,og at det har stabilisert seg bra! :)

Jeg hadde bare melkespreng i 2-3 dager, og aldri igjen etter det. Melk produseres hele tiden, sålenge baby ammer. Jeg kunne gå 8 timer uten å amme (da jeg var borte fra baby en dag) og fortsatt ikke veldig spreng. Hadde likevel nok melk til baby, fullammet til han var 6 mnd og ammet til han var 20 mnd. Så ikke noe å bekymre seg over.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...