Anonym bruker Skrevet 5. mai 2013 #1 Skrevet 5. mai 2013 Jeg har alltid bodd i andelsleilighet.Men har veldig lyst på hus.Har ikke så høy inntekt .Men hvis jeg har lån ,og boutgiftene på renter å avdrag på lånet er på 7000 kr i mnd.Hvor mye eksstra i mnd må jeg regne med i bo utgifter.?Er det mye dyrere å eie hus enn leilighet. Anonym poster: dccc0fc18310e9f2329c2ef4013e6edd
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2013 #2 Skrevet 5. mai 2013 litt dyrere er det jo, men ikke så all verdens, du betaler jo på ditt eget. det som koster er jo forsikring av hus og innbo. kommunale avgifter, noe som varierer veldig fra kommune til kommune, også eiendom skatt, hvis kommunen har det, men her hos oss, ligger den inni komm avg. dette kan du regne ut selv, hvis du ser på siden til den aktuelle kommunen. ellers er det jo vedlikehold av hus og eiendom som kan koste. brøyting kanskje......ellers må du jo regne med å betale litt mere i strøm kanskje, og tv / internett om du skal ha det.... ellers kommer jeg ikke på noe mere i farta..... Anonym poster: 4b226b7850512487fff55bab19e996c8
Gulosten™ Skrevet 5. mai 2013 #3 Skrevet 5. mai 2013 Da vi hadde 1,7 i gjeld på en 3-roms leilighet og renta var ganske høy (i 2008/2009) betalte vi mellom 16 og 17.000 i mnd på lån + husleie. Nå har vi 3 mill i gjeld og betaler 15.000 i mnd. Kommunale avgifter er på 3-4000 i året.
Isola&Lille+julegave Skrevet 5. mai 2013 #4 Skrevet 5. mai 2013 Jeg har 1,5 mill i lån. Betaler nesten 8000kr i lån i mnd. Regner 1000kr på komunale utgifter, 1000kr på forsikring og 1000kr i strøm per mnd. Rundt regnet. (Her er det nok litt til vedlikehold også). Så si en 10-11 000kr i mnd. Leier ut for 6000kr i mnd, så betaler kun 4-5000kr i mnd for å bo. Har enebolig med utleiedel. Kunne ikke fått noe billigere!!
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2013 #5 Skrevet 5. mai 2013 I tillegg til lånekostnadene kommer vann, kloakk og renovasjonsutgifter, ev feieavgift (strøm må du regne med blir dyrere), forsikring blir dyrere, men det er jo ikke husleie da.... Kjøper du hus med utleieenhet, har du skattefrie inntekter, men også litt bryderi. Anonym poster: adf9e03bfebc1f1095d66c2588b07dda
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2013 #6 Skrevet 5. mai 2013 Altfor dyrt:( Vi har rett under 3 mill i lån, betaler ca 16000 pr mnd (litt kortere nedbetaling enn vanlig) Så er det forsikring, renovasjon, kommunale avgifter - tilsammen 2500 mnd. Så er det vedlikehold av boligen. Regner med det nøye 20000 i år. Skal beise huset og slipe + beise terrassen. Og skifte ytterdør. Blir noen tusen. Huff, jeg skulle hatt en blokkleilighet. Hus og hage er visst ikke noe for meg. Anonym poster: 053157f9e6b3e12a450cfd4380180b61
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2013 #7 Skrevet 5. mai 2013 Det er mange kostnader man ikke tenker på når man leier som man 'plutselig' får når man eier. Men endel blir som man gjør det til også. Kommunale avgifter varierer fra kommune til kommune og gjerne på størrelse på hus og tomt i tillegg. Vi har ca 18000 i året i kommunale. 10000 i forsikringer (det er hus og person - husker ikke hvor mye som er bare hus, kanskje ca 6-7?). Strøm 15000kr (190kvm, en 1000w varmeovn står på i kjelleren hele vinteren pluss varme i gulv på badet, ellers vanlig forbruk på dusj, vaskemaskin og oppvaskmaskin ol). Vedlikehold regner ca 20000 i året, noen år en brøkdel andre år mer. I år måtte vi feks fylle grus i gårdsplassen og raske 6000kr går med. Å male huset drar fort med seg 10-15000kr avhengig av hvor mye utstyr som er brukende fra forrige runde. Og så er det stadig noe som må 'fylles på' - taksten som er ødelagt (vi må etterhvert investere ca 17000kr i snøfangere for snøraset sliter så på her vi bor!), klednigsbord, terrassebord og selvfølgelig vedlikehold av terrasse med oljing ol, redskap til å vedlikeholde hus og hage, blomster ol for å gjøre det pent, hagemøbler.. Og kan holde på i evigheter. Ja, det er dyrere å eie både i kroner og pluss at det tar mye tid å holde vedlike! Men mye er ho hva man gjør det til også. Det trenger jo ikke å koste så mye ekstra, men når man først eier en så dyr ting så er det jo kjekt å holde det skikkelig vedlike og gjøre ting når det trengs istede for å samle opp til det blir uoverkommelig både i arbeid og kroner Anonym poster: 984dc8d8927a3a8eb0fd17ce0c926d4c
DaTuMa Skrevet 5. mai 2013 #8 Skrevet 5. mai 2013 Vi betaler ca 50.000 i året for kommunale avgifter, renovasjon og strøm. Forsikring aner jeg ikke hvor mye vi betaler på. Ved om vinteren, vedlikehald og lån kommer i tillegg
Gjest ronja røverdatter Skrevet 5. mai 2013 #9 Skrevet 5. mai 2013 Ja, det er dyrere, men hvor mye dyrere kan jo variere. Normalt er forsikringer dyrere i hus enn i andelsleilighet, kommunale avgifter, spesielt renovasjon og feieravgift er ofte lavere enn i hus (selv om det skulle være samme størrelsen), du må regne med å bruke mer strøm når du ikke har noen å dele vegger eller tak og golv med. Vedlikeholdskostnadene er dyrere fordi du må vedlikeholde hele huset utvendig selv, det samme med gårdplasser etc. Ofte har andelslag spesielle avtaler med leverandører av kabel-tv, Internett, telefon etc. Så det kan bli litt dyrere om du bor i eget hus. Det du sparer er den andelen av felleskostnadene i andelslag som går til drift. Men hvor mye dyrere det er, får du bare vite ved å sjekke hva de forskjellige tingen koster der du bor,
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå