Gå til innhold

Noen som har avlivet hest på slakteri her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nødt til å avlive hesten min, og på slakteriets hjemmeside står det at den må leveres med pass, men hesten min har ikke pass.. Får jeg levert han alikevel?

Anonym poster: 3d09cc1da456789791ebf597e25e92a7

Skrevet

Hvorfor må du avlive hesten din? :(

Anonym poster: 95cc29e6c7f4df03430f4a86327e29ab

Skrevet

Jeg er ikke helt sikker på om du får levert den uten passet/vaksinasjonskortet, men du kan jo ringe dem? Jeg har sendt to hester til slaktehuset og da måtte vi ha med vaksinasjonskortet eller passet.

Anonym poster: 8db2c53795417e25419e91bc7fe2a32d

Skrevet

Jeg har vaksinasjonskort da. Holder det?

HI

Skrevet

De har blitt veldig strenge på dette. Ville snakket med Mattilsynet, f.eks. tilsynsveterinæren på det aktuelle slakteriet, eller slakteriet selv. Tror ikke det holder med vaksinasjonsattest lenger, men kjenner ikke regelverket i detalj.

Anonym poster: 9aea3a6d2f2222c0085a245287e5ffa2

Skrevet

Hvorfor ikke avlive den på stallen? Og sende hesten med kadaverbilen? Da trenger du ikke levere passet. Jeg avlivet hesten min hjemme for snart 2 år siden og hun ble hentet med kadaverbilen. Da slapp hun å stå på henger (hun kunne heller ikke pga knekt ben), hun slapp å komme på slakteriet og det ble mye roligere for henne i og med hun ble tatt her hun bodde og trivdes.

Ei som leide stallplass her gjorde det på samme måte som meg i fjor, hennes hest kunne stå på henger, men valgte å Gjøre det her hvor hesten bodde slik at den slapp styret med henger og ny plass på slakteri.

Anonym poster: 38ffdadb5230874351db74c22245731d

Skrevet

Nei, du får ikke levere uten pass lenger. Du må ha både pass og helsekort.

Jeg hadde aldri levert på slakt uansett, men det er jo fordi jeg faktisk er glad i hesten min, og betaler heller 3000 kroner for en verdig avslutning enn å la den være redd og stresset som avslutning fordi jeg ville tjene 1000-1500 kroner.

Enig med anonym over.

Anonym poster: e54f75778e53bc25265be1468cf9ead5

Skrevet

Jeg gjorde det samme for tre år siden, og han hadde da ikke pass. Ikke alle hester har det. Hør med slakteriet eventuelt veterinæren din hvordan du gjør det.

Hos oss ble han kjørt til slakteriet, leid bort til inngangen, (husker ikke om han fikk hette eller ikke), så holdt en hesten kjenner han mens de på slakteriet avlivet ham. Fort og greit. Gikk kun maks 5 min fra vi svingte inn til han var dø. Sikkert ulikt hvordan de gjør det fra slakteri til slakteri.

Anonym poster: 57cbfa336c29e1e97cc5519066ec6676

Skrevet

Stakkars hesten din. Gi den en verdig avslutning uten stress og lidelse. Såpass skylder du dyret ditt.

Anonym poster: a6036ec3438a674f6069e5a2bf79e44a

Skrevet

Glemte og skrive at om du avliver den på stallen, så kan du jo selv velge om hesten skal skytes med bolt, eller få sprøyte av veterinær. Hesten blir ikke brukt til kjøtt når den hentes med kadaverbilen.

Selv foretrekker jeg å skyte hesten med bolt, ting går fort og hesten merker ingen ting. Ja, det ser brutalt ut, men mye mer humant etter min mening. Kort prosess hvor hesten ikke merker noe, spiser kraftfor og koser seg.

Bruker du veterinær og sprøyte så blir hesten dopet helt ned, og får en overdose når den ligger nede. Det synes jeg er en mindre human måte, da hesten av naturlig aldri vil la seg legges ned på tvang, det er et byttedyr. Jeg har Vært med på begge prosessene og anbefaler bolt.

Men hver sin mening. Anbefaler uansett å avlive hjemme hvor hesten din erkkjent. Ja, det koster penger, men absolutt hestens beste :)

Anonym poster: 38ffdadb5230874351db74c22245731d

Skrevet

Takk til dere som svarte på spmålet mitt!

Jeg er fullstendig klar over alternativene til avlivning. Saken er den at på stallen der jeg har hesten min, er det også en stor gårdsbarnrhage som holder til, og siden de tapper dem for blod før de tar den med seg, kan jeg rett og slett ikke gjøre det der.. Det har ingenting med penger å gjøre!

Som hun over skriver, er de veldig raske på slakteriet, pluss at de tar det tidlig på morgenen før storfeslakten begynner.

Skrevet

Mulig jeg er dum her, men hvorfor er det så mye verre at en hest blir kjørt til slakteri og avlivet der enn andre dyr...? Og ja, jeg er selv hesteeier, og også eier av masse andre dyr som vi regelmessig sender med den bilen.

Anonym poster: fe9194186351a76902e4d8abd327fd09

Skrevet

Mulig jeg er dum her, men hvorfor er det så mye verre at en hest blir kjørt til slakteri og avlivet der enn andre dyr...? Og ja, jeg er selv hesteeier, og også eier av masse andre dyr som vi regelmessig sender med den bilen.

Anonym poster: fe9194186351a76902e4d8abd327fd09

Det er ikke verre. Hadde jeg hatt et personlig forhold til en sau eller ku hadde heller ikke den blitt sendt til slakteri, men blitt avlivet hjemme i trygge omgivelser.

Anonym poster: e54f75778e53bc25265be1468cf9ead5

Skrevet

Ville ringt slakteriet å hørt. Venninna mi sendte sin til slakt for en stund siden uten pass. Eneste er at du får mest sannsynlig ikke slaktepris, men må betale for destruksjon...de kan ikke bruke kjøttet.

Jeg sendte å min til slakt for et par mnd siden, han var gammel og skral, og jeg gav beskjed om at jeg ikke ville ha pengene.

Ring å hør med de du. Er en tung avgjørelse uansett :(

Anonym poster: 81d67d03365feaca882e84027abd7994

Skrevet

Hvor bor du da?

Kan du ikke heller kjøre han til dyreparken i Kr. sand om du ikke er alt for langt unna?

Anonym poster: 8d05eb269e55bd0854bc2b2fdee6b5d3

Skrevet

Jeg er fullstendig klar over alternativene til avlivning. Saken er den at på stallen der jeg har hesten min, er det også en stor gårdsbarnrhage som holder til, og siden de tapper dem for blod før de tar den med seg, kan jeg rett og slett ikke gjøre det der.. Det har ingenting med penger å gjøre!

Som hun over skriver, er de veldig raske på slakteriet, pluss at de tar det tidlig på morgenen før storfeslakten begynner.

Nå er jeg gårdsjente og sikkert litt tøffere enn de fleste... Men hvorfor kan de ikke avlive hesten, og så invitere barnehagen til å være med og se på? Er det gårdsbarnehage så er det gårdsbarnehage, og avliving av dyr er så absolutt en naturlig del av det å drive gård! Barn bør lære at kjøttet vi spiser kommer fra døde dyr, og at det er vi mennesker som avliver dyrene, mener nå jeg. Like naturlig egentlig, som å la barn være med å se på kalving og andre dyrefødsler. Aller helst burde barna også fått være med å ta vare på slaktet, partere det og slikt.

Mine barn har vært med på alt dette flere ganger. De har ikke tatt noen skade av dette!

Anonym poster: 10df78b8ba43428c9f874fc52997f487

Skrevet

Nå er jeg gårdsjente og sikkert litt tøffere enn de fleste... Men hvorfor kan de ikke avlive hesten, og så invitere barnehagen til å være med og se på? Er det gårdsbarnehage så er det gårdsbarnehage, og avliving av dyr er så absolutt en naturlig del av det å drive gård! Barn bør lære at kjøttet vi spiser kommer fra døde dyr, og at det er vi mennesker som avliver dyrene, mener nå jeg. Like naturlig egentlig, som å la barn være med å se på kalving og andre dyrefødsler. Aller helst burde barna også fått være med å ta vare på slaktet, partere det og slikt.

Mine barn har vært med på alt dette flere ganger. De har ikke tatt noen skade av dette!

Vet ikke om jeg vil kalle deg så tøff akkurat.

Jeg hadde ikke vært interresert i å la barna mine se dette. Jeg er oppvokst på gård selv, men husker selv at jeg hatet å se slaktede dyr. Å finne hesten min død var ikke noe pent syn, heller ikke å begrave hunder og katter etterhvert som de døde. Barna lærer tidsnok dette, men å se på at de slakter en hest de antagelig er litt glade i, og at de tapper den for blod er ikke en erfaring de trenger så tidlig i livet.

Skrevet

Hvor bor du da?

Kan du ikke heller kjøre han til dyreparken i Kr. sand om du ikke er alt for langt unna?

Dyreparken? Regner med at det er snakk om en syk hest siden den skal avlives, og da har den da ingenting i en dyrepark å gjøre!

Anonym poster: 2226bbacf9ea4d62682ee4ac7d9e1589

Skrevet

Hvor bor du da?

Dyreparken? Regner med at det er snakk om en syk hest siden den skal avlives, og da har den da ingenting i en dyrepark å gjøre!

Mange leverer hester til dyreparken så slaktes de der. Og da blir de løvemat. Enkelt og greit, og har gjort dette selv med en skadet hest.

Skrevet

Hvor bor du da?

Mange leverer hester til dyreparken så slaktes de der. Og da blir de løvemat. Enkelt og greit, og har gjort dette selv med en skadet hest.

http://www.hest.no/artikkel.html?news.nid=6360#.UYl9_cqp2vQ

Skrevet

Vet ikke om jeg vil kalle deg så tøff akkurat.

Jeg hadde ikke vært interresert i å la barna mine se dette. Jeg er oppvokst på gård selv, men husker selv at jeg hatet å se slaktede dyr. Å finne hesten min død var ikke noe pent syn, heller ikke å begrave hunder og katter etterhvert som de døde. Barna lærer tidsnok dette, men å se på at de slakter en hest de antagelig er litt glade i, og at de tapper den for blod er ikke en erfaring de trenger så tidlig i livet.

Jeg har da hatt mange utrivelige erfaringer selv jeg også. Inkludert nødslakt av favorittkua mi (med bolt og blodtapping) på grunn av akutt sykdom da jeg var 6 år. Slakting av kaniner og kopplam hvert år så lenge jeg kan huske. Samme med lam som vi fant, tatt av rovdyr. Faren min hadde ansvaret for avliving av påkjørt vilt i kommunen, dette var en jobb vi barn var med på mange ganger. Og så jaktet han selv også, og jobben med å ta vare på viltet etterpå var hele familiens oppgave.

Poenget mitt er bare at slik ER det på en gård med husdyr. Jeg er bare skeptisk til av vi sorterer bort slikt fordi det ikke passer inn i det romantiske glansbildet av livet på landet.

Skal de bare si til barna at denne hesten de er glade i plutselig er borte og død da? Hva om de spør hvordan det skjedde? Barns fantasi kan være ille også. Noen ganger er det bedre å ha sett det i virkeligheten og vite hva det dreier seg om.

Men jeg er enig: Når et såpass stort dyr som en hest eller ei voksen ku avlives, så er det litt voldsomt. Kan være mye rykninger, spark, bulende øyne og ikke minst mye blod som må ut. Det kan nok skremme barn som aldri har opplevd ei slakting før.

Skrevet

Hvorfor skal du avlive hesten? =/

Anonym poster: a6036ec3438a674f6069e5a2bf79e44a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...