Gå til innhold

Er det andre alenemødre her inne som er alltid blakk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er virkelig lei av å være blakk nå. Hver lønn forsvinner før jeg har fått tenkt meg om. Lever fra lønn til os til barnetrygden og tilbake til lønnen igjen. Alt forsvinner. Når alle regninger er betalt så har jeg som oftest 600 kroner igjen til nesten lønn. Jeg har ikke muligheten til kjøpe det jeg vil i butikken. Eneste som er bra med dette er at jeg er blitt råflink til å spare penger. Handler sjeldnere, billigere varer, prøver å handle smartere. Kjenner jeg blir kjip og. Snakker mye om penger og føler meg litt elendig.

Så imorgen drar jeg for å søke om boligstøtte. Så får jeg håpe at jeg får mer jobb til høsten.

Beklager sytinga.

Anonym poster: d85d59019bcca1cd7e31729275b046be

Skrevet

Jeg er virkelig lei av å være blakk nå. Hver lønn forsvinner før jeg har fått tenkt meg om. Lever fra lønn til os til barnetrygden og tilbake til lønnen igjen. Alt forsvinner. Når alle regninger er betalt så har jeg som oftest 600 kroner igjen til nesten lønn. Jeg har ikke muligheten til kjøpe det jeg vil i butikken. Eneste som er bra med dette er at jeg er blitt råflink til å spare penger. Handler sjeldnere, billigere varer, prøver å handle smartere. Kjenner jeg blir kjip og. Snakker mye om penger og føler meg litt elendig.

Så imorgen drar jeg for å søke om boligstøtte. Så får jeg håpe at jeg får mer jobb til høsten.

Beklager sytinga.

Anonym poster: d85d59019bcca1cd7e31729275b046be

Ja... :(

i begynnelsen av hver mnd kommer bidrag fra far men det er akkurat nok til å betale barnehageregningen som er satt til forfall den 5.

Samme dagen lønna kommer inn, går alt ut igjen i faste trekk. pleier være 3-400 igjen av 16.000

så kommer stønad til barnetilsyn 1400 kr ca. det er det vi lever på. det er de pengene vi kjøper mat for. trenger vi lege/tannlege en mnd, blir det å besøke mamma eller morfar ekstra ofte så vi kan få middag der ;)

Regningene for internett, tv, mobil pleier alltid å komme rett før ,barnetrygden så den går til de regningene..

merker jo ALDRI at det kommer noe inn på konto! forferdelig kjedelig!

eller jo, en gang i året merker jeg det. i juni er det feriepenger og skatt tilgode som kommer inn. men det må alltid gå til å betale tilbake et sprengt mastercard som jeg har brukt gjennom hele året for å kunne leve!

Anonym poster: 9ddf5a50a0de4761783fea3ac74c140c

Skrevet

Men du... Bare tenk at grunnen til at vi er blakke er fordi vi betaler regningene våre!! hver gang jeg ser luksusfellen ser jeg jo at jeg ligger ikke dårlig i det akkurat, så lenge regningene blir betalt:)

Skrevet

Jeg er "ny" som alenemor, og er ganske spent på hvordan tilværelsen kommer til å bli økonomisk framover... Har søkt om, og akkurat fått innvilget, os, utvidet barnetrygd og stønad til barnetilsyn. Ser ikke så aller verst ut da, selv om det nok blir trangt.... Er ikke vant til å bruke mye penger, så var ikke så bekymra...

Det var til jeg leste grundigere........... trodde os var til yngste var 10 år, jeg, og så leser jeg at det gjelder i max 3 år. Stemmer det? Har tre barn, og om 3 år er de 6, 9 og 11 år. Det koster jo like mye å "drive" en familie da som nå! Jeg jobber 80% og kommer ikke til å henge sammen om jeg skal gå opp i 100..... :-(

Hvilke stønader / hvor lenge har man de? Kanskje jeg kan ha rett på litt bostøtte f.eks?

Anonym poster: 649adc7e0607f59e34cb6e9b07f05ace

Skrevet

Meningen med OS er vel at den skal sette personen i stand til å forsørge seg selv, ved å lette overgangen?

Er ikke meningen at den skal være en varig løsning.

Anonym poster: 40d40cc885f1bc04ea1412688f5c7a98

Skrevet

Jeg er "ny" som alenemor, og er ganske spent på hvordan tilværelsen kommer til å bli økonomisk framover... Har søkt om, og akkurat fått innvilget, os, utvidet barnetrygd og stønad til barnetilsyn. Ser ikke så aller verst ut da, selv om det nok blir trangt.... Er ikke vant til å bruke mye penger, så var ikke så bekymra...

Det var til jeg leste grundigere........... trodde os var til yngste var 10 år, jeg, og så leser jeg at det gjelder i max 3 år. Stemmer det? Har tre barn, og om 3 år er de 6, 9 og 11 år. Det koster jo like mye å "drive" en familie da som nå! Jeg jobber 80% og kommer ikke til å henge sammen om jeg skal gå opp i 100..... :-(

Hvilke stønader / hvor lenge har man de? Kanskje jeg kan ha rett på litt bostøtte f.eks?

grensen for å få bostøtte er veldig lav. jeg fikk avslag da jeg søkte med 215.000 i inntekt så da vet jeg at jeg ikke får nå når jeg tjener 260. heller.

OS varer maks 3 år men du kan velge når du vil ha det. men du får ikke etter barnet er fyllt 8 år (hvis de ikke har endret reglene til 10 år siden du har hørt 10? enten det eller så er det forskjellig i de forskjellige kommunene..

det betyr altså at hvis du har et barn på 8 nå, kommer du ikke til å få OS for hn i 3 år. bare to om det gjelder til de er 10. hvis du er reddf or hva som skjer om 3 år, hva med å få OS for de to eldste nå, og heller søke om å få for den munste når de 3 årene har gått? så har du en "ekstra inntekt" i 6 år fremover..

har du sjekket skattetrekekt? du skal trekke mye mindre skatt når du er alene.. jeg trekker k un 11 % nå, men det er nok både fordi jeg er alene og fordi jeg har skyhøyt lån

Skrevet

En overgangstønad PER barn?? Altså 30 000 i OS om jeg har 3 barn? Sykt!! *Skille seg fra mannen*

Anonym poster: 0f2b3a196f73bf54b18a4708719b0a1e

Skrevet

En overgangstønad PER barn?? Altså 30 000 i OS om jeg har 3 barn? Sykt!! *Skille seg fra mannen*

Anonym poster: 0f2b3a196f73bf54b18a4708719b0a1e

Nei, selvfølgelig ikke. Får samme sum uansett hvor mange barn man har.

Anonym poster: bb7e0f7804241bccaff0f85459fa4ce1

Skrevet

Litt om overgangsstønad:

http://www.nav.no/Familie/Enslig+mor+eller+far/Overgangsst%C3%B8nad/Overgangsst%C3%B8nad/Overgangsst%C3%B8nad.805345251.cms

Anonym poster: df1e11b90cb2b769aa35537c59db9147

Skrevet

grensen for å få bostøtte er veldig lav. jeg fikk avslag da jeg søkte med 215.000 i inntekt så da vet jeg at jeg ikke får nå når jeg tjener 260. heller.

OS varer maks 3 år men du kan velge når du vil ha det. men du får ikke etter barnet er fyllt 8 år (hvis de ikke har endret reglene til 10 år siden du har hørt 10? enten det eller så er det forskjellig i de forskjellige kommunene..

det betyr altså at hvis du har et barn på 8 nå, kommer du ikke til å få OS for hn i 3 år. bare to om det gjelder til de er 10. hvis du er reddf or hva som skjer om 3 år, hva med å få OS for de to eldste nå, og heller søke om å få for den munste når de 3 årene har gått? så har du en "ekstra inntekt" i 6 år fremover..

har du sjekket skattetrekekt? du skal trekke mye mindre skatt når du er alene.. jeg trekker k un 11 % nå, men det er nok både fordi jeg er alene og fordi jeg har skyhøyt lån

Det smutthullet er tettet nå.

Anonym poster: 6fdca4538a23e18257482a2f2de33b49

Skrevet

Jeg har full OS og studielån, jeg betaler 22% skatt -.-

Anonym poster: 766d3ac3bbb1b8977093ca10b2d3be4d

Skrevet

Ja, vi også er ekstremt blakk. Men jeg er ikke alene, vi er studenter. I slutten av måneden har vi så vidt råd til mat og da har vi levd kjempe stramt hele måneden. Noen ganger har vi bare råd til brød og melk de siste dagene, heldigvis er ungen vår for liten til å forstå enda. Et lyspunkt i tunnelen er at mannen er ferdig nå i vår så da blir det vell bedre når han begynner å arbeide :)

Anonym poster: 69baa8fa71451a3d9f556be05b6b0f49

Skrevet

Blakk som fy..

Lever fra hånd til munn hver måned -hvilket føles bittert da jeg aldri hadde som intensjon om å bli alene.

Kjøper mat som er på tilbud, kjøper ikke noe til meg selv, må bruke av sparepengene om vi skal finne på noe spesielt.. Og det er så fordømt å være så blakk at jeg holder på å spy.

Er i tillegg sykemeldt i en periode, så har ikke muligheter til å øke inntekten, heller.

Det var ikke dette livet med denne økonomiske situasjonen jeg hadde bedt om,

men nå er den engang her og jeg prøver å ikke la det bli en altfor stor sort sky i livet mitt..

Anonym poster: 21956018862e3b5a42709c1e306071dc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...