Gå til innhold

Når man har verdens herligste barn, hvorfor kan man ikke da bare nyte tide?

Anbefalte innlegg

Jeg har to herlige jenter. Ei på 3år og ei på 4mnd.

Min eldste er ei skikkelig rampe jente og kommer de vittigste kommentarer, mens min yngste er ei som stråler som sola bare man ser på henne.

Men likevel så klarer ikke jeg å slappe av og kose meg. Jeg har konstant dårlig samvittighet for at jeg ikke strekker til. Når eldste kommer hjem fra bhg og vil leke så må jeg mate yngste, lage middag etc. Etter middag er det leggetid til yngste.

I helgene når eldste ikke er i bhg er det egentlig verre. Hun tror jo at når yngste er lagt ned så kan vi leke, men da må jeg skynde meg å gjøre husarbeid før jeg må ut å trille yngste slik at hun sover lengre. Når yngste er våken prøver jeg å tilbringe kvalitetstid med henne, men siden jeg har gått "smukkestafett" så må jeg ta igjen det jeg ikke rakk når hun da er våken.

Føler jeg springer mellom jentene mine og ikke tilbringer kvalitetstid med noen av de og husarbeid blir gjort bare så som så fordi jeg heller ikke har tid til det.

Og joda, pappaen er i bildet. Og han tilbringer tid med barna og hjelper til hjemme, men det gir ikke meg nok tid likevel...

Kan noen bare fortelle meg når det blir bedre? Når kan jeg slutte å ønske at tiden skal gå raskere slik at jeg kan nyte tiden med mine herlige barn?

Fortsetter under...

Gjer husarbeidet medan babyen er våken, slik at du kan bruke tid på eldste medan ho søv.

Gruar meg litt til dette til hausten, å ikkje kunne gi lisja full oppmerksamheit når ho treng det :( ho vil vere 18 mnd når ho blir storesøster..

Nå har jeg bare en foreløbig, men jeg tenker også gjøre husarbeid mens minste er våken? Når min datter var mindre hadde jeg henne i bæreselen mens jeg vasket opp, ryddet, vasket klær, til og med mens jeg støvsuget (om hun ikke ville ligge selv og det ville hun sjelden!). Jeg har fremdeles det av og til og nå er hun snart ett år. Når babyen sover, så sov også jeg, eller i det minste slappet av på sofaen... Og du vil kanskje kunne gi storesøster litt mammatid?

Gjer husarbeidet medan babyen er våken, slik at du kan bruke tid på eldste medan ho søv.

Gruar meg litt til dette til hausten, å ikkje kunne gi lisja full oppmerksamheit når ho treng det :( ho vil vere 18 mnd når ho blir storesøster..

Hvis jeg gjør husarbeide når babyen er våken så får jeg jo ikke kvalitetstid med henne! :(

Hvis jeg gjør husarbeide når babyen er våken så får jeg jo ikke kvalitetstid med henne! :(

Kjem selvfølgelig an på kor mykje babyen er våken og hvilken standard ein held på husarbeidet. Eg brukte aldri meir enn ein time for dag medan eg var i permisjon, resten gjorde pappaen (eller ingen av oss, skal ikkje skryte over standarden heime den perioden). Lisja var våken ganske mykje, dessutan likte ho å sjå på når eg gjorde husarbeid. Håper neste er likedan, viss ikkje veit eg ikkje korleis eg skal løyse det..

Kjem selvfølgelig an på kor mykje babyen er våken og hvilken standard ein held på husarbeidet. Eg brukte aldri meir enn ein time for dag medan eg var i permisjon, resten gjorde pappaen (eller ingen av oss, skal ikkje skryte over standarden heime den perioden). Lisja var våken ganske mykje, dessutan likte ho å sjå på når eg gjorde husarbeid. Håper neste er likedan, viss ikkje veit eg ikkje korleis eg skal løyse det..

Her er snuppa våken max to timer i gangen.

Jeg føler det er nesten ikke poeng i å begynne med noe for jeg rekker ikke gjøre det ferdig. Hun må trilles etter ei stund så da blir det jo ikke gjort noe. Akk ja... Jeg føler meg virkelig utilstrekkelig og har dårlig samvittighet fordi jeg ønsker at verdens herligste baby skal bli eldre slik at jeg får mer tid sammen med begge jentene. :wacko:

Annonse

Nej, kanskje du gjør litt mer husarbeid enn jeg siden du har to barn :) Her er det klesvask ene dagen, støvsuging andre dagen. Pappaen lager stort set mat og handler på vei hjem fra jobb (om jeg ikke har rukket det). Rydde gjør pappaen mens jeg legger mini. Tenker jeg bruker maks en time som "stjerne" skriver? Men nå synes jeg også det gik ok å ha kvalitetstid med min mens vi gjorde husarbeid - når vi vasket opp var hun i bæreselen og vi danset og sang, når vi brettet klær lå hun ved siden av på gulvet og så på mens jeg fortalte henne om hvert plagg jeg brettet. Hun synes fremdeles det er spennende å se på mens jeg gjør husarbeid. Men jeg skjønner deg godt altså, ikke misforstå. Man føler man aldrig strekker til og alt blir gjort litt halvveis. Og jeg tror det blir ekstra ille når man har flere, som i ditt tilfelle. Anbefaler denne lille dokumentar: http://tv.nrk.no/serie/kvinne-2013/mdfp13002313/26-02-2013

Jeg føler det er nesten ikke poeng i å begynne med noe for jeg rekker ikke gjøre det ferdig. Hun må trilles etter ei stund så da blir det jo ikke gjort noe. Akk ja... Jeg føler meg virkelig utilstrekkelig og har dårlig samvittighet fordi jeg ønsker at verdens herligste baby skal bli eldre slik at jeg får mer tid sammen med begge jentene. :wacko:

Så dette innlegget først nå! Ikke ha dårlig samvittighet, det er lov å synes det er slitsomt! Jeg synes mye ble enklere når min datter ble 8-9 måneder. Først da fikk vi litt struktur på hverdagen og noe som liknet på rutiner. Opp med humøret, du høres ut som en kjempeflink mamma!

Så dette innlegget først nå! Ikke ha dårlig samvittighet, det er lov å synes det er slitsomt! Jeg synes mye ble enklere når min datter ble 8-9 måneder. Først da fikk vi litt struktur på hverdagen og noe som liknet på rutiner. Opp med humøret, du høres ut som en kjempeflink mamma!

Takk for det.

Det er snilt av deg å si det, med tanke på at du ikke kjenner meg. :)

Jeg prøver så godt jeg kan, men som sakt så føler jeg ikke det er godt nok.

Når 3åringen spør med bedende øyne: mamma, kan du lese for meg eller mamme kan du styre lammet mens jeg styrer grisen? Da vil jeg svare klart det! Ikke nei, jeg må lage middag, nei, jeg må vugge lillesøsters vogn, etc.

Jeg ser frem til at lillesøster blir så stor at jentene har mer glede av hverandre, men av og til virker det som en halv evighet til. :(

Vil jo ikke tenke slik, når jeg har så herlige barn akkurat her og nå. :(

Men det er kanskje som du sier at ting blir bedre rundt 8-9mnd....

jeg skjønner veldig godt hva du mener, min eldste var akkurat fylt 3 år når han ble storebror. og ofte følte jeg at jeg ble dradd mellom barna for ågi begge nok oppmerksomhet. men det blir bedre når minste blir litt større. vi fikk inn en rutine etterhvert ved leggetid for minste ca 18, så fikk storebror en time alene med mamma og pappa. prøvde ofte og ha middagen klar når eldste kom fra bhg og pleide og gjøre litt husarbeid etter barna var lagt. men det blir bedre etterhvert - jeg lover :)

Senk ambisjonene ift husarbeid og ta skippertak er mitt råd som 3 barnsmor:) Plus involver den eldste. Hvis jeg motiverer min eldste med at "etter vi har hengt opp tøy, så kan vi spille spill mens baby sover", så går det unna:) Hvis du bruker bæretøy kan du også få gjort en del samtidig som den lille "er med". Nr 2 (og 3...) får aldri helt den samme "stimulien" og oppmerksomheten som nr. 1 er min erfaring. De får nok minst like mye, men på en annen måte, så ikke ha dårlig samvittighet ift kvalitetstid. Det kan også funke å involvere den eldste i stell og lek, så får du "kvalitetstid" med begge samtidig:)

Senk ambisjonene ift husarbeid og ta skippertak er mitt råd som 3 barnsmor:) Plus involver den eldste. Hvis jeg motiverer min eldste med at "etter vi har hengt opp tøy, så kan vi spille spill mens baby sover", så går det unna:) Hvis du bruker bæretøy kan du også få gjort en del samtidig som den lille "er med". Nr 2 (og 3...) får aldri helt den samme "stimulien" og oppmerksomheten som nr. 1 er min erfaring. De får nok minst like mye, men på en annen måte, så ikke ha dårlig samvittighet ift kvalitetstid. Det kan også funke å involvere den eldste i stell og lek, så får du "kvalitetstid" med begge samtidig:)

Takk for det. :)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...