Gå til innhold

Tar dere kontrollene hos lege eller jordmor?

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å bestille meg time hos jordmor.

Var hos legen på første kontroll, ble sykemeldt pga småblødninger. Han sa han skulle sende henvisning til tidlig ul, dette var 18 april. En uke senere fikk jeg brev fra sykehuset, da hadde jeg fått time til ordinær ul i slutten av juni. Ringte dem og spurte om jeg ikke skulle få time pga blødningene, men de hadde ikke fått henvisning. Så ringte jeg legen og han beklaget og skulle sende med det samme, dette er en uke siden nå. I dag ringte jeg igjen sykehuset og de hadde fortsatt ikke fått henvisning :( nå er jeg lei og frustrert, vil jo bare vite om alt står bra til med den lille. Har to SA og en MA bak meg, så trodde kanskje at det hastet litt med denne timen.

Tror kanskje en jordmor vil ta slike situasjoner litt mer seriøst.

Fortsetter under...

Gjest flykræsj

Går kun til lege. Jordmor vil ikke kunne henvise til sykehus, da det er leger som henviser til spesialisthelsetjenesten. Hun kunne kanskje støttet da, og mast litt hun også? Har blandet erfaringer med jordmødre. For min del ønsker jeg at kontrollene skal være kjappe og effektive og har ikke noe behov for "pratestunder" om fødsel og amming og den slags. Dersom man ønsker den type informasjon antar jeg at det vil være lurt å bestille time hos jordmor i tillegg :) Dumt med opplevelsen din om ikke og bli tatt på alvor forresten. Sannsynligvis har papirene dine blitt liggende et sted. Inntil man møter er man liksom bare et navn i "bunken" og det er frustrerende.

Jeg vil helst gå til jordmor tror jeg, men har enda ikke vært til fastlegen min, så får se hvor flink og hyggelig hun er først ;) Skal på 1.kontroll om nøyaktig 1 uke! Er det litt seint å bestille time til jordmor når man er 12 uker?

Gjest flykræsj

Tror det er ganske vanlig m 1. Kontroll rundt uke 12 dersom det ikke har vært noe som skulle tilsi at man oppsøker lege/ jordmor før. Jeg fikk ihvertfall beskjed om å komme rundt uke 12 med mindre det var spesielle problemer. Grunnen var faren for SA før uke 12, og at det da var liten vits i å gå igang med helsekort, blodtrykksmåling ect. før. Sikkert ulik praksis fra sted til sted da. For min del var det greit. Hadde (og har foreløpig) uproblematisk svangerskap. Gikk derfor kun på er kontrollene jeg skulle, og hadde ingen timer utenom. Samme denne gangen antar jeg, bortsett fra en ekstra UL i uke 12. lykke til :)

Annonse

Nei, altså jeg mente å ringe jordmor når jeg er passert 12 uker, for å ordne kontroll til etter ordinær ul ;) 1.kontroll til legen er på tirsdag når jeg er 12 uker. Derfor ville jeg se hvordan fastlegen min er som person og faglig sett før jeg bestemmer meg for om jeg ønsker å gå til jordmor :)

Leste ett sted at noen jordmødre ønsker å følge den gravide fra 1. kontroll, men tror ikke det skal være noe problem å ta den første med lege for så å ta resten med jordmor. Jeg skal bestille time med jordmor, men kunne tenkt meg en time før ordinær ul, vet ikke om det lar seg gjøre når jeg allerede har hatt første kontroll. Men får bare høre hva hun sier :)

Gjest flykræsj

[quote name=Tredjemann på vei :D' timestamp='1367928186' post='145325291]

Nei, altså jeg mente å ringe jordmor når jeg er passert 12 uker, for å ordne kontroll til etter ordinær ul ;) 1.kontroll til legen er på tirsdag når jeg er 12 uker. Derfor ville jeg se hvordan fastlegen min er som person og faglig sett før jeg bestemmer meg for om jeg ønsker å gå til jordmor :)

Okei, leste litt kjapt så jeg ;) Det er jo viktig at man synes fastlegen er all right selvsagt :) Faglig sett vil jeg tro de fleste fastleger gjør en grei jobb ifbm svangerskapsoppfølging. Det er rimelig standard prosedyrer for hva de MÅ sjekke. Men det det hjelper jo lite hvis legen er lite hyggelig og lydhør da... Tror forresten ikke det er så uvanlig at man går til jordmor utenom kontroller hos legen. Her hvor jeg bor kan man i hvert fall det, og ikke sånn at man må gå annenhver gang. Sikkert varierende fra kommune til kommune, hvor stor pågang osv. Ring og hør :)

[quote name=Tredjemann på vei :D' timestamp='1367928186' post='145325291]

Okei, leste litt kjapt så jeg ;) Det er jo viktig at man synes fastlegen er all right selvsagt :) Faglig sett vil jeg tro de fleste fastleger gjør en grei jobb ifbm svangerskapsoppfølging. Det er rimelig standard prosedyrer for hva de MÅ sjekke. Men det det hjelper jo lite hvis legen er lite hyggelig og lydhør da... Tror forresten ikke det er så uvanlig at man går til jordmor utenom kontroller hos legen. Her hvor jeg bor kan man i hvert fall det, og ikke sånn at man må gå annenhver gang. Sikkert varierende fra kommune til kommune, hvor stor pågang osv. Ring og hør :)

Ja, da ringer jeg etter jeg har vært på kontroll, så får vi bare se hvor lang ventetid det blir :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...