Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Rokita

Hei. Jeg er ei jente på 22 som er 6-7 uker på vei. Jeg har en sønn som jeg har vært alenemor til siden fødselen. Rundt jul ble jeg sammen med en mann jeg har kjent hele livet mitt. Dette er da kommende barnefar. Vi ble ganske sjokkert da vi fant ut at jeg er gravid, men bestemte oss for å beholde. Vi bor ikke sammen, så vi har snakket om at vi skal flytte sammen etterhvert.

Vi har hatt det kjempefint sammen, og kjennerhverandre utrolig godt.

Det eneste problemet vi har, er at han drikker hver eneste helg. Han sier hver helg at han ikke skal på fylla, men ender likevel ppp med det.

I denne helgen som var, hadde jeg barnefri og skulle være hos han. Men det endte som vanlig med at kompisene skulle ha han med på drikking.

Jeg fant ut i løpet av kvelden at han hadde planlagt å møte en tidligere flørt ute på byen. Han var ganske ekkel med meg denne kvelden. Senere på natten bestemte jeg meg for å se på telefonen hans. Da fant jeg ut at han hadde skrevet til henne at det var slutt mellom oss.. Jeg fikk helt sjokk.

Konfronterte han med dette å han ble veldi lei seg. Han prøver nå å overbevise meg nok en gang om at han skal slutte å drikke i helgene.

Jeg er lei.. Vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg gikk i fra å ha det kjempebra med han til å bli usikker på han og om jeg kan beholde barnet.

Jeg vil virkelig ikke ende opp som alenemor til 2 barn med to forskjellige fedre. Jeg har ikke så mye hjelp i fra familien heller.. Jeg vet at jeg må gi han en sjanse til, men spørsmålet er om be skal tørre å ta sjansen på at jeg mest sannsynlig ender opp som alenemor igjen om han ikke skjerper seg?

Alt er kaos nå..

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144045197-trenger-r%C3%A5d/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har vært i noenlunde samme situasjon som deg... Når en mann drikker, selv om han sier han ikke skal, så har han mest sannsynlig et drikkeproblem.. Det at han sender meldinger til andre kvinner, som til og med har vært tidligere flørt, og at han i tillegg lyger.... Vel, når jeg leser det du skriver, så leser jeg hvordan jeg hadde det i 6 år... Drikkingen eskalerte, løy stadig mer, var utro og sendte mer og mer upassende meldinger.. Til slutt satt jeg der med en utro alkoholiker som var svært voldelig mot meg. Heldigvis fikk jeg vett nok til å gå fra ham.

Nå sier jeg slettes ikke at dette gjelder deg og din kjæreste...! Men, tenk deg nøye om her nå.. Jeg vil ikke råde deg til annet enn å tenke deg om..

Gjest flykræsj

Signerer Ninjas innlegg... Han høres litt umoden ut? Men dette høres også ut som litt mer enn bare umodenhet. At unge menn drikker hver helg er ikke helt uvanlig, imidlertid bruker de fleste og skjerpe seg litt når det blir snakk om barn. At han fester hardt og i tillegg lyver synes jeg høres ut som dårlige odds, dessverre. Man vil jo gjerne åpne det beste, men jeg er redd du vil bli skuffet. Tenk deg godt om, hva du vil gjøre. Sett ned alternativene på et papir og tenk litt frem og tilbake. Å si konkret hva du bør gjøre når det gjelder et så stort valg, blir litt voldsomt på et gravidforum synes jeg...

Sjansen for at du blir å ende opp alene med to barn er desverre veldig stor. Når problemene allerede på et så tidlig stadium melder seg og han allerede har tydd til andre jenter, er det ikke annet en en stor rød varsel lampe som lyser spør du meg.. Og drikkekulturen hannes..kanshe han klarer å holde seg for en periode, men med en gang trøya blir varm igjen er han tilbake på start. Prater av erfaring desverre og ikke no særlig å sitte alene med to unger med to forskjellige fedre. Hva som er i vente for deg kan ingen vite på nåværende tidspunkt, men hadde jeg vært deg hadde jeg ventet til rammene var mer stabile. Lykke til!

Fælt å si, men noen ganger er abort kanskje det beste, jeg ville hvertfall aldri fått barn med denne mannen.. :( Det kan by på mange problemer for både deg og barnet. Jeg tok selv en abort for noen år tilbake da jeg var i en lignende situasjon og har aldri angret. Selv om det var utrolig trist og vanskelig, visste jeg innerst inne hva som måtte gjøres. Men dette er selvfølgelig noe du må finne ut av selv. Lykke til!

Selv om jeg er veldig imot abort selv, så ville jeg aldri greid å beholde barnet i den situasjonen du er i nå. Jeg ville tatt abort, flyttet vekk fra denne bygda og startet et liv et annet sted med flere muligheter (også når det gjelder mannfolk). Du har det jo ikke akkurat travelt.

Men først av alt, ta en skikkelig alvorsprat med fyren. Gi han et ultimatum og vis at du er sterk og at DU kan ta egne avgjørelser etter hva som passer deg.

Som de andre her sier, så er dette noe du må avgjøre helt selv, men husk å sette DINE og barnets/barnas behov fremfor noe annet.

Annonse

Hei Rokita.

Dette hørtes ut som en utfordrende situasjon, både tankemessige, følelsesmessig og rent praktisk. Du opplever deg kanskje dratt i flere ulike retninger; hensyn til dine behov og ønsker, hensyn til barnets liv og fremtid og hensyn til barnefar. Her er det mye som må sorteres, hos deg.

Jeg tenker at du kunne ha opplevd det som nyttig og godt med profesjonell rådgivning? Det finnes noe som heter Familievernkontor, som er et lavterskeltilbud hvor en kan henvende seg uten henvisning fra fastlege. Du kan ringe dit, sende mail, eller møte opp. Det er gratis og du kommer som regel inn med en gang. Litt avhengig av hvor i landet du befinner deg, er familievernkontorene straffet opp med familieterapeuter, psykologer og psykologspesialist. De har alle taushetsplikt. Her kan du prate med noen om slike ting som du står i nå, og du kan ta med deg barnefar om dere ønsker det. Hva du ønsker å beholde barnet, høres det ut som dere har en del å løse opp i før barnet kommer. Bare å google "familievernkontor", og den kommunen/fylket du bor i. Finn kontaktinformasjon og ta en telefon for en uforpliktende prat.

Lykke til!

Jeg signerer Linnlinns. Tror det er lurt å prate med noen profesjonelle. Du kan jo også snakke med Amathea. Ville anbefalt deg å ha en prat alene, og gjerne en eller to der barnefar er med. Slik at han og forstår alvoret i dette.

Du sier han drikker ofte, og at dette er vanlig i vennkretsen hans. Du sier han sier han skal skjerpe seg men får det ikke helt til. Og at han har veldig lyst til å beholde barnet og ønsker å være far.

Kan det tenkes at han ikke helt vet hvordan han skal håndtere ting? At det er derfor han ikke helt klarer å følge opp? Eller tenker du at han har et alkoholproblem?

Har ei veldig god venninne som nettopp giftet seg med en veldig god kompis gjennom mange år. De har kjent hverandre 10-15 år før de plutselig fant ut at de ville prøve seg som kjærester. I starten var det fest ikke bare i helgene, men også i ukedagene. Han hadde bodd i utlandet lenge hvor drikkekulturen er annerledes, og det tok derfor tid før vanen endret seg. Nå tar han seg gjerne en øl eller to til maten i helgen, og tar seg kanskje en fest annenhver mnd, om i det hele tatt så ofte. Noen ganger tar det tid å endre en atferd man er vant med. Men det er bare du som kan kjenne på om du tror han har et alkoholproblem eller ikke.

Men igjen, ta kontakt med familievernkontoret, Amathea, fastlegen din eller jordmor og få pratet med noen både alene og sammen med din kjære. Viktig at du ikke blir stående alene uten noen å prate med, uansett hvordan dette ender.

Lykke til med vanskelige avgjørelser!!

Huff ikke kjekt sånt noe.. Av egen erfaring så kan slike menn også forandre seg.. Men du må ikke bare gi etter for alt å la han tro at du godtar alt mulig.. Gi han beskjed hva du føler, hva du "krever" av han i fremtiden og vær litt streng ang drikkingen.. Hvis det er dette han vil så må han begynne å vise at han mener det..

Lykke til og gjør det du føler innerst inne.. Ikke hva alle andre sier å mener ;-)

Hei! I og med at dere skal ha barn ilag, og sliter slik som dere gjør nå, så kanskje det kunne vært lurt å kontakte familievernkontoret? Det er helt gratis, og der får du utrolig mye hjelp, enten i parterapi eller som terapi bare for deg. Jeg og min sambo går selv i parterapi der og er veldig fornøyde med den hjelpen vi får! Enda min sambo hadde null tro på terapi, og jeg måtte nesten dra ham med meg dit( dro til og med alene en gang), nå er han med hver gang og sier at det hjelper.

du kan bare ringe din lokale familievernkontor selv, trenger ikke å gå gjennom lege for å få time der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...