Gå til innhold

Dåp, spekemat og trygt alternativ til gravide

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte å gjøre det enkelt for oss å servere spekemat. Tenkte å kjøpe inn spekeskinke, fenalår, morr, chorizo etc og servere enkelt med foccacia, eggerøre, potetsalat, grønnsalat og rikelig med melon, druer og jordbær. Men så har flere av gjestene våre gått og blitt gravide:) Var litt overforsiktig selv når jeg var gravid så ønsker å gi dem et trygt alternativ, men står litt fast på hva... Samboer mente vi bare kunne kjøpe annet kjøttpålegg, men vakumpakket skinke etc er jo heller ikke 100%... Hva er helt trygt, godt og uten særlig merarbeid?:)

Anonym poster: e5334848538288fd6a780fdde3620d10

Videoannonse
Annonse
Skrevet

www.matportalen.no Der står det mye informasjon

Men du kan jo servere for eksempel røykelaks, reker, steik for eksempel

Anonym poster: 36e079b354ab9682b9d305dca417aa38

Skrevet

Også varme karbonader.

Skrevet

Ser noen nevn røykalaks, men det er jo strengt tatt ikke helt trygt.

Reker eller sjøkreps er jo kjempegodt. Samme med varme karbonader eller kylling. Du kan ha kald stek eller kald, kokt laks og. Og et par gode, trygge oster som f.eks. Ridderost, Edamer, Manchego, Apetina feta el.l.

Skrevet

Det er vel ikke mat som er 100% trygt uansett, men du kan jo kjøpe oppskåret pålegg i ferskvaredisk om det er en slik i nærheten? Det rådet som står er vel at vakuumpakket er ok, men la det være så ferskt/nyåpnet som mulig.

Hvis du får tak i litt kokt skinke og andre ting som er behandlet som du pakker opp der og da; la det ligge innpakket helt til dere skal spise og så sett frem. Da har du gjort omtrent det du kan!

Hvis det er mange der og du tror andre også vil ha dette, så kan det være en ide å enten sette et lite skilt (dekke opp separat) eller gi beskjed slik at det blir tomt før de som faktisk skal ha det får hentet.

Og bare så det er sagt - det er veldig omtenksomt av deg å gjøre noe sånt. Det er så mange som ikke vet eller så får man slengt til seg "det gikk jo bra før". Du skaper en hyggelig ramme for alle og jeg tror de som er gravide vil sette stor pris på omtanken!

Anonym poster: c2dd103350805b524c4f3b62b0be8b0e

Skrevet

Jeg anbefaler faktisk ikke å få kjøpt oppskjært pålegg i ferskvaredisk. For er påleggstykkene hvert åpnet kan de ligget der lenger enn en uke. Så ferskt pålegg er tryggest å kjøpe når det er pakket.

Anonym poster: 6f96ce9a163b80d778cadaf3412818ee

Skrevet

Tror jeg ville hatt karbonader og kyllinglår ved siden av.

Skrevet

Kjempebra at du tenker på det, jeg ville ha satt stor pris på det selv :-)

Enig med hun over i at jeg vil tro det er tryggere med vakumpakket kokt skinke enn fra ferskvaredisk. Og jeg ville ha gjort det diskré i tilfelle noen er i 1.trimester ved å merke det eller bare la det stå (de kan jo ta ansvaret selv for å spise trygt så lenge det er tilgjengelig...) og uansett sammen med det andre slik at de slipper å gå til "gravidseksjonen". Kokt skinke går ikke først om du har deilig spekemat og sånn ved siden av, så tror ikke det blir revet bort av ikkegravide ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...