Gå til innhold

Sykemelding... "press" fra arb giver om gradert...

Anbefalte innlegg

Har nettopp vært til dialogmøte 1 pga jeg har vært sykmeldt i 8 uker pga kraftige bekkenplager ( Hadde det med nr 1 og 2..etter nr 2 forsvant det aldri..har gått med det i 4 år(vært i full jobb disse årene, men avh av fysio for å fungere..)når jeg ble gravid m 3 mann forverret bekkenet seg).... Jeg er i uke 20 og har store utfordringer med å fungere i hverdagen når jeg går hjemme 100% sykmeldt...prøvde å forklare arbeidsgiver og bedriftsjordmor dette, men føler jeg ikke blir hørt :( Joda kjempebra med IA bedrift / tilrettelegging osv..(jobber i barnehage) men jeg orker ikke tanken på å gå gradert og jobbe med de smertene jeg har per i dag :( Jeg kjenner at jeg blir frustrert/lei meg/ oppgitt... kan de ikke bare la meg være i fred?? Greit med tilrettelegging event etter fødsel/permisjon og det skulle vise seg at bekkenet ikke er bedre, men nå?? Hormonell som jeg er så sitter jeg bare å griner... heldigvis har jeg en forståelsesfull lege (som ikke var med på dialogmøte pga sykdom).. Skal til han i morgen..får høre hva han sier.. måtte bare lufte litt frustrasjon :)

Fortsetter under...

Eh det er da ikke arbeidsgiver som bestemmer hvor mye sykemeldt man skal være, det bestemmer du og legen din sammen, så drit i hva arbeidsgiver sier :) Si rett ut at du ikke klarer å jobbe i det hele tatt.

Har selv bekkenplager (siden uke 9, i uke 15 nå) men det går heldigvis greit fordi arbeidsgiver tilrettelegger, jeg jobber og i en barnehage, på en småbarnsavdeling og slipper alle løft av barna og lange gåturer, kan sette meg ned og stå når jeg ønsker. Hadde det ikke vært sånn så hadde jeg nok blitt sykemeldt, er mindre rammet enn deg vil jeg tru.

Si til legen at du vil ha 100% sykemelding, og så ringer du og informerer arbeidsgiver om det, prøver de seg på en diskusjon så si at du ikke har tid til å diskutere dette nå. Så vet du hva du kan ha i vente senere (hvis de tar det opp igjen) og kan forberede deg mentalt. Send sykemeldingen i posten til arbeidsgiver hvis du syns det er bedre, da slipper du å dra dit og kanskje måtte diskutere det igjen. Det går sikkert bra, ikke ha dårlig samvittighet iallefall ;) Lykke til og god bedring!!

Endret av Skyen

Uheldigvis er ikke møte med bedriftshelsetjenesten og her da sikker deres jordmor så positivt. Du følte sikkert at du var forholdsvis alene oppi det hele. Synd at legen din ikke var der, han reddet meg og skar igjennom at jobb var ikke aktuelt på ei stund til. Bare si at jeg Ikke var sykemeldt pga graviditeten.

Dialogmøte 1 er dessverre sånn har jeg følelsen av. Det er legen som bestemmer, og kan ikke du jobbe gradert så vil han ta hensyn til deg og ikke arbeidsgiver.

Jeg har tenkt å ta opp med min sjef når jeg kommer tilbake, samt lederkollegiet om min erfaring når jeg kommer meg tilbake. Følelse av bedrifthelsetjenesten kan virke mot sitt mål mange ganger.

Leger er veldig greie å ha med seg på dialogmøter. Min holdt et 10 min foredrag om for tidlig tilbakekomst i arbeid er på dialogmøte 2. Da ble tonen fra arbeidsgiver og Nav helt annen :)

Ikke vær redd for å fortelle hvordan du har det.

En ting er at legen bestemmer. Men det kan også være verdt å prøve ut gradert omså bare for en uke. Være 80-90 % sykemeldt og gå på jobb, så får arbeidsgiver sett hvor dårlig du virkelig er. Da kan heller ingen si at du har prøvd tilrettelegging. Når så er gjort og det viser seg at tilrettelegging ikke er mulig, kan legen din søke svangerskapspenger til deg, da slipper du dialogmøter og oppfølginger fra NAV/arbeidsgiver resten av svangerskapet. Du får svangerskapspenger på grunnlag av store bekkenplager og ikke mulighet for tilrettelegging. For du er i utgangspunktet frisk, bekkenplager er ikke en sykdom, det er plager som oppstår hos bla. friske gravide. Smerter, slitenhet og psykisk stress som følge av dette kan legen din dokumentere at utgjør en risiko for fosteret/svangerskapet.

Gjest StineTh

Nei nei...må bare rette litt her... man får ikke svangerskapspenger hvis man har bekkenløsning og arb.giver ikke kan tilrettelegge. Da er det mor selv som er syk og sykepenger er riktig ytelse. Dette er klippet fra nav.no:

"Hvem kan få svangerskapspenger?

Du kan ha rett til svangerskapspenger hvis arbeidet, eller forhold på arbeidsplassen, medfører risiko for skade på fosteret. Det er et krav at det ikke er mulig med omplassering eller tilrettelegging til annet arbeid.

Dette gjelder for eksempel

• arbeid med kjemiske stoffer
  • fysisk slitsomt arbeid
  • arbeid med stressbelastning
  • psykososial forhold"

Bekkenløsning medfører jo ikke fare for fosteret. Typiske yrker som har rett på svangerskapspenger er flyvertinner (får ikke lov til å fly etter få uker av graviditeten), personer som jobber med psykisk syke som er utaggerende, tungt fysisk arbeid (en del nattevakter faller innunder her) osv... Nå vet jeg ikke hva slags jobb du har, men du får nok ikke svangerskapspenger kun på bakgrunn av bekkenløsning.

Endret av StineTh

Annonse

Nei nei...må bare rette litt her... man får ikke svangerskapspenger hvis man har bekkenløsning og arb.giver ikke kan tilrettelegge. Da er det mor selv som er syk og sykepenger er riktig ytelse. Dette er klippet fra nav.no:

"Hvem kan få svangerskapspenger?

Du kan ha rett til svangerskapspenger hvis arbeidet, eller forhold på arbeidsplassen, medfører risiko for skade på fosteret. Det er et krav at det ikke er mulig med omplassering eller tilrettelegging til annet arbeid.

Dette gjelder for eksempel

• arbeid med kjemiske stoffer
  • fysisk slitsomt arbeid
  • psykososial forhold"

Bekkenløsning medfører jo ikke fare for fosteret. Typiske yrker som har rett på svangerskapspenger er flyvertinner (får ikke lov til å fly etter få uker av graviditeten), personer som jobber med psykisk syke som er utaggerende, tungt fysisk arbeid (en del nattevakter faller innunder her) osv... Nå vet jeg ikke hva slags jobb du har, men du får nok ikke svangerskapspenger kun på bakgrunn av bekkenløsning.

Du tar feil, man kan få svangerskapspenger på grunnlag av det. For det har nemlig jeg fått. Derfor jeg skriver dette til HI. Bekkenløsning er ikke en sykdom, det er en normal følge av svangerskap, ergo mor er ikke syk, hun har plager som følge av svangerskapet. Nav vil veldig gjerne at man heller mottar svangerskapspenger, framfor sykepenger. Vet om flere som har fått på grunnlag av det. Å jobbe i barnehage er fysisk krevende, det er støy og stressrelatert, bekkenløsning gir smerter og stress kan forverre smerter. Hvis en gravid går rundt å har smerter og er sliten på grunn av kombinasjone jobb/bekkenløsning, kan det også utgjøre en risiko for fosteret. Det er opp til legen å vurdere om det utgjør en risiko og om tilretteleging er mulig. Nav kan ikke overprøve legens vurdering. Da får man svangerskapspenger. Og som du ramser opp her er alle punkter oppfylt hos HI som jobber i barnehage:

• fysisk slitsomt arbeid
  • psykososial forhold (Hi har det tøft pga. sine plager)

Så jeg sier bare til HI: Evt. prøv tilrettelegging og søk svangerskapspenger :-)

En rettelse til deg: Ikke bare "en del" nattevakter faller inn under de som har krav på svangerskapspenger, alle som jobber natt faller inn under det, fordi det utgjør stor risiko for fosteret. Barnehageansatte er også en yrkesgruppe svangerskapspenger kan være aktuell for.

http://www.klikk.no/foreldre/gravid/article767004.ece

Endret av Lykke X 4

Åja det går an å søke om svangerskapspenger før man går ut i perm? (gjennom legen selvsagt) Trudde at man måtte ha sykemelding, kjekt å vite ;) Har bekkenplager selv som sagt.

Jordmor kan også skrive søknad for deg. Husk at svangerskapspenger og foreldrepenger er to forskjellige ting.

Her er søknadsskjema som du kan skrive ut og ta med deg til lege/jordmor:

http://www.arbeidstilsynet.no/skjema.html?tid=78135

Og her er info fra NAV:

http://www.nav.no/Familie/Svangerskap,+fødsel+og+adopsjon/Svangerskapspenger

Henger meg på elendig ia oppfølging, legen min sa heldigvis bare at da lat vi d være etterhvert for hun så hvor lei meg og stressa jeg ble av det. Sjefen min skal også få høre d ved en anledning når jg engang kommer tilbake. Jg skylle jobbe 20% med fire timer to dager i uka, og de tvang meg da til å jobbe fredag kveld og søndag som er av de verste dagene i uka. Jg ringte å prøvde si fra fikk til svar at de var møkk lei sykmeldte som bare skulle ha fine vakter-dette er helsevesenets håndtering av sine egne-hurra!

Tilrettelegging er flotte greier når arbeidsgiver virkelig legger " god" vilja til. Oppskrift på 100% sykemelding det. Vart en artikkel om bruken av bedriftshelsetjenesten her i ei avis, kan ikke si meg mer enig. Må brukes med omtanke.

Legen jeg var til sist mente at realistisk var 50% til jeg gikk ut i permisjon. Håper jeg klarer litt mer enn det. Gleder meg virkelig ikke til å fortelle sjefen at jeg skal ut i permisjon. Skavanken med å ansette ei uten barn i barnelagings alder :)

Nevrologen min mener at jeg slet meg ut ved å gå i ca 8 mnd med smerter i full jobb (-2 uker etter operasjon), som gjorde at jeg var nær utmattelse. Da er vi vist veldig mottakelig for kroniske smerter, så da har jeg slitt med det. Flink jente syndromet er ikke bestandig bra :S

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...