Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har en liten gutt på snart 3 mnd og lurte litt på når dere evt begynte å introdusere grøt? Når er det man merker at melk ikke er nok? Jeg full ammer, og har skjønt det slik at man rådes til å vente til mellom 4-6 mnd. Noen som vet hvorfor? :) tenkte å fortsette å amme altså, men bare nysgjerrig på hva andre har erfaring med :)

Fortsetter under...

Tror man skal vente til over 4 mnd Pga at tarmene ikke er modne nok til å takle annet enn flytende.

Jeg hadde planer om å fullamme til han var 6 mnd. Men da han var 4,5 mnd ammet jeg HELE tiden. Han var SÅ sulten. Så da begynte jeg med grøt.

Dette gjorde jeg med råd fra HS. Så hvis du er usikker med tanke på din baby, ville jeg snakket med HS.

Jeg personlig hadde aldri begynt før 4 mnd

Enig med Lissie! Du skal ikke introdusere fast føde før ETTER at barnet er fire måneder. Følger du "boka", fullammer du til babyen er seks måneder. Det finnes unntak som likevel tilsier at du kan begynne med mat før seks måneder, f.eks. hvis barnet ikke legger tilstrekkelig på seg, er mye sutrete (sulten)/krever ofte mat, bruker morsmelkerstatning.

Jeg har ei datter på snart fem måneder. Har nettopp begynt med bittesmå smaksprøver (et par skjerr med most banan, gulrotpure o.l) i tillegg til amming. Hun skal ha mer og mer mat om nettene nå, så jeg kommer øyeblikk til å starte med litt grøt for å se om det hjelper på nattsovingen.

Spør helsesøster neste gang du er på kontroll - dette er jo et av hovedtemaene de skal råde oss småbarnsmødre i :)

Jenta mi fikk smake Ella`s kitchen sin frukt pure med gulrøtter, eple og pastinakk da hun var ca 3,5 mnd, most banan i mm noen dager etter det, og risgrøt idag (hun er 4mnd neste lørdag) hun har fåreløpig elsket alt jeg har servert henne og tipper hun blir en liten matmoms :)

Grunnen til jeg starta med grøt nå er at jeg merker hun har behov for mer mat (har tidligere hatt behov for et måltid mme) i tillegg til mm, og har de siste dagene vist tendenser til at hun vil ha mer,(jeg vil helst holde melkeproduksjonen oppe, så ønsker ikke å gi henne mer enn et ekstra måltid.) Hun sover også normalt fra kl 19.00 til 06.00, men i natt våkna hun kl 4 og var sulten,og det er ofte et tegn på at de er klar for fast føde.

Lykke til med innføringa av fast føde!:) det er kjekt for både deg og barnet :) og husk det er helt opp til deg å avgjøre når du skal gi fast føde, om det er ved 4 mnd eller før;)

Annonse

Vi snakket med helsesøster og fikk beskjed at vi kunne begynne med grøt fra 4 mnd. Hun fikk mm hver time. Det tok fortsatt 2 mnd å få i henne noe særlig fast føde, så det er ikke alltid det hjelper så mye. Skal man gi grøt før 4 mnd, bør man snakke med fagpersonell først, for da bør det være en veldig god grunn for å begynne.

Hvis vektøkningen er fin og både du og baby har det bra, er det anbefalt å vente til 6 mnd med å introdusere fast føde (også smaksprøver). Vi begynte med grøt ved 5.5 mnd pga at jeg var VELDIG sliten av hyppig nattamming. Ga også et par små porsjoner sviskemos ved 4.5 mnd pga treg mage. Ideelt sett ville jeg fulgt anbefalingene og ventet til 6 mnd. Det er også anbefalt å introdusere en og en matvare... typ ikke begynn med et ferdigglass med flere blandede ingredienser. Om babyen da får en allergisk reaksjon vet du ikke hvilken ingrediens barnet har reagert på!

Her er mini 5 mnd i morgen. Her begynte vi med et par skjeer grøt for 4 dager siden. Har får nå ca. 3-4 skjeer med grøt om kvelden. Grunnen til at jeg begynte nå er at han stadig våkner om natten, noe som viser at melk ikke metter like godt som før og jeg ble veldig sliten av hypping nattamming slim som HRINGGARIKI..

Begynte med HOLLE sin grøt som fåes kjøpt på helsekostbutikken da vi lurer på om småen har melkeallergi. :-/

Altså, myndighetenes anbefaling er fullamming i 6 måneder, og at man fra 6 måneder kan begynne å gi barnet smaksprøver. Barn som får mme anbefaler man begynner med smaksprøver fra 4 måneder, men dette er for å venne barnet til andre smaker enn mme, og da er det vel ikke akkurat grøt jeg tenker på som det mest smaksutviklende... Morsmelk har allerede smak fra maten mor spiser, så her er det altså ikke nødvendig å begynne før etter fylte 6 måneder...

Dette er altså myndighetenes anbefalinger, men det er de færreste som følger dem. Jeg var vel den eneste på min barselgruppe som ventet til barnet var 6 måneder før han begynte med fast føde.

Noen barn trenger nok tillegg i form av mme eller fast føde før der, men det er de færreste. Å introdusere slike ting før det er nødvendig kan heller bare føre med seg ekstrabelastninger for både foreldre og barn i form av magebesvær og hard mage (bare se hvor mange innlegg det er her inne med det temaet). Jeg minnes ei jente på min barselgruppe som måtte sende sin 4 måneder gamle gutt på legevakten fordi han var så forstoppet, men fast føde skulle hun nå gi ham likevel (med x antall avførende midler oppi).

Beklager tordentalen (og skrivefeilene, skriver mobilt), og jeg snakker nok omtrent hele dib imot, men jeg vil bare få frem at det ikke alltid er så lurt å begynne å gi barnet fast føde alt for tidlig.

Min grunn til å begynne med mat var hverken dårlig vektoppgang eller flere oppvåkninger på natta. Men gutten min på 4 mnd og 9 kg (!!), blei drit lei mme. Så han drakk i perioder kun 700 ml dg, -alt for lite til å dekke væskebehovet. Og de 700 ml var en kamp! Måtte gå over til små, hyppige måltider, -etter å ha jobba for å få han til å spise hver 3.-4. time, lenge, da han før var opp i over 1 liter.

Gutten ble selvsagt sutrete og utilpass med så lite mat, -og dermed ennå værre å få i melka.

Så når får han grøt om kvelden og velling før trilletur på formiddagen. Har regna på det, og kalorimessig kommer han ut på ca det samme som om han hadde drukket anbefalt mengde mme for alderen (som egentlig er lite iom at han er stor for alderen). Gir også sviske og annen frukt eller grønnsaker på glass, nå og da.

Innføringen av mat har faktisk gått som en lek; tunga fikk han til med fra dag en og han er mer regelmessig med bæsjebleiene enn før faktisk. Kan stille klokka etter han, -det kommer under flaskemåltidet på morningen ;)

Annonse

Altså, myndighetenes anbefaling er fullamming i 6 måneder, og at man fra 6 måneder kan begynne å gi barnet smaksprøver. Barn som får mme anbefaler man begynner med smaksprøver fra 4 måneder, men dette er for å venne barnet til andre smaker enn mme, og da er det vel ikke akkurat grøt jeg tenker på som det mest smaksutviklende... Morsmelk har allerede smak fra maten mor spiser, så her er det altså ikke nødvendig å begynne før etter fylte 6 måneder...

Dette er altså myndighetenes anbefalinger, men det er de færreste som følger dem. Jeg var vel den eneste på min barselgruppe som ventet til barnet var 6 måneder før han begynte med fast føde.

Noen barn trenger nok tillegg i form av mme eller fast føde før der, men det er de færreste. Å introdusere slike ting før det er nødvendig kan heller bare føre med seg ekstrabelastninger for både foreldre og barn i form av magebesvær og hard mage (bare se hvor mange innlegg det er her inne med det temaet). Jeg minnes ei jente på min barselgruppe som måtte sende sin 4 måneder gamle gutt på legevakten fordi han var så forstoppet, men fast føde skulle hun nå gi ham likevel (med x antall avførende midler oppi).

Beklager tordentalen (og skrivefeilene, skriver mobilt), og jeg snakker nok omtrent hele dib imot, men jeg vil bare få frem at det ikke alltid er så lurt å begynne å gi barnet fast føde alt for tidlig.

nei du har nok rett i at det ikke alltid er så lurt, og det er nok mange som ikke trenger det. For vår del ble det smaksprøver fra den dagen hun ble 4 mnd men her har det bare gått veldig tregt. Hun elsker å spise med skje, men hun spytter, ler og tøyser. Får ikke ned all verden. Hun har ikke magevondt for da hadde jeg stoppet. Nå er hun 6 1/2 mnd det går fortsatt tregt, selv om hun klarer å få i seg litt mer. Hun vil også spise selv med skjea, noe som ikke er så lett å få til ;) det er ikke alltid så lett å vite hva man skal gjøre. Spesielt ikke når vesla vil ha mm hver time hele døgnet. Da tenker man jo at de trenger litt mer i magen som metter. Mm er jo veldig lett fordøyelig og den holder ikke lenge. Følte at uansett hvor mye jeg ga henne, så var hun sulten igjen med en gang. Nå klarer hun 2 timer uten mat på dagen og det er helt topp ;)

Enig med Lissie, før 3 mnd bør ikke tarmene få annet enn flytende.. Men vi ventet til 6 mnd., siden hun virket mett og fornøyd og ikke hadde behov for noe i tillegg til melken. Man trenger jo ikke å feite de opp heller :P (min lille er fiiiin og lubben, og det har hun alltid vært). Men jeg tenker at du er good to go etter 3 mnd., hvis du føler at han trenger mer i tillegg til melken! Har også merket i barselsgruppen at gutter trenger fast føde noe tidligere enn jenter, men du merker nok selv når han er sulten oftere enn vanlig ;)

helt enig med Sjøbanan

WHO - verdens helse org.... sier at du skal vente til barnet er 6 mnd før du begynner med fast føde, til og med vann. mm eller mme er tilstrekkelig for sult og tørste. Dessuten har forskning vist at ved for tidlig innføring av fast føde har det resultert i mage/tarm problemer t.o.m sykdommer senere i ungdom/voksen alder. smaksprøver her og der etter 4 mnd for de som får mme er greit men hvis barnet får i seg nok mm så er det unødvendig

Ikke meningen å kuppe tråden her. Jeg leser med stor interesse fordi i det siste har jeg blitt bombardert med spørsmål om når jeg skal begynne med fast føde/gi noe utenom amminga. Jentungen er knappe 3måneder.... Spørsmålene kommer fra alle kanter, mine foreldre,svigers, venner. Jeg pleier å svare litt unnvikende fordi jeg vet ikke når jentungen vil kreve noe mer enn bare melk. Og merker kanskje at jeg blir litt uglesett av den eldre garde dersom jeg svarer at jeg vil vente lengst mulig.. Uansett, godt å lese at jeg ikke er helt bak mål med å avvente med å introdusere annen føde :) jeg lurte også på om hva som er best å begynne med,grøt eller fruktmos? Skal jeg blande grøten med mm/mme?

Beklager rotete innlegg-og håper jeg ikke roter det til med skape en ny tråd inni tråden..

Jeg kjenner jeg blir så provosert når jeg leser om dere som opphøyer det å vente til 6mnd! Det er jo absolutt ingenting i veien med å begynne før enten du ammer eller ei!

Flere barneleger sier dessuten at de anbefaler, uansett hva slags type melk babyen får, at barnet får smaksprøver fra 4mnd. Detter er nettopp fordi at kroppen skal begynne å bygge opp et antistoff slik mot allergener slik at man kan unngå allergier senere.

Noen hs sier det ene og noen sier det andre, de er kun mennesker, med feil de også!

Min hs anbefaler maltekstrakt, det gjør ikke who. Hvordan skal man tolke det da?

Man finner de svarene man vil finne.

Følg magefølelsen din og ikke ha dårlig samvittighet for de valgene du tar!

Har ei på 3år som fikk smake grøt da hun var 3,5mnd. Hun er frisk, fin og ei aktiv jente.

Minste jenta mi er nettopp blitt 4mnd. Hun har fått grøt i 14 dager. Hun spiser nå halv porsjon til kvelds. Hun hadde noen dager med hard mage, men det ser ut til at det løste seg med hjemmelagd sviskemos. :)

Hard mage kunne hun fått om hun hadde vært 6mnd også, dette fordi tarmene aldri har fått annet enn flytende, ikke fordi hun er 3,5-4mnd.

Du ødelegger ikke babyen om du gir grøt tidligere og det er heller ingenting i veien med å vente.

Ikke la disse ammende bedreviterne gi deg dårlig samvittighet! (beklager hvis noen blir fornermet, men jeg blir provosert av dette. Man finner de svarene man vil finne.)

Enig med deg "to små prinsesser"!

Har dessuten lest at "smaksvinduet" er mest åpnet mellom 4 og 8 mnd. Venter du til baby er 6 mnd begynner det å bli "dårlig tid" da nye smaker kan måtte testes opp til 12 ganger før baby liker dem.

Min helsesøster, som normalt fronter det å vente til 6 mnd, sa at nye teorier hevder at babyer som starter med å få smake fra 4 mnd kan bli mindre kresne.

En annen ting er jo det at morsmelk varierer i smak, det gjør ikke mme. Min gutt er, som nevnt over, lei mme. Tror det er særlig viktig for mme barn å få smake litt nå og da.

Missforstå meg rett, hadde gutten min vist noe tegn til plager ifb med oppstart av smaksprøver, -ja så hadde jeg ventet! Men han har ikke mer luftplager, enda til har han gått på minifom i flere mnd, og vi har nettopp kutta den ut. Han er ikke forstoppa, det kunne han bli innimellom før, -nå er det bæsjebleie etter klokka hver morgen. Han gulper mindre nå når maten er mindre flytende (ja, vet det kan komme av alder, men han gulper ennå en del etter rene mme måltider).

Greit, men jeg videreformidler bare myndighetenes anbefaling (og den er slik den er, den, ingen synsing her). Faktisk måtte de jo nylig gå ut og minne folk på denne anbefalingen, siden det virker som om de fleste har glemt den.

Det finnes forskning som bekrefter både det ene og det andre (blant annet var det ei på barselgruppa mi som mente hun hadde lest at forskere hadde funnet ut at bare morsmelk visstnok ikke var best for barnet, siden der var næringsstoffer i morsmelkerstatning som ikke fantes i morsmelk (???)), så det er derfor myndighetene har denne offentlige anbefalingen slik at det skal bli lettere å orientere seg. Kan godt hende denne anbefalingen blir endret senere, og folk må for all del gjøre som de vil, men jeg er bare overrasket over hvor få det faktisk er som venter til barnet er eldre enn 4 måneder.

Min begynte å få mat så smått da han var 6 måneder, men det var først etter han ble rundt 8 måneder han begynte å skjønne vitsen - andre er nok tidligere ute. Og for å oppklare dette rundt allergier: Ja, det er lurt å innføre fast føde mens man ammer, men nå ammer jeg fortsatt etter 6 måneder. Jeg tror ikke at han er noe mer utsatt for matallergi nå, enn om jeg hadde begynt å gi ham mat når han var 4 måneder.

At barn blir mer kresne av at man venter med å gi mat til barnet er 6 måneder, vil jeg gjerne se dokumentert før jeg tror på det.

Greit, men jeg videreformidler bare myndighetenes anbefaling (og den er slik den er, den, ingen synsing her). Faktisk måtte de jo nylig gå ut og minne folk på denne anbefalingen, siden det virker som om de fleste har glemt den.

Det finnes forskning som bekrefter både det ene og det andre (blant annet var det ei på barselgruppa mi som mente hun hadde lest at forskere hadde funnet ut at bare morsmelk visstnok ikke var best for barnet, siden der var næringsstoffer i morsmelkerstatning som ikke fantes i morsmelk (???)), så det er derfor myndighetene har denne offentlige anbefalingen slik at det skal bli lettere å orientere seg. Kan godt hende denne anbefalingen blir endret senere, og folk må for all del gjøre som de vil, men jeg er bare overrasket over hvor få det faktisk er som venter til barnet er eldre enn 4 måneder.

Min begynte å få mat så smått da han var 6 måneder, men det var først etter han ble rundt 8 måneder han begynte å skjønne vitsen - andre er nok tidligere ute. Og for å oppklare dette rundt allergier: Ja, det er lurt å innføre fast føde mens man ammer, men nå ammer jeg fortsatt etter 6 måneder. Jeg tror ikke at han er noe mer utsatt for matallergi nå, enn om jeg hadde begynt å gi ham mat når han var 4 måneder.

At barn blir mer kresne av at man venter med å gi mat til barnet er 6 måneder, vil jeg gjerne se dokumentert før jeg tror på det.

Faktisk så er det slik at for dere som ammer så kvitter dere dere med tungmetaller gjennom amming. Dvs at amming kanskje ikke er så bra som dere vil ha det til?

Og jeg vil også legge til at jeg gjerne skulle ammet, men slik gikk det ikke. Og nå når jeg har et mme barn, så tar jeg selvsgt mine valg ut i fra det...

Det samme gjelder meg. Skulle gjerne også ammet, men jeg vet ikke om jeg hadde ventet med smaksprøver på fast føde fordi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...