Gå til innhold

Hvorfor er det så greit å mobbe de tynne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er slett ikke greit å mobbe de som er tynne, og jeg var veldig enig i ditt anti-mobbeinnlegg helt til du klarer å slå ihjel hele ditt godhjertede innlegg ved å skrive at "man kan derimot noe for at man spiser seg til overvekt". Snakk om å være trangsynt!!

Det er ganske mange andre årsaker til at folk blir tykke. Ja, det er et enkelt regnestykke - større inntak enn forbruk - men på vegne av de som sliter med seriøs overvekt som resultat av psykiske årsaker blir jeg mektig provosert av en så svart-hvitt uttalelse.

Men poenget ditt om at mobbing for kropp uansett fasong og farge er tragisk er jeg helt enig i!

Jeg vet at mange har sine grunner til overvekt også, og det er ikke greit å kritisere hverken heller, det var satt veldig på spissen. De som er naturlig tynne skal ikke få kjeft for en kropp de har fått utdelt.

Men dersom du mener overvektige spiser seg til overvekt så må du vel også mene at tynne sulter seg for å være tynne?

Anonym poster: 44a97b9377d2b9b7a942b46cfdc375ee

Noen ja, men det er veldig få.. Det er veldig få som naturlig veier 150kg, i forhold til de som naturlig veier 60, eller faktisk trener og spiser sunt for å få en fin kropp.

Fortsetter under...

Skrevet

Det er så strengt forbudt og kritisere de som har noen kilo for mye, da man oppfordrer til spiseforstyrrelser og alt som er.

Men hvorfor er det greit å kritisere de som er tynne?

De fleste tynne kan faktisk ikke noe for at de er tynne, de er født slik.

Man kan derimot noe for at man spiser seg til overvekt.

Nå syntes jeg ikke det er greit å mobbe noen pga kropp uansett, men blir så provosert av innlegg her inne om Fotballfrue og div. andre kjendiser der det klages over at de er for tynne.

Hvorfor skal det påpekes? Kan dere ikke bare la de stakkars jentene være i fred for en gangs skyld. Det er sånne som dere som ødelegger selvtilliten til unge jenter!

Fy

Du er jo ikke noe bedre som dømmer de som er overvektige..........

Anonym poster: 1ffb7e12b85ef5c411a4867e850a2777

Jeg dømmer ikke de som er overvektige.. Jeg har selv vært overvektig, og ingen av delene er greit

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Synes man skal holde sin mening om andres vekt og kroppsform for seg selv jeg, akkurat som man ikke sier det høyt om man ikke synes en unge er fullt så pen/søt.. Man bør huske på at man faktisk kan såre noen betydelig, spiseforstyrrelser er både underernæring og ekstrem overspising, så man skal aldri føle seg sikker på at det ikke er psyken som utgjør vekta til et annet menneske.

Blir irritert når det kommer innlegg her om fotballfruen, og om andre syltynne/overvektige, for hvem er det som kan uttale seg om alle andre? Det finnes ingen som er så "perfekt" selv, og hvor mange har vel ikke følt et lite stikk av smerte over "ubetydelige" kommentarer om vekta, kroppsformen eller utseendet sitt? Er det virkelig slik at man ønsker å gi andre dårlig selvbilde ol?

Skrevet (endret)

Synes man skal holde sin mening om andres vekt og kroppsform for seg selv jeg, akkurat som man ikke sier det høyt om man ikke synes en unge er fullt så pen/søt.. Man bør huske på at man faktisk kan såre noen betydelig, spiseforstyrrelser er både underernæring og ekstrem overspising, så man skal aldri føle seg sikker på at det ikke er psyken som utgjør vekta til et annet menneske.

Blir irritert når det kommer innlegg her om fotballfruen, og om andre syltynne/overvektige, for hvem er det som kan uttale seg om alle andre? Det finnes ingen som er så "perfekt" selv, og hvor mange har vel ikke følt et lite stikk av smerte over "ubetydelige" kommentarer om vekta, kroppsformen eller utseendet sitt? Er det virkelig slik at man ønsker å gi andre dårlig selvbilde ol?

Ja det er vel slik for noen.. Skjønner ikke helt hvordan man kan føle seg bedre av å rakke ned på andre.. Man er den man er, det kan ikke forandres på. Er man overvektig kan man som regel gjøre noe med det, man blir ikke tynn av å rakke ned på de tynne. Er man tynn og vil legge på seg må man starte en streng diett, man får ikke former av å klage på at andre er "feite". Men aller helst bare godta den man er

Endret av Skeptisimo
Skrevet

å mobbe noen er ikke greit uansett hva grunnen er, heller ikke de med spiseforstyrrelser. Men at man har alle signaler på spiseforstyrrelse f.eks. at hodet er uproposjonalt med kroppen(større) og andre tegn på anorexi bør ikk fremheves som "naturlig tynn"

Anonym poster: 44f0d7b15c489d71f643375a2c48dcfb

Skrevet

å mobbe noen er ikke greit uansett hva grunnen er, heller ikke de med spiseforstyrrelser. Men at man har alle signaler på spiseforstyrrelse f.eks. at hodet er uproposjonalt med kroppen(større) og andre tegn på anorexi bør ikk fremheves som "naturlig tynn"

Jeg har jobbet med anorektikere. De ser overhodet ikke så sunne og friske ut som Caroline Eriksen, altså. De ser sykelige ut, med skarpe ansiktstrekk. Ala dette

Anorexia+nervosa.jpg

og dette

20071011191425!Anorexia.jpg

klarer du å se forskjellen på det og en trent tynn, som Fotballfrue?

Anonym poster: c187d2457eaabd593ab5cc1e636b5877

Annonse

Skrevet

Det er stor forskjell på å være naturlig tynn, og å være trent tynn/slanket tynn. Det er ikke til å stikke under en stol at fotballfrue IKKE er et sunt forbilde for unge jenter. Det er synd hun ikke selv ser hvor mye finere hun hadde vært med noen få ekstra kilo på kroppen. Hun er jo ei flott jente å se på egentlig.

Anonym poster: 5b65732d8f21b88deacc624ee057b0d5

Skrevet

Er forresten greit å være trent tynn, men er aldri pent å overdrive. Noe fotballfrue dessverre gjør.

Skrevet

Jeg har jobbet med anorektikere. De ser overhodet ikke så sunne og friske ut som Caroline Eriksen, altså. De ser sykelige ut, med skarpe ansiktstrekk. Ala dette

Anorexia+nervosa.jpg

og dette

Takk for den der:) Hadde skjønt kritikken om fotballfrua så slik ut. Men hun er naturlig tynn og en veltrent FLOTT kropp

Skrevet (endret)

Det er stor forskjell på å være naturlig tynn, og å være trent tynn/slanket tynn. Det er ikke til å stikke under en stol at fotballfrue IKKE er et sunt forbilde for unge jenter. Det er synd hun ikke selv ser hvor mye finere hun hadde vært med noen få ekstra kilo på kroppen. Hun er jo ei flott jente å se på egentlig.

Hvorfor er hun ikke et sunt forbilde? Hun spiser sunt, hun trener og tar GODT vare på kroppen sin. Noe alle, både menn og kvinner burde ! At hun har den kroppen hun har skal hun da ikke straffes for.. Hun er naturlig tynn, men hun har en veltrent kropp i tilegg. Man ser jo på bilder fra før treningen at hun var en veldig tynn jente, både som barn og voksen. Noen er bare så tynne, og hun har også en veldig smal benbygning.

Endret av Skeptisimo
Skrevet

Har du sett hvordan hun ser ut?? Hun er ekstremt tynn og trent, hele livet hennes dreier seg om kosthold, trening, klær osv. Overflatiske, YTRE ting!! Hun er overhodet ikke representativ for den gjennomsnittlige unge jenta man finner på gata, som jo er en stor del av hennes fangruppe. Ytterst få kan se sånn ut, og allikevel være slik fra naturen av.

Hun har jo selv innrømmet et trøblete forhold til mat og spisefirstyrrelser. Finnes slanke, sunne og trente mennesker som er gode forbilder. Men jeg er skeptisk til fotballfrue...beklager.

Hilsen slank dame (er ikke overvektig hvis du trodde det...)

Skrevet

Har du sett hvordan hun ser ut?? Hun er ekstremt tynn og trent, hele livet hennes dreier seg om kosthold, trening, klær osv. Overflatiske, YTRE ting!! Hun er overhodet ikke representativ for den gjennomsnittlige unge jenta man finner på gata, som jo er en stor del av hennes fangruppe. Ytterst få kan se sånn ut, og allikevel være slik fra naturen av.

Hun har jo selv innrømmet et trøblete forhold til mat og spisefirstyrrelser. Finnes slanke, sunne og trente mennesker som er gode forbilder. Men jeg er skeptisk til fotballfrue...beklager.

Hilsen slank dame (er ikke overvektig hvis du trodde det...)

Hun har hobbyer og mål, hva er galt med det?

Klarer ikke å se hvor hun er et dårlig forbilde. Beklager.

Skrevet

Regner med du har sett bikini-bildene hennes? Kan du påstå at det er et godt forbilde for unge jenter å skulle se sånn ut? Det er ikke uten grunn at disse bildene skapte mye oppstyr. Igjen, det er ytterst få som naturlig ser sånn ut.

Jeg leser bloggen hennes selv, og følger henne på instagram. Kan fint finne på å bruke oppskriftene hennes, eller bli inspirert av en av motebildene. Hun er i nydelig jente å se på, masse fine bilder osv... hun gjør helt klart en god jobb med bloggen sin. Men jeg er voksen, snart 35 år og har et mer realistisk syn på kropp enn feks 15 år gamle jenter!!

Annonse

Skrevet

Anorexia+nervosa.jpg

og dette

Takk for den der:) Hadde skjønt kritikken om fotballfrua så slik ut. Men hun er naturlig tynn og en veltrent FLOTT kropp

Hvis du faktisk jobber med anorektikere(noe jeg betviler), så vet du inderlig godt at ikke alle med anoreksi ser slik ut som dine skrekkeksemper.

Jeg har en venninne som får mye komplimenter for utseende for i neste øyeblikk være lagt inn på Modum. Hun har nok en solid bygning, og med klær ser hun ut som en smashing Hollywood berte. Mens hun lever på f.eks en yoghurt om dagen. Man ser at håret ser for stort ut på en måte. Hun mister farge i ansiktet, men i dag er det null problem å sminke og style seg så man ser fantastisk, sunn og glødende ut...

Det er ikke greit å mobbe noen utseende uansett. Men fotballfrua kan kritiseres for å være en rollemodell som legger for mye vekt på kosthold, trening og utseende.

Det er like mye mobbing av feite på dette forumet, så det at tynne henges så ut forstår jeg ikke helt...

Anonym poster: de5741ab9f21d99e65cd97a2b465f1b8

Skrevet (endret)

Regner med du har sett bikini-bildene hennes? Kan du påstå at det er et godt forbilde for unge jenter å skulle se sånn ut? Det er ikke uten grunn at disse bildene skapte mye oppstyr. Igjen, det er ytterst få som naturlig ser sånn ut.

Jeg leser bloggen hennes selv, og følger henne på instagram. Kan fint finne på å bruke oppskriftene hennes, eller bli inspirert av en av motebildene. Hun er i nydelig jente å se på, masse fine bilder osv... hun gjør helt klart en god jobb med bloggen sin. Men jeg er voksen, snart 35 år og har et mer realistisk syn på kropp enn feks 15 år gamle jenter!!

Men så har hun da pokkern jobbet for den kroppen og!

Hvorfor skal alle litt større jenter bli hyllet når de legger ut bilde av seg selv i bikini, mens en veldreid slank og veltrent jente skal få kjeft?? Ser ikke helt logikken i det.

Skal hun sitte hjemme og skamme seg fordi hun har en fin og slank kropp? Hun oppfordrer alle til å være stolte av kroppen sin, uansett størrelse. Fått jenter til å sende inn bilder av seg selv i bikini for å vise at alle fasonger er pent. Det blir da litt dobbeltmoral å oppfordre til å elske sin egen kropp, hvis hun ikke får lov til å elske sin egen?

Endret av Skeptisimo
Skrevet

Klart jeg skjønner at dette er jobben hennes! Men å si at hun er veldreid?? Ser du samme jenta som jeg ser? Hun er EKSTREMT TYNN!! Hun eier ikke kvinnelige former! Men godt trent, oh yes!! Noen flere kilo vekk på henne, så bikker hun defintivt mot anorektisk... Å være tynn er ikke det samme som å være veldreid og å ha en fin kropp!! Men med klær på og stylet opp, bevares så fin hun blir!

Skrevet

Klart jeg skjønner at dette er jobben hennes! Men å si at hun er veldreid?? Ser du samme jenta som jeg ser? Hun er EKSTREMT TYNN!! Hun eier ikke kvinnelige former! Men godt trent, oh yes!! Noen flere kilo vekk på henne, så bikker hun defintivt mot anorektisk... Å være tynn er ikke det samme som å være veldreid og å ha en fin kropp!! Men med klær på og stylet opp, bevares så fin hun blir!

Ja hun er tynn, men hun er tynn av natur!! Og ja jeg syntes hun har en flott kropp. Hun har former til å være tynn. Jeg var naboen hennes før, og så henne daglig, og hun har en FIN kropp, og ser absolutt ikke sykelig tynn ut

Skrevet

Anorexia+nervosa.jpg

og dette

Hvis du faktisk jobber med anorektikere(noe jeg betviler), så vet du inderlig godt at ikke alle med anoreksi ser slik ut som dine skrekkeksemper.

Jeg har en venninne som får mye komplimenter for utseende for i neste øyeblikk være lagt inn på Modum. Hun har nok en solid bygning, og med klær ser hun ut som en smashing Hollywood berte. Mens hun lever på f.eks en yoghurt om dagen. Man ser at håret ser for stort ut på en måte. Hun mister farge i ansiktet, men i dag er det null problem å sminke og style seg så man ser fantastisk, sunn og glødende ut...

Det er ikke greit å mobbe noen utseende uansett. Men fotballfrua kan kritiseres for å være en rollemodell som legger for mye vekt på kosthold, trening og utseende.

Det er like mye mobbing av feite på dette forumet, så det at tynne henges så ut forstår jeg ikke helt...

Hvorfor betviler du det? Jeg har jobbet med anorektikere jo, på sykehus, når de legges inn for tvangsforing. Jenter fra 10-15 år, stort sett.

Caroline har muligens litt ortorexia, men det er noe annet, og overhodet ikke like farlig som anorexia og bulimia.

Det du kaller mobbing av feite har så vidt sjeg har sett kun dreid seg om generelle kommentarer, ikke at en enkeltperson linkes til og hetses direkte. Med unntak av Hanne Sørvåg en periode, men det ble da også slått hardt ned på med en gang.

Jeg er enig med HI i at Caroline har en fin og veldreid kropp. Hun er smal, ja, men hun har da former? Puppene går utover, hoftene er fint avrundet, midjen går inn - er det ikke det som er kvinnelige former, i motsetning til menn som blir mer v-formet, og barn som er rett opp og ned? Jeg synes også at hun kunne kledd to-tre kilo mer, men det er ikke alle som kan være helt perfekte vet du.

Jeg synes det er mye mer skummelt med rollemodeller som mener trening og kosthold ikke er viktig, enn en som forfekter et godt sunt kosthold og trening.

Skrevet

Anorexia+nervosa.jpg

og dette

Hvorfor betviler du det? Jeg har jobbet med anorektikere jo, på sykehus, når de legges inn for tvangsforing. Jenter fra 10-15 år, stort sett.

Caroline har muligens litt ortorexia, men det er noe annet, og overhodet ikke like farlig som anorexia og bulimia.

Det du kaller mobbing av feite har så vidt sjeg har sett kun dreid seg om generelle kommentarer, ikke at en enkeltperson linkes til og hetses direkte. Med unntak av Hanne Sørvåg en periode, men det ble da også slått hardt ned på med en gang.

Jeg er enig med HI i at Caroline har en fin og veldreid kropp. Hun er smal, ja, men hun har da former? Puppene går utover, hoftene er fint avrundet, midjen går inn - er det ikke det som er kvinnelige former, i motsetning til menn som blir mer v-formet, og barn som er rett opp og ned? Jeg synes også at hun kunne kledd to-tre kilo mer, men det er ikke alle som kan være helt perfekte vet du.

Jeg synes det er mye mer skummelt med rollemodeller som mener trening og kosthold ikke er viktig, enn en som forfekter et godt sunt kosthold og trening.

Fordi, ville jeg tro, en fagperson vet at man kan ha anoreksi uten å være så ekstremt underernært som bildene du viste til.

Jeg ser en en for slank person når jeg ser bilder av fotballfrua. Se på det bildet hun har på toppen av bloggen

Det er ikke bare synsere her inne som mener hun er et usunt forbilde.

http://minmote.no/index.php/2012/12/ekspertene-advarer-mot-motebloggernes-kroppshysteri-stadig-flere-besatt-av-sunnhet/

Skrevet

Det er mange tråder hvor tykke rakkes ned på. Og det har vært navngitt hetsing av bl.a Kim Kardhsian,

Skrevet

Fordi, ville jeg tro, en fagperson vet at man kan ha anoreksi uten å være så ekstremt underernært som bildene du viste til.

Jeg ser en en for slank person når jeg ser bilder av fotballfrua. Se på det bildet hun har på toppen av bloggen

http://minmote.no/in...att-av-sunnhet/

Linken du la inn handler altså om ortoreksi, ikke anoreksi... To HELT forskjellige diagnoser.

Ang det første du skriver, så ja, man kan selvsagt ha anoreksi uten å være underernært, på samme måte som man kan være en alkoholiker som ikke drikker alkohol. En anorektiker som er tvangsforet til å bli direkte overvektig er fortsatt en anorektiker, men for meg virker det ikke som Caroline er en anorektiker med det tankemønsteret som hører til den diagnosen. Mulig litt ortorektisk.

Jeg ser en slank men sunn person når jeg ser henne. Slankere enn snittet, helt klart, men ikke underernært.

Skrevet

http://minmote.no/in...att-av-sunnhet/

Linken du la inn handler altså om ortoreksi, ikke anoreksi... To HELT forskjellige diagnoser.

Ang det første du skriver, så ja, man kan selvsagt ha anoreksi uten å være underernært, på samme måte som man kan være en alkoholiker som ikke drikker alkohol. En anorektiker som er tvangsforet til å bli direkte overvektig er fortsatt en anorektiker, men for meg virker det ikke som Caroline er en anorektiker med det tankemønsteret som hører til den diagnosen. Mulig litt ortorektisk.

Jeg ser en slank men sunn person når jeg ser henne. Slankere enn snittet, helt klart, men ikke underernært.

Jeg skrev ikke at den handlet om anoreksi, men om det å være et usunt forbilde.

Jeg er ingen lege og stiller hverken den ene eller andre diagnosen over fotballfrua.

Men jeg registerer jo at hun har spisse skuldre, utestående hoftebein, innover lår, meget definerte magemuskler og linjer ned mot lysken som man ikke ofte ser på kvinner. Hodet virker en tanke stort enkelte ganger og hun har tilsynelatende en meget lav fettprosent. Noen personer har naturlig mindre underhudsfett enn normalen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...