Gå til innhold

valg mellom enkelt forsøk / 3pk i privat... erfaringer eller tanker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hva lønner seg, hvis det f.eks ikke klaffer før 2 ferskforsøk?

og hvis det klaffer på første, så mister vi vel pengene som er "til overs" i en 3 pk?

håper dere skjønner hva jeg spør om :P hihi

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei:-)

Da jeg hadde mitt aller første prøverørsforsøk gjorde vi det privat og kjøpte 3-pakk, da vi ikke ante hvor lang tid det ville gå før vi lyktes. Ble gravid på første forsøk!! Og "tapte" derfor penger, men det aller beste var jo at jeg var blitt gravid!

Dersom du har hatt en del forsøk tidligere uten å lykkes, tror jeg at jeg ville kjøpt 3-pakk. Det blir jo kjempedyrt å skulle kjøpe 3 single forsøk, dersom dere skulle trenge det. Det er ikke lett å skulle velge... Hvilken privatklinikk skal dere i gang på?

Skrevet

Gjelder dette også for CFC, hvor en har betalt for en pakke på 3 forsøk? Mister en pengene, dersom en lykkes på første forsøk da?

Skrevet

Ja, hele poenget m pakkeløsningene er at pasienten sparer penger hvis alle tre forsøkene må brukes og klinikken tjener ekstra penger hvis pasienten bare trenger ett eller to av forsøkene. Forsøk(ene) som er til overs er tapt, ja.

Skrevet

Jeg går også privat (danmark). Tenkte også veldig på om jeg skulle kjøpe enkle forsøk eller 3pk. Jeg visste jeg kunne bli gravid, siden jeg hadde vært gravid tidligere og mistet.

Jeg gikk for 3 pk, og er fornøyd med det nå, har brukt 2 forsøk og har nå et "gratis" forsøk igjen. Om jeg hadde blitt gravid på første så hadde jeg tapt penger, men hadde isåfall fokusert på gleden over en vellykket graviditet.

Skrevet

Hm, jeg mener min gyn sa at han anbefalte pakkeløsning, for da fikk man inkludert søskenforsøk om ikke alle tre var "brukt opp"? Men kan ikke helt få det til å stemme da, og heller ikke lest om det på klinikkens hjemmesider... Noen som vet?

Skrevet

Hm, jeg mener min gyn sa at han anbefalte pakkeløsning, for da fikk man inkludert søskenforsøk om ikke alle tre var "brukt opp"? Men kan ikke helt få det til å stemme da, og heller ikke lest om det på klinikkens hjemmesider... Noen som vet?

Det tror jeg ikke stemmer, det ville være dårlig business for klinikken. Ingen av klinikkene jeg har vært borti har praktisert det slik - men det enkleste er vel bare å ta en telefon til den aktuelle klinikken og dobbelsjekke.

Skrevet

Har heller aldri hørt om gratis søskenforsøk.

Med en 3 pack vil du tjene på det dersom du trenger mer enn 1 forsøk, og klinikken vil tjene på det dersom du blir gravid i 1 forsøk, men da er du jo gravid da :) Hvis du mot formodning skulle abortere ville vel de 2 forsøkene fremdeles være der.

Skrevet

men hvis jeg blir gravid på 1.forsøk, og har spontanabort i uke 8 f.eks, så mister jeg også de resterende forsøkene ikkesant?

blir gal av tanker, forberedelser, penger osvosv..

Skrevet

Jeg tror du må finne ut hvor mange forsøk du vil gå gjennom. Vi var ganske så sikre på at med 2 til ferske skal det holde for vår del. Så vi tok ikke 3-pakken. Men vi tenkte mere for den psykiske delen og ikke pengene.

Skrevet

Jeg tror du må finne ut hvor mange forsøk du vil gå gjennom. Vi var ganske så sikre på at med 2 til ferske skal det holde for vår del. Så vi tok ikke 3-pakken. Men vi tenkte mere for den psykiske delen og ikke pengene.

psykisk er jeg klar for evt en 3pk... :)

Skrevet

men hvis jeg blir gravid på 1.forsøk, og har spontanabort i uke 8 f.eks, så mister jeg også de resterende forsøkene ikkesant?

vet ikke om det er annerledes i norge. Men i danmark (i alle fall på klinikken jeg bruker) mister man ikke resten av forsøkene før man har født et barn. Det står på hjemmesiden der også.

Skrevet

Blir du gravid så mister du de resterende forsøkene ved levendefødt barn. Så hvis du velger 3-pk, blir gravid på første forsøk og så spontanaborterer, så har du 2 forsøk igjen. I 3-pk'en til Aleris er det også 1 fryseforsøk inkludert i prisen.

Vi valgte å gå for kontrakt på 3 forsøk fordi jeg følte det var "tryggere". Da visste jeg at vi kunne ha 3 forsøk, uten å måtte vurdere fra gang til gang om vi skulle ha et forsøk til. Jeg tenkte også at det var surere å måtte betale for et tredje forsøk dersom vi kjøpte enkeltvis, enn å "miste" 2 forsøk hvis jeg skulle bli gravid på 1 forsøk. Ble gravid på andre frys etter andre uttak :-)

Skrevet

ja, det er nok litt sånn jeg tenker også tantetroll :) men så ble jge litt redd for evt s.a da.. men da må jeg jo miste veldig sent i svangerskapet i tilfelle. så da ordner det seg vel...

skal inn til nicolai holst.. har du noen erfaring med han?

Skrevet (endret)

ja, det er nok litt sånn jeg tenker også tantetroll :) men så ble jge litt redd for evt s.a da.. men da må jeg jo miste veldig sent i svangerskapet i tilfelle. så da ordner det seg vel...

skal inn til nicolai holst.. har du noen erfaring med han?

Ja han er veldig hyggelig :) De er det alle sammen!

Tror ikke du mister forsøkene om du mister sent i svangerskapet. Men det skal ikke skje! Altså at du mister sent, eller mister i det hele tatt!

Når har du time? Spennende!

Endret av TanteTroll
Skrevet

nei, det skal ikke skje, men med alt man har gått gjennom, så kan man ikke bare skyve bort at det Kan skje... men nå skal jeg gå et fullgått svangerskap i 40 uker og 2 dager :P

skal på time i juni. :D Juhu!! er så sykt spent, og i tilleg skjer det litt endringer på jobben, og jeg er ihvertfall sikker på at prøvetiden min er bra og jeg har fast jobb!!! Jippi!! får bare skryt, og tillitserklæringer! så det er så deilig nå! Bare baby som mangler her, så er alt komplett!

Skrevet

Så bra!

Du må fortelle hvordan timen gikk da :)

P.S! Jeg begynte i ny jobb i februar og ble gravid på forsøk i mai ;)

Skrevet

Så bra!

ja, nå skal det gå bra!! har ihvertfall fått psyken på plass igjen med dette "nesten året" med fri fra forsøk :)

Skrevet

Så bra!

ja, nå skal det gå bra!! har ihvertfall fått psyken på plass igjen med dette "nesten året" med fri fra forsøk :)

Så bra! Såvidt jeg husker sa kontrakten hos Aleris som det nevnes over at det kun er ved levendefødt han at man mister gjenstående forsøk. Jeg mistet to ganger der, i løpet av en 3-pk, og fortsatte da med pakken. Hvis du er klar for tre forsøk så anbefaler jeg en 3-pk, gunstig både økonomisk og mentalt, syntes jeg. Vi har hatt to 3-pk privat og nå sist ble det enkeltstående forsøk pga uheldig timing i en omlegging av Hauskens prisstruktur.

Lykke til! Nå skal det gå! Helt i mål!

Skrevet

Så bra!

Så bra! Såvidt jeg husker sa kontrakten hos Aleris som det nevnes over at det kun er ved levendefødt han at man mister gjenstående forsøk. Jeg mistet to ganger der, i løpet av en 3-pk, og fortsatte da med pakken. Hvis du er klar for tre forsøk så anbefaler jeg en 3-pk, gunstig både økonomisk og mentalt, syntes jeg. Vi har hatt to 3-pk privat og nå sist ble det enkeltstående forsøk pga uheldig timing i en omlegging av Hauskens prisstruktur.

Lykke til! Nå skal det gå! Helt i mål!

Elsker at dere har så kloke svar damer!! :P:D:P

Skrevet

Så bra!

Jeg vurderer å bytte jobb mitt oppi IVF styret. Hvordan forklarer du for ny arbeidsgiver med fravær fra jobb osv?? Har lurt veldig på dette.
Skrevet

Så bra!

Jeg vurderer å bytte jobb mitt oppi IVF styret. Hvordan forklarer du for ny arbeidsgiver med fravær fra jobb osv?? Har lurt veldig på dette.

jeg begynte i ny jobb i januar.. men jeg har jo hatt lang pause, så regner med jeg kommer til å fortelle etterhvert at vi driver med ivf... har jo ikke vært nødvendig til nå... ville være ferdig med prøvetiden før jeg satt igang med nye forsøk..

Skrevet

Så bra!

Jeg søkte ny jobb i samme bedrift, så jeg byttet ikke sjef. Hun var den eneste som visste om ivf-forsøkene. For meg var det uproblematisk å fortelle sjefen om det, for vi har jobbet sammen i mange år, men jeg tror dere må kjenne på hva som er rett for dere, og også kjenne på kjemien med sjefen.

Jeg vet at noen av kollegaene mine lurte på hvorfor jeg av og til var borte, men det var ingen som spurte meg. Og jeg hadde heller ikke fortalt dem årsaken dersom de hadde spurt.

Du må ikke fortelle arbeidsgiver årsaken til fraværet, men om man søker velferdspermisjon og må dokumentere time hos spesialist, så kan det jo bli litt vanskelig at sjefen ikke lukter lunta.

Adine: Hos Aleris trenger du ikke en hel dag med fravær for å ta ultralyd og evt blodprøve. Jeg gjorde begge deler om morgenen, og så ringte de meg opp med ny dosering senere på dagen. Tror jeg var ferdig før kl 9 hver gang jeg hadde ultralydkontroll. De tar ikke alltid blodprøve, og jeg vet at timene kan være senere på dagen også.

Skrevet

Det er vanlig praksis som flere andre har påpekt ved kjøp av 3-pack det gjelder til det er ett levendefødt barn. Aborter også sene teller derfor ikke.

Her kommer noen av mine tanker om saken:

Om du skal gå for et enkelt eller en 3-pack kommer ann på deres økonomi. Det er mye penger å legge ut for forsøkene på en gang. I tillegg kommer medisinkostnader, reise og overnattinger når forsøkene er igang.

Å gjennomføre forsøk etter forsøk er psykisk og fysisk prøvelse å gå igjennom. Kanskje det vil gjøre forsøket/ene enklere psykisk sett når du vet du kan ta et nytt forsøk om du ikke lykkes første gang, eller andre gang og du kanskje må i gang med det tredje forsøket? Jeg trodde ikke jeg skulle bli en sliter. Trodde vi skulle lykkes første gang men skal nå i gang med mitt niende stimuleringsforsøk for å si det sånn.

Du bør også ta i betraktning dine forsøk og responsen på disse. Hva er din alder? Noen diagnoser? Hvordan er din manns spermkvalitet? Hvordan reagerte du på stimuleringen? Hvor mange eggfollikler fikk du? Hvor mange ble befruktet? Hva var scoren på embryoene? Fikk du fryseforsøk? Er det implantasjonsproblemer? Har du vært gravid før? Har du barn far før? Mye er individuelt og det er vanskelig å råde deg til hvor mange forsøk du trenger før du lykkes.

Statistikken for gjennomsnittprøveren er en graviditetsrate på 21 prosent per forsøk. I løpet av tre forsøk er det 75 prosent som lykkes.

Om jeg skal gi et lite råd ville jeg valgt å gå for en 3-pack om du har råd til det. Om du klarer å lykkes på det første av disse forsøkene og dermed "taper" penger tenker jeg er likegyldig når ønskedrømmen er oppfylt.

Skrevet

har hatt en lang prat med min bedre? halvdel i dag :P hehe.. vi er ganske så enige om å gå for 3pk.. må jo uansett ikke betale medisiner (for evt flere forsøk) om man skulle være så heldig å bli gravid på første forsøk... så da synes vi ikke det er snakk om så mye penger alikevel :)

slipper heldigvis unna reisekostnader og stress med masse fri fra jobb osv...

helt supert å slippe hen hel dag med venting når man bare skal ta ultralyd... det betyr at jeg kanskje kan jobbe 1/2 dag :) og at vi slipper ekstrautgifter fordi vi må innom ikea og noen bulker bilen vår uten å gi beskjed.. hehe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...