Gå til innhold

Glukosebelastning (?) om et par dager. Erfaringer?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg var heldig og fikk lov til å reise hjem til min egen sofa i de 2 timene det var å vente på neste blodprøve. Ikke noe å grue seg til :)

Heldig du ja.. Fikk ikke lov å lea på meg i det hele tatt je. Måtte sitte i ro og glo. Helst ikke gå på do engang. ;(

Du må være fastende fra natten før, før du tar bodprøve nr 1, drikker du den søte medisinen & sitter i ro i to timer & tar ny blodprøve. That is it ;)

Jeg har gjort det to ganger & har svangerskap diabetes nå :( ikke noe koselig. Men glad for at jeg er på slutten av sv.skapet :)

Annonse

Du må være fastende fra natten før, før du tar bodprøve nr 1, drikker du den søte medisinen & sitter i ro i to timer & tar ny blodprøve. That is it ;)

Jeg har gjort det to ganger & har svangerskap diabetes nå :( ikke noe koselig. Men glad for at jeg er på slutten av sv.skapet :)

Når fikk du påvist diabetes da? Hvor langt er du på vei nå? Hva spiser du, hva spiser du ikke? Hvordan gikk det å legge om kosten? Hvilken ekstra oppfølging har du fått?

Beklager alle spørsmålene, men jeg fikk nettopp påvist diabetes selv etter glukosebelastning, og er litt spent på hva jeg kan vente meg! Er 29+1 i dag, så har en stund igjen enda.... :-(

Er 33+3 idag, fikk påvist sv.diabettes for noen dager siden etter at jeg hadde tatt glokosetesten nr to. Den 3 mai var jeg på første kontroll der fikk jeg sånn liten aparat (husker ike navnet) for å måle sukkeret før hver måltid & to time etter.

Det blir en tett oppfølging,dvs hver andre uke skal jeg til ul for vekstkontroll & til diabetiker. Dette med kosten går faktisk veldig greit, men måling av sukker før & etter mat er mye styr synes.

Masse lykke til til deg :)

Jeg kunne gladelig tatt 20 blodprøver for å slippe å drikke det søte svineriet, fysj! Var sikker på at jeg skulle spy i løpet av den første halvtimen, men klarte å holde det nede. Ville heller spist sukkerbiter...

Måtte sitte pent rett opp og ned på venterommet hos legen, fikk ikke gå og legge penger på parkometeret, ikke gå på do, bare sitte helt rolig... Glad jeg hadde med meg en bok. Jeg klarer fremdeles ikke å drikke den der isteen med limesmak fra Tine, for den minner fryktelig om den guffa. *brekk* :P

Er avhengig av mat for tiden for ikke å bli dårlig/ føle jeg skal besvime/kaldsvette osv, så er spent på hvordan det blir når jeg må møte fastende i tillegg til å drikke den "gugga".. Mange som ble dårlige? Og må den drikkes rett ned?-pinglete i fht å få i meg kvalmne ting+ har lett for å få brekninger = ser for mg at jeg kan slite litt dersom jeg må helle d i mg ;-) Neida, skal bok gå greit fredag tipper jeg :-)

Ble veldig uvel (kvalm og svimmel) etter at jeg drakk sukkerdrikken, så det var veldig bra at jeg hadde med mannen som jeg brukte som støtte føste 30 min etterpå. De tok totalt 3 blodtester på meg. En før, en etter en time og en etter 2 timer.

Jeg måtte ta det pga høy startvekt, men det viste seg å være helt unødvendig. Du må faste fra midnatt dagen før, så tar du en blodprøve når du kommer. Drikker blandingen med druesukker og vann, 3 glass, og venter i 2 timer hos legen. Du må fremdeles faste, og kaster du opp er prøven ugyldig. Så tar du en ny blodprøve og etter den kan du spise. Så prater du med legen, og er resultatet under 8-9 (mener jeg) trenger du ikke ekstra oppfølging. Dette er noe nytt de har begynt med, sikkert ingen grunn til bekymring. Lykke til :)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...