Tromsøprinsen Skrevet 12. mai 2013 #26 Del Skrevet 12. mai 2013 Og jeg vil også legge til at jeg gjerne skulle ammet, men slik gikk det ikke. Og nå når jeg har et mme barn, så tar jeg selvsgt mine valg ut i fra det... Det samme gjelder meg. Skulle gjerne også ammet, men jeg vet ikke om jeg hadde ventet med smaksprøver på fast føde fordi. Nei, hadde nok også begynt ved ca 4 mnd uansett. Det er jo snakk om smaksprøver, ikke fullverdige måltider. Tror mange missforstår der. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144045737-n%C3%A5r-burde-man-begynne-med-gr%C3%B8t/page/2/#findComment-145341287 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hringariki Skrevet 12. mai 2013 #27 Del Skrevet 12. mai 2013 Greit, men jeg videreformidler bare myndighetenes anbefaling (og den er slik den er, den, ingen synsing her). Faktisk måtte de jo nylig gå ut og minne folk på denne anbefalingen, siden det virker som om de fleste har glemt den. Det finnes forskning som bekrefter både det ene og det andre (blant annet var det ei på barselgruppa mi som mente hun hadde lest at forskere hadde funnet ut at bare morsmelk visstnok ikke var best for barnet, siden der var næringsstoffer i morsmelkerstatning som ikke fantes i morsmelk (???)), så det er derfor myndighetene har denne offentlige anbefalingen slik at det skal bli lettere å orientere seg. Kan godt hende denne anbefalingen blir endret senere, og folk må for all del gjøre som de vil, men jeg er bare overrasket over hvor få det faktisk er som venter til barnet er eldre enn 4 måneder. Min begynte å få mat så smått da han var 6 måneder, men det var først etter han ble rundt 8 måneder han begynte å skjønne vitsen - andre er nok tidligere ute. Og for å oppklare dette rundt allergier: Ja, det er lurt å innføre fast føde mens man ammer, men nå ammer jeg fortsatt etter 6 måneder. Jeg tror ikke at han er noe mer utsatt for matallergi nå, enn om jeg hadde begynt å gi ham mat når han var 4 måneder. At barn blir mer kresne av at man venter med å gi mat til barnet er 6 måneder, vil jeg gjerne se dokumentert før jeg tror på det. Faktisk så er det slik at for dere som ammer så kvitter dere dere med tungmetaller gjennom amming. Dvs at amming kanskje ikke er så bra som dere vil ha det til? Kjære vene, du strør jo om deg med udokumenterte påstander! Joda, man kvitter seg med tungmetaller gjennom amming, men ekspertene på området mener per i dag at fordelene med amming oppveies av ulempene... Hva tilfeldige"flere barneleger" og "helsesøster" sier er revnende likegyldig - det er ikke de som er ekspertene, som har gått gjennom hva man har av eksisterende kunnskap på feltet og laget anbefalinger utfra det. Det er det helsemyndighetene (nasjonale og internasjonale) som har gjort, og som har best kompetanse på! Det kommer stadig enkeltstående forskningsrapporter som går imot gjeldende anbefalinger, a la å starte med fast føde tidligere for å unngå at ungen blir kresen e.l. Når majoriteten av foreliggende forskning tilsier at det er bedre å starte med fast føde tidligere - så vil de endre anbefalingene! Og argumenter som at "ungen min fikk grøt i 3 mnd alder og overlevde frisk og fin" er blant de dummeste jeg hører. Det fødes friske unger av mødre som røyker og drikker i svangerskapet også, da er det vel greit det også da? *Knurr * Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144045737-n%C3%A5r-burde-man-begynne-med-gr%C3%B8t/page/2/#findComment-145341335 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sjøbanan Skrevet 13. mai 2013 #28 Del Skrevet 13. mai 2013 Midnattsol&mygg: Ja, det kan godt hende at smaksvinduet er mest åpent mellom 4 og 8-10 måneder, og det er jo gjerne også derfor de anbefaler at mme-barn får smaksprøver fra de er 4 måneder. Morsmelk, som jeg har nevnt tidligere, får smak fra maten mor spiser og da er ikke dette med "smaksvinduet" like viktig. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144045737-n%C3%A5r-burde-man-begynne-med-gr%C3%B8t/page/2/#findComment-145342053 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tromsøprinsen Skrevet 13. mai 2013 #29 Del Skrevet 13. mai 2013 Midnattsol&mygg: Ja, det kan godt hende at smaksvinduet er mest åpent mellom 4 og 8-10 måneder, og det er jo gjerne også derfor de anbefaler at mme-barn får smaksprøver fra de er 4 måneder. Morsmelk, som jeg har nevnt tidligere, får smak fra maten mor spiser og da er ikke dette med "smaksvinduet" like viktig. Delvis enig, nevnte også det med morsmelk og smak. En annen grunn til at jeg ikke venter, er at vi har ingen med matallergi i familien, -hadde vi hatt det hadde jeg helt klart ventet. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144045737-n%C3%A5r-burde-man-begynne-med-gr%C3%B8t/page/2/#findComment-145342089 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sjøbanan Skrevet 13. mai 2013 #30 Del Skrevet 13. mai 2013 Ok, men å la barnet få sutte litt på en sitron er noe helt annet enn å begynne å gi grøt når barnet er 4 måneder. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144045737-n%C3%A5r-burde-man-begynne-med-gr%C3%B8t/page/2/#findComment-145342185 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sjøbanan Skrevet 13. mai 2013 #31 Del Skrevet 13. mai 2013 Nå har vi ingen matallergier vi heller, skal det nevnes. Hovedsaken i innlegget mitt var uansett å minne om myndighetenes anbefalinger og være en liten motvekt til den oppfatningen som tydeligvis råder om at babyer skal få grøt fra fylte 4 måneder. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144045737-n%C3%A5r-burde-man-begynne-med-gr%C3%B8t/page/2/#findComment-145342193 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sjøbanan Skrevet 13. mai 2013 #32 Del Skrevet 13. mai 2013 ... Nå er jo forresten i hovedsak den meste av babygrøten man begynner med ganske søt... Så om hensikten med å begynne med grøt fra fire måneder er å la barnet smake noe annet enn søtt, så ville jeg som sagt ikke begynt med grøt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144045737-n%C3%A5r-burde-man-begynne-med-gr%C3%B8t/page/2/#findComment-145342206 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tromsøprinsen Skrevet 13. mai 2013 #33 Del Skrevet 13. mai 2013 Nå har vi ingen matallergier vi heller, skal det nevnes. Hovedsaken i innlegget mitt var uansett å minne om myndighetenes anbefalinger og være en liten motvekt til den oppfatningen som tydeligvis råder om at babyer skal få grøt fra fylte 4 måneder. Tror de fleste vet hva myndighetene/helsedirektoratet anbefaler (helsesøstre er gode på å fortelle dette). Nå kan ikke jeg svare for trådstarter, men hadde jeg spurt om det samme, så hadde det vært for å høre andres erfaringer, -ikke for å få en viftende pekefinger... Når vi er inne på det, så er det jo anbefalt at barn som er mm ernært, men som trenger mer grunnet dårlig vektoppgang etc, får fast føde dersom passert 4 mnd, -heller enn mme. Hvorfor vet jeg ikke, men har lest det også. Jeg har i en annen tråd skrevet hvorfor jeg begynte med grøt på 4 mnd, men det er jo ikke det som diskuteres nå Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144045737-n%C3%A5r-burde-man-begynne-med-gr%C3%B8t/page/2/#findComment-145342218 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tromsøprinsen Skrevet 13. mai 2013 #34 Del Skrevet 13. mai 2013 http://helsedirektoratet.no/publikasjoner/mat-for-spedbarn/Publikasjoner/mat-for-spedbarn-konvertert.pdf Side 17. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144045737-n%C3%A5r-burde-man-begynne-med-gr%C3%B8t/page/2/#findComment-145342229 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lisse_01 Skrevet 13. mai 2013 #35 Del Skrevet 13. mai 2013 Mitt råd er å ikke høre på alle de dumme meningene på et forum. Ring helsesøster som kjenner DIN baby Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144045737-n%C3%A5r-burde-man-begynne-med-gr%C3%B8t/page/2/#findComment-145342292 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sjøbanan Skrevet 13. mai 2013 #36 Del Skrevet 13. mai 2013 At barn som trenger mer fast føde enn mm anbefales å starte med fast føde istedenfor mme har jo ingenting med saken å gjøre. Jeg har ikke ment å vifte en pekefinger mot trådstarter, og hvis hun har oppfattet det slik så beklager jeg. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144045737-n%C3%A5r-burde-man-begynne-med-gr%C3%B8t/page/2/#findComment-145342297 Del på andre sider Flere delingsvalg…
to små prinsesser Skrevet 13. mai 2013 #37 Del Skrevet 13. mai 2013 Greit, men jeg videreformidler bare myndighetenes anbefaling (og den er slik den er, den, ingen synsing her). Faktisk måtte de jo nylig gå ut og minne folk på denne anbefalingen, siden det virker som om de fleste har glemt den. Det finnes forskning som bekrefter både det ene og det andre (blant annet var det ei på barselgruppa mi som mente hun hadde lest at forskere hadde funnet ut at bare morsmelk visstnok ikke var best for barnet, siden der var næringsstoffer i morsmelkerstatning som ikke fantes i morsmelk (???)), så det er derfor myndighetene har denne offentlige anbefalingen slik at det skal bli lettere å orientere seg. Kan godt hende denne anbefalingen blir endret senere, og folk må for all del gjøre som de vil, men jeg er bare overrasket over hvor få det faktisk er som venter til barnet er eldre enn 4 måneder. Min begynte å få mat så smått da han var 6 måneder, men det var først etter han ble rundt 8 måneder han begynte å skjønne vitsen - andre er nok tidligere ute. Og for å oppklare dette rundt allergier: Ja, det er lurt å innføre fast føde mens man ammer, men nå ammer jeg fortsatt etter 6 måneder. Jeg tror ikke at han er noe mer utsatt for matallergi nå, enn om jeg hadde begynt å gi ham mat når han var 4 måneder. At barn blir mer kresne av at man venter med å gi mat til barnet er 6 måneder, vil jeg gjerne se dokumentert før jeg tror på det. Faktisk så er det slik at for dere som ammer så kvitter dere dere med tungmetaller gjennom amming. Dvs at amming kanskje ikke er så bra som dere vil ha det til? Kjære vene, du strør jo om deg med udokumenterte påstander! Joda, man kvitter seg med tungmetaller gjennom amming, men ekspertene på området mener per i dag at fordelene med amming oppveies av ulempene... Hva tilfeldige"flere barneleger" og "helsesøster" sier er revnende likegyldig - det er ikke de som er ekspertene, som har gått gjennom hva man har av eksisterende kunnskap på feltet og laget anbefalinger utfra det. Det er det helsemyndighetene (nasjonale og internasjonale) som har gjort, og som har best kompetanse på! Det kommer stadig enkeltstående forskningsrapporter som går imot gjeldende anbefalinger, a la å starte med fast føde tidligere for å unngå at ungen blir kresen e.l. Når majoriteten av foreliggende forskning tilsier at det er bedre å starte med fast føde tidligere - så vil de endre anbefalingene! Og argumenter som at "ungen min fikk grøt i 3 mnd alder og overlevde frisk og fin" er blant de dummeste jeg hører. Det fødes friske unger av mødre som røyker og drikker i svangerskapet også, da er det vel greit det også da? *Knurr * Så fint at du får utløp for din frustrasjon! Du har helt rett i at jeg ikke kan dokumentere hva barnelegene og helsesøstra mi sa. Det jeg prøvde å formidle var at selv de som har kompetanse på området mener forskjellig. Selvfølgelig må det være retningslinjer og en norm å foholde seg til, MEN dt betyr ikke at noe annet er feil. Kanskje er det som er riktig for oss feil for deg og motsatt. Alt er ikke A4, verken barna eller deres foreldre og matvaner. Jeg prøvde gansek enkelt å berolige HI om at hvis hun ville begynne med fastføde før 6mnd, så går det bra. Men knurr i vei du hvis det gjør dagen din bedre. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144045737-n%C3%A5r-burde-man-begynne-med-gr%C3%B8t/page/2/#findComment-145342394 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hringariki Skrevet 13. mai 2013 #38 Del Skrevet 13. mai 2013 Greit, men jeg videreformidler bare myndighetenes anbefaling (og den er slik den er, den, ingen synsing her). Faktisk måtte de jo nylig gå ut og minne folk på denne anbefalingen, siden det virker som om de fleste har glemt den. Det finnes forskning som bekrefter både det ene og det andre (blant annet var det ei på barselgruppa mi som mente hun hadde lest at forskere hadde funnet ut at bare morsmelk visstnok ikke var best for barnet, siden der var næringsstoffer i morsmelkerstatning som ikke fantes i morsmelk (???)), så det er derfor myndighetene har denne offentlige anbefalingen slik at det skal bli lettere å orientere seg. Kan godt hende denne anbefalingen blir endret senere, og folk må for all del gjøre som de vil, men jeg er bare overrasket over hvor få det faktisk er som venter til barnet er eldre enn 4 måneder. Min begynte å få mat så smått da han var 6 måneder, men det var først etter han ble rundt 8 måneder han begynte å skjønne vitsen - andre er nok tidligere ute. Og for å oppklare dette rundt allergier: Ja, det er lurt å innføre fast føde mens man ammer, men nå ammer jeg fortsatt etter 6 måneder. Jeg tror ikke at han er noe mer utsatt for matallergi nå, enn om jeg hadde begynt å gi ham mat når han var 4 måneder. At barn blir mer kresne av at man venter med å gi mat til barnet er 6 måneder, vil jeg gjerne se dokumentert før jeg tror på det. Faktisk så er det slik at for dere som ammer så kvitter dere dere med tungmetaller gjennom amming. Dvs at amming kanskje ikke er så bra som dere vil ha det til? Kjære vene, du strør jo om deg med udokumenterte påstander! Joda, man kvitter seg med tungmetaller gjennom amming, men ekspertene på området mener per i dag at fordelene med amming oppveies av ulempene... Hva tilfeldige"flere barneleger" og "helsesøster" sier er revnende likegyldig - det er ikke de som er ekspertene, som har gått gjennom hva man har av eksisterende kunnskap på feltet og laget anbefalinger utfra det. Det er det helsemyndighetene (nasjonale og internasjonale) som har gjort, og som har best kompetanse på! Det kommer stadig enkeltstående forskningsrapporter som går imot gjeldende anbefalinger, a la å starte med fast føde tidligere for å unngå at ungen blir kresen e.l. Når majoriteten av foreliggende forskning tilsier at det er bedre å starte med fast føde tidligere - så vil de endre anbefalingene! Og argumenter som at "ungen min fikk grøt i 3 mnd alder og overlevde frisk og fin" er blant de dummeste jeg hører. Det fødes friske unger av mødre som røyker og drikker i svangerskapet også, da er det vel greit det også da? *Knurr * Så fint at du får utløp for din frustrasjon! Du har helt rett i at jeg ikke kan dokumentere hva barnelegene og helsesøstra mi sa. Det jeg prøvde å formidle var at selv de som har kompetanse på området mener forskjellig. Selvfølgelig må det være retningslinjer og en norm å foholde seg til, MEN dt betyr ikke at noe annet er feil. Kanskje er det som er riktig for oss feil for deg og motsatt. Alt er ikke A4, verken barna eller deres foreldre og matvaner. Jeg prøvde gansek enkelt å berolige HI om at hvis hun ville begynne med fastføde før 6mnd, så går det bra. Men knurr i vei du hvis det gjør dagen din bedre. Hormoner i sving, du vet Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144045737-n%C3%A5r-burde-man-begynne-med-gr%C3%B8t/page/2/#findComment-145342634 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tromsøprinsen Skrevet 13. mai 2013 #39 Del Skrevet 13. mai 2013 At barn som trenger mer fast føde enn mm anbefales å starte med fast føde istedenfor mme har jo ingenting med saken å gjøre. Jeg har ikke ment å vifte en pekefinger mot trådstarter, og hvis hun har oppfattet det slik så beklager jeg. Nei men det må kanskje bety at fast føde ved 4 mnd ikke er sååå ille...? selv dersom man ammer. Men nok om det, ikke meningen å gjøre dette til en diskusjon mellom meg og deg. Vi tar alle våre valg, og det jeg har forsøkt å vise, er at mine er veloverveide med bakgrunn i gjeldene anbefalinger. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144045737-n%C3%A5r-burde-man-begynne-med-gr%C3%B8t/page/2/#findComment-145343115 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tromsøprinsen Skrevet 13. mai 2013 #40 Del Skrevet 13. mai 2013 Mitt råd er å ikke høre på alle de dumme meningene på et forum. Ring helsesøster som kjenner DIN baby Min helsesøster kjenner slett ikke min baby. Glemmer fra gang til gang at jeg ikke ammer, blant annet. Men enig at et forum ikke er beste sted å søke info på. MEN: diskusjoner er bra og gjør at man kanskje søker pålitelig info bredere enn før diskusjonen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144045737-n%C3%A5r-burde-man-begynne-med-gr%C3%B8t/page/2/#findComment-145343133 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sjøbanan Skrevet 13. mai 2013 #41 Del Skrevet 13. mai 2013 Jeg har ikke sagt at det er sååå ille, men som regel en unødvendighet som KAN gi ekstraproblemer i form av magebesvær etc. Og jeg lar meg forundre over at nesten alle mødrene jeg møter begynner med mat så tidlig, sånn at man føler seg som en særing som venter. Men vi avslutter denne diskusjonen nå, sant? Det er så altfor lett å utøse sin frustrasjon på nettforum, og jeg skriver jo ting her som jeg aldri ville sagt til en mamma ansikt til ansikt. Folk gjør ulike valg, og jeg er helt sikker på at 99,9 prosent av alle mødre er gode mødre (det har i alle fall lite med når man begynner å gi fast føde å gjøre, om noen trodde jeg skulle mene noe annet. ) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144045737-n%C3%A5r-burde-man-begynne-med-gr%C3%B8t/page/2/#findComment-145343357 Del på andre sider Flere delingsvalg…
N.A Skrevet 17. mai 2013 Forfatter #42 Del Skrevet 17. mai 2013 Så flott at så mange har valgt å dele sine meninger/ erfaringer her! Jeg trodde opprinnelig at den lille gutten min ikke ble mett av mm ettersom han var grinete og hadde hendene opp inntil munnen konstant og jeg ammet og ammet, men det hjalp ikke. Nå viser det seg at det er tenner på vei ( det tenkte jo ikke jeg på, han hadde jo ikke fylt 3 mnd enda engang ) men det er visst ikke så uvanlig det heller men synes det er kjempe interessant å lese hva dere har skrevet, for som det har blitt nevnt her tidligere, så er det litt forskjell på hva som blir anbefalt og hva folk velger å gjøre, og får erfaringer med Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144045737-n%C3%A5r-burde-man-begynne-med-gr%C3%B8t/page/2/#findComment-145355804 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lottis81 Skrevet 18. mai 2013 #43 Del Skrevet 18. mai 2013 Spennende diskusjon :-) jeg har lest boken om Baby Led Weaning. Der er de veldig klar på at babyer ikke skal ha mat før de er 6 mmd. Der mener de at hele første leveåret skal hovedernæringen være enten mm eller mme. Dette er pga tarmene er så umoden at de klarer ikke å ta opp næring fra maten. Det er enkelt å se når de spiser mat som BLW, maten kommer hel ut igjen og dermed er ufordøyd. Dette er ikke så enkelt å se når babyen får grøt, siden det er nesten samme konsistens som avføringen. Så her fikk jenten vår mat fra 6mnd og er nå 11mnd og drikker masse mm enda men spiser alt av mat som hun får. Gradvis har hun spist mer og mer mat og drikker litt mindre og mindre. En god tilvenning for tarmene hennes vil jeg tro :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144045737-n%C3%A5r-burde-man-begynne-med-gr%C3%B8t/page/2/#findComment-145357363 Del på andre sider Flere delingsvalg…
to små prinsesser Skrevet 19. mai 2013 #44 Del Skrevet 19. mai 2013 Spennende diskusjon :-) jeg har lest boken om Baby Led Weaning. Der er de veldig klar på at babyer ikke skal ha mat før de er 6 mmd. Der mener de at hele første leveåret skal hovedernæringen være enten mm eller mme. Dette er pga tarmene er så umoden at de klarer ikke å ta opp næring fra maten. Det er enkelt å se når de spiser mat som BLW, maten kommer hel ut igjen og dermed er ufordøyd. Dette er ikke så enkelt å se når babyen får grøt, siden det er nesten samme konsistens som avføringen. Så her fikk jenten vår mat fra 6mnd og er nå 11mnd og drikker masse mm enda men spiser alt av mat som hun får. Gradvis har hun spist mer og mer mat og drikker litt mindre og mindre. En god tilvenning for tarmene hennes vil jeg tro :-) Dette får jeg ikke helt til å stemme... Babyer som har dårlig vektoppgang blir jo oppfordret til å begynne med grøt, ikke mme (hvis de ammes) og babyer som får mme blir også anbefalt å begynne med grøt ved 4mnd. Jeg stoler ikke helt på infoen i den boken du nevner, men hver sitt valg. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144045737-n%C3%A5r-burde-man-begynne-med-gr%C3%B8t/page/2/#findComment-145358406 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lottis81 Skrevet 20. mai 2013 #45 Del Skrevet 20. mai 2013 Spennende diskusjon :-) jeg har lest boken om Baby Led Weaning. Der er de veldig klar på at babyer ikke skal ha mat før de er 6 mmd. Der mener de at hele første leveåret skal hovedernæringen være enten mm eller mme. Dette er pga tarmene er så umoden at de klarer ikke å ta opp næring fra maten. Det er enkelt å se når de spiser mat som BLW, maten kommer hel ut igjen og dermed er ufordøyd. Dette er ikke så enkelt å se når babyen får grøt, siden det er nesten samme konsistens som avføringen. Så her fikk jenten vår mat fra 6mnd og er nå 11mnd og drikker masse mm enda men spiser alt av mat som hun får. Gradvis har hun spist mer og mer mat og drikker litt mindre og mindre. En god tilvenning for tarmene hennes vil jeg tro :-) Dette får jeg ikke helt til å stemme... Babyer som har dårlig vektoppgang blir jo oppfordret til å begynne med grøt, ikke mme (hvis de ammes) og babyer som får mme blir også anbefalt å begynne med grøt ved 4mnd. Jeg stoler ikke helt på infoen i den boken du nevner, men hver sitt valg. Her mener de også at de skal begynne med fast føde når babyen er 6mnd. Ikke mme. Men de mener at de skal begynne med vanlig mat, som vi spiser. Og som de kan holde og leke med selv for å skape et positiv forhold til mat. Dette gjør også til at babyen blir mindre kresen og styrer selv hvor mye den vil spise. Klart alle har et valg, hadde ikke tenkt å få deg over på BLW. Delte mine tenker og meninger ;-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144045737-n%C3%A5r-burde-man-begynne-med-gr%C3%B8t/page/2/#findComment-145362121 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tromsøprinsen Skrevet 25. mai 2013 #46 Del Skrevet 25. mai 2013 Må korrigere meg selv, opp til 8-10 mnd er dette smaksvinduet mest åpnet. Men her har du det, sjøbanan; http://www.klikk.no/...ticle599113.ece Knall fin artikkel! Denne var fin (spes s 18-22) og mer vitenskaplig http://www.helse-mr.no/HelseSunnMore/Presentasjonar/Spiseutvikling.pdf Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144045737-n%C3%A5r-burde-man-begynne-med-gr%C3%B8t/page/2/#findComment-145376611 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tromsøprinsen Skrevet 27. mai 2013 #47 Del Skrevet 27. mai 2013 http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/Variasjon-viktigere-enn-amming-6679102.html#.UaOvkRBhiSN Kom over denne også.... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144045737-n%C3%A5r-burde-man-begynne-med-gr%C3%B8t/page/2/#findComment-145383677 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sjøbanan Skrevet 3. juni 2013 #48 Del Skrevet 3. juni 2013 Jorda, Tromsøprinsen, men leter man finner man artikler som dette også: http://mobil.aftenposten.no/meninger/kronikker/Gravide---ta-et-glass-6269550.html#.UazeNmQayc0 Jeg mener bare at det finnes ulik forskning som både viser det ene og det andre, men myndighetenes anbefaling er slik den er per dags dato. Den andre brosjyren du viser til bekrefter også denne anbefalingen (og de skriver jo også, som rett er, at morsmelk har smaksksvariasjon). Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144045737-n%C3%A5r-burde-man-begynne-med-gr%C3%B8t/page/2/#findComment-145405147 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Plotta Skrevet 3. juni 2013 #49 Del Skrevet 3. juni 2013 Jeg har en datter på 4 mnd og skal tilbake i jobb når hun er 5,5 måneder, mens far tar siste del av permisjonen. Vi har derfor begynt med smaksprøver fast føde nå, i håp om at hun kan spise et helt måltid grøt på dagtid når jeg er på jobb. Regner ikke med at dette glir av seg selv i starten, men ved å begynne nå kan det hende hun spiser et helt måltid grøt ved 6 mnd i stedet for 8, noe jeg tror vil gjøre hverdagen hjemme med far enklere for både henne og faren. Hun får ellers bare mm og tar flaske bra. Selv om jeg kjenner anbefalingene, lar vi altså praktiske hensyn styre og jeg ser ingen grunn til å ha dårlig samvittighet for noe som helst :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144045737-n%C3%A5r-burde-man-begynne-med-gr%C3%B8t/page/2/#findComment-145405226 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sjøbanan Skrevet 3. juni 2013 #50 Del Skrevet 3. juni 2013 Nei, plotte, det synes jeg ikke du skal ha. For å være helt ærlig hadde jeg syntes det hadde vært vanskelig, nesten umulig, å dra tilbake på jobb ved 7,5 måneders alder, som opprinnelig planlagt: han spiste jo ingenting på den alderen. Hadde nok begynt tidligere jeg også, om jeg måtte tilbake i jobb tidligere. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144045737-n%C3%A5r-burde-man-begynne-med-gr%C3%B8t/page/2/#findComment-145405247 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå