Anonym bruker Skrevet 6. mai 2013 #1 Skrevet 6. mai 2013 Jeg er kjempeklar og gleder meg veldig men alle jeg har sagt det til, at jeg skal studere men fortsette å jobbe 50% svarer: "men klarer du det da?!" og sier det må jo bli veldig vanskelig.. at HVIS jeg får det til, DA er jeg god... Er det virkelig så vanskelig? Kanskje jeg har glemt hvor tungt det er med lesing og sånt? Hadde gledet meg sånn, nå begynner jeg å grue meg :-/ Anonym poster: a0ae1bfc0c7e477d1d7e0e9442c5fd97
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2013 #2 Skrevet 6. mai 2013 Åhh, hjelp! Klarer du det så er du tøff! Jeg synes det er mer enn nok å studere på heltid og å være alenemamma Anonym poster: ec53a6d1520f27e1fb8e1e22abe67aeb
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2013 #3 Skrevet 6. mai 2013 Jeg har prøvd meg på 100% jobb og 50% skole, alenemor og lang reisevei. Jeg måtte slutte på skolen etter et halvt semester. Klarte ikke følge opp barnet mitt sånn som jeg ville. Anonym poster: bb7588d5192e9081c4122534194a0177
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2013 #4 Skrevet 6. mai 2013 Her ser jeg egentlig på reisetiden som det største problemet... Mye kommer også an på hva slags studium du tar, det varierer jo veldig hvor mye jobb det er. Samt hvor strukturert du er, selvfølgelig. Hvis du er strukturert, og tar et studium det ikke er så mye jobb med, kan du lett ta det på langt mindre tid enn 37,5 time i uka. Pappaen til barnet ditt har kanskje endel samvær, også? Hvis du har barnefri annenhver helg får du gjort veldig mye på en helg hvis du går inn for det. Anonym poster: 92302446ade02c08663bfabd8407f73a
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2013 #5 Skrevet 6. mai 2013 Fullførte juss med 50% stilling. Ingen barn da. Alt går. Men reisingen må du revurdere. Anonym poster: 290f55157283c708d325de37667cb104
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2013 #6 Skrevet 6. mai 2013 Jeg studerer deltid (75%), jobber 60%, har to barn og venter nr. 3! Mannen jobber offshore og er mye borte. Dette har gått overraskende greit faktisk! Jeg var fast bestemt på å ta utdannelse og dette er en kort forbigående periode i livet Husk at du har krav på fri med lønn når du har eksamen + lesedager! Hopp i det, det verste som kan skje er at du må slutte å studere Anonym poster: ba3761326a29cf3fd34bd0cef4addbc6
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2013 #7 Skrevet 6. mai 2013 Her ser jeg egentlig på reisetiden som det største problemet... Mye kommer også an på hva slags studium du tar, det varierer jo veldig hvor mye jobb det er. Samt hvor strukturert du er, selvfølgelig. Hvis du er strukturert, og tar et studium det ikke er så mye jobb med, kan du lett ta det på langt mindre tid enn 37,5 time i uka. Pappaen til barnet ditt har kanskje endel samvær, også? Hvis du har barnefri annenhver helg får du gjort veldig mye på en helg hvis du går inn for det. Anonym poster: 92302446ade02c08663bfabd8407f73a Jeg som skrev dette - jeg har forresten jobbet 80%, studert 50% og vært i praksis alenemamma til to barn pga pappaen hadde så lange arbeidsdager (borte 12 timer per dag) at jeg måtte gjøre alt som hadde med henting/bringing i barnehage å gjøre. Har også jobbet 40% (med grufulle arbeidstider) og studert 100%, det siste i en periode da ett av barna ikke sov, noe som var hovedproblemet. Begge deler gikk greit, takket være et studium med relativt lav arbeidsbelastning (på nett, ikke noe obligatorisk oppmøte), pluss at jeg var effektiv. Når man har barn og jobber samtidig blir man tvunget til å bruke tiden på en god måte. Det er mange "fulltidsstudier" som på ingen måte krever at du jobber effektivt 37,5 timer i uka hver eneste uke. Anonym poster: 92302446ade02c08663bfabd8407f73a
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2013 #8 Skrevet 6. mai 2013 Hadde droppet støttekontakt og.. Prioriter barnet ditt på fritiden Anonym poster: 290f55157283c708d325de37667cb104
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2013 #9 Skrevet 6. mai 2013 Jeg studerer deltid (75%), jobber 60%, har to barn og venter nr. 3! Mannen jobber offshore og er mye borte. Dette har gått overraskende greit faktisk! Jeg var fast bestemt på å ta utdannelse og dette er en kort forbigående periode i livet Husk at du har krav på fri med lønn når du har eksamen + lesedager! Hopp i det, det verste som kan skje er at du må slutte å studere Anonym poster: ba3761326a29cf3fd34bd0cef4addbc6 Hei, det visste jeg ingenting om. Hvor mange lesedager før eksamen har jeg rett på fri da? hi Anonym poster: a0ae1bfc0c7e477d1d7e0e9442c5fd97
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2013 #10 Skrevet 6. mai 2013 Hvor mange barn, og hvor gamle? Har du familie eller gode venner som kan hjelpe deg? Jeg tok fulltidsstudie, jobbet 30%, hadde to barn i barnehage, bodde 1 time fra skole og jobb. Det gikk faktisk ganske bra. Jeg var også kjempemotivert, og elsket studiene. Jobbet veldig intenst og strukturert med skolen. Var tilstede på skolen fra kl 9-15 hver dag. Deltok i alle forelesninger, tok notater, spurte alltid hvis det var noe jeg lurte på. Fordi jeg visste at jeg ikke alltid hadde tid til å sjekke opp ting i etterkant. Brukte all ledig tid mellom forelsninger til å gjøre obligatoriske oppgaver og øvinger. I forhold til barnløse studenter var vi foreldre veldig effektive. Vi var en liten gjeng i samme situasjon. Vi logget oss aldri på Facebook eller andre unyttige nettsider mens vi var på skolen. Vi gikk ikke i kantina, men spiste matpakke over skolebøkene. Hvis noen ikke kunne møte til en time, fikk han/hun låne notater av de andre. osv osv osv Jeg jobbet ca 1 time med skolearbeid hver kveld etter leggetid. Tok også med meg bøker på jobb og så på dem i rolige stunder. Sto opp tidlig også i helgene og jobbet litt før barna våknet. Men jeg hadde en mann! Vet ikke hvordan dette hadde gått hvis jeg var alene med barna Jeg følte at det verste var all pendlingen. Helt unyttig reisetid. Kunne ikke reise kollektivt og brukte mye tid i bilkø. Tid jeg heller skulle brukt på barna. Dyrt var det også. Økonomien var selvsagt ikke bra, og det stresset meg. Jeg unnet meg ingenting ekstra disse årene. Bekymringen for at jeg ikke hadde RÅD eller TID til å stryke på en eneste eksamen var også stressende. Faktisk tror jeg at jeg fikk en liten PTS-reaksjon når jeg endelig var ferdig og fikk min første jobb. Først var jeg kjempelettet og veldig glad, selvsagt. Men sååå... kjente jeg hvor utrolig sliten jeg var!!! Møtte den berømte veggen etter noen måneder Var flaut å bli sykemeldt så raskt, men jeg trengte det. Heldigvis kom jeg meg ovenpå igjen. Har ikke angret etterpå, jeg elsker jobben min og livet mitt nå! Anonym poster: a28f263ec942086abd08e3dd46ee1b6c
Miss Honey Skrevet 6. mai 2013 #11 Skrevet 6. mai 2013 Hjelp nå sier jo dere og det blir vanskelig Han jeg er støttekontakt for, kan jeg ha samtidig som jeg har datteren min. Er avhengig av den ekstra inntekten. I tillegg vasker jeg hos mor hver onsdag etter jobb når datteren min er hos faren, for litt ekstra inntekt. Glemte si i HI at jeg har et boliglån på 2,3 mill og.. så bolig koster 11.000 i mnd. Derfor jeg er nødt til å jobbe, er ikke nok med studielån. Det med reisetiden er fordi jeg ikke har bil. med buss tar det litt over en time, hvis jeg sykler tar det 45-60 min når jeg er innom bhg. Har et ønske om å kjøpe en elbil så hvis det ordner seg, blir reisetiden redusert til 15-20 min. og så er universitetet i gåavstand til jobben:) jobber på spesialavdeling på skole nå og skal begynne lærerstudiet. hi
Miss Honey Skrevet 6. mai 2013 #12 Skrevet 6. mai 2013 var visst ikke anonym lenger.. men det er ikke så viktig Tenkte å spør faren om han kunne tenke seg å ha henne en ekstra dag annen hver uke. Har et barn på 3 år. Er jo ikke sånn at jeg kommer til å se henne mindre. Må jo hente henne i bhg før stenging som vanlig, og hn jeg er støttekontakt for trenger jeg ikke være alene med. han kan bli med fra jobben og hente henne i bhg, så akkurat det stjeler ikke så mye tid..
MammantilNurket Skrevet 6. mai 2013 #13 Skrevet 6. mai 2013 (endret) Jeg har jobbet fulltid og tatt 60 stp.samtidig - det gikk fint, MEN jeg hadde ikke barn og var heller ikke støttekontakt for noen. Alt er mulig, men pass godt på deg selv slik at du ikke sliter deg ut. Lykke til med studiene Endret 6. mai 2013 av MammantilNurket
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2013 #14 Skrevet 6. mai 2013 Det burde sikkert gå fint for deg hvis du ønsker å prioritere slik, men jeg tenker stakkars barn du har. De ber ikke om et så fullt grotesk vil jeg tro, og det høres ut som de at stiller langt bak i din rekke av prioriteringer. Anonym poster: db50d9c2461a1238e6eab440d6e511e2
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2013 #15 Skrevet 6. mai 2013 Ikke grotesk men program... Anonym poster: db50d9c2461a1238e6eab440d6e511e2
Miss Honey Skrevet 6. mai 2013 #16 Skrevet 6. mai 2013 Det burde sikkert gå fint for deg hvis du ønsker å prioritere slik, men jeg tenker stakkars barn du har. De ber ikke om et så fullt grotesk vil jeg tro, og det høres ut som de at stiller langt bak i din rekke av prioriteringer. Anonym poster: db50d9c2461a1238e6eab440d6e511e2 På hvilken måte syns du det??
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2013 #17 Skrevet 6. mai 2013 Det hørtes tøft ut. Jeg studerer 100% og jobber ikke, er heller ikke alenemamma. Jeg har mer enn nok med studiet. Alt kan vel gå, men da må du være utrolig strukturert og motivert, og regne med å bli ganske sliten. Ang lesedager som ble nevnt, så tror jeg det i hovedsak gjelder dersom du tar utdanning i forbindelse med studiet. Jeg har studert tidligere og hatt relevant jobb på den tiden, men ikke snakk om noen lesedager der, det var ikke i forbindelse med jobben. Mulig jeg kunne ha krevd fri, men da i så fall helt uten lønn. Anonym poster: 008d1318894177f1cce3c0eaa5774b8d
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2013 #18 Skrevet 6. mai 2013 To timer reise vei Det burde sikkert gå fint for deg hvis du ønsker å prioritere slik, men jeg tenker stakkars barn du har. De ber ikke om et så fullt grotesk vil jeg tro, og det høres ut som de at stiller langt bak i din rekke av prioriteringer. Anonym poster: db50d9c2461a1238e6eab440d6e511e2 På hvilken måte syns du det?? To timer reisevei hver dag, skole, lekser og jobb 50%, alenemor.. Det skriker av stress og voldsom tidsklemme spør du meg. Anonym poster: db50d9c2461a1238e6eab440d6e511e2
Gjest meg&mini Skrevet 6. mai 2013 #19 Skrevet 6. mai 2013 Du vet at du kan få overgangsstønad fra NAV når du studerer? Kanskje det kan være noe? Så bruke mer tid på barnet og studie:) Husk at når du får lån og stipend så kan du ikke jobbe for masse heller. Husker ikke helt hva som er maksgrensen for inntekt før stipendet blir omgjort til lån, men tror at det du allerede har tjent i år teller.. Jeg studerer sykepleie, har et barn og jobber ikke ved siden av. Dette er pga at jeg vil kun fokusere på datteren min og studie. Vurderer kanskje å begynne å jobbe hver tredje helg etter permisjon..
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2013 #20 Skrevet 6. mai 2013 Det burde sikkert gå fint for deg hvis du ønsker å prioritere slik, men jeg tenker stakkars barn du har. De ber ikke om et så fullt grotesk vil jeg tro, og det høres ut som de at stiller langt bak i din rekke av prioriteringer. Anonym poster: db50d9c2461a1238e6eab440d6e511e2 På hvilken måte syns du det?? Ikke jeg som skrev dette, men jeg svarer litt likevel... det høres ikke ut som det blir noe særlig tid for deg til å være sammen med barnet ditt, det er vel bare det. Og at det blir fullt "program" altså lange dager i barnehage, hit og dit for barnepass, være med kanskje når du vasker og er støttekontakt osv osv. Men en utdanning er godt for dere begge, så synes ikke du skal ta den kommentaren for alvorlig. Du kan jo prøve og revudere det etter du har tatt den første eksamensperioden, da ser du om det går. Kanskje det er mulig å studere bare 50% Ta feks to fag i semesteret i stedefor fire, og forlenge studietiden heller? Siden du ikke kan jobbe mindre mener jeg. Anonym poster: 008d1318894177f1cce3c0eaa5774b8d
Miss Honey Skrevet 6. mai 2013 #21 Skrevet 6. mai 2013 Det burde sikkert gå fint for deg hvis du ønsker å prioritere slik, men jeg tenker stakkars barn du har. De ber ikke om et så fullt grotesk vil jeg tro, og det høres ut som de at stiller langt bak i din rekke av prioriteringer. Anonym poster: db50d9c2461a1238e6eab440d6e511e2 På hvilken måte syns du det?? Ikke jeg som skrev dette, men jeg svarer litt likevel... det høres ikke ut som det blir noe særlig tid for deg til å være sammen med barnet ditt, det er vel bare det. Og at det blir fullt "program" altså lange dager i barnehage, hit og dit for barnepass, være med kanskje når du vasker og er støttekontakt osv osv. Men en utdanning er godt for dere begge, så synes ikke du skal ta den kommentaren for alvorlig. Du kan jo prøve og revudere det etter du har tatt den første eksamensperioden, da ser du om det går. Kanskje det er mulig å studere bare 50% Ta feks to fag i semesteret i stedefor fire, og forlenge studietiden heller? Siden du ikke kan jobbe mindre mener jeg. Anonym poster: 008d1318894177f1cce3c0eaa5774b8d Det blir ikke mindre tid med henne. Nå jobber jeg 100 % og hun er i bhg fra 7-16 hver dag. Blir ingen endring i det, kun for meg. skoledagene er enten 8-12 eller 12-16 så det blir enten rett fra jobb til skole eller skole til jobb. som sagt tidligere, jeg vasker hos mor onsdager, den dagen hun er hos faren. Da er hun jo hos han uansett. Har aldri sagt noe om barnepass. Det som blir en utfordring her er lesingen, siden jeg ikke kan sitte igjen etter skoletid, må jeg bruke kveldene. Og de helgene hun er hos faren. Hun kommer ikke til å merke forskjell, er bare jeg som får det mer travelt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå