Gå til innhold

ADHD (igjen) - medisinering eller ikke...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn på 8 år har stått på Concerta i ett år og i kombinasjon med Strattera i 3 mnd. Det funker IKKE. Han har blitt asosial, trist, tung, lei, fysisk utslitt hele døgnet, viser ikke glede, føler ikke glede, urolig inni seg.

Møte med BUP og skole idag og jeg ønsket mediisnbytte. Iflg psykiater er Ritalin alternativet til Concerta, men som han og bekreftet er det ikke veldig sannsynlig det vil gjøre noe forskjell, ettersom Concerta og Ritalin stort sett er likt - bortsett fra virkningstiden.

Jeg ønsket derfor ikke prøve noe som mest sannsynlig vil resultere i samme nedslående opplevelse, ønsket noe helt annet. Da kom et amerikansk produkt opp, jeg husker dessverre ikke navnet. Dette er dog brukt i flere år i USA og han skulle undersøke ift lisens og pris for å få dette brukt til oss.

Noen som vet hva jeg mener, tror det begynte på A....? Men jeg er ikke helt sikker. Det er dyrt iallefall...

Om vi får prøvd dette og det ikke virker optimalt, vurderer jeg sterkt å ta ham av alle medisiner. Har en plan om å få undersøkt urinen hans, se på kost/ernæring, noe de i Nederland er langt fremme med pr d.d. når det gjelder ift behanlding av ADHD (info fra psykiater på BUP idag...). Har også idag bestilt høykonsentrert omega 3 - noe som kunne ha positiv effekt.

Er det noen her som har tatt barna sine av medikasjon, hatt tilrettelegging i skolen allikevel - hvordan har dette gått?

Jeg vil bare at min lille gutt skal ha en glad barndom, leke med venner, være fri og sorgløs. Ikke den seriøse, triste, alvorlige, strikte og sterkt "programmerte" gutten han er nå.

En mors mareritt dette her!!! Håper på mange innspill, som går direkte på det jeg spør om. Hva gjelder ernæring/kost så har jeg nok info om dette og vet hvilken vei jeg skal gå om det kommer til dette.

Takk på forhånd!!!

Anonym poster: 577879fc85a6bd007da4349de8c89f2b

Fortsetter under...

Skrevet

Min sønn på 8 år har stått på Concerta i ett år og i kombinasjon med Strattera i 3 mnd. Det funker IKKE. Han har blitt asosial, trist, tung, lei, fysisk utslitt hele døgnet, viser ikke glede, føler ikke glede, urolig inni seg.

Møte med BUP og skole idag og jeg ønsket mediisnbytte. Iflg psykiater er Ritalin alternativet til Concerta, men som han og bekreftet er det ikke veldig sannsynlig det vil gjøre noe forskjell, ettersom Concerta og Ritalin stort sett er likt - bortsett fra virkningstiden.

Jeg ønsket derfor ikke prøve noe som mest sannsynlig vil resultere i samme nedslående opplevelse, ønsket noe helt annet. Da kom et amerikansk produkt opp, jeg husker dessverre ikke navnet. Dette er dog brukt i flere år i USA og han skulle undersøke ift lisens og pris for å få dette brukt til oss.

Noen som vet hva jeg mener, tror det begynte på A....? Men jeg er ikke helt sikker. Det er dyrt iallefall...

Om vi får prøvd dette og det ikke virker optimalt, vurderer jeg sterkt å ta ham av alle medisiner. Har en plan om å få undersøkt urinen hans, se på kost/ernæring, noe de i Nederland er langt fremme med pr d.d. når det gjelder ift behanlding av ADHD (info fra psykiater på BUP idag...). Har også idag bestilt høykonsentrert omega 3 - noe som kunne ha positiv effekt.

Er det noen her som har tatt barna sine av medikasjon, hatt tilrettelegging i skolen allikevel - hvordan har dette gått?

Jeg vil bare at min lille gutt skal ha en glad barndom, leke med venner, være fri og sorgløs. Ikke den seriøse, triste, alvorlige, strikte og sterkt "programmerte" gutten han er nå.

En mors mareritt dette her!!! Håper på mange innspill, som går direkte på det jeg spør om. Hva gjelder ernæring/kost så har jeg nok info om dette og vet hvilken vei jeg skal gå om det kommer til dette.

Takk på forhånd!!!

Kan det være du tenker på medikamentet Stablon? Som inneholder tianepdine?

Anonym poster: c40f55e7b8a30b9710b233d601138cc1

Skrevet

Vi bruker medikinet til vår sønn på 8 år fungerer helt utmerket

Skrevet

Takk på forhånd!!!

Kan det være du tenker på medikamentet Stablon? Som inneholder tianepdine?

Vet dessverre ikke - husker ikke!! Blir så mye informasjon på slike møter og hodet koker... Brydde meg ikke om å spørre igjen, tenkte det ikke var viktig. Ikke der og da. Men nå....!!! *****slår meg selv i hodet****

HI

Anonym poster: f3749ead8f5a2f3e5032b23b45d64498

Skrevet

Jeg har veldig god erfaring med diett/kosthold i forhold til adhd.

Send meg en pm så skal jeg fortelle.

Skrevet

Opp med seg. Vil gjerne ha flere innspill :)

HI

Annonse

Skrevet

:)

Skrevet

Hva med bare Strattera? min sønn gikk på Concerta og ble veldig "svart" og fikk mye angst. Med strattera er han en ny unge.Han hatet også den tiden han gikk på begge tablettene.

Skrevet

Hva med bare Strattera? min sønn gikk på Concerta og ble veldig "svart" og fikk mye angst. Med strattera er han en ny unge.Han hatet også den tiden han gikk på begge tablettene.

Min sønn ble ikke "svart" før etter oppstart av Strattera. Han var ikke slik med bare Concerta. Men Concerta alene er heller ikke godt nok, uroen og impulskontrollen er ikke bedret.

HI

Skrevet

Jeg ville bare svare deg på det ene spørsmålet du hadde om skole og tilrettelegging.

Jeg jobber i skolen, stort sett bare med barn med ADHD, og foreldre velger selv om barna skal bruke det eller ikke. Skolen skal uansett lage eit opplegg som passer din sønn. (regner med han har en til en?)

Men når dei har brukt medikament før, å så stoppe med all, så er det utrolig vannsklig å finne seg tilrette og bli godtatt av klassen (bekalger, litt brutalt, men sånn blir det ofte) Atferden blir helt annerledes enn hva de andre barna er vane med, selv om det kan bli kamper, diskusjoner og hyl og skrik, med medisisn, så blir desse verre og mer brutale uten. Medisin virker som regel LITT..

Hva med kun å prøve Strattera? uten Concerta. Det kan ha virkning for det om noen mener at det ikke hjalp deres barn.

Ønsker dere lykke til :)

Anonym poster: d78a4570fb57d77b4b30912531704971

Skrevet

Jeg ville bare svare deg på det ene spørsmålet du hadde om skole og tilrettelegging.

Jeg jobber i skolen, stort sett bare med barn med ADHD, og foreldre velger selv om barna skal bruke det eller ikke. Skolen skal uansett lage eit opplegg som passer din sønn. (regner med han har en til en?)

Men når dei har brukt medikament før, å så stoppe med all, så er det utrolig vannsklig å finne seg tilrette og bli godtatt av klassen (bekalger, litt brutalt, men sånn blir det ofte) Atferden blir helt annerledes enn hva de andre barna er vane med, selv om det kan bli kamper, diskusjoner og hyl og skrik, med medisisn, så blir desse verre og mer brutale uten. Medisin virker som regel LITT..

Hva med kun å prøve Strattera? uten Concerta. Det kan ha virkning for det om noen mener at det ikke hjalp deres barn.

Takk for masse informasjon! Han har gått straks 2 år på skolen og det er kun det siste året han har vært medisinert. Og det tunge, negative og asosiale kom først etter Strattera, ikke når han kun sto på Concerta. Hvordan mener du at Strattera alene da skal virke bedre? Jeg spør ikke slik for å være ironisk, men søker svar, tips og råd.

Vil høre fra alle jeg hra mulighet for å kunne ha mer kjøtt på beinet når jeg velger veien videre for gutten min.

Takk for svar!!

HI

Skrevet

Takk for masse informasjon! Han har gått straks 2 år på skolen og det er kun det siste året han har vært medisinert. Og det tunge, negative og asosiale kom først etter Strattera, ikke når han kun sto på Concerta. Hvordan mener du at Strattera alene da skal virke bedre? Jeg spør ikke slik for å være ironisk, men søker svar, tips og råd.

Vil høre fra alle jeg hra mulighet for å kunne ha mer kjøtt på beinet når jeg velger veien videre for gutten min.

Takk for svar!!

HI

Flere innspill? Vil gjerne høre om flere erfaringer :)

Anonym #2

Skrevet

Jeg har ingen personlig erfaring, men vet om flere som bruker feks ritalin kapsler med modifisert frisetting(legemidlet frigis litt og lit) i kombinasjon med Ritalin tabletter.

Så hvis han ikke kan bruke Concerta alene pga manglende impulskontroll osv så kanskje en kombinasjon med vanlige Ritalin vil funke bedre. Verdt et forsøk tenker jeg.

altså Ritalin tabletter i stedet for Strattera.

Hilsen ei som jobber i apotek.

Annonse

Skrevet

Er det Metamina du tenker på? Dette amerikanske legemidlet. Det er Ritalin pluss et legemiddel til som het Dexedrine. Det er i grunn to typer Metylfenidat såvidt jeg husker. litt forskjellig fremstilt. Har undersøkt dette for min bror. Metylfenidat er innholdet i Ritalin/Concerta.

Skrevet

Mange svar fra meg her. Så du fikk svar fra ei om at hennes sønn bruker Medikinet. Det er samme legemiddel som Ritalin. Bare sånn. Så du vet det.

Skrevet

Be om å prøve Equasym. Den er kjempe bra, virker i 8 timer.

Min sønn har brukt de i 3 år, er snart 12 og bruker 60 mg

Skrevet

Jeg som er anonym #2 som spør igjen:

Hvorfor bruker dere ikke Ritalin? Om jeg har skjønt det riktig er det vel det legemiddelet de fleste starter med?

Vi er i utprøvingsfasen, og jeg vet veldig lite :)

Skrevet

HI her.

Jeg tenker som så at så lenge Concerta har en såå liten virkning, og Ritalin er mye av det samme, er det noe poeng å prøve? Å utsette ham for håpet om at det skal virke nå og så blir det ikke noe forandring? Sånn tenker jeg... Vil prøve noe som er helt annerledes, men det er kanskje feil å tenke sånn...

Vi ble satt rett på Concerta, da psykiateren på BUP den gangen mente at Ritalin var ikke noe vits i å prøve først, ettersom mange gikk over på Concerta pga at det var bedre allikevel... Nå har jeg hørt i ettertid at denne psykiateren har tatt mange sære valg, medisinert i hytt og pine med store doser, men dog...

Det er så forb.... vanskelig dette her!!! Og spesielt når gutten min har så mye innsikt i sin egen psykdom og vil så gjerne bli "normal", gråter og sier "mamma, jeg trodde det skulle bli bedre nå!". VONDT.

Skrevet

Jeg spør fordi jeg vet veldig lite om dette, og spørsmålet var egentlig ikke ment direkte mot HI :) Men takk for svar :)

Vanskelig når det er så mye uenighet innenfor legene også hva som er bra og ikke bra, trodde liksom Ritalin var det "alle" startet med :S

Skrevet

Ring til ADHD Norge i morgen, de kan gi deg svar :-)

Skrevet

Her er annie lengre oppe som jobber i skolen.

Det jeg mener med å kun bruke strattera er at noen leger mener at feilmedisiering (som og er å blande flere medisiner) kan føre til at hele greia blir spolert (nett som å gå på ingen medisin).

Men dette er kjempe vansklig, både for din sønn og for dere! Er mange tanker som svirrer i hodet på han som han ikke kan få frem.

Men hvordan er opplegget på skolen da? Får han den stimuleringen han trenger? Fysisk (hogge ved, symjing, klatre i trær) Lære på den måten å få brukt kroppen. Det er ikke mye hjelp å være inne på eit grupperom eller i en klasse der det er lett å bli forstyrret når det allerede er hundre ting som skjer i hovudet og kroppen hans.

Ble langt dette.

Grunnen til at mange blir tatt bort fra ritalin er ofte bivirkninger, spesielt dårlig matlyst og hovudverk.

Håper dere finner ut av dette og ønsker dere lykke til!

Klem fra skoledama :)

Skrevet

Tror du?

HI

Skrevet

Tror du?

HI

Ja det vet jeg. De som har skrevet her, skriver så mye feil angående medisiner og slikt at det aller beste er at du tar kontakt med ADHD Norge i dag og snakker med de.

Du kan også ringe til en likemann i din kommune (finner info på www.adhdnorge.no )

Det finnes forskjellige medisiner. De har forskjellige styrker og varer i forskjellige tider.

Noen har mer bivirkninger, andre mindre. Noen får det bra ved riktig dose andre fungerer det ikke på i det hele tatt.

Jeg merker at du er usikker, derfor RING til ADHD Norge =)

Lykke til

Skrevet

ADHD Norge er også veldig for medisinbruk. Nå etterspør du, HI, også alternative erfaringer, altså tiltak/situasjoner hvor løsningen ikke bare ligger i medisinering. Jeg ville rådet deg til å sjekke alternative nettsider og erfaringer hvor løsningen fantes i miljøtiltak, foreldreopplæring, kost og aktivitet. Ikke fordi jeg er i mot medisinering for enhver pris, men jeg mener alt må prøves først, og deretter evt vurdere å medisinere i tillegg. Kanskje man da klarer seg m mindre medisiner*

Vi har selv en umedisinert tenåring her hjemme.

Skrevet

HI her.

Nå er jeg om mulig enda mer forvirret enn jeg var... Fy søren, dette er noe av det vanskeligste en mor må oppleve tror jeg, ta slike avgjørelser for et helt lite liv som jeg har ansvar for. En ting kan jeg iallefall si; etter at vi sluttet på Strattera har den glade, ivrige, livlige gutten kommet tilbake - og han vil jeg beholde. Er bare fryktelig spent på om Concerta nå klarer å holde ham noenlunde i sjakk i skolen.

Tiltak de har gjort i skolen; Han får sitte mye på skjermet rom, i de situasjonene de skal jobbe selvstendig. Ellers sitter de i gruppe foran tavla eller jobber i grupper. Små grupper går bra. Han har fått pc, for å slippe pirket med håndskrift (noe som ofte gjør at det renner over for ham, finmotorikken/leselige bokstaver er vanskelig. Han får tilpassede lekser (noe han forøvrig ikke er alene om i den klassen). Klassen har en spes.ped i 70% fordelt på tre elever, deriblant min sønn, de har også en assistent - i tillegg til kontaktlærer. I friminutt er det en voksen som følger med 5 elever ekstra, bl.a. min sønn - for å se årsaken til situasjoner, og kunne hindre situasjoner/løse de greit.

Jeg avventer vel nå dette amerikanske medikamentet, hva utfallet blir da - om vi får prøve det og om vi får dekket det via Folketrygden. Å betale noe slikt fullt og helt selv er uaktuelt, her snakker vi om 15000/mnd. Får vi ikke dette medikamentet, så vet jeg jammen ikke hva jeg skal gjøre. Prøve noe annet? Men hva da? Det er jo rene lappeteppet, det er jo umulig å få noe peiling i forhold til effekt vi har hatt hittil på Concerta og Strattera.

VRÆL, skulle ønske det fantes tryllemedisin!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...