Gå til innhold

Uæh... "Kvinnen kan i praksis være infertil 10 år før overgangsalderen slår inn"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal til nysamtale om en drøy uke, og var så dum å lete etter info på o store internettet.. Og der dukker altså denne påstanden opp. Med vår families historikk (mor overgangsalder 39, mormor 40), så er jeg med mine 31 år helt på vippen... Og tankene spinner. Er det derfor vi har slitt med å få barn? Tenk om alt håp er ute? Uhu... Pessimisten har fått overtaket, og tiden frem til samtale kommer til å gå treeeegt..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei humlefrøken. Det der er en sannhet med STORE modifikasjoner!!

Som 31 årig har du absolutt oddsene på din side!! Jeg ville dog ha tatt en AMH som indikerer eggreservene dine samt en FSH..Dette er de beste pekepinnene. MEN jeg vil tro at selv om du teoretisk skal inn i overgangen snart, så vil det finnes enkelte gode egg innimellom...Fatt mot!!

Skrevet

Hei humlefrøken. Det der er en sannhet med STORE modifikasjoner!!

Som 31 årig har du absolutt oddsene på din side!! Jeg ville dog ha tatt en AMH som indikerer eggreservene dine samt en FSH..Dette er de beste pekepinnene. MEN jeg vil tro at selv om du teoretisk skal inn i overgangen snart, så vil det finnes enkelte gode egg innimellom...Fatt mot!!

Phu, det var veldig beroligende å høre, takk. Nå skal jeg prøve å legge det bak meg. Jeg har tatt blodprøver, men gyn er evig optimist og mente det så greit ut. Synd jeg ikke spurte etter verdiene, men så visste jeg ikke akkurat hva jeg skulle spørre etter heller siden jeg er helt grønn på dette :-)

Skrevet

En vanlig tommelfingerregel, det du nevner. Statistisk sett kan det godt hende at det stemmer, men så har vi alle de individuelle unntakene, og vi har like mye DNA fra farssiden, husk på det.

Det nærmeste vi kommer en vurdering av dette er måling av fsh og amh - men også det er bare veiledende. Det er mange faktorer som spiller inn, og veldig mye vi fortsatt ikke vet om forplantningsprosessen.

Lykke til!

Skrevet

Hmm, dette er statistikk som brukes noe som skremselspropaganda tenker nå jeg. I tillegg vil jeg nevne det blir født flere barn av de som er over 40 år nå enn noen gang tidligere om du sjekker statistikken. Trenger bare å finne ett gullegg men trenger kanskje noen flere forsøk nå med alder tatt i betraktning enn for de unge.

Vi har en livsførsel som er annerledes enn det var for noen tiår tilbake så helt sammenlignbart er det heller ikke. For eksempel trener vi, spiser sundt og kan benytte oss av moderne medisin som øker graviditetsraten ved å fine gode embryoer.

Det er som de andre skriver mulig å sjekke eggreserver ved å måle fsh og amh. I tillegg kan de telle follikler ved hjelp av ultralyd for å få en indikasjon av eggreservene.

Som deg Humlefrøken var jeg engstelig for å komme i tidlig overgangsalder. Min mor kom i overgangsalderen da hun var 37 år! Fikk sjekket det ut da jeg var på samme alder som henne og fikk svar på de forskjellige testene jeg hadde optimal fertilitetssjanser med f.eks en Amh på 5 migrogram/l. Det var liv i eggstokkene mine det er ikke alltid genetisk. Har også blitt gravid fem ganger etter denne tid men har mistet av en eller annen grunn (har habituell abort som diagnose).

Da jeg var over 39 tok jeg en ny prøve og den viste en Amh på 4.2 mikrogram/l som ligger i referanseverdien for optimal fertilitet. Hadde det vært helt og holdent genetisk og jeg var i overgangsalderen hadde Amh verdien vært på pluss/minus 0,05 til sammenligning.

Det at vi ennå ikke er gravide, og derfor skal prøve med ett ICSI forsøk til, har ikke alt å gjøre med eggreservene. Jeg har gjennomsnittlig fått ut ca 10 eggfollikler hver gang med god kvalitet. Problemet vårt ligger noe hos mannen min som har fått påvist redusert befruktningsevne med varierende og økt DNA-fragmentering noe som gjør befruktningraten lavere og overlevelse for embryoer vanskeligere.

Du er ennå veldig ung, bare 31 år og gynekologen sa du hadde normale og gode testresultatene. I tillegg har dere startet opp med utredningen for barnløshet i relativt ung alder. Dere skal ha gode muligheter til å lykkes er nå min mening.

Ønsker dere masse lykke til fremover!

Skrevet

Takk for utfyllende oppdatering Stjernemagnolia, ser ut som om jeg kan senke skuldrene litt og prøve å slappe av. CBFM viser EL i løpet av de neste dagene, og det er siste egenforsøk (26pp) før *forhåpentligvis* uttak neste mnd på denne tiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...