Gå til innhold

Hjemmelag middagsmat; hva lager du til babyen?

Anbefalte innlegg

Vi har ikke begynt med middagsmat enda, men det er nok rett rundt hjørnet. Jeg skal lage selv, og det regner jeg med det er flere som gjør.

Kanskje vi kan dele litt tips, oppskrifter ol her?

Husker storesøster her i huset elsket fiskeboller i Nan-saus. :)

Fortsetter under...

Det kommer jo litt an på hvor gamel babyen er. Vi lager all mat til vår selv, og har gjort det hele veien.

Jeg lager ikke separat mat til henne til middag- hun spiser det samme som oss. All mat er laget fra grunnen, og inneholder ikke salt, melk og denslags.

Akkurat begynt til min gutt på litt over 4 mnd. Har hittil lagd søtpotetmos (blandet med nan og rapsolje). Han likte det kjempegodt. Vanlig potet som mos, likte han ikke! Gir ellers endel most banan med svisemos fra glass, -så det må jo kalles halvfabrikat ;)

I dag har hun spist blomkål og broccoli med olje oppi. Ble litt store biter her så jeg burde ha most det litt mer. Gøy var det uansett da hun fikk spise litt selv. Jeg har frosset ned til sikkert 10 middager så kan jeg bare blande i litt fisk, kjøtt eller kylling etterhvert.

Gjest Kjempeanonym

Lurer på hva dere bruker til å mose med?

Jeg moste en gulrot til han med gaffel en dag, men det ble igrunn ikke godt nok most, så jeg må kjøpe en stavmikser eller noe.

Forslag til noe som er enkelt å bruke og ikke koster en halv formue?

Her på denne bloggen kan dere finne gode tips;

http://barebarnemat.blogspot.no/2011/05/nar-introduseres-hva-om-alder-og.html

Jeg moste en gulrot til han med gaffel en dag, men det ble igrunn ikke godt nok most, så jeg må kjøpe en stavmikser eller noe.

http://barebarnemat....m-alder-og.html

Jeg er avhengig av min stavmixer. Kjøpte meg en på Elkjøp med div kuttere til. 599,- kostet den og moser helt fint. Knall god mixer!

Jeg kommer til å bruke den til barnematen.

Leser en del oppskrifter med kokt kyllingfilet, men dette har jeg dårlig erfaring med. Ble så lite smak på maten synes jeg. Noen som har andre erfaringer?

Annonse

Vi har ikke brukt særlig med saus. Rent kjøtt og fisk har smak i seg selv, og likeså grønnsaker. Vi har prioritert at hun skal kjenne forskjellige smaker, og så langt er det kun brokkoli og egg som ikke faller i smak. Hvorfor ønsker du å ha saus på ?

*nysgjerrig*

http://barebarnemat....m-alder-og.html

Jeg er avhengig av min stavmixer. Kjøpte meg en på Elkjøp med div kuttere til. 599,- kostet den og moser helt fint. Knall god mixer!

Jeg kommer til å bruke den til barnematen.

Leser en del oppskrifter med kokt kyllingfilet, men dette har jeg dårlig erfaring med. Ble så lite smak på maten synes jeg. Noen som har andre erfaringer?

prøv med krydderier. f.eks mintblader sies skal falle ismak. hvitløk kan også brukes. tomat. basilikum. parmesan. :P

Jeg brukte stavmixer tidliger, men nå holder det stort sett med gaffel.

Vi har gitt snuppa elg, okse, rype, hjort, fisk av alle slag og ellers alt av ren mat vi har kommet på.

Stekt sei er en klar favoritt :-)

Hmm, er det en god ide å gi så mye vilt? Det er i alle fall anbefalt å begrense mengden til småbarn (og ammende) pga radioaktivitet. Bare et hett tips ;)

http://www.matportalen.no/matvaregrupper/tema/fjorfe_og_kjott/mat_forurenset_med_radioaktivitet

Annonse

Vi har ikke brukt særlig med saus. Rent kjøtt og fisk har smak i seg selv, og likeså grønnsaker. Vi har prioritert at hun skal kjenne forskjellige smaker, og så langt er det kun brokkoli og egg som ikke faller i smak. Hvorfor ønsker du å ha saus på ?

*nysgjerrig*

Så kjøtt og fisk ikke blir så tørt...

Vi bruker "ren" mat. Svinekjøtt som er vasket med ammoniakk og likevel er fulle av tarmbakterier er ikke noe jeg vil gi til datteren min, uansett hvor mye staten anbefaler det. Vi er heldige nok til å ha tilgang på kjøtt fra selvslakt både vilt og tamt, samt fisk, og unngår å kjøpe disse sakene i butikker.

Hverken kjøtt eller fisk burde være tørt.

Om fettprosenten er så lav ( og det ER jo det i for eksempel rype) så tilsetter jeg olje. Raps eller solsikke, stort sett.

Samu - Olje er forå øke næringsverdien. Ferdige middagsglass har for lav næringsverdi for barn, blant annet fordi det er for lite fett og for lite proteiner i de.

Jeg ville ikke gitt margarin til noen, og slett ikke til små barn.

Min gutt foretrekker å få servert hele, kokte brokkoli-, blomkål-, gulrotbiter og andre grønnsaker som han kan holde og spise selv. Har prøvd å lage mos til han, men det spytter han bare ut, så når det kommer til middag funker det best med såkalt spedbarnsstyrt mattilvenning. Vi spiser ikke så mye kjøtt, men han får f.eks fisk når vi har det. Det blir MYE gris, men han koser seg :-)

http://margitvea.blogspot.no/2010/12/barnestyrt-mattilvenning.html

Vi bruker "ren" mat. Svinekjøtt som er vasket med ammoniakk og likevel er fulle av tarmbakterier er ikke noe jeg vil gi til datteren min, uansett hvor mye staten anbefaler det. Vi er heldige nok til å ha tilgang på kjøtt fra selvslakt både vilt og tamt, samt fisk, og unngår å kjøpe disse sakene i butikker.

Hverken kjøtt eller fisk burde være tørt.

Om fettprosenten er så lav ( og det ER jo det i for eksempel rype) så tilsetter jeg olje. Raps eller solsikke, stort sett.

Samu - Olje er forå øke næringsverdien. Ferdige middagsglass har for lav næringsverdi for barn, blant annet fordi det er for lite fett og for lite proteiner i de.

Jeg ville ikke gitt margarin til noen, og slett ikke til små barn.

Jeg vil tro det meste kjøtt til en viss grad er forurenset av litt tarmbakterier. Som forøvrig heller ikke er farlige, iom de drepes under tilberedning. Radioaktivitet derimot, som vi VET er skadelig, serverer du gladelig? Du ER sannelig gale damen ;)

Ser det gjøres MYE forskjellig her, og hver sin smak. Men kjekt å se hva folk putter i de små da. Eldste jenta her i huset nektet å spise noe som det ikke var smak på, altså rene produkter uten noe saus eller krydder. Hun tok ikke skade av litt krydder og saus fra starten. Er jo ikke så mye det er snakk om.

Det eg har laga mest av, og som er veldig populært, er så enkelt som mos av avokado og søtpotet. Driv faktisk og lagar til ein stor porsjon no. Sunt, godt og mettande.

Når vi har det i frysaren et han eit beger for dag til lunch.

Han er snart 9 mnd og har vel ete det sidan han var cirka 6 mnd trur eg.

Ellers har eg laga ein del fruktmos, som eg har i frysaren. Då har eg berre blanda ulike gode frukter. Alltid ein slager.

Av middag har eg laga:

- pasta, tomat, squash, gulrot

- kjøttkaker, potet, gulrot

- fisk (hyse), potet, brokkoli, morsmelk

Av alle desse middagane laga eg ganske mange porsjonar. Og godt er det! Eg merka fort at det stemmer det med at ungar ofte må smake på noko 10-15 gongar før dei likar det. Rett før eg har gitt opp, så har han snudd om og slukt heile begeret ;-)

Eg har forresten ikkje på noko saus, olje e.l. Viss det har blitt tørt har eg brukt litt av kokevatnet til grønnsakene. Eller morsmelk, då eg hadde det i frysaren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...